handdator

Visa fullständig version : Vad inom IT-yrket är/blir hetast?


Maximal
2019-08-19, 06:53
Med alla inriktningar som idag finns inom IT samt den snabba utvecklingen, vad lönar sig att rikta sig mot om man vill studera idag?

Om man tänker huvudsakligen på någon form av programmering, är det Front-end utvecklare? Back-end? Internet Of Things?

Vilka andra yrken som man kan studera till och som klassas som inom IT finns det och har en stor framtid?

Vad är egentligen roligt och ses inte som ett slags modernt industrijobb där man sitter vid en dator och endast skriver kod och dokumenterar dagarna ut?

Grahn
2019-08-19, 07:12
Roligt handlar mer om vilken arbetsplats du hamnar på än yrket/utbildningen.

wintersnowdrift
2019-08-19, 07:17
Data Scientist - the sexiest job of the 21st century (https://hbr.org/2012/10/data-scientist-the-sexiest-job-of-the-21st-century)

luderlasse
2019-08-20, 09:04
Business Intelligens verkar vara ett buzzword. Således någon form av dataanalys kanske?

martikainen
2019-08-20, 09:16
Skulle starkt rekommendera alla som funderar på IT branschen att först utvärdera sin egna personlighet och vad man faktiskt är intresserad av.
Det finns otroligt många inriktningar som är eftertraktade och det är inte bara den senaste trenden.
Något som vi som rekryterar letar efter är väldigt ofta någon som brinner för sitt område, för de personerna kommer att pusha sig själva till att bli bättre. Någon som läst en högskoleutbildning typ systemvetenskap med X inriktning men utan att ha ett faktiskt intresse blir sällan värdefulla medarbetare utan snarare medelmåttor.

r1kkie
2019-08-20, 09:21
Med alla inriktningar som idag finns inom IT samt den snabba utvecklingen, vad lönar sig att rikta sig mot om man vill studera idag?

Om man tänker huvudsakligen på någon form av programmering, är det Front-end utvecklare? Back-end? Internet Of Things?

Vilka andra yrken som man kan studera till och som klassas som inom IT finns det och har en stor framtid?

Vad är egentligen roligt och ses inte som ett slags modernt industrijobb där man sitter vid en dator och endast skriver kod och dokumenterar dagarna ut?

Vad som är roligt är högst subjektivt. Är man intresserad av något blir det oftast roligt också.

EagleEye
2019-08-20, 11:29
Är det fortfarande värt att lära sig programmering?

wintersnowdrift
2019-08-20, 12:23
Är det fortfarande värt att lära sig programmering?

Kan du definiera "värt"? Värt det för att vara attraktiv på arbetsmarknaden, för att få en bra lön, för kunna få ett anställning med arbetsuppgifter som inte inom en snar framtid kommer att ersättas av en robot?

panzerpig
2019-08-20, 15:40
content moderator verkar inte jätteroligt iaf.. https://www.bbc.com/news/business-49393858

svenbanan
2019-08-20, 16:18
content moderator verkar inte jätteroligt iaf.. https://www.bbc.com/news/business-49393858

För några år sedan var det nåt slags mindre upplopp i nåt land i Sydamerika (kanske Costa Rica) där en folkmassa tog lagen i egna händer och satte eld på tjej de var övertygade om hade varit inblandad i nåt brott. Den videon var inte jättemysig. Kan tänka mig att det sätter sina spår om man är tvungen att sitta och titta på sådant 24/7.

Anders The Peak
2019-08-20, 19:48
Beror lite på om du tänker plugga på Teknisk Högskola eller ta en lättare väg via YH.

UX är ett arbete som växer med digitaliseringen. Ett kul och intressant jobb för den intresserande Länk (https://nackademin.se/utbildningar/ux-designer/)

Konceptuvecklare - Länk (https://affarshogskolan.se/utbildningar/affarsinriktad-konceptutvecklare/)

Projektledare/Scrum master /Agile coach etc inom området - Länk (https://cmeducations.se/?utm_source=Google&utm_campaign=2019%20utbildningar&gclid=CjwKCAjwtO7qBRBQEiwAl5WC2w3LGZ6-0QTDOamSsYi1Fh3IEq3IBaTYX7bJlntv_I3y7cIZjU4PRBoCNH 8QAvD_BwE)

Har en god framtid för tillfället.

När det gäller programmering bör du testa din logiska och matematiska förmåga för att se fallenhet för yrket. Om du inte har det blir det svårt att ta sig fram både i utbildningen och på arbetsmarknaden.

shut teh face
2019-08-20, 21:44
Det mest intressanta är att man följer branschen och vad som är aktuellt, inte nu men om tio år. Således är det mest personlighet man kollar efter.

Jag är med och rekryterar och det är inte jätteintressant vad man kan eller vad man har gått för utbildning.

Men rent generellt just nu skulle jag säga att det är folk som har fallenhet/intresse för både ren utveckling men även analys och förståelse för ren operations såsom arkitektur, säkerhet och att leverera affärsvärde hela vägen. Dessa är svårast att få tag på, data scientist är väl en sådan roll, eller var, beroende på vad man lägger in i begreppet.. många är ju bara glorifierade rapporttillverkare i något BI-verktyg.

Anders The Peak
2019-08-20, 21:51
Det mest intressanta är att man följer branschen och vad som är aktuellt, inte nu men om tio år. Således är det mest personlighet man kollar efter.

Jag är med och rekryterar och det är inte jätteintressant vad man kan eller vad man har gått för utbildning.

Men rent generellt just nu skulle jag säga att det är folk som har fallenhet/intresse för både ren utveckling men även analys och förståelse för ren operations såsom arkitektur, säkerhet och att leverera affärsvärde hela vägen. Dessa är svårast att få tag på, data scientist är väl en sådan roll, eller var, beroende på vad man lägger in i begreppet.. många är ju bara glorifierade rapporttillverkare i något BI-verktyg.

Sant använder arbetsprov oftast för att utröna kompetensen hos båda.

EagleEye
2019-08-21, 03:36
Kan du definiera "värt"? Värt det för att vara attraktiv på arbetsmarknaden, för att få en bra lön, för kunna få ett anställning med arbetsuppgifter som inte inom en snar framtid kommer att ersättas av en robot?

Värt=Få jobb med månadslön på minst 30tsek före skatt, plus pension, friskvårdsbidrag och de vanliga förmånerna.

Snobbe
2019-08-21, 09:17
Ja då är det garanterat "värt" att bli programmerare. Känner folk som sitter på 60k+ i Stockholm som utvecklare.

Däremot handlar allt om kunskap och erfarenhet.
Men att komma upp i 30k på random IT jobb är inte direkt omöjligt heller. Du kanske inte börjar där men efter något år erfarenhet kan du garanterat få det.

Brofessorn
2019-08-21, 14:40
Jag börjar precis plugga till utvecklare i Sverige. Hur ser det ut om man skulle vilja jobba utomlands i framtiden, har ens examen någon tyngd utanför rikets gränser? Någon som gjort det och har erfarenheter att dela med?

eternallord
2019-08-22, 00:02
Jag börjar precis plugga till utvecklare i Sverige. Hur ser det ut om man skulle vilja jobba utomlands i framtiden, har ens examen någon tyngd utanför rikets gränser? Någon som gjort det och har erfarenheter att dela med?

Jag jobbar/har jobbat i både Tyskland och UK, stört enkelt att få jobb.

wintersnowdrift
2019-08-22, 07:11
Värt=Få jobb med månadslön på minst 30tsek före skatt, plus pension, friskvårdsbidrag och de vanliga förmånerna.

Ja då är det garanterat "värt" att bli programmerare. Känner folk som sitter på 60k+ i Stockholm som utvecklare.

Däremot handlar allt om kunskap och erfarenhet.
Men att komma upp i 30k på random IT jobb är inte direkt omöjligt heller. Du kanske inte börjar där men efter något år erfarenhet kan du garanterat få det.

Jag skulle säga att du absolut kan få 30k på random IT jobb som ingångslön. Till och med den snåla myndighet jag jobbade på hade juniora utvecklare med den lönen (plus friskvårdsbidrag, 30 dagars semester om du är över 30 och 35 dagar om du är över 40, fp-tillägg och yadayada. Vill du har mycket ledigt är statliga jobb asnice).

Jag jobbar/har jobbat i både Tyskland och UK, stört enkelt att få jobb.

Det är även min erfarenhet.

wintersnowdrift
2019-08-22, 07:16
Det mest intressanta är att man följer branschen och vad som är aktuellt, inte nu men om tio år. Således är det mest personlighet man kollar efter.

Jag är med och rekryterar och det är inte jätteintressant vad man kan eller vad man har gått för utbildning.

Men rent generellt just nu skulle jag säga att det är folk som har fallenhet/intresse för både ren utveckling men även analys och förståelse för ren operations såsom arkitektur, säkerhet och att leverera affärsvärde hela vägen. Dessa är svårast att få tag på, data scientist är väl en sådan roll, eller var, beroende på vad man lägger in i begreppet.. många är ju bara glorifierade rapporttillverkare i något BI-verktyg.

Data science har varit rätt hypat och det finns definitivt en stor bredd i vad yrket innebär och vad folk faktiskt gör om dagarna. Abret är väl att många med IT-bakgrund inte är tillräckligt grymma analytiker (dvs förstår sig på matematik och statistisk modellering) och många med min bakgrund (dvs matematik/statistik) är inte tillräckligt duktiga utvecklare. Jag håller just nu på att implementera versionshantering/Git på ett korrekt sätt i arbetsprocessen på mitt DS-jobb. En "riktig" utvecklare skulle bara skaka på huvudet om hen såg hur kodbasen har skötts hittills... Men branchen är ung så det kommer hända mycket än.