handdator

Visa fullständig version : "Sluta träna för att gå ner i vikt" T om Aftonbladet skriver lite "sanning?


Helgehorse
2019-09-03, 13:04
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/mRpxnp/sluta-trana-for-att-ga-ner-i-vikt

Intressant att Aftonbladet hakat på detta spåret med.

Jag undrar dock hur värdelöst det är med träning för viktnedgång.


Att man omedvetet blir mer stillasittande eller liknande bör man väll kunna motverka genom att tänka mer på det och bli medveten typ?

Försöker kroppen verkligen kompensera för allt du förbrukar under ett hårt pass?

Bärsärk
2019-09-03, 13:48
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna

0GcnO81iTdw

Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!

King Grub
2019-09-03, 13:55
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna

0GcnO81iTdw

Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!

Du har uppenbarligen inte läst artikeln.

Bärsärk
2019-09-03, 16:55
Du har uppenbarligen inte läst artikeln.

Nope men det är aftonbladet så jag gissade på ett ungefär vad den skulle handla om.

Tycker vi pratar alldeles för lite om hur mycket mer vi borde röra på oss.

Diomedea exulans
2019-09-03, 17:04
Nope men det är aftonbladet så jag gissade på ett ungefär vad den skulle handla om.


*facepalm*

Aryt
2019-09-03, 17:45
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna

0GcnO81iTdw

Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!

Ur artikeln:
Det är en stor risk att personen slutar träna, eftersom hen upplever att all tid hen har tillbringat på gymmet, på löparbanan eller i gruppträningssalen, har varit bortkastade.

Därmed går dessa personer också miste om de många andra fördelarna som träningen verkligen bidra med, och som jag i allra högsta grad har upplevt – bland annat att jag orkar mer i vardagen, har ett bättre självförtroende, mindre ångest och en generellt bättre hälsa. Hade de fortsatt träna hade de dessutom minskat risken för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död.

Älskar dessa killvetare

stridis
2019-09-03, 17:53
*facepalm*

Ja att killgissa är åt fanders. Men att läsa Aftonbladet är dubbelobra.*grr**grr*

Bärsärk
2019-09-03, 18:00
Ur artikeln:


Älskar dessa killvetare

Du tycker det där var tillräckligt? En liten fjuttig mening och dessutom inget specifikt utan mera "för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död"

Artikeln borde heta "Sluta träna för att gå ner i vikt, träna för hälsa"

Det är en äcklig trend inom hela fitness svängen just nu, samma sak med sockerfri läsk. Studier som pekar på att det absolut inte är någon fara med att dricka det gällande cancer med mera (Vilket säkerligen stämmer till 100%), men ingen snackar om att det kan vara dåligt för tänderna. Man avfärdar en stor sak och det får alla att tro att det är grönt ljus och andra problem skjuts åt sidan.

Bärsärk
2019-09-03, 18:16
Ett annat exempel på vad jag menar,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239149

Satte precis in 1.5kg rostbiff i ugnen. På med lite grillkrydda och servera med pommes och pepparsås. Ska bli gott. Mår riktigt bra på det. Räcker några dagar också.


Studien visade på att man inte behövde byta ut rött kött mot vitt för att minska risken för hjärt/kärlsjukdomar men den nämner ju absolut ingenting om cancer eller annat.

Vilket direkt fick någon att se det hela som accepterat att fortsätta med en eventuellt dålig kostvana.

Troligtvis många som bara bläddrar lite snabbt igenom artikeln som vi pratar om i den här tråden och sen fortsätter med ett en inaktiv livsstil.

Diomedea exulans
2019-09-03, 18:49
Du tycker det där var tillräckligt? En liten fjuttig mening och dessutom inget specifikt utan mera "för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död"

Artikeln borde heta "Sluta träna för att gå ner i vikt, träna för hälsa"

Det är en äcklig trend inom hela fitness svängen just nu, samma sak med sockerfri läsk. Studier som pekar på att det absolut inte är någon fara med att dricka det gällande cancer med mera (Vilket säkerligen stämmer till 100%), men ingen snackar om att det kan vara dåligt för tänderna. Man avfärdar en stor sak och det får alla att tro att det är grönt ljus och andra problem skjuts åt sidan.

Snärj inte in dig nu. Läser man artikeln - kommer du göra det? - ser man att hela hennes poäng är ”det är dumt att börja träna i syfte att gå ner i vikt för då blir man besviken och slutar träna överhuvudtaget och missar därmed alla träningens stora hälsofördelar”.

Isseman
2019-09-04, 06:44
Vilket jävla kalaspucko. Att träning inte skulle vara bra för att minska mängden fett är bull.

King Grub
2019-09-04, 07:13
Det är vad i princip all forskning visar. Träning är ett väldigt inneffektivt sätt att gå ner i vikt och förlora fett.

geoff
2019-09-04, 07:46
Vilket jävla kalaspucko. Att träning inte skulle vara bra för att minska mängden fett är bull.
Till att börja med: jag tycker att begreppet gå ner i vikt borde vara/göras totalt ointressant för gemene man (som inte ska kvala in under någon viktgräns). ALLA borde prata om att minska sin fett-% istället.

Med det sagt, styrketräning är bra för att öka i muskelmassa, vilket sakta sänker din fett-% (om du är beredd att stå still/gå upp i totalvikt). Men för att snabbast möjligt minska i vikt (muskler + fett) så är bantning nog mest effektivt. För att snabbast möjligt minska sin fett-%, är bantning + hård styrketräning effektivast (även kallat deffa).

Diomedea exulans
2019-09-04, 08:07
Som anekdotiskt bevis så upplever jag att konditionsträning får mig att gå ner i vikt om jag tränar väldigt mycket, t ex en period för många år sedan då jag joggade en timme om dagen. Men jag är öppen för att min upplevelse beror på någon slags kognitiv bias.

Helgehorse
2019-09-04, 16:34
Det är vad i princip all forskning visar. Träning är ett väldigt inneffektivt sätt att gå ner i vikt och förlora fett.

Men om man är mer medveten om spontanaktivitet och inte minskar sin NEAT t ex.


Vad gör att det är "bättre" för att undvika att gå upp i vikt då, Aldrig förstått mig på dedär.

King Grub
2019-09-04, 16:41
NEAT kan man inte styra fullt ut. Väldigt långt därifrån. Du har miljoner omedvetna och ofrivilliga muskelrörelser per dygn.

Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner.

Inte bara det. Ökar man fettförbränningen med träning, verkar den minska vid något annat tillfälle istället.

Landström
2019-09-05, 10:37
Tyckte det var lättare att deffa och bli stenhård i kroppen innan jag började springa en massa.

Är en bra deff det primära så är det att "stänga käften" som är det absolut viktigaste. I kombination med styrketräning. Skulle aldrig få för mig att springa för kaloriförbrukningens skull.

Dock är det jävligt trist i längden att ha en visuellt vältränad kropp men som inte levererar i praktiken.

Helgehorse
2019-09-05, 17:34
NEAT kan man inte styra fullt ut. Väldigt långt därifrån. Du har miljoner omedvetna och ofrivilliga muskelrörelser per dygn.

Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner.

Inte bara det. Ökar man fettförbränningen med träning, verkar den minska vid något annat tillfälle istället.

"Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner."

Vad menar du där? förstår inte. Sorry

Mental
2019-09-06, 08:49
"Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner."

Vad menar du där? förstår inte. Sorry

Psykologiska skyddsmekanismer, sånt som får vissa att ge upp och vissa att orka kämpa vidare.

Säg att du har en person som är ordentligt fet, och som bestämmer sig för att nu jäklar ska vi ta tag i livet här. Skaffar gymkort, och börjar efter bästa förmåga styrketräna ett par pass i veckan. Dock äter personen fortfarande som tidigare, ad lib, och efter gamla preferenser. En månad eller så in i träningen kliver personen upp på vågen och förvänar sig ett biggest looser moment, men ser att det mer eller mindre stått still. Blir förtvilvad, besviken, förbannad osv och slutar träna för "det funkar ju ändå inte"

Otroligt vanligt scenario, se alla nyårslöften.

Jag är så klart färgad i frågan som dietist, för jag lägger otroligt lite fokus vid träning och mycket fokus på kosten om jag skall behandla fetma. Träning är bonus, och något som man bör göra av helt andra skäl än viktminskning.
Att försöka träna sig till ett kaloriunderskott om säg 5000 kcal i veckan jämfört med att åstadkomma det med kostförändringar är galet svårt för en som inte är mycket träningsvan.

Jag håller mer eller mindre med om det som artikelförfattaren skriver, och har rätt bra koll på forskningsläget. Att ge råd om träning för fettminskning kommer inte ens hjälpa 5% av patienterna.

Det enda feltänktet jag reagerade på är :
"För vad tror du händer när någon har kämpat med sin träning i flera månader för att sedan upptäcka att hen inte har fått resultaten hen var ute efter – det vill säga en lägre siffra på vågen?

Det är en stor risk att personen slutar träna, eftersom hen upplever att all tid hen har tillbringat på gymmet, på löparbanan eller i gruppträningssalen, har varit bortkastade.

Därmed går dessa personer också miste om de många andra fördelarna som träningen verkligen bidra med

Det bygger på att man tror att personen överhuvudtaget hade börjat träna, om den inte trott att det skulle leda till viktminskning. Jag tror att det är just hoppet om viktförlust som får många att börja träna, så för min del får "myten" gärna leva kvar.