handdator

Visa fullständig version : Periodisk Fasta (20/4) och styrketräning


iCYAto
2019-09-02, 10:08
Hej! Jag har börjat med PF för att gå ner i vikt, vilket fungerar utmärkt, mår jättebra och går ner i vikt - men har hittills bara promenerat som träning och tänkte nu börja styrketräna.

Jag äter mellan 17:00 - 21:00 (typ) och fastar resten, jag gillar inte att träna på kvällen då gymmet är knökfullt (förstår att det är då jag när bäst resultat av min träning) men undrar hur "dåligt" det är att istället träna på morgonen då jag fastar? Vill gärna ha svar från folk med erfarenhet eller som verkligen är insatt i ämnet *cupid*

Max
2019-09-03, 17:47
Träna tidigt och ät tidigt/efter träning. Finns inget magiskt med att ha ätfönstret sent. Om något så är ett sent ätfönster negativt

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Aristocrat
2019-09-03, 18:06
Har kört en del 16/8 och tränat ett par gånger på de sista timmarna av fastan för att bryta fastan med post-workout mål. Tycker att återhämtningen mellan set är densamma, men man blir ofantligt trött under repsen. Exempelvis säg att du kör 10 x något i vanliga fall, på 8 så brinner dina muskler så du får kämpa lite extra, men det är mer mentalt än fysiskt jobbigt och du får inte ut lika mycket som om du kommit äten.

Inte provat att maxa men rekommenderar nästan att du äter 17, tränar 19 och äter efter det. Alternativt flyttar ditt fönster eller utökar det till 6-8 timmar.

Exempel på 8 timmar hade varit äta 13 första målet, sen något mindre, träna, ät middag, sen kvällsfika innan 21.

iCYAto
2019-09-04, 11:52
Träna tidigt och ät tidigt/efter träning. Finns inget magiskt med att ha ätfönstret sent. Om något så är ett sent ätfönster negativt

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Varför skulle ett sent ätarfönster vara något negativt? Tänker du på sömn eller?

King Grub
2019-09-04, 11:59
Om du äter enligt periodisk fasta och styrketränar är det sämsta möjliga upplägg att träna så långt från ätfönstret som möjligt. Nedbrytningen kommer att vara större än uppbyggnaden när du börjar träna och den balansen kommer inte att vända till positiv förrän du äter många timmar senare. Det är mycket möjligt att ett sådant upplägg är rejält sämre när det gäller praktiska resultat av träningen än ett där du äter i anslutning till träningspasset.

iCYAto
2019-09-04, 12:12
Om du äter enligt periodisk fasta och styrketränar är det sämsta möjliga upplägg att träna så långt från ätfönstret som möjligt. Nedbrytningen kommer att vara större än uppbyggnaden när du börjar träna och den balansen kommer inte att vända till positiv förrän du äter många timmar senare. Det är mycket möjligt att ett sådant upplägg är rejält sämre när det gäller praktiska resultat av träningen än ett där du äter i anslutning till träningspasset.

Okej, det får bli träning på kvällen ändå som det verkar :)

Ett Orm
2019-09-04, 17:45
Hej! Jag har börjat med PF för att gå ner i vikt, vilket fungerar utmärkt, mår jättebra och går ner i vikt - men har hittills bara promenerat som träning och tänkte nu börja styrketräna.

Jag äter mellan 17:00 - 21:00 (typ) och fastar resten, jag gillar inte att träna på kvällen då gymmet är knökfullt (förstår att det är då jag när bäst resultat av min träning) men undrar hur "dåligt" det är att istället träna på morgonen då jag fastar? Vill gärna ha svar från folk med erfarenhet eller som verkligen är insatt i ämnet *cupid*

Du får se lite på vad som passar dig bäst också om det ska bli hållbart. Blir inte träningen av på kvällen är det bättre du gör den på morgonen, oavsett när du sen äter.
Att träna är mer opti än att inte göra det.

Kräket
2019-09-04, 18:00
Om du äter enligt periodisk fasta och styrketränar är det sämsta möjliga upplägg att träna så långt från ätfönstret som möjligt. Nedbrytningen kommer att vara större än uppbyggnaden när du börjar träna och den balansen kommer inte att vända till positiv förrän du äter många timmar senare. Det är mycket möjligt att ett sådant upplägg är rejält sämre när det gäller praktiska resultat av träningen än ett där du äter i anslutning till träningspasset.

Nu är jag rätt kasst uppdaterad, men räcker det inte med förhållandevis lite protein efter träning för att accelerera uppbyggnaden? Vill minnas att jag läst någonstans att ca 30 gram protein räcker?

Givetvis innebär ju en proteindrink att fastan bryts, så på så vis kanske de övriga fördelarna av fastan försvinner....(vilka de nu är)

Tjenis
2019-09-04, 18:45
Du får se lite på vad som passar dig bäst också om det ska bli hållbart. Blir inte träningen av på kvällen är det bättre du gör den på morgonen, oavsett när du sen äter.
Att träna är mer opti än att inte göra det.

Jag tror jag fick en tår i ögat nu.

iCYAto
2019-09-04, 19:04
Du får se lite på vad som passar dig bäst också om det ska bli hållbart. Blir inte träningen av på kvällen är det bättre du gör den på morgonen, oavsett när du sen äter.
Att träna är mer opti än att inte göra det.

Absolut! :) Tänkte bara höra lite hur mycket jag förlorar på det, det är väl inte världens grej att träna på kvällen när det är massa folk heller, bara skönt att slippa.

r3mpuh
2019-09-05, 00:46
Du kan väl kompromissa lite & enbart dricka vassle/kassein eller varför inte bara 1 liter mjölk direkt efter styrketräningen, samt invänta tills kvällens "ätfönster" infaller för själva den fasta födan sedan?

Allt behöver inte vara så komplicerat. ;)

Gluffgluff
2019-09-05, 08:18
Absolut! :) Tänkte bara höra lite hur mycket jag förlorar på det, det är väl inte världens grej att träna på kvällen när det är massa folk heller, bara skönt att slippa.

Förlorar ingenting, du har inte börjat träna än. Du har liksom inget att förlora.

17-21 är ett extremt ätfönster till att börja med så du sätter krokben på dig själv redan där. Nu ska du börja styrketräna på det och förhoppningsvis göra det kontinuerligt lång tid framöver. Om projektet känns lite klurigt redan nu så kanske du börjat lite i fel ände.

Lägg ätfönstret 10-19 istället, 12-20 eller vad som passar dig. Är det mer än 3 timmar från träning till måltid? Svep en proteindrink. Måste du äta sista måltiden 21 till eftertexterna av Idol eller vad det kan vara? Ja men gör ett större ätfönster på träningsdagarna då. Ät, frukost, lunch och middag (8-18) eller vad som nu passar så att du kan träna när det känns bäst och blir av, utan att du tuppar av och går runt katabol halva dygnet.

Du kan ju även skita i PF på träningsdagarna och fasta på vilodagarna istället.

Det är varken magi eller raketforskning du pysslar med. Huvudpoängen med PF är att begränsa kaloriintaget, och att eventuellt dra fördel av fastans övriga fördelar 14-16 timmar på ett dygn. Syftet är alltså att förenkla detta, om det tvärtom blir krångligare och svårare så är inte PF rätt väg att gå. Du skulle ju tex kunna (gud förbjude) räkna kalorier och äta en sund varierad kost, på normala tider som en vanlig person och få bra resultat ändå.

Max
2019-09-06, 18:14
Varför skulle ett sent ätarfönster vara något negativt? Tänker du på sömn eller?Man har sett att det verkar vara sämre för hälsan att äta mer senare på dagen.

Skickat från min F8331 via Tapatalk