Logga in

Visa fullständig version : intressant om omega3

jochen
2004-05-13, 22:00
http://www.naringsrad-naringsron.com/fiskolja.html

Sverker
2004-05-14, 05:46
Klart läsvärd:thumbup:

Nackdelen av att fiskoljan är känslig eller " inte stabil " kan kompenseras av att man äter mycket grönsaker som innehåller antioxidanter. Kryddor som rosmarin, gurkmeja och timjan är också underskattade här.

jochen
2004-05-14, 06:16
Hum.. var kan man hitta info om dessa kryddor? låter intressant.

Sverker
2004-05-14, 06:39
Det är givetvis reklam och säkert vinklat men:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=77

http://www.westonaprice.org/motherlinda/antioxidantherbs.html

http://www.westonaprice.org/motherlinda/antioxidantherbs.html

Finns säkert något matnyttigt.

Evensar
2004-05-14, 09:15
intressant läsning.

Jag tänkte börja med fiskolja. Vad rekomenderar ni för märke på fiskoljan?

cali
2004-05-14, 11:48
Den "bästa" antioxidanten är ju E-vitamin vilket ofta också tillsätts i fiskolja.
Mitt råd blir att inte köpa fiskolja utan tillsatt E-vitamin för den borgar för god kvalitee. Sen ska flaskan burken vara liten och ljusskyddad.

Sen vill man proppa i sig massa bra-iga antioxidanter rekomenderar jag varmt Lycopen som det finns rikligt med i tomater...ojoj....lycopen är rena mirakel medlet mot cancer, åldrande ja vad som...

Sen är spenat den grönsak med rikligast mängd av antioxidanter!

cali
2004-05-14, 11:54
Jag har även läst att vi nordbor inte kan omvandla vanlig Omega-3 fetter till EPA DHA.
Således ska omega-3 fetter från växtriket inte ha den eftersökta effekten (Tex linfröolja, rapsolja etc)
Anledningen till detta ska vara att vi har proppat i oss så mycket fisk genom tiderna att våra kroppar har lärt sig av den egenskapen då den inte behövt genomgå denna omvandlingspcess i kroppen eftersom vi fått EPA DHA rent fån fisken.
Sanningen i det vet jag inte exakt, men det kan väl stämma....tur man inte är svenne ;)

Sverker
2004-05-14, 12:08
Helt fel !

För att omvandla alfa-linolensyra ( ALA ) till EPA och DHA, och slutligen till olika prostaglandiner, krävs samma enzymer som omvandlar linolsyra ( Omega-6 ) till arakidonsyra och slutligen till prostaglandiner.

Det är ju denna konkurrans mellan Omega-6 och Omega-3 som är orsaken till att vi måste äta en blanserad kost av Omega-6 och -3.

Skulle vi inte kunna omvandla ALA så skulle vi inte heller kunna omvandla linolsyran och vi skulle inte producera några prostaglandiner alls.

Däremot kan det första enzymet i kedjan, delta-6-desaturas vara begränsande och man skulle då kunna få bättre effekt med ren fiskolja än med linoljan.
Denna begränsning är bundet till individen och inte till folkslag.
Rökare och diabetiker är klara fall där begränsningar finns, stress etc slår hårt mot enzymet också.

J_Hells
2004-05-14, 12:21
Originally posted by Evensar
intressant läsning.

Jag tänkte börja med fiskolja. Vad rekomenderar ni för märke på fiskoljan?

Eiselt har den mest prisvärda fiskoljan, men jag vet inte om den har E-vitamin tillsatt. Annars är Eyeq en bra fiskolja, nackdelen är att den är 5ggr dyrare än Eiselts.

cali
2004-05-14, 12:36
Däremot kan det första enzymet i kedjan, delta-6-desaturas vara begränsande och man skulle då kunna få bättre effekt med ren fiskolja än med linoljan.
Denna begränsning är bundet till individen och inte till folkslag.
Rökare och diabetiker är klara fall där begränsningar finns, stress etc slår hårt mot enzymet också

Det är just denna begränsning jag åsyftade. Det som studerats är ju just att stress, miljögifter, avgaser mm försämrar detta enzym.
Men man ska även ha funnit att nordbor och särskilt sådana från "fisksläkten" har väldigt dåligt med detta enzym vilket ger att de får mycket svårare att tillgodogöra sig omega-3 fetter från växtriket.
Jag minns inte exakt var jag läste det, men det var nån studie....

Krabban
2004-05-14, 15:46
Jag använder Maxmedica Omega-max 1000

Omega-3

Det är i kapsel:

EPA ca 18%
DHA ca 12%
Baturligt E-vitamin 5mg
Lecitin: 2,0mg
+ massa annat som jag inte orkar skriva.

Är den bra, eller bör jag byta?

vad är bäst kapsel eller flytande?

cali
2004-05-14, 19:31
Den låter väl bra!
Det bästa är kapsel för då är oljan i en syrefri miljö och har framställts och hanterats under sådana förhållanden. Är oljan i flytande form i flaska kan den lättare oxideras.
Att den innehåller Lecitin och E-vitamin är också bra då de höjjer kvaliteen och minskar risken för oxidation.
Se till att hålla kapslarna i mörkt förvar (typ kylskåpet)!

Semiramis
2004-05-15, 07:36
Olja går också bra att förvara i frysen, den förblir flytande men hållbaraheten blir betydligt längre. jag har även mina krossade linfrön i frysen, det är bara att hälla ur burken.

cali
2004-05-15, 10:56
Sväljer du 20 grader kalla piller sen då??
Det kan inte vara bra för slemhinnorna i halsen :)

Semiramis
2004-05-15, 14:59
Häller upp en lagom slurk och låter den stå i rumstemperatur under måltiden och sväljer den sedan. Samma princip bör ju fungera för kapslarna.