handdator

Visa fullständig version : Ont i axlarna


RTFS
2004-05-13, 21:00
Jag har haft ett mycket irreterande problem i ett par månader. Jag har ont i båda mina axlar. När jag först kännde av det så slutade jag att träna axlar och bröst. Då belv det bättre.

Men nu har det kommigt tillbaka igen. Det gör inte ont när jag tränar, utan senare på kvällen eller dagen efter, och endast om jag t ex lyter något eller öppnar en dörr, inte när jag är avslappnad.

Hur ska jag göra för att bli av med detta och slippa det i framtiden? Ska jag vila tills det är borta och sedan ta det extremt lungt och köra högreps? Är rädd att det kommer tillbaka lätt.

Tack för alla svar!

AcidSleeper
2004-05-13, 22:37
Svårt att veta såhär vad det kan vara, kan vara nästintill vad som helst. Uppsök en doktor så kanske han kan säga vad som är problemet!

supremo
2004-05-13, 22:42
Jag tycker det låter som överträning som gått mot inflammation.
Uppsök läkare!

Big Al
2004-05-13, 22:50
Hade samma problem för nåt år sedan, fick tips om att stretcha frontdeltat, biceps och bröst ordentligt och samtidigt träna upp baksida axlar å bröstrygg mer, jag la också in en övning för rotatorcuffen och efter ett tag så försvann problemet!

Axlar som är framåtroterade pga dålig rörlighet och/eller outvecklad baksida axlar å rygg kan vara problemet, annars kan det ju vara muskelfästet som är överansträngt!

/Al

FELLO
2004-05-13, 22:53
Läkare brukar oftast säga att återkomma efter 3veckor om det inte blir bättre. Trots att man har haft ont i flera månader.

Prova en bra naprapat, det hjälpte mina axlar. Blev inte 100% men mycket bättre än innan. Har du inflation ska du inte gå till en naprapat.

Åse Columbus
2004-05-14, 14:34
Originally posted by FELLO
Har du inflation ska du inte gå till en naprapat.

inflation????:smokin:

:notme:

FELLO
2004-05-14, 14:44
Originally posted by Åse Columbus


inflation????:smokin:

:notme:

:D

Ja du vet ekonomi, inflation.

hehe...inflammation ska det vara.

Åse Columbus
2004-05-14, 15:23
Originally posted by FELLO


:D

Ja du vet ekonomi, inflation.

hehe...inflammation ska det vara.

ja visste det :D

naprapater tycker helt riktigt inte om att behandla imflammerade muskler ...men ibland e det svårt att avgöra själv om det är en inflamation...så kolla med en nappis ändå.

ETK_TIS
2004-05-14, 16:33
Originally posted by Big Al
Hade samma problem för nåt år sedan, fick tips om att stretcha frontdeltat, biceps och bröst ordentligt och samtidigt träna upp baksida axlar å bröstrygg mer, jag la också in en övning för rotatorcuffen och efter ett tag så försvann problemet!

Axlar som är framåtroterade pga dålig rörlighet och/eller outvecklad baksida axlar å rygg kan vara problemet, annars kan det ju vara muskelfästet som är överansträngt!

/Al

Rotator övningar och att stretcha axlarna är A och O för att behålla axlarna krya , sen att även tänka på att baksidan bör få sig ett pass me ,och inte bara att tro ,att det räcker med den vanliga ryggträningen, för att baksida axlar ska få nog med träning

AcidSleeper
2004-05-14, 16:34
Originally posted by Åse Columbus


inflation????:smokin:

:notme:

hoho! :D

RTFS
2004-05-15, 22:42
Tror det kan vara muskelfästena som är lite infalmerade. Ska testa att köra lite luganre ett tag tills det är bättre igen.

Fatalist
2004-05-15, 23:11
Originally posted by ETK_TIS


Rotator övningar och att stretcha axlarna är A och O för att behålla axlarna krya , sen att även tänka på att baksidan bör få sig ett pass me ,och inte bara att tro ,att det räcker med den vanliga ryggträningen, för att baksida axlar ska få nog med träning

Finns det ens några övningar för priskskytte av baksida axlar?

ETK_TIS
2004-05-16, 07:18
Jo nog finns det , men problemet är att få kontakt (pricka rätt och hitta den)

Här kan du nog hitta en bra länk http://www.drskantze.com/health/nutritionlinks.htm

Eller här http://www.exrx.net/