handdator

Visa fullständig version : Ett slag för super/giantsets


Stoltz
2019-08-29, 09:36
Den senaste tiden har jag ibland på grund av att jag ger mer och mer utrymme för rehab, prehab, och kondition, varit tvungen att hoppa över några övningar i mina pass.
Detta har jag aldrig riktigt tyckt om, men så slog det mig - Varför inte bara försöka mig på att supersetta och/eller giantsetta?
Det känns som att det var länge sedan man hörde en diskussion om denna metod och jag kände att med lite mer "ungt" blod i forumet att det förtjänar en tråd :)

Först och främst - Vad är Superset och vad är Giant set?

Superset
Superset är generellt att man tränar två övningar back-to-back. Detta kan antingen vara genom att träna två antagonistövningar, eller två protagonistövningar, eller två helt skilda övningar.

Antagonistövningar är två övningar som gör motsatta/olika saker. T.ex. om du skulle supersetta bänkpress med pendlay row, eller Bänkpress och Stångcurl.

Protagonistövningar är övningar som gör samma/liknande saker. T.ex. Bänkpress och Hantelpress, eller Chin Ups och Stångcurl.

Helt skilda övningar är saker som knappt alls har med varandra att göra på de ovanstående sätten. Om det finns något speciellt namn för dessa vet jag ej, men ett exempel är om du skulle supersetta Bänkpress med Marklyft. De går inte över varandra på det där riktigt tydliga viset, även om så klart bägge tar på stora delar av kroppen.

Giantset
Giantset verkar ha två olika betydelser beroende på vem du pratar med. En del säger att det är allt från när du gör tre eller fler övningar back-to-back. Detta kallar en del personer istället för Triset, och menar att Giantset är när du gör fyra eller fler övningar back-to-back. Jag personligen känner att någonstans får man sluta fokusera på namn (Som det här satans tjatet om Chin Ups vs Pull Ups vs Chins som jag själv är så skyldig till) och bara tänka i funktion. Jag säger Giantset för allt som är tre eller fler övningar back-to-back.
Samma sak här som med superset, du kan använda antagonistövningar, protagonistövningar, eller helt skilda övningar.

Nu när vi vet vad som är vad... Vad gör vad?
Som med det mesta i träning så beror det mesta på hur man använder det.

Om vi börjar med titta att Supersetta/Giantsetta protagonistövningar.
När du supersettar/giantsettar samma muskler så får du en rejäl pump. Det är ett riktigt härligt (för mig) och plågsamt (för mig) sätt att kräma ut riktigt ordentligt i en muskel och hata sin existens. Träningen per muskel/tid är riktigt bra och du kan kräma in mycket volym för den enskilda muskeln på kort tid.
Det som man måste tänka på här är valet av vikt och teknik.
Du kommer med all sannolikhet vara tvungen att anpassa dina vikter. Går du in och ska göra ett superset med Bänkpress/Hantelpress på dina vanliga RM så kommer du snart inse att du har bitit av en alldeles för stor tugga.
Det är slitigt och du kommer vara tvungen att gå ner i vikt väldigt fort för att kunna fortsätta.
På grund av att du tar ut musklerna så extremt mycket mer här (och framförallt i giantsetsen) så blir det lätt att man börjar tulla på tekniken mer och mer (Tänk dig ungefär hur det brukar bli när man närmar sig en fulfail). Detta i sin tur ökar förslitningen och skaderisken precis som i alla andra situationer, så var noga med att bita ihop och hålla tekniken även när det bränner.

Antagonistövningar är lite mer förlåtande.
När du kör antagonistövningar får du mindre av den extrema pumpen men du får istället med mer av kroppen på den tiden, och beroende på hur och vilka muskler du kör så är där ändå väldigt mycket pumppotential - T.ex. vid Stångcurl/Pushdowns/Sidolyft.
Det är lättare att hålla vikterna närmare sitt RM och det sliter mindre på varje enskild muskel eftersom samma muskler inte deltar på samma sätt som vid protagonistövningar.

Helt skilda övningar har samma fördelar som antagonistövningarna med den extra bonusen att de oftast inte påverkar någon del alls. T.ex. så kommer dina axlar arbeta i bägge övningarna om du kör Bänkpress/Chin Ups, medan en Bänkpress/Knäböj får avsevärt mindre sampåverkan.

Hur gör jag då ett superset/giantset?
När du gör ett klassiskt giant set så gör du helt enkelt först en övning, sedan när du är klar med den går du till nästa, och om du gör ett giantset så går du till nästa, tills du är klar med alla. Sen tar du paus.
Det enklaste är att kombinera övningar du kan göra på samma plats, så att du slipper springa över hela gymmet och ta upp två platser.

Sen kan du (för vi fokuserar på funktion, inte på definitioner) faktiskt justera detta lite. Jag har ibland gjort så att jag giantsettar med 30-60s vila mellan övningarna, utan någon extra vila när jag är klar med den "sista" övningen. Vilan blir oftast precis lika lång men jag delar upp den på ett annat sätt. Det har för mig inneburit mindre pump men mer fokus och vikt. Många skulle säga att det inte är giantsets men det är inte det viktiga.

Hitta det systemet som passar dig bäst för dina syften.

Hur lägger jag in super/giantsets i min träning?
Det beror helt på hur din träning ser ut. Att använda giantsets för både protagonister och antagonister som sista moment i min träning när jag brosplittade var fantastiskt. Då kunde jag t.ex. på armpasset avsluta med två något så enkelt som Cable Curls/Pushdowns där tekniken inte var superviktig, och varva mellan dem med minimal vila och maximal intensitet. Det gav väldigt bra ökningar runt armarna, utan minsta tvekan.

Är du mer för att köra igenom varje muskel flera gånger per vecka så måste du också vara lite mer försiktig. Att giantsetta satan ur en muskel du ska använda för att tungt baslyft om tre dagar igen är inte det smartaste, och då kan det vara smartare att använda en annan approach, t.ex. att antagonistsupersetta utan att gå balls-to-the-wall.

Har du några exempel?

Jag har använt några olika super/giantsets som jag tyckte gav mycket bang-for-the-buck, här är några exempel:

Armar+Axlar Giant Set
4 varv:
Stångcurl
Pushdowns
Sidolyft
30s vila

Bröst+Rygg Superset
5 varv:
Incline Hantelpress
Sälrodd
60s vila

Framsida Ben + Baksida Ben + Vader Giant Set
Knäböj (I smith för att det gör hela flowet enklare på mitt gym)
Glute Ham Raises
Stående Vadpress i Smith

Min favorit jag någonsin använt, som jag avslutar tråden med, är ett helkropps-giantset som inte gav mig någon direkt muskelökning men däremot pushade både styrkan, konditionen, och midjemåttet till mycket bättre siffror.

Konceptet är att du har två pressövningar, två dragövningar, och två benövningar. Du följer mönstret Press-Drag-Ben-Press-Drag-Ben. Det ska gärna vara flerledsövningar, poängen försvinner lite om du börjar isolera här.

Det jag gjorde var:
Dips (Pressövning 1)
Inverted Rows (Dragövning 1)
Marklyft (Benövning 1)
Press över huvudet (Pressövning 2)
Chin Ups (Dragövning 2)
Bulgarian Split Squat (Benövning 2)

Jag vilade 30-60s mellan varje övning och rullade detta 5-7 varv med ca 4-8 reps per övningsset. Detta gjorde jag två till tre gånger i veckan och till en början mådde jag riktigt illa efter tredje settet, men efter några veckor så vande jag mig och en kondition för just detta började byggas upp, och då kunde jag även börja fokusera på att höja vikterna.

I slutändan är det inget magiskt med varken super - eller giantsets, men det är ändå metoder som jag tycker att fler kunde ha nytta av, utifall att det passar dem och de är mogna nog i sin träning för det.

Hur har er erfarenhet av super/giantsets sett ut?

baggard
2019-08-29, 10:55
Schysst läsning!


Faktiskt aldrig kört speciellt mycket superset eller giantset under alla år fram tills för ca 6 månader sedan då jag började superseta biceps/triceps och det gör jag nästan varje gång jag tränar armar nuförtiden. Sån jävla go pump i armarna och ganska tidseffektivt.

VINGTOR
2019-08-29, 11:11
Min erfarenhet är..

Att det är få saker som irriterar mig på gymmet som tomten som kommer springades gapandes att han använder just den där bänken/stången/maskinen trots att den uppenbart varit ledig i åtskilliga minuter och inga tecken på aktivitet finns..

Nä du, lämna för ett superset/giantset whatever och prylarna är mina��

Men jag fattar grejen, men väljer sådant som inte man inte behöver runt i hela gymmet för!

Rikard Jansson
2019-08-29, 11:14
Gillar att supersetta två övningar som har enbart en muskel gemensamt för att mosa den muskeln utan att det blir förhindrat av någon svagare muskel någon annanstans. T.ex triceps med dips+kickbacks.

Ramboline
2019-08-29, 13:39
Använder ofta dropp set och FST - 7

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk

Stoltz
2019-08-29, 16:56
Min erfarenhet är..

Att det är få saker som irriterar mig på gymmet som tomten som kommer springades gapandes att han använder just den där bänken/stången/maskinen trots att den uppenbart varit ledig i åtskilliga minuter och inga tecken på aktivitet finns..

Nä du, lämna för ett superset/giantset whatever och prylarna är mina��

Men jag fattar grejen, men väljer sådant som inte man inte behöver runt i hela gymmet för!

Jag skrev väldigt snällt att man bör ha supersets som kan utföras på samma plats. Jag avskyr själv när någon tar upp flera platser i taget

Ahlnold
2019-08-30, 07:31
Jag tycker super/giantsets låter väldigt likt crossfit?!?

Papa Pepe
2019-08-30, 08:24
Härligt med ett genomtänkt och välskrivet inlägg!

Personligen gillar jag supersets/giant sets väldigt mycket då det sparar tid i gymmet. Första gången jag hörde om giant sets var via Brian Alsruhe, en amerikansk strongman med sjukt bra fitnessnivå som gör en hel del bra youtube content (kolla hans kanal, rekommenderas).

Han menar att just giant sets inte bara är bra styrketräning, utan att det också höjer din generella fitness. Det är rejält flåsigt att dra av tre övningar eller fler i rad, men det påverkar knappt din styrkeprestation eftersom du hela tiden tränar olika muskelgrupper.

Jag har anammat hans sätt att lägga upp det, vilket är i form av antagonist-övningar, som du också är inne på. För mig funkar bara att köra på överkropp, är alldeles för färdig efter ett set knäböj eller marklyft för att göra något mer rakt på det.

Jag gillar, precis som du skriver, att göra övningar som man kan köra på samma ställe för att undvika att låsa upp mängder av olika "stationer" för andra tränande. Vanligen kör jag två större övningar för att sedan avsluta med mage, totalt tre övningar i ett giantset, alltså. Vila sedan 2-3 minuter och upprepa i önskat antal set.

En ypperlig variant är:
bänkpress > skivstångsrodd > plankan alt dragon flags
– Här kör du helt enkelt bänk som vanligt, ställer dig upp och hämtar andan 20 sek, sen kör du pendlay rodd med samma vikt (vilket man bör fixa om man inte är ojämnt tränad), sen kör du plankan 60-90 sek, alternativt dragon flags på bänken du just använt. Fantastisk liten runda som höjer pulsen rejält och gör minimala avkall på din maxstyrka. Rodden påverkas knappt alls av att jag kört bänkpress först.

Andra favoriter är:
Chins > Militärpress > mage (plankan, situps eller vad man nu vill)
Skullcrushers > Skivstångscurl > mage
Triceps i kabelmaskin > biceps i kabelmaskin > mage
Dips > hantelcurl > mage

osv.

Dessa giantsets med antagonister funkar ypperligt att plugga in i till exempel en upper-lower split och sparar rejält med tid.

Angående giant sets på ben skulle jag nog kunna få det funka med mindre påfrestande övningar, ex lårcurl, benspark, mage – men då blir man tvungen att "låsa" flera maskiner vilket bör undvikas. Kan med fördel köras om det inte är så mycket folk på gymmet.

Papa Pepe
2019-08-30, 08:31
Jag tycker super/giantsets låter väldigt likt crossfit?!?

Nu har jag inte kört crossfit men tänker att det mer handlar om att jobba med en övning en viss tid, tex. 1 minut, innan "klockan ringer" och man snabbt går vidare till nästa station. Alternativt är det ganska höga reps, 20-30 st, sen vidare till nästa station.

I de giantsets jag beskriver och kör gör jag enligt "normal" styrketräningsfilosofi = 5-10 reps per övning, sen vidare till nästa.

Det som gör att det liknar crossfit är väl kanske att man får upp flåset, vilket många styrketränande verkar, i onödan, vara rädda för (även om cardio verkar fått en liten revival senaste tiden).

clavain
2019-08-30, 09:24
Bra och informativt inlägg.

Kör själv nästan uteslutande super/giant sets, främst av tidsskäl. Upplever att så länge man håller sig till antagonister eller vitt skilda övningar som tex benpress/chins så kan jag i princip hålla mig till samma vikter som om jag kört varje övning separat.

Mitt bästa tips i sammanhanget är att anpassa rutinen efter hur ditt gym ser ut, jag har ett par tre olika upplägg beroende på vart jag tränar för dagen. Man bör också vara mentalt förberedd på att improvisera och skifta ordning beroende på hur fullt det är på gymmet (att ockupera 5-6 maskiner, bänkar etc är inte gott gymvett).

Läskeblask
2019-08-30, 10:20
Det är ett kul sätt att träna och tidseffektivt. Sett ur byggarsynvinkel så ser jag det mer som ett sätt att kasta in lite supersets/giantset för att få ur det sista ur musklerna. Jag ser dock inte nån större mening med att köra t.ex bänkpress/chins för oavsett övning så sjunker prestationsförmågan.Jag tycker endå det funkar lite som att höja volymen i basic träning, altså genom att kasta in drop, giant och superset

Papa Pepe
2019-08-30, 13:03
Jag ser dock inte nån större mening med att köra t.ex bänkpress/chins för oavsett övning så sjunker prestationsförmågan.Jag tycker endå det funkar lite som att höja volymen i basic träning, altså genom att kasta in drop, giant och superset

Om du tillåter dig själv att andas lite mellan övningarna, säg ca 30 sek, så upplever i alla fall jag att prestationen inte sjunker nämnvärt. Men det passar inte alla, kanske.

Bänkpress / chins är inte "riktiga" antagonister ;) Bättre då med militärpress / chins eller bänkpress / rodd. Lutande hantelpress / hantelrodd är en annan favorit.

Stoltz
2019-09-03, 12:39
Jag tycker super/giantsets låter väldigt likt crossfit?!?
Nja. Alla tre är ju typ en form cirkelträning men där slutar rätt mycket av likheterna. Crossfit är ofta väldigt blandade övningar som ska utföras på en specifik tid. Typ:

Frivändningar 28@60kg
Utfallsgång med vikt över huvudet 300m
Repklättring till toppen

I maxfart.
Obs: siffror tagna ur anus.

Det är ett kul sätt att träna och tidseffektivt. Sett ur byggarsynvinkel så ser jag det mer som ett sätt att kasta in lite supersets/giantset för att få ur det sista ur musklerna. Jag ser dock inte nån större mening med att köra t.ex bänkpress/chins för oavsett övning så sjunker prestationsförmågan.Jag tycker endå det funkar lite som att höja volymen i basic träning, altså genom att kasta in drop, giant och superset

Ja, det är ju väldigt beroende på målet. Om man vill tävla och vinna i styrkelyft så går man sällan in och
Giantsettar, så klart. För gemene man tror jag inte att det tar så mycket från kontot när man väl vant sig, och speciellt när man vill hinna mycket på kort tid.