handdator

Visa fullständig version : Tips på ljumsstretch ifall man får ont i knäna...


svenbanan
2019-09-06, 15:28
Skoja bara. :D
Jag har ingen aning om detta är mer skonsamt mot knäna än andra ljumsstretchar.

Men övningen liknar inget annat jag sett i alla fall, och snubben som demonstrerar har massor med andra övningar som har funkat klockrent för mig gällande fötter och armbågar och allt möjligt. Så det kan nog vara väl värt att testa detta grundligt ifall man vill förbättra rörligheten i ljumskarna.

6YJN42ol_Ds

svenbanan
2019-09-08, 13:54
Diobump! ;)

Diomedea exulans
2019-09-08, 14:54
Hehe, jag läste inlägget redan när det var nytt, men jag såg inte filmen förrän nu. ;)

Tycker inte det ser så ovanligt ut, det är en stretch där man applicerar tryck på benets insida när knäleden är rak och höftleden är böjd. Brukar få ont i knäna av alla såna stretcher, jag vågar inte ens pröva. En skillnad nu är iofs att han tränar rumpan statiskt några sekunder innan, men har svårt att se att det skulle spela roll.

svenbanan
2019-09-08, 15:03
Hehe, jag läste inlägget redan när det var nytt, men jag såg inte filmen förrän nu. ;)

Tycker inte det ser så ovanligt ut, det är en stretch där man applicerar tryck på benets insida när knäleden är rak och höftleden är böjd. Brukar få ont i knäna av alla såna stretcher, jag vågar inte ens pröva. En skillnad nu är iofs att han tränar rumpan statiskt några sekunder innan, men har svårt att se att det skulle spela roll.

Om inte jag såg helt fel så var det ju ingen statisk stretch alls.

Först öppnar man upp i ljumsken mha abduktorerna, dvs rumpan. Det borde ju vara mindre påfrestande än ifall man stretchar ljumskarna "som vanligt" dvs att man för isär benen så mycket man kan med hjälp av gravitationen.

Sedan (efter att man rätat i knät) så aktiverar man ju adduktorerna, dvs musklerna i ljumskarna. Detta är ju precis motsatsen till att stretcha ljumskarna. Ifall du får ont av även detta så har du ju kanske lite mer att gå på ifall du försöker lista ut vad som är fel.

Men du kanske testat liknande varianter med dåligt resultat. Jag hade helt enkelt för mig att det var själva statiska stretcharna du fick ont av.

svenbanan
2019-09-08, 15:06
Men jag har som sagt inga belägg alls för att detta skulle vara särskilt skonsamt för knäna. Det var bara en gissning. Men för mig såg det relativt annorlunda ut, och snubben som leder den där klassen är riktigt vass.

David_wigren
2019-09-08, 15:23
Tips på ljumskstretch om man vill få ont i knäna...

svenbanan
2019-09-08, 16:21
Va?
Menar du att övningen är dålig, eller menar du att trådtiteln är dålig? ;)