handdator

Visa fullständig version : Prioritet Marklyft, vilken typ av knäböj?


exevision
2019-08-31, 14:02
Prioriterar starkt marklyft just nu. Vill verkligen nå upp till mitt mål i den övningen.
Inbillar mig att man nära på behöver knäböj för att få bättre marklyft.
Funderar dock om jag ska fortsätta köra lowbar alternativt byta till highbar eller frontböj.
Ogillar att variera min knäböj då det allt för ofta leder till att jag tappar tekniken.

Vilken typ av knäböj brukar hjälpa marklyftet mest?
Hur skulle du har gjort?

rooz
2019-09-01, 08:16
SSB-böj till box och frontböj.

exevision
2019-09-01, 08:29
SSB-böj till box och frontböj.

Anledning till att du tycker det?

ceejay
2019-09-01, 08:43
jag skulle hålla mig till maintenance i böjen om marken prioriteras absolut mest för stunden. Bara medeltunga böj 2 gånger i veckan. Inte över rpe 7-8

Diomedea exulans
2019-09-01, 09:31
Anledning till att du tycker det?

Min gissning angående boxböj är iallafall att den kräver att man påbörjar lyftet efter att ha stannat till i nedre delen av rörelsen, precis som marklyft.

rooz
2019-09-01, 09:41
Anledning till att du tycker det?

SSB-Böj kräver att du håller dig upprätt, en vanlig knäböj gör lätt att du faller framåt. Samma sak med frontböj, för mig liknar det mer mark än bakböj. Kan utveckla mer efter dagens morgonsex.

exevision
2019-09-01, 10:36
jag skulle hålla mig till maintenance i böjen om marken prioriteras absolut mest för stunden. Bara medeltunga böj 2 gånger i veckan. Inte över rpe 7-8

Om vi leker med tanken, att man inte bryr sig överhuvudtaget om knäböjen, anser du det rent av vara fördelaktigt att skippa den helt och marklyfta mer?

Min gissning angående boxböj är iallafall att den kräver att man påbörjar lyftet efter att ha stannat till i nedre delen av rörelsen, precis som marklyft.
Jo, men då kanske pausböj fungerar?

SSB-Böj kräver att du håller dig upprätt, en vanlig knäböj gör lätt att du faller framåt. Samma sak med frontböj, för mig liknar det mer mark än bakböj. Kan utveckla mer efter dagens morgonsex.

Ser fram emot en utveckling av detta.

Laksen
2019-09-01, 11:14
Frontböj är bra komplement till mark.

trädgårdsmöbel
2019-09-01, 13:31
Det är nog nivåberoende. Om man är klen som mig i böj och mark, är helt vanlig böj en jättebra övning om jag vill öka i mark. Men inte vice versa på samma sätt av nån anledning. Jag ökar i mark av böj, men inte i böj av mark.

exevision
2019-09-01, 20:43
Frontböj är bra komplement till mark.

För att?

Laksen
2019-09-02, 19:22
För att?

Frontböj stärker quadriceps som är viktigt i starten av mark. Om det är enda varianten böj du kör skulle jag köra fullt djup men om jag använde övningen bara med tanke på mark skulle jag köra till ett djup som mimickerar starten i mark.

Frontböj stärken också bålen bra. Stark bål är alltid positivt då vi snackar marklyft.

Antagligen fungerar SSB böj lika bra men har inte tillräckligt erfarenhet för att uttala mig desto mera om det.

Dessutom tycker jag frontböj+mark är en bra kombination för benträning. Borde inte leda till allvarliga svagheter. Low-bar böj+mark är en ganska posterior chain dominant kombination.

Diomedea exulans
2019-09-02, 19:29
SSB-Böj kräver att du håller dig upprätt, en vanlig knäböj gör lätt att du faller framåt. Samma sak med frontböj, för mig liknar det mer mark än bakböj. Kan utveckla mer efter dagens morgonsex.

(Hoppas sexet är färdigt.) Är man inte mer framåtlutat i marklyft än i vanliga knäböj, eller tänker jag helt galet?

baggard
2019-09-02, 20:00
(Hoppas sexet är färdigt.) Är man inte mer framåtlutat i marklyft än i vanliga knäböj, eller tänker jag helt galet?

Tycker också lowbar blir mer lik mark, iaf för mig. Plus den tar mer på röv, hamstrings och ländrygg vilket är viktigt i marken.

Sedan kanske lowbar ändå inte är det bästa komplementet till mark eftersom lowbar också kräver generellt sätt mer återhämtning än highbar. Så om man ska satsa på marken så kanske det inte är särskilt smart att slita ut sig med lowbar.

ceejay
2019-09-02, 20:16
Om vi leker med tanken, att man inte bryr sig överhuvudtaget om knäböjen, anser du det rent av vara fördelaktigt att skippa den helt och marklyfta mer?


Jo, men då kanske pausböj fungerar?



Ser fram emot en utveckling av detta.

Ja, om man endast vill prioritera mark kan man ju skippa böjen(imo). Men man behöver ju iaf komplementträning.

exevision
2019-09-03, 18:10
Ja, om man endast vill prioritera mark kan man ju skippa böjen(imo). Men man behöver ju iaf komplementträning.

Vilken/vilka komplement är oftast behövliga?

exevision
2019-09-07, 15:41
SSB-Böj kräver att du håller dig upprätt, en vanlig knäböj gör lätt att du faller framåt. Samma sak med frontböj, för mig liknar det mer mark än bakböj. Kan utveckla mer efter dagens morgonsex.

Väntar tålmodigt på utvecklingen. ;)

WhiteJellyBerry
2019-09-10, 09:24
Low-Bar borde väl ha bäst överföring till marklyft om man lyfter med höga höfter. High-Bar om man lyfter mark som OL:are. För övrigt som någon skrev underhåll av böjen under marklyftsprioritering.

rooz
2019-09-10, 09:58
(Hoppas sexet är färdigt.) Är man inte mer framåtlutat i marklyft än i vanliga knäböj, eller tänker jag helt galet?
Måhända, men borde du inte eftersträva att böja knäleden ist för höften?
Väntar tålmodigt på utvecklingen. ;)
Med SSB'n kan jag förflytta belastningen bort från ryggen jämfört med vanlig böj. Får en död start utan stretch reflex och med boxar kan du laborera med höjder får att komma åt dina svaga punkter.

Chorizo
2019-09-13, 20:01
Låter svårt. Vad sägs om några extra set?

exevision
2019-09-16, 17:49
Måhända, men borde du inte eftersträva att böja knäleden ist för höften?

Eftersträva kan man kanske. Men man har ju sin kropp och dess längder vilket resulterar i vissa vinklar i marklyftet. Att knäböja mer upprätt gör ju inte att du kan starta med höften lägre och böja knäleden mer i marklyft?

Gluffgluff
2019-09-17, 07:58
Hur stark är du i mark just nu?

exevision
2019-09-17, 09:19
Hur stark är du i mark just nu?

Inte så värst, 175kg togs i våras.
Målet är 200kg. Vill bara att det nås!

PureWhey
2019-09-17, 09:57
Skulle säga att det beror på var din sticking point är och arbeta efter det. Kan vara boxböj, kronlyft etc.

Djupa böj, kronlyft, marklyft och ryggresningar skulle jag påstå är en bra grund för många. Men, man får utgå från sina egna brister som sagt.

Ahlnold
2019-09-25, 07:14
Jag lånar tråden. Om starten är en stor jävla sticking point. Vilka komplement är bra då? Jag har lagt till långa mark/deficit deadlift. vilket jag suger på. Vet inte om det hjälper, känns som vikten blir för låg. Men det har gått för kort tid att uttala sig om det är bra eller inte.

Lennix
2019-09-25, 07:47
Jag lånar tråden. Om starten är en stor jävla sticking point. Vilka komplement är bra då? Jag har lagt till långa mark/deficit deadlift. vilket jag suger på. Vet inte om det hjälper, känns som vikten blir för låg. Men det har gått för kort tid att uttala sig om det är bra eller inte.

Marklyft till knäna. Öva in startposition och att trycka med benen!

https://www.instagram.com/p/B1qZRJnCRDa/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Ahlnold
2019-09-26, 07:56
Marklyft till knäna. Öva in startposition och att trycka med benen!

https://www.instagram.com/p/B1qZRJnCRDa/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


Kanske är värt att testa. Men får man inte samma träning av att köra hela marklyft?

Lennix
2019-09-26, 08:10
Kanske är värt att testa. Men får man inte samma träning av att köra hela marklyft?

Eftersom du anser att starten är en stickingpoint delux så är det där du skall öva för att få bättre teknik/styrka i det läget. Tänker jag iaf!

Ahlnold
2019-09-26, 09:30
Eftersom du anser att starten är en stickingpoint delux så är det där du skall öva för att få bättre teknik/styrka i det läget. Tänker jag iaf!


Låter rimligt, ska testa :)

Lennix
2019-09-26, 10:30
Låter rimligt, ska testa :)

Riktigt skön övning när man fått till tekniken, lurig i början. Kolla på Salmelas Instagram för att se hur det skall gå till exakt.

PureWhey
2019-09-26, 12:40
Du kan antagligen köra med tyngre vikter dessutom då du ej behöver dra hela vägen. Kronlyft på den höjd där du behöver fokus kan ju också vara en idé tillsammans med riktiga böj såklart.