handdator

Visa fullständig version : Extremt påfrestande situationer i vardagen


Bandid0
2019-08-29, 15:17
Vilka återkommande situationer upplever ni som framkallar den där allra värsta stresskänslan? Kommer spontant att tänka på två saker:

* När man kör på en 2 + 1 väg och ligger bakom en lastbil där det bara är ett körfält. När det blir två körfält börjar plötsligt den lastbilen köra om en annan lastbil som ligger framför. Men det går inte fort. Lastbilarna ligger bredvid varandra i vad som känns som en evighet och när den ena med nöd och näppe kört om den andra så är det ett körfält igen.

* När man umgås med en person på ett ställe där det finns någon typ av måttligt bakgrundsljud och personen ifråga pratar i exakt samma frekvens som bakgrundsbruset, vilket får till följd att det man gör 90% av konversationen är halvskriker "VA?" eftersom man inte hör vad personen säger. Till slut ger man upp och nickar fast man inte hör ett ord.

Brofessorn
2019-08-29, 15:25
När man ska beställa mat och får beslutsångest. Man står där och velar mellan en kebabpizza med extra pommes eller en capricciosa, och har ingen aning om vad man ska välja samtidigt som sällskapet blir alltmer frustrerat.

Lafayette
2019-08-29, 15:38
När någon knackar på dörren eller när det ringer i telefonen, alltid något jobbigt då.

baggard
2019-08-29, 16:03
När någon knackar på dörren eller när det ringer i telefonen, alltid något jobbigt då.

Hahaha, jag är samma. "Vad fan är det nudå?"

Fredrik S
2019-08-29, 16:40
Tre saker som är väldigt pålitliga när det gäller att ta fram det sämsta hos mig:

Folk som trycker på knappen vid övergångsstället trots att dom inte har för avsikt att vänta tills trafikljuset slår om.

Folk som inte plockar upp efter sina hundar.

Lastbilar i omkörningsfilen på motorvägen.

Lafayette
2019-08-29, 16:47
Och folk som kör för sakta, kommer aldrig förstå mig på dessa människor. Vem vill frivilligt ligga i 50 när det är 60? Så är det konstant, dessa människor borde bli av med körkortet eller kanske låsas in beroende på hur sakta man kör.

stargate
2019-08-29, 17:58
Och folk som kör för sakta, kommer aldrig förstå mig på dessa människor. Vem vill frivilligt ligga i 50 när det är 60? Så är det konstant, dessa människor borde bli av med körkortet eller kanske låsas in beroende på hur sakta man kör.

Haha jag tror jag vet varför vissa av dessa personer kör för sakta. För en del personer speciellt småbarnsföräldrar så är enda lediga lugna stunden i bilen på vägen hem. Att då slå på en intressant podcast gör att man vill köra så sakta som möjligt utan att vara en trafikfara.

trädgårdsmöbel
2019-08-29, 18:39
När jag måste låtsas att allt är ok för att inte vara någon annan till besvär. Att liksom undvika att smitta andra med min skit. Det är extremt påfrestande. Jag hade blivit en usel martyr.

Ett Orm
2019-08-30, 18:10
När man är trött och inte orkar gå upp, men känner man börjar bli kissnödig. En kamp man vet man förr eller senare kommer förlora, men kämpar tappert ändå.

Langster
2019-08-30, 18:45
1. När ens unge får ett meltdown i affären och ligger på golvet och skriker och blir ännu mer galen om man försöker lyfta henne. När en efterbliven gubbe säger åt en att få tyst på ungen för att han minsann jobbat hela dagen (som om jag själv inte har gjort det). När man får tvångsbära ungen till bilen och hon skriker som att hon blir kidnappad och folk stirrar.

2. När folk utan barn tror de vet vad vardagsstress är.

Stoltz
2019-08-30, 18:52
1. När ens unge får ett meltdown i affären och ligger på golvet och skriker och blir ännu mer galen om man försöker lyfta henne. När en efterbliven gubbe säger åt en att få tyst på ungen för att han minsann jobbat hela dagen (som om jag själv inte har gjort det). När man får tvångsbära ungen till bilen och hon skriker som att hon blir kidnappad och folk stirrar.

2. När folk utan barn tror de vet vad vardagsstress är.

Fy fan i helvete vilken handsvettsångest jag fick bara av att läsa det där. Jag är ingen pappa-person, och kommer förmodligen aldrig bli det, men jag lider verkligen med den stress föräldrar måste ha.

delta_mats
2019-08-30, 18:58
Fy fan i helvete vilken handsvettsångest jag fick bara av att läsa det där. Jag är ingen pappa-person, och kommer förmodligen aldrig bli det, men jag lider verkligen med den stress föräldrar måste ha.

Jag ser absolut inget problem i det där. Tror det är folk som är upptagna med att känna efter vad andra tycker om en själv eller sin unge. De som lätt skäms offentligt osv.

Barnet gör det för att testa, och provocera. För att det lärt sig att det är lättare att få sin vilja igenom när man är på allmänna platser bland folk. Föräldrarna vågar inte vara lika hårda som när man är hemma och ingen ser. Det är en fråga om uppfostran.

mrmister
2019-08-30, 19:15
När man är på väg att göra något och vet precis hur man ska göra och varför sen precis innan man ska göra det kommer någon och säger att man ska göra det.

Ett Orm
2019-08-30, 19:18
Gubben skulle jag varit otrevlig mot, det hade känts skönt i den situationen.
Annars är bara att ta ungen under armen och knata ut. Men det är jobbigt, alla hatar skrikiga ungar.

Langster
2019-08-30, 19:23
Jag ser absolut inget problem i det där. Tror det är folk som är upptagna med att känna efter vad andra tycker om en själv eller sin unge. De som lätt skäms offentligt osv.

Barnet gör det för att testa, och provocera. För att det lärt sig att det är lättare att få sin vilja igenom när man är på allmänna platser bland folk. Föräldrarna vågar inte vara lika hårda som när man är hemma och ingen ser. Det är en fråga om uppfostran.

3. När folk ska förklara varför ens barn beter sig på ett visst sätt.

4. När de påstår att det beror på hur man uppfostrat barnet.

Men visst, detta var när mitt första barn precis kommit in i trotsåldern. Man får uppleva många saker för första gången med sitt första barn. Jag bryr mig inte mycket om vad folk runt omkring tycker, det är likadant för alla föräldrar i vissa perioder.

Langster
2019-08-30, 19:24
Gubben skulle jag varit otrevlig mot, det hade känts skönt i den situationen.
Annars är bara att ta ungen under armen och knata ut. Men det är jobbigt, alla hatar skrikiga ungar.

Det var jag, han fick en utskällning och sen var åtminstone han tyst.

Rickard
2019-08-30, 19:36
Och folk som kör för sakta, kommer aldrig förstå mig på dessa människor. Vem vill frivilligt ligga i 50 när det är 60? Så är det konstant, dessa människor borde bli av med körkortet eller kanske låsas in beroende på hur sakta man kör.

Folk som inte förstår att när det står 60 på skylten så är det 60 som gäller. Inte 70 eller 85. Eller folk som tror sig ha något företräde för att dom vill bryta om hastighetsbegränsningen.

Langster
2019-08-30, 19:51
Folk som inte förstår att när det står 60 på skylten så är det 60 som gäller. Inte 70 eller 85. Eller folk som tror sig ha något företräde för att dom vill bryta om hastighetsbegränsningen.

Folk som kör jättenära bakom en bara för att man kör enligt hastighetsbegränsningen.
Jag har blivit påkörd bakifrån av en idiot som inte höll tillräckligt avstånd... sen blev det plötslig köbildning på motorvägen, jag hann stanna eftersom jag höll avståndet. Båda bilarna fick skrotas alltså och min bil (från stillastående) mosades in i bilen framför mig. Avståndet är sååå mycket viktigare än vad folk tror. Folk kör överlag på tok för nära.

Brofessorn
2019-08-30, 19:53
Folk som kör jättenära bakom en bara för att man kör enligt hastighetsbegränsningen.
Jag har blivit påkörd bakifrån av en idiot som inte höll tillräckligt avstånd... sen blev det plötslig köbildning på motorvägen, jag hann stanna eftersom jag höll avståndet. Båda bilarna fick skrotas alltså och min bil (från stillastående) mosades in i bilen framför mig. Avståndet är sååå mycket viktigare än vad folk tror. Folk kör överlag på tok för nära.

+1 :thumbup:

delta_mats
2019-08-30, 20:06
3. När folk ska förklara varför ens barn beter sig på ett visst sätt.

4. När de påstår att det beror på hur man uppfostrat barnet.

Men visst, detta var när mitt första barn precis kommit in i trotsåldern. Man får uppleva många saker för första gången med sitt första barn. Jag bryr mig inte mycket om vad folk runt omkring tycker, det är likadant för alla föräldrar i vissa perioder.


1. Kränkta småbarnsföräldrar ;)

Skämt åsido. Jag förstår mycket väl att det kan bli för mycket med barn ibland. Det finns perioder jag vet att jag inte hade pallat ett gnälligt barn. När sömnbristen tärt på en ett tag.

Bandid0
2019-08-31, 16:29
När någon knackar på dörren eller när det ringer i telefonen, alltid något jobbigt då.

Hahaha, jag är samma. "Vad fan är det nudå?"

Helt klart. Fast knacka på dörren ger nog denna känsla 10x mer än vid telefonsamtal. Brukar t.o.m. säga till mig själv "men vad fan är det frågan om nu då?" när någon knackar.


Lastbilar i omkörningsfilen på motorvägen.

Helt klart.

Och folk som kör för sakta, kommer aldrig förstå mig på dessa människor. Vem vill frivilligt ligga i 50 när det är 60? Så är det konstant, dessa människor borde bli av med körkortet eller kanske låsas in beroende på hur sakta man kör.

Vissa kör obegripligt sakta. Värst är ändå de som kör ojämnt. Typ gasar på när det är två körfält, sen när det är ett så ligger de 20 km/h under hastighetsbegränsningen.

När man är trött och inte orkar gå upp, men känner man börjar bli kissnödig. En kamp man vet man förr eller senare kommer förlora, men kämpar tappert ändå.

Potta vid sängen.

Drfg
2019-08-31, 17:10
Värst är ändå de som kör ojämnt. Typ gasar på när det är två körfält, sen när det är ett så ligger de 20 km/h under hastighetsbegränsningen.

Det här stör mig som fan, förstår verkligen inte. *screwy*