handdator

Visa fullständig version : Vill ha helgen ledig och vill träna muskelgrupperna två gånger i veckan


Strumpa
2019-08-31, 10:22
Önskar förslag på träningsupplägg om jag vill ha helgen ledig. Och träna de musklerna två gånger i veckan under veckans övriga fem dagar. Vilka muskelgrupper ni tycker är lämpliga att träna ihop då. Passen får absolut inte bli för långa. Tacksam för förslag på programupplägg och schema. Ge gärna en förklaring till era förslag.

Diomedea exulans
2019-08-31, 10:26
Vill du träna alla fem dagarna eller räcker det med färre?

King Grub
2019-08-31, 10:27
Måndag, torsdag: bröst, axlar, triceps, mage

Tisdag, fredag: ben, rygg, biceps, vader

Köttis
2019-08-31, 10:54
Pull, push, legs, över, under

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Strumpa
2019-08-31, 16:01
Vill du träna alla fem dagarna eller räcker det med färre?

Har läst att det kan bli bättre att träna varje muskel två gånger i veckan. Nu undrar jag om man kan göra det på fem dagar så att man får helgen fri. Ja om det finns någon här som kan ge exempel på ett sådant träningsupplägg utan att det blir för långt. Behöver man t ex träna små muskelgrupper som triceps och biceps två gånger eller alls när de tränas när man tränar bröst och rygg. Jag känner nämligen att jag behöver ta hänsyn till min ålder. Börjar närma mig sextio. *kissass*

delta_mats
2019-08-31, 16:08
Måndag: Överkropp 1
Tisdag: Underkropp 1
Onsdag: Vila
Torsdag: Överkropp 2
Fredag: Underkropp 2
Lördag: Vila
Söndag: Vila.

Använd dig av två olika överkropps och Underkroppspass.

kvarnis
2019-08-31, 16:09
Annars kan du köra såhär (edit, delta mats han före)
mån - överkropp
tis - underkropp
tors - överkropp
fre - underkropp

Diomedea exulans
2019-08-31, 16:24
Är du nybörjare? StartingStrengt passar in: https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Tränar visserligen musklerna 3 gånger i veckan, men har helgerna fria.

Bärsärk
2019-08-31, 16:25
Måndag, torsdag: bröst, axlar, triceps, mage

Tisdag, fredag: ben, rygg, biceps, vader

Äre bara jag som har problem med att köra bröst och axlar ihop?!

Diomedea exulans
2019-08-31, 16:27
Äre bara jag som har problem med att köra bröst och axlar ihop?!

Man blir ju tröttare i en pressövning om man kört en annan pressövning innan, så bänkpress kan t ex göra militärpress lidande. Annars har jag nog inget direkt problem?

Strumpa
2019-08-31, 16:27
Annars kan du köra såhär (edit, delta mats han före)
mån - överkropp
tis - underkropp
tors - överkropp
fre - underkropp

Har funderat på något liknande. Men inte vågat ta steget ännu. Är lite vanemänniska. Blir lätt fast i gamla tankemönster utan att ta hänsyn till att man inte orkar lika mycket som förr. Jag vill ju trots allt fortsätta träna även om inte testosteron nivåerna är som en trettioåring längre.

Strumpa
2019-08-31, 16:30
Äre bara jag som har problem med att köra bröst och axlar ihop?!

Jag har det också. När jag började en gång i tiden så fastnade jag för att träna axlar och rygg tillsammans. Då påstod man det fanns fördelar med det. Men vi är alla olika.