handdator

Visa fullständig version : Större muskelaktivering av att träna biceps med olika vinklar


King Grub
2019-09-04, 12:04
There is a paucity of data on how manipulating joint angles during isolation exercises may impact overall session muscle activation and volume load in resistance-trained individuals. We investigated the acute effects of varying glenohumeral joint angle on the biceps brachii with a crossover repeated measure design with three different biceps curls. One session served as the positive control (CON), which subjects performed 9 sets of bicep curls with their shoulder in a neutral position. The experimental condition (VAR), varied the glenohumeral joint angle by performing 3 sets in shoulder extension (30°), 3 sets neutral (0°), and 3 sets in flexion (90°). Volume load and muscle activation (EMG) were recorded during the training sessions. Muscle swelling and strain were assessed via muscle thickness and echo-intensity responses at pre, post, 24 h, 48 h, and 72 h. There were no significant differences between conditions for most dependent variables. However, the overall session EMG amplitude was significantly higher (p = 0.0001) in VAR compared to CON condition (95%-CI: 8.4% to 23.3%). Our findings suggest that varying joint angles during resistance training (RT) may enhance total muscle activation without negatively affecting volume load within a training session in resistance-trained individuals.

The Effects of Varying Glenohumeral Joint Angle on Acute Volume Load, Muscle Activation, Swelling, and Echo-Intensity on the Biceps Brachii in Resistance-Trained Individuals. Sports, 2 August 2019.

https://www.mdpi.com/2075-4663/7/9/204/htm

Sheogorath
2019-09-04, 13:23
Har du tillgång till artikeln så att du kan se om båda "modifierade" utgångslägena påverkar "overall EMG-amplitude", eller om det mest är en av vinklarna som bidrar?

Jag misstänker att flexionsutgångsläge som i preachercurl är undermåligt för biceps medan extensionsutgångsläge som i hantelcurl från lutande bänk är väldigt effektivt.

King Grub
2019-09-04, 13:34
Artikeln är gratis. Länken går direkt till fullängdsartikeln.

Sheogorath
2019-09-04, 13:37
Artikeln är gratis. Länken går direkt till fullängdsartikeln.

Uuups, ja det hade ju varit rätt enkelt att se själv ;) Ska se om jag kan klura ut något eller om de hela tiden klumpat samman de tre varianterna till "VAR".

Razmuz
2019-09-04, 14:00
ATHLEAN-X (https://youtu.be/bXVeJaa4WcM) på YouTube har en hel del vettig information. Hans resultat talar också för sig själv.

Ett Orm
2019-09-04, 17:24
ATHLEAN-X (https://youtu.be/bXVeJaa4WcM) på YouTube har en hel del vettig information. Hans resultat talar också för sig själv.

Hans resultat säger ingenting om den saken. Inget alls.

Razmuz
2019-09-04, 19:35
Hans resultat säger ingenting om den saken. Inget alls.

Que!?

EagleEye
2019-09-04, 19:38
Han har lågt kroppsfett uppenbarligen men hur mycket muskelmassa har han? Längd och vikt?

Jag tycker inte han ser imponerade ut. Men hans videos är pedagogiska, det måste man ge han.

Bandid0
2019-09-04, 19:46
Jag tycker inte han ser imponerade ut.

Vissa imponeras av fysiker som går att uppnå odopad. Uppenbarligen inte du.

EagleEye
2019-09-04, 19:49
Säger han att är odopad? Då sätter det förstås saken i ett annat perspektiv. Men han är ju fortfarande inte grov. Med vanliga kläder skulle han bara se smal ut. Visserligen vältränad och sund men ändå smal. Inte grov som en kroppsbyggare. Och det är vad jag imponeras av.

Bandid0
2019-09-04, 21:00
Säger han att är odopad? Då sätter det förstås saken i ett annat perspektiv. Men han är ju fortfarande inte grov. Med vanliga kläder skulle han bara se smal ut. Visserligen vältränad och sund men ändå smal. Inte grov som en kroppsbyggare. Och det är vad jag imponeras av.

Nej man vet aldrig om någon är dopad. Men den sortens grovhet som du nog är ute efter har mer med benstomme att göra. En person med smala axlar och proportioner på skelettet kan aldrig bli bred.

Langster
2019-09-04, 21:42
Que!?

Att han förespråkar träning av biceps i olika vinklar, säger något om hans kunskap i ämnet, men det har antagligen väldigt lite med hans egna resultat att göra. Man kan ALDRIG förvänta sig ett visst resultat av ett visst sätt att träna.
Det enda man kan förvänta sig är att man får ett resultat av att träna.

ChuckTesta
2019-09-04, 22:40
Brosciece: 1

Razmuz
2019-09-04, 23:05
Att han förespråkar träning av biceps i olika vinklar, säger något om hans kunskap i ämnet, men det har antagligen väldigt lite med hans egna resultat att göra. Man kan ALDRIG förvänta sig ett visst resultat av ett visst sätt att träna.
Det enda man kan förvänta sig är att man får ett resultat av att träna.

Han lever som han lär. Han förklarar detta i flertalet filmer, bla att han fått dåliga gener av sina föräldrar, svag och kort pappa, och ännu kortare och svagare mamma. Han har lärt sig själv hur han ska träna, äta etc, allt började hemma i pojkrummet med ett par hantlar. Ser man på hans fysik så inser man att han vet vad han pratar om. Man kan ju fundera på hur han hade sett ut med bra gener.



Jag tycker inte han ser imponerade ut.

Han tränar inte för att bli ett hus utan för sitt egna program, ATHLEAN-X. Notera ordet lean, vilket han verkligen är, med en hel del muskelmassa.

Släng upp en bild på dig själv så vi får se hur man ska se ut. ;)

pezrulezhaakon
2019-09-04, 23:27
Det var ju inte så förvånande studieresultat..
En muskel som har flera funktioner, och passerar mer än en led..

Ett Orm
2019-09-05, 09:55
Han lever som han lär. Han förklarar detta i flertalet filmer, bla att han fått dåliga gener av sina föräldrar, svag och kort pappa, och ännu kortare och svagare mamma. Han har lärt sig själv hur han ska träna, äta etc, allt började hemma i pojkrummet med ett par hantlar. Ser man på hans fysik så inser man att han vet vad han pratar om. Man kan ju fundera på hur han hade sett ut med bra gener.



Han tränar inte för att bli ett hus utan för sitt egna program, ATHLEAN-X. Notera ordet lean, vilket han verkligen är, med en hel del muskelmassa.

Släng upp en bild på dig själv så vi får se hur man ska se ut. ;)
Eller så har fått stor del av generna får någon tidigare i släkten och helt enkelt har bra gener..

Och nej det går inte att se, han kunde lika gärna var träningsnakroman och dopad men tränat helt mongo, det går inte att se på någons fysik på det sättet.

Langster sa det bra också.

Langster
2019-09-05, 10:02
Han lever som han lär. Han förklarar detta i flertalet filmer, bla att han fått dåliga gener av sina föräldrar, svag och kort pappa, och ännu kortare och svagare mamma. Han har lärt sig själv hur han ska träna, äta etc, allt började hemma i pojkrummet med ett par hantlar. Ser man på hans fysik så inser man att han vet vad han pratar om. Man kan ju fundera på hur han hade sett ut med bra gener.



Han tränar inte för att bli ett hus utan för sitt egna program, ATHLEAN-X. Notera ordet lean, vilket han verkligen är, med en hel del muskelmassa.

Släng upp en bild på dig själv så vi får se hur man ska se ut. ;)

Mina föräldrar är båda ca 10 cm kortare än jag och rätt svaga. Att de är svaga beror nog mest på att de aldrig har tränat något i sina liv. Jag påstår inte att jag har bra eller dåliga gener, de allra flesta har gener som tillåter kroppen att bygga muskler vid styrketräning, krävs inte att man är en mutant för det. Snarare tvärtom att man har något fel om man inte kan bygga muskler vid kontinuerlig styrketräning, och sådana individer är en minoritet av befolkningen.

Slartibartfast
2019-09-05, 10:17
Han har lågt kroppsfett uppenbarligen men hur mycket muskelmassa har han? Längd och vikt?


179cm/78kg

ykMNii9vQDs

EagleEye
2019-09-05, 11:52
Fortfarande inte imponerad. Ren eller inte.

Han har inte den grova "looken" helt enkelt. Är han av mexikanskt ursprung kanske? De är ju ganska små i kroppen naturligt. Och är man det hjälper ju inte muskler så mycket. Det kan tvärtom t.om bli lite komiskt.

Slartibartfast
2019-09-05, 12:06
Han väger längden -100 i princip tävlingshård, så det är i princip vad man kan uppnå som ren.

Att man inte imponeras av rena byggare är ju helt upp till en själv, men tänkte bara poängtera att det rent objektivt är väldigt få som lyckas uppnå dessa resultat, så rent statistiskt borde det vara lite småimponerande.

Sen om man tycker han har pissiga linjer och fästen är ju en annan sak.

King Grub
2019-09-05, 12:07
Fortfarande inte imponerad. Ren eller inte.

Han har inte den grova "looken" helt enkelt.

Det är ungefär så grov man blir utan droger. Om man gör allt rätt under ett årtionde eller längre. Det du säger är i princip att det krävs steroider för att imponera på dig. Egentligen borde det vara tvärtom. Att bli så grov som han med steroider är en barnlek. Att göra det utan är svårt.

baggard
2019-09-05, 12:14
Jag tror EagleEye möjligtvis hade varit imponerad av honom om han hade bulkat upp sig 15 pannor. Då hade han fortfarande haft lite antydan till magrutor men en mer bastant look. Nu har han så lågt BF att han ser helt utdragen ut i ansiktet, han ser nästan ut att ligga i tävlingsform året om man ser hans videor, ser fan inte ens hälsosamt ut.

Sheogorath
2019-09-05, 12:17
Han väger längden -100 i princip tävlingshård, så det är i princip vad man kan uppnå som ren.

Att man inte imponeras av rena byggare är ju helt upp till en själv, men tänkte bara poängtera att det rent objektivt är väldigt få som lyckas uppnå dessa resultat, så rent statistiskt borde det vara lite småimponerande.

Sen om man tycker han har pissiga linjer och fästen är ju en annan sak.

Och har skapligt bra förutsättningar, ska sägas. Det finns många som inte kan uppnå den mängden muskelmassa rena. :thumbup:

Anders The Peak
2019-09-05, 12:17
Det är ungefär så grov man blir utan droger. Om man gör allt rätt under ett årtionde eller längre. Det du säger är i princip att det krävs steroider för att imponera på dig. Egentligen borde det vara tvärtom. Att bli så grov som han med steroider är en barnlek. Att göra det utan är svårt.

Finns inget som garanterar att han inte preparerar sig.
Men han är naturligt fettbefriad som många är och har tunn benstomme en snygg vardagsfysik. Men ser ut som sugrör med kläderna på och är oftast störst på beachen muskulärt och vice versa gäller ofta för dem som är störst med kläder.

trädgårdsmöbel
2019-09-05, 16:57
Bra fysik, men vad lyfter han i de tre essentiella? (Dvs. Oh-press, bänkpress och scottcurl)

Brofessorn
2019-09-05, 17:04
Jag älskar hur den här tråden övergick från muskelaktivering av biceps till huruvida Jeff Cavalliere är naturligt grov eller inte :d

Helgehorse
2019-09-06, 07:21
Fortfarande inte imponerad. Ren eller inte.

Han har inte den grova "looken" helt enkelt. Är han av mexikanskt ursprung kanske? De är ju ganska små i kroppen naturligt. Och är man det hjälper ju inte muskler så mycket. Det kan tvärtom t.om bli lite komiskt.

Tror det hade varit annat om man såg honom i verkligheten också, Då uppfattar man deras grovhet mer.


Ronny Runesson var ju också riktigt grov, Och vann SM har jag för mig? Sägs vara en ren bodybuilder.

Går väll inte bevisa om varken han eller Ronny är ren egentligen.


Roddy Benjaminsson, Självklarhet att han tar olagliga substanser eller?

BroNumsi
2019-09-06, 07:45
Längdomvandlingar kan vara lite knepiga, men 5'6'' är inte 179 cm utan 167 cm.

Han är alltså ordentligt under medellång.

anadr0id
2019-09-06, 07:49
Längdomvandlingar kan vara lite knepiga, men 5'6'' är inte 179 cm utan 167 cm.

Han är alltså ordentligt under medellång.

Jag antar att du inte såg videon. Han väger och mäter sig framför kameran.

Isseman
2019-09-06, 13:02
Jag älskar hur den här tråden övergick från muskelaktivering av biceps till huruvida Jeff Cavalliere är naturligt grov eller inte :d

Hahahaha så jävla efterblivet!! :D

OnT: Håller med pez. Makes sense då muskeln går över flera leder och har olika funtioner.

Helgehorse
2019-09-06, 13:08
Hahahaha så jävla efterblivet!! :D

OnT: Håller med pez. Makes sense då muskeln går över flera leder och har olika funtioner.

Fast tränar du biceps tränar du ju biceps, Går ju inte specifikt träna vissa delar, eller? Typ som äldre bodybuilders sa förr, Kör denna övningen för att få en bättre peak och denna för större tjockhet osv osv

BroNumsi
2019-09-09, 10:28
Jag antar att du inte såg videon. Han väger och mäter sig framför kameran.

Det står 5'6'' i bilden, vilket stämmer med vad som visas när han står bredvid andra personer. Han har tex lagt upp en video tillsammans med football-proffset Antonio Brown, som enligt officiella mätningar är 178 cm. I den videon ser man tydligt att Jeff är decimetern kortare.

pezrulezhaakon
2019-09-10, 09:23
Fast tränar du biceps tränar du ju biceps, Går ju inte specifikt träna vissa delar, eller? Typ som äldre bodybuilders sa förr, Kör denna övningen för att få en bättre peak och denna för större tjockhet osv osv

Du får definera vad du menar med "träna",.

Beroende på vilken rörelse du gör, vilken position du har axeln/överarmen/handleden, och varifrån den ingående belastningsriktningen kommer, så kommer biceps betonas olika. Vissa del mer och viss del mindre.

Biceps samarbetar över armbågsleden även med Brachialis och Brachioradialis, som också påverkar vad biceps har att jobba med. Där en muskel ökar sin aktivitet, så minskar oftast en annan muskels arbete för en given rörelse.

Men "tränar" du biceps så är det ju ingen del som är inaktiv..

pezrulezhaakon
2019-09-10, 09:40
Fast tränar du biceps tränar du ju biceps, Går ju inte specifikt träna vissa delar, eller? Typ som äldre bodybuilders sa förr, Kör denna övningen för att få en bättre peak och denna för större tjockhet osv osv


Armbågsböjarfunktionen, axelledsfunktionen eller supinationsfunktionen. Alla dessa funktioner görs tillsammans med andra muskler, och är beroende av läget på extremiteterna, rörelen och belastningsriktningen, vilket samarbete det blir mellan de ansvariga musklerna.

Helgehorse
2019-09-13, 19:09
Du får definera vad du menar med "träna",.

Beroende på vilken rörelse du gör, vilken position du har axeln/överarmen/handleden, och varifrån den ingående belastningsriktningen kommer, så kommer biceps betonas olika. Vissa del mer och viss del mindre.

Biceps samarbetar över armbågsleden även med Brachialis och Brachioradialis, som också påverkar vad biceps har att jobba med. Där en muskel ökar sin aktivitet, så minskar oftast en annan muskels arbete för en given rörelse.

Men "tränar" du biceps så är det ju ingen del som är inaktiv..

Så du menar på/tror att man kan träna "peaken" på biceps mer med vissa övningar? Och tjockheten med en annan övning.

Trodde detta var myter bara.

Gluffgluff
2019-09-14, 13:04
Så du menar på/tror att man kan träna "peaken" på biceps mer med vissa övningar? Och tjockheten med en annan övning.

Trodde detta var myter bara.

Jag killgissar att i vilken vinkel du belastar biceps som både vrider underarmen, böjer armbågen och lyfter överarmen(?) påverkar vart muskelfibrerna bryts ner mest. Det borde rent killteoretiskt resultera i att muskeluppbyggnaden kompenserar med extra muskelmassa i den del av muskeln där det brutits ner flest fibrer.

Anders The Peak
2019-09-14, 14:12
Jag killgissar att i vilken vinkel du belastar biceps som både vrider underarmen, böjer armbågen och lyfter överarmen(?) påverkar vart muskelfibrerna bryts ner mest. Det borde rent killteoretiskt resultera i att muskeluppbyggnaden kompenserar med extra muskelmassa i den del av muskeln där det brutits ner flest fibrer.

Det handlar om att vissa delar av biceps blir mer aktiverade samtidigt som andra avlastas och det går säkert att utnyttja eftersom det är en byggarskröna som bygger på empiri/erfarenhet av framgångsrika byggare från tidernas begynnelse.

För att testa tesen tror jag på att göra följande:

1. Omvändcurl med rak stång 15-20reps
2. Bicepscurl brett grepp rak stång 6-8reps
3. Bicepscurl med smalt grepp rak stång 8-12 reps
3. Incline hantelcurl med låg lutning*. 8-12 reps

Antal set beror på träningsgrad ca 3-4 per övning

*Lutningen kan vara lägre för att få riktigt stretch i biceps
http://axonblogg.se/wp-content/uploads/2012/09/incline_dumbbell_curl_112765766.jpg

Helgehorse
2019-09-14, 17:13
Jag killgissar att i vilken vinkel du belastar biceps som både vrider underarmen, böjer armbågen och lyfter överarmen(?) påverkar vart muskelfibrerna bryts ner mest. Det borde rent killteoretiskt resultera i att muskeluppbyggnaden kompenserar med extra muskelmassa i den del av muskeln där det brutits ner flest fibrer.

Det handlar om att vissa delar av biceps blir mer aktiverade samtidigt som andra avlastas och det går säkert att utnyttja eftersom det är en byggarskröna som bygger på empiri/erfarenhet av framgångsrika byggare från tidernas begynnelse.

För att testa tesen tror jag på att göra följande:

1. Omvändcurl med rak stång 15-20reps
2. Bicepscurl brett grepp rak stång 6-8reps
3. Bicepscurl med smalt grepp rak stång 8-12 reps
3. Incline hantelcurl med låg lutning*. 8-12 reps

Antal set beror på träningsgrad ca 3-4 per övning

*Lutningen kan vara lägre för att få riktigt stretch i biceps
http://axonblogg.se/wp-content/uploads/2012/09/incline_dumbbell_curl_112765766.jpg

Googlade och hittade denna

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=436920&postcount=3

Den tror jag på.

Anders The Peak
2019-09-14, 17:24
Googlade och hittade denna

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=436920&postcount=3

Den tror jag på.

NU var det inte fråga om muskelbukar utan att utveckla biceps olika delar maximalt.

Bilden nedan visar utvecklingen över åren av Biceps Peak:
https://i.pinimg.com/736x/ba/1a/36/ba1a3635064c00a131da1cc89b7fc0cb.jpg

EagleEye
2019-09-14, 18:36
Biceps är den mest övertränade muskeln av alla som tränar seriöst på gym gissar jag på :Virro

Anders The Peak
2019-09-14, 20:41
Biceps är den mest övertränade muskeln av alla som tränar seriöst på gym gissar jag på :Virro

Det är sant tyvärr och det är få som involverar biceps i bicepsträningen till 100%.

Det är inte snyggt att ha obalanserade muskelgrupper som du troligen antyder är det en helhet som måste vara balanserad för att det ska bli snyggt.

Helgehorse
2019-09-14, 22:04
NU var det inte fråga om muskelbukar utan att utveckla biceps olika delar maximalt.

Bilden nedan visar utvecklingen över åren av Biceps Peak:
https://i.pinimg.com/736x/ba/1a/36/ba1a3635064c00a131da1cc89b7fc0cb.jpg

Jo precis, Och oavsett hur den personen hade tränat biceps. Sittande med 37,3 graders vinkel eller ståendes med dubbel supinerad Z-stång så hade väll biceps utvecklats exakt likadant?

Anders The Peak
2019-09-14, 22:34
Jo precis, Och oavsett hur den personen hade tränat biceps. Sittande med 37,3 graders vinkel eller ståendes med dubbel supinerad Z-stång så hade väll biceps utvecklats exakt likadant?

Det tror jag inte utan det gäller att belasta den i olika vinklar för att få maximal tillväxt av både biceps och tillhörande muskelgrupper.

Just den där serien bevisar att det går att omforma biceps/muskelbuken en aning. Men det är klart om den är kort blir muskeln kort och om buken är lång blir muskeln lång.

Gluffgluff
2019-09-14, 22:58
Mer estetiskt utan peak imo.

Ett Orm
2019-09-15, 11:34
Det tror jag inte utan det gäller att belasta den i olika vinklar för att få maximal tillväxt av både biceps och tillhörande muskelgrupper.

Just den där serien bevisar att det går att omforma biceps/muskelbuken en aning. Men det är klart om den är kort blir muskeln kort och om buken är lång blir muskeln lång.

Tre bilder av nån snubbe är nog kanske det svagaste bevis jag har sett för att man aktivt ska kunna bygga peak...

Anders The Peak
2019-09-15, 13:37
Tre bilder av nån snubbe är nog kanske det svagaste bevis jag har sett för att man aktivt ska kunna bygga peak...

Det är sant men det tyder ändå på att vi kan aktivt påverka utvecklingen med att träna smartare. Det här kallas Bro Science och är egentligen personers erfarenhet/empiri som ligger till grund. Tror inte att det bara kan förkastas rakt av utan ta det med en nypa salt och tillämpa det i träningen.

Vi vet alla att det är genetiken som avgör storlek och form i slutändan.

pezrulezhaakon
2019-09-15, 22:35
Så du menar på/tror att man kan träna "peaken" på biceps mer med vissa övningar? Och tjockheten med en annan övning.

Trodde detta var myter bara.

Njae.. Biceps "byggs" efter en individuell genetisk karta, som du inte kan göra så mycket åt. Muskeldelarna kommer byggas efter en tidsfaktor. Ju effektivare du tränar, desto fortare kommer muskeln växa, och tvärtom. Men att förändra muskeln utanför vad den genetiska kartan tillåter är tämligen önsketänkande. Bortsett från tidsfaktorn så kommer muskeln i princip se likadan ut vid en given storlek.
Så att fokusera på bredd eller peak är i sak inte så troligt att det går. Men det är trevligt med omväxling mellan övningar.

pezrulezhaakon
2019-09-15, 22:48
Så du menar på/tror att man kan träna "peaken" på biceps mer med vissa övningar? Och tjockheten med en annan övning.

Trodde detta var myter bara.

Vidare så går det inte göra några direkta förändringar med vinklar i bicepsträningen, då biceps/braccialis endast drar underarmen mot överarmen sett till armbågsfunktionerna. Marginellt fler möjligheter i axelfunktionen.

De förändringar man kan göra är att variera belastningskurvan och längdläget på bicepsmuskeln.

Helgehorse
2019-09-16, 08:05
Njae.. Biceps "byggs" efter en individuell genetisk karta, som du inte kan göra så mycket åt. Muskeldelarna kommer byggas efter en tidsfaktor. Ju effektivare du tränar, desto fortare kommer muskeln växa, och tvärtom. Men att förändra muskeln utanför vad den genetiska kartan tillåter är tämligen önsketänkande. Bortsett från tidsfaktorn så kommer muskeln i princip se likadan ut vid en given storlek.
Så att fokusera på bredd eller peak är i sak inte så troligt att det går. Men det är trevligt med omväxling mellan övningar.

Mjo men typ som Kai greene för några dagar sedan på facebook

https://www.facebook.com/officialkaigreene/videos/1591476804326668/

Drar du fram armbågen och lite sådant så kommer du träna din peak mycket mer och de korta huvudet på biceps osv, Detta är ju någonting man hör väldigt ofta tycker jag, Olika sådana varianter och vilken extrem skillnad det skulle kunna göra på hur man formar bicepsen.

pezrulezhaakon
2019-09-16, 08:25
Mjo men typ som Kai greene för några dagar sedan på facebook

https://www.facebook.com/officialkaigreene/videos/1591476804326668/

Drar du fram armbågen och lite sådant så kommer du träna din peak mycket mer och de korta huvudet på biceps osv, Detta är ju någonting man hör väldigt ofta tycker jag, Olika sådana varianter och vilken extrem skillnad det skulle kunna göra på hur man formar bicepsen.


Det stämmer delvis. Men då får du hålla isär ett par saker. Det korta ursprunget av biceps för fram överarmen ett antal grader tillsammans med fler muskler. (Flektion i axelleden) men att det per definition skulle vara effektivt för peaken är önsketänkande. Däremot är belastningskurvan jämfört med det korta ursprungets längdläge något mer fördelaktigt tidsmässigt. Alltså något effektivare variant än att hålla överarmen i linje med överkroppen.