handdator

Visa fullständig version : Nya löparskor?


ozzian
2019-09-03, 11:56
Behöver tips på nya löparskor
Väger ca 86 kg och det handlar om 6 min tempo
Ska klara lite trail men behöver inte vara vattentäta eller vill helst dom andas jättebra
Antar så låg drop som möjligt
Stabila med massor av dämpning
Hyfsat lätta
Pris max 1500kr
Vilka föreslås?

stefannn
2019-09-03, 13:02
Åk till en butik och prova ut, har du nån speciell löparbutik i närheten så åk dit, värt de extra hundralappar a det kan kosta för att få en bra sko!

ozzian
2019-09-03, 15:02
Jo
Men har inte möjlighet att åka måste köpa o prova.

d1anny2
2019-09-03, 16:48
Jag har hemfallit åt hoka One clifton. Testa dem i butik...

Arnesson
2019-09-03, 17:13
Hoka Atr Challanger är en modell du kan testa, passar bra mot din kravbild.

ozzian
2019-09-03, 17:42
Hoka Atr Challanger är en modell du kan testa, passar bra mot din kravbild.

Hmm
Hur är dämpningen?
Stabila, behöver lite stöd.

Arnesson
2019-09-03, 18:14
Hmm
Hur är dämpningen?
Stabila, behöver lite stöd.

Massa dämpning men lätt, som de flesta Hoka. Hyfsat stabil, väldigt lik Hoka Clifton som någon ovan tipsa om men lite mer skogsanpassad. Men du behöver ju testa skon, passform, tycke och smak är så personlig.

delta_mats
2019-09-03, 18:21
Hoka one one Speedgoat 3. Äger ett par och älskar dem.

sjövärdig
2019-09-03, 18:47
Hoka challanger atr 5. Passar dina krav, men du måste ju pröva. Jag brukar beställa en halv storlek upp på Hoka.

Rahf
2019-09-03, 18:54
Hoka one one Speedgoat 3. Äger ett par och älskar dem.

Lite mer formad mot terräng, den. Då är Clifton eller ATR Challenger ett bättre val.

Som Sjövärdig sa kan man med fördel köra snäppet upp i storlek. Jag har ett par Evo Mafate i min 'gamla' skostorlek som tyvärr är aningen snäva. Följden blir att, trots sin enorma dämpning, är det paret minst bekväma av kvartetten jag kör.

ozzian
2019-09-04, 05:51
Skon ska typ klara lidingeloppet
Så lite mot terräng låter väl klokt

svenbanan
2019-09-04, 06:31
Skon ska typ klara lidingeloppet
Så lite mot terräng låter väl klokt

Terrängskor finns i lite olika varianter. Men de är ju typiskt utformade för att ha bättre grepp på stenar och rötter än skor som är gjorda för asfaltslöpning. Ofta har de lite grövre mönster (typ dobbar) i sulan för att kunna hantera blött gräs och leriga stigar. En annan aspekt av terrängskor är att de ofta har en ovandel som är tillverkad av ett betydligt slitstarkare material än den "mesh" som landsvägsskor är gjorda av. Detta för att de inte ska gå sönder av att man fastnar i kvistar och skit då man springer i skogen.

Lidingöloppet är mestadels typ grusväg och rätt breda stigar, samt några hundra meter på gräs och typ en halv kilometer asfalt. Ifall det är någorlunda torrt så har man egentligen inte nån större nytta av den typen av grepp som terrängskor erbjuder. Särskilt inte om man är av motinärskaliber. Springer man i 3:30-tempo så kanske man har nytta av det. Men på det stora hela är det inte särskilt mycket stenar och rötter och svårnavigerad terräng.

Då jag sprang LL på nittiotalet så hade jag nåt slags Nike som var gjorda för landsväg, och hade inga som helst problem.

Rahf
2019-09-04, 07:44
Skon ska typ klara lidingeloppet
Så lite mot terräng låter väl klokt

Clifton eller Challenger. Fortfarande.

delta_mats
2019-09-04, 08:07
Lite mer formad mot terräng, den. Då är Clifton eller ATR Challenger ett bättre val.

Som Sjövärdig sa kan man med fördel köra snäppet upp i storlek. Jag har ett par Evo Mafate i min 'gamla' skostorlek som tyvärr är aningen snäva. Följden blir att, trots sin enorma dämpning, är det paret minst bekväma av kvartetten jag kör.

Jag vet, men springer man grusväg funkar de fint också. Provat ett par clifton men de var inte lika bekväma. Dessa är verkligen supersköna. Speedgoat är ju konstruerade för att kunna springa överallt, utom kanske just asfalt då.

Rahf
2019-09-04, 08:14
Jag vet, men springer man grusväg funkar de fint också. Provat ett par clifton men de var inte lika bekväma. Dessa är verkligen supersköna. Speedgoat är ju konstruerade för att kunna springa överallt, utom kanske just asfalt då.

Det håller jag med om. Dock inte helt övertygad att det är mer motiverat än de andra alternativen, ifall LL är den mesta terrängen som kommer vara.

delta_mats
2019-09-04, 09:06
Det håller jag med om. Dock inte helt övertygad att det är mer motiverat än de andra alternativen, ifall LL är den mesta terrängen som kommer vara.

Mer motiverat tror jag inte, sett till terrängen. Men värt att prova skon är det, för den är riktigt bekväm. Brukar få bra betyg också.

svenbanan
2019-09-04, 09:17
Salomon Speedcross är riktigt sköna terrängpjuck som inte är av den där superdämpade sorten. Jag har dock sprungit typ 25km eller nåt på asfalt och över 30k på grusväg i dem utan att fötterna klagat.

Ifall jag skulle vara kapabel till att springa LL så skulle jag troligen kört på dessa.

ozzian
2019-09-04, 09:51
Salomon Speedcross är riktigt sköna terrängpjuck som inte är av den där superdämpade sorten. Jag har dock sprungit typ 25km eller nåt på asfalt och över 30k på grusväg i dem utan att fötterna klagat.

Ifall jag skulle vara kapabel till att springa LL så skulle jag troligen kört på dessa.

Jo superdämpat är ett krav, dåliga knä

Men med knäböj och några löprundor så är det mycket bättre, men är man 52 år så vet man var skavankerna finns💕

ozzian
2019-09-04, 09:54
Clifton challenger speedgoat
Vilka köper jag o testar
28 cm fot normalt 42,5 , så storlek?

svenbanan
2019-09-04, 10:13
Jo superdämpat är ett krav, dåliga knä

Men med knäböj och några löprundor så är det mycket bättre, men är man 52 år så vet man var skavankerna finns💕

Vad springer du i för skor på asfalt och grusvägar etc annars då?

LL är inte mer krävande terräng än ett vanligt elljusspår förutom ifall det regnar satan och allting är lervälling för att tiotusen löpare klafsar sönder spåren. Och ifall det är lervälling är det väl tveksamt om det ens spelar nån roll vilka pjuck man har, det lär vara misär i alla fall.

delta_mats
2019-09-04, 10:23
Clifton challenger speedgoat
Vilka köper jag o testar
28 cm fot normalt 42,5 , så storlek?

Speedgoat får du gå upp en halv till en storlek i alla fall. Bäst är ju att gå och prova några stycken.

Rahf
2019-09-04, 10:57
Speedgoat får du gå upp en halv till en storlek i alla fall. Bäst är ju att gå och prova några stycken.

Och det gäller samtliga Hoka jag testat. Min skostorlek var 42,5, men med Speedgoat var jag uppe och nosade på 43 1/3 eller till och med 44.

Ozzian, om 42,5 är en fotnära passform tycker jag absolut du ska stegra storleken till 43 eller rent av 43 1/3. Skulle du t.ex. kunna göra några butiksbesök om du har vägarna förbi Växjö?