handdator

Visa fullständig version : Arnold Schwarzenegger's Full Body Workout


Grauior
2019-09-03, 15:05
Jag undrar om det är någon som känner till om detta verkligen är Arnolds träningsrutin, eller om den bara är påhittad utav någon?

Samt tror ni att det är en vettig rutin att följa?

https://youtu.be/pO3eQTQxXFU

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

EagleEye
2019-09-03, 15:26
Tror inte ett dugg på det där. Han skulle aldrig orka allt det där i allt ett enda pass med någorlunda hög intensitet.

Stoltz
2019-09-03, 16:17
Tror inte ett dugg på det där. Han skulle aldrig orka allt det där i allt ett enda pass med någorlunda hög intensitet.

Du inser att du pratar om en av de mest fysiskt begåvade människorna i modern historia va? Som ovanpå det åt dunderhonung?

Jag kan tro att något väldigt likt det där har varit en del av hans träning för en enkel anledning - Det är inte hans upplägg. Det är en blandning av Reg Parks 5x5 Phase 2 och Phase 3. Arnold har flera gånger berättat om hur mycket han beundrade Reg Park och att hans träning inspirerade Arnolds egen på väldigt många sätt.

Jag brukade göra, för ett bra tag sedan, ett liknande upplägg med något färre övningar per pass. Har för mig att det var något i stil med:

Pass A:
Hantelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
High Pull 5x4-6
Hyperextensions 5x8-10
Knäböj 5x4-6
Raka Marklyft 5x6-8
Stångcurl 5x4-6

Pass B:
Incline Hantelpress 5x4-6
Hantelrodd 5x4-6
Sidolyft 5x6-8(Började som Militärpress, men axlarna tålde inte det just då)
Hanging Knee Raises 5x8-10
Marklyft 5x4-6
Utfall 5x4-6
Triceps Extensions 5x6-8

Det där är sju övningar per pass, total mängd set 35. Det som föreslås i videon är ca 53 set per pass. Det är helt klart en skillnad, men jag är inte något praktexemplar av fysisk kapacitet direkt, medan Arnold och Reg Park är/var miltals nivåer över vad de flesta människor någonsin kommer ens i närheten av.

Reg Park var emot failure, och var enligt egen utsago väldigt noga med att stanna ett eller två reps innan han kom dit, som de även föreslår i videon. Håller man sig borta därifrån så kan man göra mycket mer än vad många tror för de klarar själva inte av att behärska sig.

Till trådfrågan

Det beror helt på din nivå. Om du är ovan eller helt enkelt inte bra, då ska du inte röra detta. Det är en skottkärra skit att svälja och det krävs att du är mogen nog i din träning för att veta vad du gör.
Det är långt mer än de flesta människor någonsin behöver och om du förväntar dig att se Arnold-resultat av det så kommer du bli grovt besviken. Risken för överträning är väldigt överhängande.

Med det sagt, min 'lättare' version var också en rejäl kärra skit, och den byggde den största delen av den styrka jag hade som starkast. Men jag kan ändå inte rekommendera den. Passen var långa, musklerna konstant möra, och så fort något gick fel, så som sömn eller kost, så var det fruktansvärt.

Det finns bättre och smidigare sätt att göra det på.

Grauior
2019-09-03, 16:38
Du inser att du pratar om en av de mest fysiskt begåvade människorna i modern historia va? Som ovanpå det åt dunderhonung?



Jag kan tro att något väldigt likt det där har varit en del av hans träning för en enkel anledning - Det är inte hans upplägg. Det är en blandning av Reg Parks 5x5 Phase 2 och Phase 3. Arnold har flera gånger berättat om hur mycket han beundrade Reg Park och att hans träning inspirerade Arnolds egen på väldigt många sätt.



Jag brukade göra, för ett bra tag sedan, ett liknande upplägg med något färre övningar per pass. Har för mig att det var något i stil med:



Pass A:

Hantelpress 5x4-6

Pull Ups 5x4-6

High Pull 5x4-6

Hyperextensions 5x8-10

Knäböj 5x4-6

Raka Marklyft 5x6-8

Stångcurl 5x4-6



Pass B:

Incline Hantelpress 5x4-6

Hantelrodd 5x4-6

Sidolyft 5x6-8(Började som Militärpress, men axlarna tålde inte det just då)

Hanging Knee Raises 5x8-10

Marklyft 5x4-6

Utfall 5x4-6

Triceps Extensions 5x6-8



Det där är sju övningar per pass, total mängd set 35. Det som föreslås i videon är ca 53 set per pass. Det är helt klart en skillnad, men jag är inte något praktexemplar av fysisk kapacitet direkt, medan Arnold och Reg Park är/var miltals nivåer över vad de flesta människor någonsin kommer ens i närheten av.



Reg Park var emot failure, och var enligt egen utsago väldigt noga med att stanna ett eller två reps innan han kom dit, som de även föreslår i videon. Håller man sig borta därifrån så kan man göra mycket mer än vad många tror för de klarar själva inte av att behärska sig.



Till trådfrågan



Det beror helt på din nivå. Om du är ovan eller helt enkelt inte bra, då ska du inte röra detta. Det är en skottkärra skit att svälja och det krävs att du är mogen nog i din träning för att veta vad du gör.

Det är långt mer än de flesta människor någonsin behöver och om du förväntar dig att se Arnold-resultat av det så kommer du bli grovt besviken. Risken för överträning är väldigt överhängande.



Med det sagt, min 'lättare' version var också en rejäl kärra skit, och den byggde den största delen av den styrka jag hade som starkast. Men jag kan ändå inte rekommendera den. Passen var långa, musklerna konstant möra, och så fort något gick fel, så som sömn eller kost, så var det fruktansvärt.



Det finns bättre och smidigare sätt att göra det på.Beskrivningen utav rutinen är att de två första seten utav sammanlagt 5 set, är uppvärmningsset. Där vikten successivt stegras.
Så totalt borde det väl då bli 32-33 arbetsset.
Men det kanske är på gränsen till att man blir övertränad ändå?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Grauior
2019-09-03, 16:43
Det kanske är bättre då att dela upp den rutinen på två pass, 6 övningar på ena passet och 5 övningar på det andra passet och köra dem enligt A, B, A, B osv?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Stoltz
2019-09-03, 16:51
Beskrivningen utav rutinen är att de två första seten utav sammanlagt 5 set, är uppvärmningsset. Där vikten successivt stegras.
Så totalt borde det väl då bli 32-33 arbetsset.
Men det kanske är på gränsen till att man blir övertränad ändå?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Ja fast samtidigt nej. När vikterna börjar bli högre blir även uppvärmningsset mer diffust. De där två setten är inte lite lyft med stången då, det är två lättare set, men ändå set som kräver fokus, tid, och styrka.

zol
2019-09-03, 19:05
Det innebär att Arnold skulle köra ca 9 arbetsset biceps varje vecka och 9 arbetsset ben varje vecka.

Känns lite oproponeligt om ni frågar mig, och inte heller särskilt mycket ben för att vara en av tidens största byggare.

Määng
2019-09-03, 19:58
Det innebär att Arnold skulle köra ca 9 arbetsset biceps varje vecka och 9 arbetsset ben varje vecka.

Känns lite oproponeligt om ni frågar mig, och inte heller särskilt mycket ben för att vara en av tidens största byggare.

Just det här har jag nog läst flera tusen gånger överallt på internet, även här på kolozzeum. Jag är inte helt övertygad om att bara för att en muskel är större ska man träna den med mer volym. Alla muskler klarar av olika mycket mängd träning. Jag har svårt att se att bara för att en muskel är större ska den klara av mer. Det kan väl lika gärna vara tvärtom, att en mindre muskel tar mindre stryk och kan återhämta sig snabbare och därför kan tränas med högre volym.

Kör jag 4 set böj och 4 set benpress till väldigt nära failure är de fortfarande rökta efter 2 dagar. Kör jag 4 set stångcurl och 4 set hammercurl kan köra det igen efter två dagar utan större problem.

panzerpig
2019-09-03, 22:32
Har aldrig hört talas om det där programmet. Arnolds golden six (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&channel=trow&ei=OttuXcGjMYyJrwTrsZCADg&q=arnolds+golden+six+&oq=arnolds+golden+six+&gs_l=psy-ab.3..35i39l2j0i203j0i22i30l7.94027.94027..95103.. .0.2..0.62.62.1......0....1..gws-wiz.......0i71.YgoRNJH074o&ved=0ahUKEwjBqLjFzLXkAhWMxIsKHesYBOAQ4dUDCAs&uact=5)finns det mycket skrivet om. Aldrig kört det själv.

Brofessorn
2019-09-04, 11:46
Just det här har jag nog läst flera tusen gånger överallt på internet, även här på kolozzeum. Jag är inte helt övertygad om att bara för att en muskel är större ska man träna den med mer volym. Alla muskler klarar av olika mycket mängd träning. Jag har svårt att se att bara för att en muskel är större ska den klara av mer. Det kan väl lika gärna vara tvärtom, att en mindre muskel tar mindre stryk och kan återhämta sig snabbare och därför kan tränas med högre volym.

Kör jag 4 set böj och 4 set benpress till väldigt nära failure är de fortfarande rökta efter 2 dagar. Kör jag 4 set stångcurl och 4 set hammercurl kan köra det igen efter två dagar utan större problem.

Alla som lyft vikter någon gång i sina liv förstår ju att 9 ansträngande set knäböj är ljusår mer påfrestande än 9 ansträngande set curls. Men en del väljer att ignorera sina empiriska erfarenheter till förmån till några siffror en random snubbe publicerar på nätet.

Helgehorse
2019-09-06, 13:30
Jag undrar om det är någon som känner till om detta verkligen är Arnolds träningsrutin, eller om den bara är påhittad utav någon?

Samt tror ni att det är en vettig rutin att följa?

https://youtu.be/pO3eQTQxXFU

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Styrkelabbet har på sin app ett träningsschema som är gratis, Som tydligen skall vara Arnolds byggarsplit.

King Grub
2019-09-06, 13:32
Det här helkroppsupplägget skall vara något som Arnold sålde via postorder från annonser i byggartidningar tidigt 70-tal. Riktat till nybörjare som inte tål så mycket träning.

Anders The Peak
2019-09-06, 15:54
Det här helkroppsupplägget skall vara något som Arnold sålde via postorder från annonser i byggartidningar tidigt 70-tal. Riktat till nybörjare som inte tål så mycket träning.

Låter inte troligt jag köpte de här tidningarna från 1969/1970. De annonser som fanns med på den här tiden var Leroy Colbert, Reg Park ut som sålde kompendier. Jag kan inte minnas att Arnold hade några som helst träningsprogram som såldes under hans namn. Han var Weiders Barbidocka Ken och var i all reklam om Weiders prylar.

svenbanan
2019-09-06, 16:00
Kanske finns det en tidning med en annons nånstans som någon bara behöver en scanner för att kunna kopiera och lägga upp här? ;)

Armed Dingo
2019-09-06, 16:55
Tänk om Grubben kunde börja sälja pass på postorder. Gärna med bilder med kraftig inspiration från 70-talet.