handdator

Visa fullständig version : PPL-upplägg


PKtarzan
2019-08-18, 17:33
Tjabba! Kommer nu efter sommaren använda mig av ett PPL-upplägg för hösten/vinterns uppbyggnadsfas (5-6 dagar i veckan beroende lite på hur mycket jobbet kommer att kräva på veckodagarna). Dels för att jag aldrig kört på det upplägget samt att jag hör många hylla just den träningsspliten. Kommer troligen följa/träna inspirerat av dessa två uppläggen: https://www.liftnlive.com/push-pull-legs-powerbuilding-workout/
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272
Den största skillnaden jag kan se mellan de två är att proxy lägger böj på legs-dagen och mark på pull-dagen, medans det liftnlive lägger böj å mark på samma pass. Ni som kör efter ppl-spliten hur gör ni? Lägger ni böj å mark på samma pass eller delar upp dem på olika dagar?

Laksen
2019-08-18, 19:37
Olika dagar

PKtarzan
2019-08-19, 16:47
Spinner vidare på detta lite! Om jag nu lägger mark å böj på separata dagar, finns det en vitts att ha hälften av ppl-passen mer styrkeintriktade dvs Lägre reps tyngre vikter 3 av de 6 första passen (även mer flerledsövningar) för att primärt fokusera på styrka. För att sedan gå över till att köra de 3 resterande passen med lite högre reps, kortare setvila, ren baddibilding helt enkelt för att bygga upp kött på de platser på kroppen som jag tror skulle hjälpa mina svagpunkter i böjen, bänken och marken. Känn spontan som att man skulle få best of both worlds på detta sätt. Styrka och muskelbygge:)

kimozabe
2019-08-19, 18:30
Släng ett öga på Jeff Nippards PPL program. Hade jag nog provat om jag skulle byta sporadiska helkroppspass mot split igen.

Såg bra ut med tankar bakom.

Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk

Köttis
2019-08-19, 19:26
Spinner vidare på detta lite! Om jag nu lägger mark å böj på separata dagar, finns det en vitts att ha hälften av ppl-passen mer styrkeintriktade dvs Lägre reps tyngre vikter 3 av de 6 första passen (även mer flerledsövningar) för att primärt fokusera på styrka. För att sedan gå över till att köra de 3 resterande passen med lite högre reps, kortare setvila, ren baddibilding helt enkelt för att bygga upp kött på de platser på kroppen som jag tror skulle hjälpa mina svagpunkter i böjen, bänken och marken. Känn spontan som att man skulle få best of both worlds på detta sätt. Styrka och muskelbygge:)Ja. Sen om det är bättre att göra så eller dela upp det i styrka i början av passet och hypertrofi i slutet, går ju alltid att diskutera. Jag tror det mest är en smakfråga.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

PKtarzan
2019-08-20, 18:29
Har tänkt köra ett marklyft mini upplägg på mina 3 styrkedagar för böj, bänk och mark. Detta för att ha någon form av strukturerad progression när det gäller styrkeprogressionen. Hur var det mu igen marklyft mini fungerande? 3x5 på typ 80% sen ett amrap-set på slutet å när man lyckats få ihop ett antal reps på alla 4 seten ökar man vikten på sina arbetsset?

dojsygo
2019-08-21, 09:52
Ni som kör efter ppl-spliten hur gör ni? Lägger ni böj å mark på samma pass eller delar upp dem på olika dagar?

Kör böj och mark på samma dagar, dock kör jag så här.

Push 1,
Pull 1,
Legs 1, Knäböj, Rumänska mark
Push 2,
Pull 2,
Legs 2, Marklyft, Frontböj
Vila.