handdator

Visa fullständig version : Är klättring dåligt för lederna?


Nuggets
2019-08-27, 16:33
Talade med en naprapat häromdagen som sa att klättring är dåligt för lederna p.g.a. det blir såpass mycket statisk belastning och att det därför sliter ut axlar och armbågar väldigt snabbt. Någon som vet hur mycket sanning det ligger i detta? Skulle gärna börja med lite seriösare klättring, men ledhälsa är ganska högt prioriterat för mig så blev lite fundersam kring hur jag ska göra.

blåvitt
2019-08-27, 17:11
Talade med en naprapat häromdagen som sa att klättring är dåligt för lederna p.g.a. det blir såpass mycket statisk belastning och att det därför sliter ut axlar och armbågar väldigt snabbt. Någon som vet hur mycket sanning det ligger i detta? Skulle gärna börja med lite seriösare klättring, men ledhälsa är ganska högt prioriterat för mig så blev lite fundersam kring hur jag ska göra.

Hej!

Klart du ska börja mer seriöst med klättring. Din naprapat har en poäng i att många klättrare sliter ut armbågar och axlar, men i de allra flesta fall hade det gått att undvika med uppvärmning och kompletterande styrketräning. Will Anglin har jobbat mycket med just axelskadade atleter och det finns både youtubevideos och podcasts med honom om man inte orkar läsa böckerna.

Värm gärna upp med stabiliserande övningar för axlarna och börja alltid med mjuk klättring tills du känner dig mjuk o rörlig i kroppen. Se till att kunna låsa av ordentligt innan du börjar jobba med stora dynos, det är där det stora ledslitaget sker om man inte har styrkan för att ta emot ordentligt enligt min erfarenhet.

Jag har klättrat väldigt oplanerat och varit dålig med uppvärmning mm i 4 år och skulle säga att min ledhälsa är bättre nu än innan.

Matrexxo
2019-08-27, 21:54
Hej!

Klart du ska börja mer seriöst med klättring. Din naprapat har en poäng i att många klättrare sliter ut armbågar och axlar, men i de allra flesta fall hade det gått att undvika med uppvärmning och kompletterande styrketräning. Will Anglin har jobbat mycket med just axelskadade atleter och det finns både youtubevideos och podcasts med honom om man inte orkar läsa böckerna.

Värm gärna upp med stabiliserande övningar för axlarna och börja alltid med mjuk klättring tills du känner dig mjuk o rörlig i kroppen. Se till att kunna låsa av ordentligt innan du börjar jobba med stora dynos, det är där det stora ledslitaget sker om man inte har styrkan för att ta emot ordentligt enligt min erfarenhet.

Jag har klättrat väldigt oplanerat och varit dålig med uppvärmning mm i 4 år och skulle säga att min ledhälsa är bättre nu än innan.


Ditt sista stycke talar ju för att ouppvärmd klättring är bra för ledhälsan. Nu är det något jag inte förstår... då får vi talas vid efter maten!

DiktatorN
2019-08-28, 11:13
Talade med en naprapat häromdagen som sa att klättring är dåligt för lederna p.g.a. det blir såpass mycket statisk belastning och att det därför sliter ut axlar och armbågar väldigt snabbt. Någon som vet hur mycket sanning det ligger i detta? Skulle gärna börja med lite seriösare klättring, men ledhälsa är ganska högt prioriterat för mig så blev lite fundersam kring hur jag ska göra.

Det är absolut skitsnack, som vanligt. En del folk tycker ju att man inte ska göra någonting i livet. För att det finns risker med det.

Vad tror du är farligast för lederna, att klättra eller att sitta still framför datorn?

Sluta oroa dig, kroppen anpassar sig till det man gör. Hade klättring varit så påfrestande för lederna att det var skadligt så skulle alla som klättrar inte kunna röra sig efter några år. Det är en sport som kräver enormt mycket träning om du vill bli bra.

Bob90
2019-08-28, 11:18
Klättring är dessutom, om man ska vara sån, något vi bokstavligen "har i oss naturligt" sen tusentals år tillbaka. Vi är fan mer eller mindre byggda för att bland annat klättra :D

Om man däremot vet med sig att man har dåliga leder och redan aktuella besvär så finns det ju såklart belägg för att man åtminstone ska introducera en ny sport väldigt långsamt och konstant övervaka om något förvärras under en längre period.

Nuggets
2019-08-28, 13:04
Flera bra svar, uppskattas!

Ska helt klart börja satsa lite mer seriöst och över tid gå över till klättring som min primära sport. Ordentlig uppvärmning, träning med förnuft och mycket prehab bara så ska det väl förhoppningsvis gå bra :)

WhiteJellyBerry
2019-08-28, 13:29
Stress-Recovery-Adaptation gäller som vid andra aktiviteter.

Klättra-Vila-Bli bättre på klättra/lederna orkar mer. Klättra lite oftare och högre/svårare-Vila-Bli ännu bättre på klättra/lederna blir tåligare. Repetera.

Klättra för mycket för ofta-Vila inte tillräckligt-Du blir sämre på klättra/lederna blir sämre på hantera detta.