handdator

Visa fullständig version : Frågor om klassikern


ozzian
2019-08-28, 07:58
Efter axelskada efter skidåkningen i våras tappade jag 4-5 månaders träning och får nog omvärdera chansen att klara klassikern.
För att komma i mål i de olika grenarna får man:
Kliva av cykeln och gå i uppförsbackarna under VR?
Får man simma in till land o vila 10 min under Vansbro?

Lidingöloppet funkar ju med att gå i uppförsbackarna o Vasaloppet tror jag ska funka ändå.

Har inte bestämt mig ännu men vore kul för en Gubbe att genomföra detta.

MackeJuve
2019-08-28, 09:07
Du får i princip göra vad du vill under Vätternrundan. Gå i uppförsbackarna är helt lugnt. Jag hade en fullständigt katastrofal dag under VR och cyklade ändå i mål på ~14:30 h så jag skulle inte oroa mig alltför mycket inför detta. Tränade en månad cykling inför loppet.

Vansbro vet jag inte men det var inte jobbigt. Körde med det sim jag lärde mig i lågstadiet och tränade ingenting inför det.

MackeJuve
2019-08-28, 09:52
Från Vansbros hemsidan: "Det är tillåtet att stanna till vid bryggorna och vila sig. Tveka inte att ta kontakt med funktionärerna – de finns där för din skull!"

Jag tycker dock verkligen att du ska gå in för att kunna simma hela distansen utan stopp, det är knappast omöjligt. Jättelång tid kvar ju.

ozzian
2019-08-28, 20:06
Ok tack
Med vila så är Vansbro ok, måste bara få axeln hundras innan skidåkningen i vinter.
Jar inte åkt en meter rullskidor.
Och cykling är kass för axeln med så det får bli löpning o gym ett tag till.

Fråga om kolhydrater, jag undviker dem för att gå ner i vikt, men när är en kolhydrat middag viktigast
Dagen innan löpning eller kvällen efter?
Löptränar typ var tredje dag så det skiljer inte då mycket på innan och efter....

MackeJuve
2019-08-28, 20:35
Dagen innan löpning. Men ska du bara köra vanlig motionärsträning(vilket det låter som) behöver du inte bry dig om det. Jag tänker på att trycka i mig mycket mat innan ett lopp eller ett extremt långt träningspass.

Jag kan inte säga att du inte ska äta kolhydrater men du behöver liksom inte kolhydratladda dagen innan fem km löpning om du förstår vad jag menar.

Skidorna behöver du inte oroa dig för än. Löpning och fixa ok kondition är specifikt nog just nu, sen åker du skidor på vintern. Menar inte att rullskidor är kasst men att det duger bra att löpa nu och att du inte ska noja över att du inte åker skidor med ett halvår kvar till loppet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

ozzian
2019-08-29, 06:54
Tack för råd��

Vanlig motionsträng?
Sprang 6 km igår knappt 6 min tempo, men fett är väl vanlig motionsträning men
Idag har jag ömma knä, träningsvärk i lår. Mm

Kanske lika mycket dom en tränad hade haft efter lidingeloppet.
Med det menar jag att 6km kan ju vara nära max för mig men en lugn kvällsjogg för någon annan?
Kolhydrater är jag testande till, undviker dem normalt men tänker att dom kanske behövs nu om jag ska försöka konditionsträna?

MackeJuve
2019-08-29, 07:24
Tack för råd��

Vanlig motionsträng?
Sprang 6 km igår knappt 6 min tempo, men fett är väl vanlig motionsträning men
Idag har jag ömma knä, träningsvärk i lår. Mm

Kanske lika mycket dom en tränad hade haft efter lidingeloppet.
Med det menar jag att 6km kan ju vara nära max för mig men en lugn kvällsjogg för någon annan?
Kolhydrater är jag testande till, undviker dem normalt men tänker att dom kanske behövs nu om jag ska försöka konditionsträna?

Nja, det är inte samma sak. På Lidingöloppet kan du säkert förbruka uppemot 3000 kcal p.g.a. att det pågår så länge, är lite kuperat samt springs i relativt snabbt tempo. Det går inte att likställa med 6 km på 36 min. Är du helt matt på dina löppass så får du väl lägga till energi, min poäng är att det vanligtvis inte bör vara något fokus. En öm kropp dagen efter är inget tecken på att du borde ha kolhydratladdat dagen innan.

sjövärdig
2019-08-29, 08:34
Jag tycker du ska fundera över vad du vill med din träning.

Är det bara att klara klassikern? Det kan du göra med i princip noll träning (förutom kanske skidåkningen då). Det är ju ärligt talat inte särskilt svårt på så sätt.

Vill du däremot på allvar få bra kondition och göra en klassiker utan att lida pin skulle jag sätta långsiktiga mål och träna ordentligt. Kanske ta hjälp av någon coachingverksamhet som Wickström coaching eller liknande. Eller gå med i någon förening.

Jag vet att det är många som bara vill göra en klassiker med minimal träning men jag har då aldrig begripit varför. Sitta och lida med skinnflådd röv runt vättern i 20 timmar känns inte som något roligt precis.

Frustrator
2019-08-29, 08:54
Jag tycker du ska fundera över vad du vill med din träning.

Är det bara att klara klassikern? Det kan du göra med i princip noll träning (förutom kanske skidåkningen då). Det är ju ärligt talat inte särskilt svårt på så sätt.

Vill du däremot på allvar få bra kondition och göra en klassiker utan att lida pin skulle jag sätta långsiktiga mål och träna ordentligt. Kanske ta hjälp av någon coachingverksamhet som Wickström coaching eller liknande. Eller gå med i någon förening.

Jag vet att det är många som bara vill göra en klassiker med minimal träning men jag har då aldrig begripit varför. Sitta och lida med skinnflådd röv runt vättern i 20 timmar känns inte som något roligt precis.

I min mening är coachingverksamhet överreklamerat. Det är värt pengarna om det är det som krävs för att komma ut och träna. Kan man motivera sig att komma ut ändå så går det utmärkt att läsa här eller liknande forum och sen börja träna.
Det är bara de där tråkiga orden, långsamt men säkert och kontinuerlig träning +kosthållning som gäller.

MackeJuve
2019-08-29, 09:26
I min mening är coachingverksamhet överreklamerat. Det är värt pengarna om det är det som krävs för att komma ut och träna. Kan man motivera sig att komma ut ändå så går det utmärkt att läsa här eller liknande forum och sen börja träna.
Det är bara de där tråkiga orden, långsamt men säkert och kontinuerlig träning +kosthållning som gäller.

Jag håller egentligen med dig men jag anser också att coachingverksamhet har fått så mycket skit på just Kolo att det nästan har blivit underreklamerat. Vi som proklamerar att det är skit är oftast väldigt motiverade själva och har således väldigt lätt för att söka information och testa själva. Gemene man kanske snarare behöver en spark i röven.

Ozzian borde absolut testa själv först men kanske överväga coachinghjälp om det fortsätter att gå motigt och lusten för att lista ut allt själv är låg. Men till att börja med är det ju bara att mata på med frågor i tråden. Jag har gjort klassikern med väldigt lite förberedelser till varje lopp men jag hade också bra kondition(löpning) när jag gjorde det.

sjövärdig
2019-08-29, 09:27
I min mening är coachingverksamhet överreklamerat. Det är värt pengarna om det är det som krävs för att komma ut och träna. Kan man motivera sig att komma ut ändå så går det utmärkt att läsa här eller liknande forum och sen börja träna.
Det är bara de där tråkiga orden, långsamt men säkert och kontinuerlig träning +kosthållning som gäller.

Dom allra flesta människor tränar inte överhuvudtaget regelbundet och dom som vill komma igång misslyckas för det mesta. Jag tror att en modern coachingverksamhet med allt vad det innebär är alldeles utmärkt för folk som har svårt att hitta kontinuitet och vill ha sammanhang.

Förr uppfylldes väl detta av föreningslivet, men den biten är väl minst sagt utdöende.

delta_mats
2019-08-29, 09:50
Först av allt! Vilken gren tänker ts börja med?

För det andra. Klassikern går utmärkt att klara utan coachning. Allt handlar i princip bara om att kunna planera framåt och ta sig ut och träna mycket och lågintensivt.

Ja man kan klara den utan vidare träning också med smärta och lidelse, men hur kul är det liksom.

ozzian
2019-08-29, 11:34
Jag börjar med vs eller öppet spår OM jag kommer igång igen nu, strular axel eller nått annat för det bli senare
Målet är att må bättre och därmed klara grenarna utan att sjukskriva mig en vecka efteråt,

Från början tänkte jag ta Vansbro först för att liksom ha två chanser men där tog jag sim coach och ökade från 200m. Till 1000 m på ca 6 träningar.
Och jag vill absolut inte cykla VR mer än en gång , om mitt liv o tänkande ändras radikalt.

Mål: klara klassikern
Krav: träna för klassikern

ozzian
2019-08-29, 11:43
Motivation
Jo diskutera olika upplägg idéer kost på kollo💕

Lyssnar på träningspoddar , kollar blogginlägg

Allt som kan göra att man är sugen på träning eller iallafall ger sig ut eller till gymet.

Coach är inte aktuellt just nu, måste få upp konditionen så jag kan njuta av att jogga en mil under timmen, coach kan bli nån timme i Idre i oktober för att komma igång m skidorna, planerat en weekend där själv m träning.
Problemet med Idre i oktober är ju att jag lär få ta en weekend till minst innan jag har snö hemma.

delta_mats
2019-08-29, 11:52
Lär väl inte finnas snö i Idre i oktober, eller?

Har du möjlighet till antingen rullskidor eller en Skierg stakmaskin? I såna fall kan du ju smyga igång stakåkning redan nu.

Har du en cykel? I såna fall kan du redan nu börja cykla en gång i veckan. Så du slipper starta från noll efter Vasaloppet.

ozzian
2019-08-29, 15:16
Jag har en crecent giga. Men det är ju typ en racer?
Idre har snögaranti typ 15 oktober.

Vågar inte staka med axeln ännu, den är typ 60%
Jag kör reps på 8x60 i bänk i våras körde jag reps på 8x100kg

Men cykel är kanske smart en gång i veckan om jag har nytta av det i april?

Annars räcker löpning o gym tills vidare.

PS i vintras körde jag några pass på gymcykel 2x30 min i ca 30kmh, varvade då skidor simning o gymcykel

Frustrator
2019-08-29, 17:24
Motivation
Jo diskutera olika upplägg idéer kost på kollo💕

Lyssnar på träningspoddar , kollar blogginlägg

Allt som kan göra att man är sugen på träning eller iallafall ger sig ut eller till gymet.

Coach är inte aktuellt just nu, måste få upp konditionen så jag kan njuta av att jogga en mil under timmen, coach kan bli nån timme i Idre i oktober för att komma igång m skidorna, planerat en weekend där själv m träning.
Problemet med Idre i oktober är ju att jag lär få ta en weekend till minst innan jag har snö hemma.

Hett tips. Sätt upp en regel att du får max diskutera/läsa (i tid) så mycket som du har tränat i tid dagen före :)

ozzian
2019-08-29, 17:30
Hett tips. Sätt upp en regel att du får max diskutera/läsa (i tid) så mycket som du har tränat i tid dagen före :)

Då blir det överträning......
Lyssnar på prestera mera hela natten 11-05. Varje natt, men sover ju en del under tiden

Nä mitt krav är en aktivitet varje dag
5,6,7 km löpning eller 90 min gym

Frustrator
2019-08-29, 18:22
Då blir det överträning......
Lyssnar på prestera mera hela natten 11-05. Varje natt, men sover ju en del under tiden

Nä mitt krav är en aktivitet varje dag
5,6,7 km löpning eller 90 min gym

Mm, försök sen smyga upp löpningen rent tidsmässigt. Du vill vänja kroppen vid att jobba på i åtminstone 3h.

ozzian
2019-08-29, 20:28
Japp det är planen, iallafall 15km sen lägger jag nog in intervaller typ 4x400 i 5 min tempo

Men ökar km varje vecks ändå.

Tack igen��