handdator

Visa fullständig version : Kolozzeummästerskap i 30/40kgs scottcurl!


trädgårdsmöbel
2019-08-27, 17:10
Nu är det hög tid för ett Kolozzeummästerskap i någon övning jag anser vara intressant för tillfället.

I denna tråd tävlar vi i scottcurl. Mest reps på 30kg (för damer) 40kg (för herrar) vinner! Damer mot herrar på samma villkor, men med olika vikt:) Vad vinner man då? Äran förstås!

Jag är inte petig med regler. Reppa på i full rom (eller så lång ROM du kan) och kör inte allt för mycket armbrytnings- kingsmove med stången.

Här är min demonstration av övningen.

https://www.instagram.com/p/B1qsLf0I-Po/


Oavsett om du gör fler eller färre så lägg upp. Eftersom jag är arrangör deltar inte jag själv, utan mitt bidrag är demonstration. Så hittills ligger ribban på 0 reps.

delta_mats
2019-08-27, 17:54
Arne måste använda en hantel dock, på 40 kg.

trädgårdsmöbel
2019-08-27, 18:05
Arne måste använda en hantel dock, på 40 kg.


Jag räknar kallt med att du tävlar :)

Rikard Jansson
2019-08-27, 18:45
Påminn i nästa grundblock :D

trädgårdsmöbel
2019-08-27, 19:04
Påminn i nästa grundblock :D

Ha! det här måste ju vara piece of kaka för dig. Jag blir besviken om du gör under 20.

ceejay
2019-08-27, 19:19
äsch. Gjort 36kg med en arm med vertikal kudde. Får duga.

trädgårdsmöbel
2019-08-27, 19:27
äsch. Gjort 36kg med en arm med vertikal kudde. Får duga.

Behöver jag citera Klagarn? Kom igen nu Ardennern, var inte en sån chicken!

David_wigren
2019-08-28, 09:07
63SbKRDiogE

Scrolla fram till 5:35 den som vågar.

ceejay
2019-08-28, 09:27
JA den är farlig om man kör med en lutande dyna. Helt vertikal är en annan sak. Ingen bör köra med lutande imo.

Lennix
2019-08-28, 09:41
63SbKRDiogE

Scrolla fram till 5:35 den som vågar.

Mardröm :laugh:

MackeJuve
2019-08-28, 10:02
Jag börjar se ett mönster i dina tävlingstrådar, vad är poängen med att inte vara med själv och tävla? Det är ju inte direkt så att jag gör fem reps och känner "shit, jag leder!" när du i första inlägget går all out och fixar 13 :D

Matsa
2019-08-28, 10:57
JA den är farlig om man kör med en lutande dyna. Helt vertikal är en annan sak. Ingen bör köra med lutande imo.

Yep, avskyr den där modellen med kraftigt lutande dyna men tyvärr är det sådana man hittar på de flesta gym. Om man måste använda en sådan tycker jag att den teknik som Robert visar är bra, mycket luft mellan armhålan och dynan. Klokt att köra reps på utmaningen istället för maxvikt också!

DiktatorN
2019-08-28, 11:07
63SbKRDiogE

Scrolla fram till 5:35 den som vågar.

Fyfan alltså :smash:

Sjukt bra reklam för den här utmaningen det där :D

sumialic
2019-08-28, 11:17
Yep, avskyr den där modellen med kraftigt lutande dyna men tyvärr är det sådana man hittar på de flesta gym. Om man måste använda en sådan tycker jag att den teknik som Robert visar är bra, mycket luft mellan armhålan och dynan. Klokt att köra reps på utmaningen istället för maxvikt också!

Är det illa när hela armen ligger emot dynan? Har kört biceps så de närmaste två åren tror jag.

Matsa
2019-08-28, 12:41
Är det illa när hela armen ligger emot dynan? Har kört biceps så de närmaste två åren tror jag.

Det viktigaste är att armbågen har kontakt med dynan, det är där tyngdpunkten ska ligga. Om man har dynan upp i armhålan så kan tyngdpunkten hamna högre upp på överarmen och då blir det ju en mycket längre momentarm. Tänk dig att du använder en vikt som är ganska tung redan när tyngdpunkten är vid armbågen och mitt i rörelsen råkar du göra momentarmen en decimeter längre, då är det kanske inte konstigt om något går sönder. Triceps är ju liksom inte platt så någon med köttiga armar har ju nästan omöjligt att ha både armhålan och armbågen emot dynan samtidigt. Detta spelar förstås större roll ju mer lutning dynan har.

Sen gillar jag att man har mer utrymme att flytta sig om man sitter lite högre, då kanske man rentav med lite tur hinner parera om man känner att något dåligt är på väg att hända.

Detta är förresten något jag lärde mig av TS och Arne P här på forumet. :)

Baskagge
2019-08-28, 14:25
Vad säger ni om att sträcka ut armen helt i nederläget då? En del säger att man inte ska göra det medan andra säger att det rent av är skadeförebyggande?

ceejay
2019-08-28, 15:17
Vad säger ni om att sträcka ut armen helt i nederläget då? En del säger att man inte ska göra det medan andra säger att det rent av är skadeförebyggande?

Utsträckt arm med rak kudde självfallet!

Baskagge
2019-08-28, 15:24
Utsträckt arm med rak kudde självfallet!

Jag tycker det känns rätt bra med utsträckt arm och jag har kört enligt Arne-skolan ett bra tag. Gav riktigt mysig träningsvärk i nedre delen av biceps efter introduktion av scottcurl med raka armar.

Tyvärr finns det bara en av dessa ondskefulla scottcurlsbänkar med lutning på gymmet. Nu är det förvisso ett kommunalt gym så bänken är ju mer eller mindre min. Det borde vara helt okej att jag sågar till den.

sumialic
2019-08-28, 18:33
Det viktigaste är att armbågen har kontakt med dynan, det är där tyngdpunkten ska ligga. Om man har dynan upp i armhålan så kan tyngdpunkten hamna högre upp på överarmen och då blir det ju en mycket längre momentarm. Tänk dig att du använder en vikt som är ganska tung redan när tyngdpunkten är vid armbågen och mitt i rörelsen råkar du göra momentarmen en decimeter längre, då är det kanske inte konstigt om något går sönder. Triceps är ju liksom inte platt så någon med köttiga armar har ju nästan omöjligt att ha både armhålan och armbågen emot dynan samtidigt. Detta spelar förstås större roll ju mer lutning dynan har.

Sen gillar jag att man har mer utrymme att flytta sig om man sitter lite högre, då kanske man rentav med lite tur hinner parera om man känner att något dåligt är på väg att hända.

Detta är förresten något jag lärde mig av TS och Arne P här på forumet. :)

Alright, tack! Ska observera hur jag har armen idag, men gissar på att tyngdpunkten redan ligger på armbågen.

trädgårdsmöbel
2019-08-29, 12:06
Jag börjar se ett mönster i dina tävlingstrådar, vad är poängen med att inte vara med själv och tävla? Det är ju inte direkt så att jag gör fem reps och känner "shit, jag leder!" när du i första inlägget går all out och fixar 13 :D

Övningar jag gör såhär med är övningar jag gillar och jag tror mig vara stark i. Det är roligt att visa upp men jag fattar att jag det kan vara avskräckande med, så det blir en kompromiss :)

Dessutom, att själv tävla mot andra i något man själv sätter reglerna för.. det är lite sådär :D Det ger faktiskt en jäkla edge.