handdator

Visa fullständig version : Kvotering av personal till förskola / skola, bra idé?


rosto
2019-08-17, 06:12
Det torde vara allmänt känt att pojkar och män som grupp har sämre skolresultat än flickor / kvinnor.

Anledningen till skrala resultat i skolan kan till en viss del förklaras av att pojkar och flickor mognar olika snabbt, dvs biologiska orsaker. Låt oss bortse från mognadsaspekten i denna tråd.

Mansrollen brukar komma upp, jag utvecklar inte det längre än så men i tråden är det okej att tänka sig att det finns en skillnad mellan män och kvinnor som inte bara utgörs av vem som har äggledare eller sädesledare. Genetisk eller programmerad skillnad? Jag bryr mig inte.

Jag kollade upp lite fakta och ser att i förskolan utgör män 5% av antalet pedagoger. I låg och mellanstadiet är siffran 10-25% lite beroende på hur man sorterar och hittar informationen. Jag tänkte att vi skulle diskutera omkring detta faktum och om vi tror att det påverkar resultaten i skolan.

Håll tråden städad, inga utspel om hur synd det är om alla killar utan kom med genomtänkta inlägg. Jag blev genuint intresserad av denna fråga efter att Emma Leijnse sommarpratade.

Kan det vara en god ide att kvotera in män i förskola / skola?
Hade skolresultaten sett annorlunda ut vid en 50/50 fördelning?
Finns det forskning inom detta?

Wain
2019-08-17, 06:27
Vadå kvotera in? Alla män som är kvalificerade och vill jobba med det får jobb. Att kvotera in skulle då bara leda till att man tar in det absoluta bottenskrapet och sätter dem som pedagoger på förskola. Definitivt en rutten idé.

Att öka attraktiviteten att jobba inom detta område skulle kunna vara en fungerande väg att få både bättre män och kvinnor. Är det en fördel med jämnare fördelning? Tyvärr ingen aning.

Aryt
2019-08-17, 06:39
Är kluven.

Vanligtvis är hård kvoteringen idealfallet (dvs tvingande kvotering), men med tanke på hur olämpliga och farliga män är kring barn så är det mindre lämpligt i den här situationen.

Kring 5-10% är ju vad vi eftersträvar att män ska vara i alla sammanhang ☣️ - så ur den synvinkeln har vi ju nått målet redan!

rosto
2019-08-17, 06:45
Är kluven.

Vanligtvis är hård kvoteringen idealfallet (dvs tvingande kvotering), men med tanke på hur olämpliga och farliga män är kring barn så är det mindre lämpligt i den här situationen.

Kring 5-10% är ju vad vi eftersträvar att män ska vara i alla sammanhang ☣️ - så ur den synvinkeln har vi ju nått målet redan!

Om du har en djupare tanke med ditt inlägg så flög den över huvudet på mig, utveckla gärna. Om du är här för att retas / trolla så får du gärna ta bort ditt inlägg.

Aryt
2019-08-17, 07:05
Om du har en djupare tanke med ditt inlägg så flög den över huvudet på mig, utveckla gärna. Om du är här för att retas / trolla så får du gärna ta bort ditt inlägg.

Män i maktpositioner tenderar att utnyttja de har makt över - se till exempel Weinstein, EPstein, flera amerikanska presidenter, KSAs kung etc.
Därför är det farlgit att de är i situationer där det är barn som blir utnyttjade.

På längre sikt kommer andelen män i samhället att behöva minskas - för att säkra fred, trygghet för oss. Forskning har föreslagit en siffra kring 10 % av befolkningen - kanske är det möjligt att gå ännu lägre.


Den tvingade kvoteringen (dvs att personer tilldelas en roll) är såklart en av grundpelarna i hur vi ska organisera samhället. Även här har forskning visat att det effektivaste resursutnyttjandet är centralt planerad styrning.

wintersnowdrift
2019-08-17, 07:13
Lyssnade du på Emma Leijnses sommarprat? Eftersom hon tog upp just detta.

Jag tror absolut att det vore bra att öka attraktiviteten hos yrken som förskole- och grundskolelärare. Det är inte ett så högt tryck på utbildningarna att män som söker inte kommer in, dvs kvotering är inte riktigt aktuellt.

rosto
2019-08-17, 07:17
Män i maktpositioner tenderar att utnyttja de har makt över - se till exempel Weinstein, EPstein, flera amerikanska presidenter, KSAs kung etc.
Därför är det farlgit att de är i situationer där det är barn som blir utnyttjade.

På längre sikt kommer andelen män i samhället att behöva minskas - för att säkra fred, trygghet för oss. Forskning har föreslagit en siffra kring 10 % av befolkningen - kanske är det möjligt att gå ännu lägre.


Den tvingade kvoteringen (dvs att personer tilldelas en roll) är såklart en av grundpelarna i hur vi ska organisera samhället. Även här har forskning visat att det effektivaste resursutnyttjandet är centralt planerad styrning.

Okej, men jag vill inte mörda alla pojkar i förskolan till dess att vi når en 90/10 fördelning. Låt oss spela med de kort vi har på handen och så kan du skapa en egen tråd om ditt samhälle.

Var vänlig och lämna tråden nu, jag har rapporterat bägge dina inlägg som trams och du har inget här att göra - hejdå.

ceejay
2019-08-17, 07:19
Kvotering är bajs. Alltid.

rosto
2019-08-17, 07:19
Lyssnade du på Emma Leijnses sommarprat? Eftersom hon tog upp just detta.

Jag tror absolut att det vore bra att öka attraktiviteten hos yrken som förskole- och grundskolelärare. Det är inte ett så högt tryck på utbildningarna att män som söker inte kommer in, dvs kvotering är inte riktigt aktuellt.

Måste rusa och svarar inom någon timme, tack för att du kom in i tråden!

Ja jag lyssnade på Emma.

Bob90
2019-08-17, 07:24
Kvotering är bajs. Alltid.

+0.9.

Man ska endast gå utifrån kompetens och hur den förväntade gruppdynamiken kan påverkas åt det bättre eller förbli sund.
Sen är det ju ofta roligare om det är lite uppblandat, men det är mycket bättre om det sker naturligt snarare än med kvotering.

Starke75an
2019-08-17, 07:30
Då det är brist på utbildad förskollärare, så för vi nog ge de som har utbildningen jobb först.

Det finns förskollärare, barnskötare och outbildad personal.

Den fösta är en lärartjänst som kräver flerårig högskola.
Barnskötare är en gymnasieutbildning.

Vikarier och annan personal kräver ingen utbildning.

I princip så söker man förskollärare, och inte de andra 2 tjänsterna.


Vid ej träff, så kan en sån tjänst även tillfalla barnskötare.



Så ska man kvotera in killar som ej har rätt utbildning? Det saknas ju förskollärare på många avdelnings redan nu.

svenbanan
2019-08-17, 07:48
Finns det nåt som tyder på att pojkar presterar bättre i skolan om de har manliga lärare då? Annars ser jag inte varför man ens börjar fundera på att kvotera.

Även om det är så att pojkar presterar bättre i skolan om de har manliga lärare så håller jag med om att kvotering troligen bara är kontraproduktivt och kommer leda till en massa andra problem.

trädgårdsmöbel
2019-08-17, 07:49
Män som söker sig till yrket tenderar att inte vara särskilt bra manliga förebilder.

De kan vara jättebra i sitt yrke, men att vara jättebra i det yrket omöjliggör att man samtidigt är en bra manlig förebild. Så att kvotera in fler män skulle inte ha en positiv påverkan på pojkar. Kanske tom. tvärtom.

wintersnowdrift
2019-08-17, 07:52
Måste rusa och svarar inom någon timme, tack för att du kom in i tråden!

Ja jag lyssnade på Emma.

Jag gjorde också det och tyckte att det var väldigt bra.

Jag tänker utifrån hennes program att mer manlig personal i för- och grundskola ffa skulle kunna vara en ett sätt att skapa förebilder till de barn (pojkar) som saknar närvarande föräldrar (pappor). Att som pappa läsa för sin son verkar typ vara det bästa han kan göra för sitt barns framtid, men för de barn vars pappor är oförmögna att ta det ansvaret behövs ett vettig alternativ.

Bruce Banner
2019-08-17, 08:15
Det torde vara allmänt känt att pojkar och män som grupp har sämre skolresultat än flickor / kvinnor.

Anledningen till skrala resultat i skolan kan till en viss del förklaras av att pojkar och flickor mognar olika snabbt, dvs biologiska orsaker. Låt oss bortse från mognadsaspekten i denna tråd.

Mansrollen brukar komma upp, jag utvecklar inte det längre än så men i tråden är det okej att tänka sig att det finns en skillnad mellan män och kvinnor som inte bara utgörs av vem som har äggledare eller sädesledare. Genetisk eller programmerad skillnad? Jag bryr mig inte.

Utan att rabbla upp studier som visar det ena och det andra kan jag bara konstatera en sak utifrån min egna observation med egna barn samt många barn i omgivningen en grov generalisering:

- Pojkar uppfostras som skit. De tillåts gapa, skrika, bråka och uppträda störande långt upp i åldrarna. Utan att trampa i klaveret så är det extra tydligt i mindre bemedlade områden men tydligt i hela näringskedjan.

- Flickor uppfostras betydligt bättre. Det skulle aldrig accepteras att de uppträder som många pojkar i skolåldern med avseende på allmän hyfs.

Det kan omöjligt inte bidra till sämre disciplin och i sin tur skolresultat.

Men som svar på frågan, nej, jag tror inte kvotering funkar speciellt bra i den aspekten. Snarare tvärt om.

MVH
/Bruce

Starke75an
2019-08-17, 08:52
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.

Wormzie
2019-08-17, 09:00
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.

Konflikthantering, turtagning, lyssna, leka, samarbeta... helt omöjligt att inte se en uppfostringsaspekt i skolan och inte minst förskolans roll.

rosto
2019-08-17, 10:19
Jag gjorde också det och tyckte att det var väldigt bra.

Jag tänker utifrån hennes program att mer manlig personal i för- och grundskola ffa skulle kunna vara en ett sätt att skapa förebilder till de barn (pojkar) som saknar närvarande föräldrar (pappor). Att som pappa läsa för sin son verkar typ vara det bästa han kan göra för sitt barns framtid, men för de barn vars pappor är oförmögna att ta det ansvaret behövs ett vettig alternativ.

Om Emma, jag lyssnade på hennes program och blev lite illa berörd. Hon har rätt i allt det hon säger i absoluta termer - siffrorna ljuger inte. Men jag var inte beredd på att hon skulle ägna så mycket tid av programmet åt att vältra sig i hur mycket tjejerna springer ifrån killarna och samtidigt inte problematisera omkring att 90% av de som ansvarar för utbildningen av våra barn är av samma kön som vinnarna (vi talar om Sverige). Ungefär 40 minuter in i programmet nämner hon kort att hon gärna skulle se fler män som lärare, tänk om hon hade kunnat ägna resterande 20 minuter åt att utveckla detta påstående och lägga fram fakta eller förväntningar om vad som då skulle ske med pojkarna.

Jag gillade programmet i övrigt och funderar på att läsa lite mer av henne. Vi är för övrigt jämnåriga och har barn som är födda samma år så jag kan nog relatera till mycket av det hon skriver om.

wintersnowdrift
2019-08-17, 12:19
Om Emma, jag lyssnade på hennes program och blev lite illa berörd. Hon har rätt i allt det hon säger i absoluta termer - siffrorna ljuger inte. Men jag var inte beredd på att hon skulle ägna så mycket tid av programmet åt att vältra sig i hur mycket tjejerna springer ifrån killarna och samtidigt inte problematisera omkring att 90% av de som ansvarar för utbildningen av våra barn är av samma kön som vinnarna (vi talar om Sverige). Ungefär 40 minuter in i programmet nämner hon kort att hon gärna skulle se fler män som lärare, tänk om hon hade kunnat ägna resterande 20 minuter åt att utveckla detta påstående och lägga fram fakta eller förväntningar om vad som då skulle ske med pojkarna.

Jag gillade programmet i övrigt och funderar på att läsa lite mer av henne. Vi är för övrigt jämnåriga och har barn som är födda samma år så jag kan nog relatera till mycket av det hon skriver om.

Visst att programtiden är begränsad men jag håller med om att hon gärna hade fått utveckla vad man kan göra för att stoppa utvecklingen. Hon nämnde att utanförskap för specifika skolor är ganska unikt för Sverige - vad gör då andra länder annorlunda? Skapar trygga manliga förebilder på skolorna ett bättre klimat? Osv.

Har du söner, döttrar eller både och? Har du upplevt att skolan behandlat flickor och pojkar olika?

Rahf
2019-08-17, 12:24
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.

Inte uttryckligen, men lycka till med principen att barn inte uppfostras av sin skola. Kanske inte direkt och riktat, men skolgångens tid är mer än bara formativ.

Gällande ungars beteende så är inkvotering ett ruttet alternativ, då är jag snarare inne på Bruce Banners linje att pojkar överlag låts hållas. Föräldrarna orkar inte och skolan är inkapabel. Följden blir ju att man delvis formas av sin bekantskapskrets, som sannolikt är lika hajpad och oregerlig, åtminstone överlag.

På samma gång känns det svårt att hitta balansen mellan tydlig gränsdragning och mentala handbojor.

WHITEFOLKS
2019-08-17, 12:45
Pojkarna utvecklas på ett sätt som inte skolan är uppbyggd för, skolan är formad för att passa en viss grupp, flickorna. Då är det inte heller konstigt att flickor får bättre resultat. Med den långsamma kognitiva mognad som pojkar har så borde man rimligtvis anpassa skolan eller iaf pojkarnas skola för den men detta är något man enbart applicerar när kvinnor inte kan prestera (som i prov för brandkår/polis) och man nöjer sig med att säga att "flickorna gör något bättre" när det är flickor som lyckas bättre istället för att faktiskt titta på vad forskningen säger och inse att det är bättre anpassat för flickorna.

Rahf
2019-08-17, 12:48
Pojkarna utvecklas på ett sätt som inte skolan är uppbyggd för, skolan är formad för att passa en viss grupp, flickorna. Då är det inte heller konstigt att flickor får bättre resultat. Med den långsamma kognitiva mognad som pojkar har så borde man rimligtvis anpassa skolan eller iaf pojkarnas skola för den men detta är något man enbart applicerar när kvinnor inte kan prestera (som i prov för brandkår/polis) och man nöjer sig med att säga att "flickorna gör något bättre" när det är flickor som lyckas bättre istället för att faktiskt titta på vad forskningen säger och inse att det är bättre anpassat för flickorna.

Okej, men är den kognitiva mognaden som följd av genetisk grund eller miljömässiga skäl? Är det universellt betingat på jorden att pojkar är långsammare, eller finns det olikheter där uppfostringsmodellen skiljer sig?

WHITEFOLKS
2019-08-17, 12:50
Okej, men är den kognitiva mognaden som följd av genetisk grund eller miljömässiga skäl? Är det universellt betingat på jorden att pojkar är långsammare, eller finns det olikheter där uppfostringsmodellen skiljer sig?

Av biologiska skäl.

rosto
2019-08-17, 13:04
Visst att programtiden är begränsad men jag håller med om att hon gärna hade fått utveckla vad man kan göra för att stoppa utvecklingen. Hon nämnde att utanförskap för specifika skolor är ganska unikt för Sverige - vad gör då andra länder annorlunda? Skapar trygga manliga förebilder på skolorna ett bättre klimat? Osv.

Har du söner, döttrar eller både och? Har du upplevt att skolan behandlat flickor och pojkar olika?

Jag har två flickor och är nöjd med skolan för deras skull. De har också passerat genom skolan med godkända betyg, den ena jobbar men funderar på universitet (LÄRARE!) och den andra går sista året på gymnasiet. Mest är det synd om lärarna tycker jag som verkar ha det jobbigt med mycket elevproblem och föräldrakontakter. Så snart ett barn halkar efter skall det göras åtgärdsplaner och ringas till föräldrar vars barn förstås är mönsterelever.

Jag bollade precis lite med 99an, hon bekräftar helt det Emma säger om duktig flicka som jobbar på och killar som tycker att man inte skall plugga för att passa in. Om en kille fick bra resultat på en skrivning så var det viktigt att snabbt säga att han INTE hade pluggat osv... Hon har haft en enda manlig lärare från FSK upp till och med sjätte klass, resten kvinnor (likadant för syrran). På frågan om en manlig lärare skulle vara bra för killarna så blev det tveklöst JA, "killarna bondade så bra med Joakim". Dessutom sade hon att idrottslärare ofta är män, de blir riktigt tighta med killarna, det hade hon flera exempel på.

På din fråga om killar och tjejer behandlas olika så passar jag på den frågan men om jag får killgissa :-) så blir det nog ett ja! Så hade jag själv gjort och jag är nog som folk är mest. Jag skall fråga dottern senare.

Dessutom har jag varit chef utan uppehåll sedan början på 90-talet och den chef som påstår att man agerar helt lika mot kvinnor och män i grupp skulle jag gärna vilja prata med.

rosto
2019-08-17, 15:48
OECD säger att det saknas bra forskning inom ämnet men visar i några exempel att det är en nackdel för pojkar med en ökande andel lärare som är kvinnor. Universitetsstudenter i USA får högre betyg när de har lärare av samma kön. Svenska forskare har visat att flickornas övertag i skolan är störst i de ämnen där störst andel kvinnor är lärare. Ett försök i Israel där lärare rättade prov visade att alla lärare oavsett kön bedömde pojkarna hårdare.

Allt ovan är från Emma Leijnses bok, det står massor med annat också i boken och jag har bara bläddrat i den. Jag är besviken på Emma att hon inte nämnde detta i sitt sommarprat, hon har ju skrivit raderna själv i sin bok.

Ämnet för tråden handlar om det vore bra för pojkar om det var fler manliga lärare i skolan. Jag vill nog påstå att det är bevisat att så är fallet, frågan är då hur vi skall gå tillväga?

wintersnowdrift
2019-08-17, 15:57
Av biologiska skäl.

De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.

Jag har två flickor och är nöjd med skolan för deras skull. De har också passerat genom skolan med godkända betyg, den ena jobbar men funderar på universitet (LÄRARE!) och den andra går sista året på gymnasiet. Mest är det synd om lärarna tycker jag som verkar ha det jobbigt med mycket elevproblem och föräldrakontakter. Så snart ett barn halkar efter skall det göras åtgärdsplaner och ringas till föräldrar vars barn förstås är mönsterelever.

Jag bollade precis lite med 99an, hon bekräftar helt det Emma säger om duktig flicka som jobbar på och killar som tycker att man inte skall plugga för att passa in. Om en kille fick bra resultat på en skrivning så var det viktigt att snabbt säga att han INTE hade pluggat osv... Hon har haft en enda manlig lärare från FSK upp till och med sjätte klass, resten kvinnor (likadant för syrran). På frågan om en manlig lärare skulle vara bra för killarna så blev det tveklöst JA, "killarna bondade så bra med Joakim". Dessutom sade hon att idrottslärare ofta är män, de blir riktigt tighta med killarna, det hade hon flera exempel på.

På din fråga om killar och tjejer behandlas olika så passar jag på den frågan men om jag får killgissa :-) så blir det nog ett ja! Så hade jag själv gjort och jag är nog som folk är mest. Jag skall fråga dottern senare.

Dessutom har jag varit chef utan uppehåll sedan början på 90-talet och den chef som påstår att man agerar helt lika mot kvinnor och män i grupp skulle jag gärna vilja prata med.

Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.

trädgårdsmöbel
2019-08-17, 16:06
Vad tycker ni om idén att anställa relativt nyanlända manliga migranter i skolor som elevassistenter? Det borde väl vara win-win? Fler manliga förebilder i skolan och migranter kommer ut på arbetsmarknaden.

Vinter
2019-08-17, 16:07
Jag vill nog påstå att det är bevisat att så är fallet, frågan är då hur vi skall gå tillväga?

Det är ju en jämställdhetsfråga så det borde väl vara hög prioritering. Men det är det inte.

När det gäller hur skolor bör fungera har vi grannländer med betydligt bättre system och enskilda skolor med betydlig bättre system, det gäller mest att få handen ur och ta beslut. Jag gissar att problemet heter svensk hybris, vi kan inte ha fel.

WHITEFOLKS
2019-08-17, 16:16
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.



Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.Behöver inte förklara hela skillnaden självt för att grundlägga effekten. Sedan att flickor får högre betyg för samma prestation osv läggs ovanpå och allt bidrar.

Aryt
2019-08-17, 16:58
Vad tycker ni om idén att anställa relativt nyanlända manliga migranter i skolor som elevassistenter? Det borde väl vara win-win? Fler manliga förebilder i skolan och migranter kommer ut på arbetsmarknaden.

Haha, där satt du kniven på eggen så att säga! När det väl kommer till kritan kommer det visa sig att dessa "upplysta" personer inte skulle acceptera det. Lovar det till 100%!
Lovar också att de skulle byta dagis eller ställa till en scen om det framkom att en manlig personal hade bytt blöjor, öppnat/stängt själv, eller hjälpt på toaletten med just deras barn.


Sen är det ju känt att kvinnlig dagispersonal hjälper att utjämna lönegapet genom att understimulera pojkarna (till exempel genom att förbjuda dem leksaker).

baggard
2019-08-17, 17:17
Tror inte mognaden har mycket med pojkars stökighet att göra..

Pojkar är ju generellt bra mycket stökigare redan i första klass medan flickor sitter snällt och lyssnar. Har flickorna en mognadsnivå som en 25 årig man redan då eller? [insert jokes] Fortsätter likadant från 1an,2an,3an..upp till högstadiet...gymnasiet.. Första gången pojkar börjar sitta snällt och lyssna som flickor i första klass är på universitetet när det är självvalda studier där det är av stor vikt att man gör bra ifrån sig

Känns som det har mer med evolutionen att göra möjligtvis.. pojkar har mer fysisk energi eller något att göra sig av med.. mer rebelliskt lagda, mycket större risktagare osv

rosto
2019-08-17, 17:46
Tror inte mognaden har mycket med pojkars stökighet att göra..

Pojkar är ju generellt bra mycket stökigare redan i första klass medan flickor sitter snällt och lyssnar. Har flickorna en mognadsnivå som en 25 årig man redan då eller? [insert jokes] Fortsätter likadant från 1an,2an,3an..upp till högstadiet...gymnasiet.. Första gången pojkar börjar sitta snällt och lyssna som flickor i första klass är på universitetet när det är självvalda studier där det är av stor vikt att man gör bra ifrån sig

Känns som det har mer med evolutionen att göra möjligtvis.. pojkar har mer fysisk energi eller något att göra sig av med.. mer rebelliskt lagda, mycket större risktagare osv

Tjejer har en biologisk fördel i och med att de mognar tidigare men tråden handlar inte om det egentligen även om det ökar gapet. Jag försöker få fram om någon mer än jag tror att det hade sett annorlunda ut med fler män i skolan, enkel frågeställning.

Vi kan förenkla det ännu mer, vänd allting 180 grader. Hur hade skolan sett ut med 97% män (uppdaterade data) i förskolan och 80-90% manliga lärare efter det? Hade pojkarna varit lika hjälplöst efter även då eller hade de närmat sig flickorna?

baggard
2019-08-17, 17:50
Tjejer har en biologisk fördel i och med att de mognar tidigare men tråden handlar inte om det egentligen även om det ökar gapet. Jag försöker få fram om någon mer än jag tror att det hade sett annorlunda ut med fler män i skolan, enkel frågeställning.

Vi kan förenkla det ännu mer, vänd allting 180 grader. Hur hade skolan sett ut med 97% män (uppdaterade data) i förskolan och 80-90% manliga lärare efter det? Hade pojkarna varit lika hjälplöst efter även då eller hade de närmat sig flickorna?


Jag säger ja, åtminstone förr i tiden, för de manliga lärarna brukade dela ut nackgrepp och örfilar till oss som inte skötte sig. Under deras lektioner satt man knäpptyst som en mus.

Armed Dingo
2019-08-17, 18:01
Män som söker sig till yrket tenderar att inte vara särskilt bra manliga förebilder.

De kan vara jättebra i sitt yrke, men att vara jättebra i det yrket omöjliggör att man samtidigt är en bra manlig förebild. Så att kvotera in fler män skulle inte ha en positiv påverkan på pojkar. Kanske tom. tvärtom.

Det där är ju helt fel. Jag hade en manlig och en kvinnlig lärare när jag gick i 0an som det hette då och minns fortfarande den mannen som en bra manlig förebild.

Ser dock ingen skillnad på hur en kvinnlig och manlig förebild ska vara. De ska bägge vara vänliga, rättvisa, strikta och tydliga, och förlåtande.

De ska inte vara elevens kompis, de ska vara en källa för tillit och kunskap.

Tycker i övrigt att kvotering är skit, däremot är det viktigt att se till att bägge kön har lika förutsättningar för att lyckas bra på jobbet. Ett fåtal jobb kan ha svårare att lyckas med det, t. Ex. suspensoar eller bh- designers eller dylikt.

Aryt
2019-08-17, 18:30
Tror inte mognaden har mycket med pojkars stökighet att göra..

Pojkar är ju generellt bra mycket stökigare redan i första klass medan flickor sitter snällt och lyssnar. Har flickorna en mognadsnivå som en 25 årig man redan då eller? [insert jokes] Fortsätter likadant från 1an,2an,3an..upp till högstadiet...gymnasiet.. Första gången pojkar börjar sitta snällt och lyssna som flickor i första klass är på universitetet när det är självvalda studier där det är av stor vikt att man gör bra ifrån sig

Känns som det har mer med evolutionen att göra möjligtvis.. pojkar har mer fysisk energi eller något att göra sig av med.. mer rebelliskt lagda, mycket större risktagare osv
Du är något på spåren!

Daglig fysisk aktivitet på schemat: bättre skolresultat hos pojkarna
Men för flickorna var det ingen skillnad – Bunkefloprojektet följde grundskoleelever under nio år

--
Pojkar som har daglig fysisk aktivitet i grundskolan har högre slutbetyg än pojkar som har fysisk aktivitet 1–2 gånger per vecka.

Pojkar som har daglig fysisk aktivitet i grundskolan uppnår i större utsträckning behörighet till gymnasiet än pojkar som har fysisk aktivitet 1–2 gånger per vecka.

Flickor som har daglig fysisk aktivitet i grundskolan har inte högre slutbetyg eller högre andel som uppnår gymnasiebehörighet än flickor som har fysisk aktivitet 1–2 gånger per vecka.
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2019/01/Daglig-fysisk-aktivitet-pa-schemat-battre-skolresultat-hos-pojkarna/

Kanske bättre än amfetamin, även om det åxå är bra

rosto
2019-08-17, 18:51
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.



Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.

Jag har utökat det statistiska underlaget till två personer lol. Men den yngre dottern bekräftar bara vad den äldre sade och lade dessutom till att man som tjej trivs bättre med en kvinnlig lärare, det är väl inte omöjligt att tänka sig att det känns likadant från andra hållet? På den direkta frågan om killar och tjejer behandlas olika så är det definitivt ja från den yngre som var hemma då. Killar tillåts stöka mycket mer och tjejer skall vara tysta och snälla, detta är ord direkt från mina bägge döttrar.

Fler manliga lärare kommer att lösa en del av problemen med pojkars underprestation i skolan, det är min bestämda uppfattning. Sedan skall det förstås vara vettiga personer som söker yrket av rätt anledning, inte inkvoterade skolavhoppare utan motivation.

Manliga förebilder är inte hela lösningen, håller med fullständigt men varför skall vi välja bort en lösning som ligger mitt framför ögonen på oss?

Armed Dingo
2019-08-17, 19:01
Tror inte mognaden har mycket med pojkars stökighet att göra..

Pojkar är ju generellt bra mycket stökigare redan i första klass medan flickor sitter snällt och lyssnar. Har flickorna en mognadsnivå som en 25 årig man redan då eller? [insert jokes] Fortsätter likadant från 1an,2an,3an..upp till högstadiet...gymnasiet.. Första gången pojkar börjar sitta snällt och lyssna som flickor i första klass är på universitetet när det är självvalda studier där det är av stor vikt att man gör bra ifrån sig

Känns som det har mer med evolutionen att göra möjligtvis.. pojkar har mer fysisk energi eller något att göra sig av med.. mer rebelliskt lagda, mycket större risktagare osv

Kan bara tala från observationer under ett par år som lärarvikarie, som säger att även om pojkar generellt sett (men verkligen inte alltid) kanske sätter något mer fart när det är fri lek - varför är det ett problem? Samma barn kan även sitta ner och vara koncentrerat när det behövs.

Problemet kommer inte av “pojkars" stökighet. Problemet kommer av ett fåtal pojkars stökighet, och på skolan där jag var var det i princip alltid 3 i varje klass. Fanns det en klass med mindre än 3 så dröjde det inte länge förrän någon blev omplacerad från annan skola och självklart hamnade i den enda lugna klassen och sabbade den.

Dessa 3 utgjorde också nästan alltid samma 3 typer: koncentrationssvårigheter och utåtagerande i olika grader. 1 pga rediga problem hemma, 1 pga adhd eller liknande problem, och 1 som var värst som givetvis hade bägge två problem.

Det är lätt att säga att det är synd om dessa pojkar och att skolan ska vara till för precis alla. Jag är av annan åsikt. De övriga 20 barnens skoltid hade varit som en dröm utan dessa individer.

Jag såg ingen som helst skillnad mellan klasser som förutom mig även hade en manlig lärare istället för en kvinnlig. Samma skit.

baggard
2019-08-17, 19:28
Kan bara tala från observationer under ett par år som lärarvikarie, som säger att även om pojkar generellt sett (men verkligen inte alltid) kanske sätter något mer fart när det är fri lek - varför är det ett problem? Samma barn kan även sitta ner och vara koncentrerat när det behövs.

Problemet kommer inte av “pojkars" stökighet. Problemet kommer av ett fåtal pojkars stökighet, och på skolan där jag var var det i princip alltid 3 i varje klass. Fanns det en klass med mindre än 3 så dröjde det inte länge förrän någon blev omplacerad från annan skola och självklart hamnade i den enda lugna klassen och sabbade den.

Dessa 3 utgjorde också nästan alltid samma 3 typer: koncentrationssvårigheter och utåtagerande i olika grader. 1 pga rediga problem hemma, 1 pga adhd eller liknande problem, och 1 som var värst som givetvis hade bägge två problem.

Det är lätt att säga att det är synd om dessa pojkar och att skolan ska vara till för precis alla. Jag är av annan åsikt. De övriga 20 barnens skoltid hade varit som en dröm utan dessa individer.

Jag såg ingen som helst skillnad mellan klasser som förutom mig även hade en manlig lärare istället för en kvinnlig. Samma skit.


Kan det vara så att de här tre pojkarna behöver extra mycket fysisk aktivitet kanske? Alla är inte lika och det är väl något inom dem som gör att de är extra spralliga. Dessa barn blir väl ofta tyvärr diagnoserade med "ADHD" och kanske t.om börjar äta medicin dessutom, för att de inte kan sitta stilla i en stol och göra något de hatar..

svenbanan
2019-08-17, 19:32
Kan bara tala från observationer under ett par år som lärarvikarie, som säger att även om pojkar generellt sett (men verkligen inte alltid) kanske sätter något mer fart när det är fri lek - varför är det ett problem? Samma barn kan även sitta ner och vara koncentrerat när det behövs.

Problemet kommer inte av “pojkars" stökighet. Problemet kommer av ett fåtal pojkars stökighet, och på skolan där jag var var det i princip alltid 3 i varje klass. Fanns det en klass med mindre än 3 så dröjde det inte länge förrän någon blev omplacerad från annan skola och självklart hamnade i den enda lugna klassen och sabbade den.

Dessa 3 utgjorde också nästan alltid samma 3 typer: koncentrationssvårigheter och utåtagerande i olika grader. 1 pga rediga problem hemma, 1 pga adhd eller liknande problem, och 1 som var värst som givetvis hade bägge två problem.

Det är lätt att säga att det är synd om dessa pojkar och att skolan ska vara till för precis alla. Jag är av annan åsikt. De övriga 20 barnens skoltid hade varit som en dröm utan dessa individer.

Jag såg ingen som helst skillnad mellan klasser som förutom mig även hade en manlig lärare istället för en kvinnlig. Samma skit.

Jag har precis samma bild som du.

WHITEFOLKS
2019-08-17, 19:45
Det är rätt fascinerande hur mycket av skolans utformning som har styrts av ideologiska tankar om hur man tänker att det borde vara snarare än att bara kavla upp ärmarna och läsa och applicera forskning på pedagogik osv. Hur skola och utbildning utformas kan möjligtvis varieras beroende på vad man man vill fokusera landets kunskaper och resurser på men det borde egentligen aldrig utformas efter ideologi.

Gregow
2019-08-17, 19:51
Problemet är inte så mycket att pojkar är stökiga, utan snarare att de straffas för att de inte är tjejer. Då snackar jag inte stök som i dysfunktionella skolor.

Jag har gått i skolor där även de sämsta var högpresterande med dagens mått. Vi var några som tyckte om att ifrågasätta, diskutera och debattera. Dessutom på en klart mer mogen nivå än de andra. Samtliga fick lägre betyg på grund av det. De som fick högst betyg var söta tjejer som satt tysta och gjorde allt läraren sade.

Diomedea exulans
2019-08-17, 20:01
Kan bara tala från observationer under ett par år som lärarvikarie, som säger att även om pojkar generellt sett (men verkligen inte alltid) kanske sätter något mer fart när det är fri lek - varför är det ett problem? Samma barn kan även sitta ner och vara koncentrerat när det behövs.

Problemet kommer inte av “pojkars" stökighet. Problemet kommer av ett fåtal pojkars stökighet, och på skolan där jag var var det i princip alltid 3 i varje klass. Fanns det en klass med mindre än 3 så dröjde det inte länge förrän någon blev omplacerad från annan skola och självklart hamnade i den enda lugna klassen och sabbade den.

Dessa 3 utgjorde också nästan alltid samma 3 typer: koncentrationssvårigheter och utåtagerande i olika grader. 1 pga rediga problem hemma, 1 pga adhd eller liknande problem, och 1 som var värst som givetvis hade bägge två problem.

Det är lätt att säga att det är synd om dessa pojkar och att skolan ska vara till för precis alla. Jag är av annan åsikt. De övriga 20 barnens skoltid hade varit som en dröm utan dessa individer.

Jag såg ingen som helst skillnad mellan klasser som förutom mig även hade en manlig lärare istället för en kvinnlig. Samma skit.

Jag har precis samma bild som du.

Ni beskriver min grundskola i ett nötskal.

Häller man piss i ett glas öl hjälper det inte att man byter kön på bartendern, att regeringen avsätter 35 miljarder per år i bidrag åt krogarna eller att man hyr in experter för att utvärdera formen på glaset. Ölen kommer fortfarande smaka piss. På samma sätt kommer skolan vara skit så länge terrorister får fri lejd att terrorisera klassrummet. Det är oerhört enkelt att förstöra en lektion, dessa personer behöver inte mycket fri lejd för att uppnå sitt mål.

svenbanan
2019-08-17, 20:15
Ni beskriver min grundskola i ett nötskal.

Häller man piss i ett glas öl hjälper det inte att man byter kön på bartendern, att regeringen avsätter 35 miljarder per år i bidrag åt krogarna eller att man hyr in experter för att utvärdera formen på glaset. Ölen kommer fortfarande smaka piss. På samma sätt kommer skolan vara skit så länge terrorister får fri lejd att terrorisera klassrummet. Det är oerhört enkelt att förstöra en lektion, dessa personer behöver inte mycket fri lejd för att uppnå sitt mål.

Jag förstår att du vill göra en jämförelse, men de är inga terrorister. De är bara tonåringar/barn som av diverse anledningar känner sig mer eller mindre tvingade att stöka runt.

I alla fall oftast. Ibland handlar det väl om snorungar som inte har nån egentlig anledning att bete sig illa men gör det ändå bara för att jävlas.

Armed Dingo
2019-08-17, 20:44
Jag förstår att du vill göra en jämförelse, men de är inga terrorister. De är bara tonåringar/barn som av diverse anledningar känner sig mer eller mindre tvingade att stöka runt.

I alla fall oftast. Ibland handlar det väl om snorungar som inte har nån egentlig anledning att bete sig illa men gör det ändå bara för att jävlas.

De är inga terrorister men det är så jädra svårt med balansgången över hur man ska hantera dem.

Fakta: de förstör flera gånger i veckan lektioner fullständigt genom att ständigt pocka på lärarens och övriga elevers uppmärksamhet, vilket såklart försämrar kunskapsnivån hos alla andra elever i klassen. De stökar, låter, i vissa fall tjuvnyp och lättare knytnävsslag på lemmar etc på andra barn och i enstaka fall är det spott och kvädesord som Hora, åt en sjuårig flick-klasskamrat t. ex. Eller rentav hårda slag.
Minns hur det började svartna för blicken bara av att tänka tillbaks på dessa händelser.

Den andra faktan är att de ÄR bara barn. De är medvetna om vad de gör men inte varför de gör som de gör.

Ska man sätta dom i en särskola? Vad är det för vuxna som kommer vilja jobba där isåfall kan man fråga sig. Nej det är ingen lösning.

Jag har ingen lösning men då landet inte är ensamt i världen så bör det gå att snegla på andra länder med fungerande skolsystem och se hur dessa fungerar och varför de fungerar.

En lösryckt idé är att man måste sluta låtsas om som att dessa barn är som alla andra, för de är de inte och de själva vet om det. Man bör tidigt konstatera vem som behöver hjälp med koncentration och tidigt lära dem hantera det, antagligen i en miljö som inte består av 20 andra barn utan andra, mycket färre barn. Kanske med samma problematik så ma inte känner sig ensam och dum i huvvet. Antagligen i de ämnen där det behövs mest och låta dem återföras till sin klass på andra lektioner, förslagsvis gympa, slöjd och annat.

Får man den grunden kanske man kan återgå till vanlig klass 100% redan i årskurs 3 eller så. När man börjat förstå sina egna behov och varför de är viktiga. Men man förstår inte sina egna behov om man har en jävla daltande förälder och daltande Skolverk som envist hävdar att man är likadan och bara behöver mer uppmärksamhet från läraren, och minsann ska få gå på samma lektioner som alla andra.

Finns ett så jävla bra citat av Tyrion i Game of Thrones, som jag inte minns ordagrant men lyder ungefär, Don't deny your weakness but know what you are. Weild it as an armor and use it as a shield, and then no one can use it against you.

Ingen blir framgångsrik förrän de slutar försöka klättra på stegar de aldrig haft en chans att klättra. Ju tidigare man förstår sin egna talang, samt det man är sämst på, desto tidigare kan man börja arbeta på att bli bra/bäst på det och hantera det man mest behöver hantera.

Och allt dravel om hur lika alla är slöar ner den processen!

Vinter
2019-08-17, 21:40
De är inga terrorister men det är så jädra svårt med balansgången över hur man ska hantera dem.

Fakta: de förstör flera gånger i veckan lektioner fullständigt genom att ständigt pocka på lärarens och övriga elevers uppmärksamhet, vilket såklart försämrar kunskapsnivån hos alla andra elever i klassen. De stökar, låter, i vissa fall tjuvnyp och lättare knytnävsslag på lemmar etc på andra barn och i enstaka fall är det spott och kvädesord som Hora, åt en sjuårig flick-klasskamrat t. ex. Eller rentav hårda slag.
Minns hur det började svartna för blicken bara av att tänka tillbaks på dessa händelser.

Den andra faktan är att de ÄR bara barn. De är medvetna om vad de gör men inte varför de gör som de gör.

Ska man sätta dom i en särskola? Vad är det för vuxna som kommer vilja jobba där isåfall kan man fråga sig. Nej det är ingen lösning.

Jag har ingen lösning men då landet inte är ensamt i världen så bör det gå att snegla på andra länder med fungerande skolsystem och se hur dessa fungerar och varför de fungerar.

En lösryckt idé är att man måste sluta låtsas om som att dessa barn är som alla andra, för de är de inte och de själva vet om det. Man bör tidigt konstatera vem som behöver hjälp med koncentration och tidigt lära dem hantera det, antagligen i en miljö som inte består av 20 andra barn utan andra, mycket färre barn. Kanske med samma problematik så ma inte känner sig ensam och dum i huvvet. Antagligen i de ämnen där det behövs mest och låta dem återföras till sin klass på andra lektioner, förslagsvis gympa, slöjd och annat.

Får man den grunden kanske man kan återgå till vanlig klass 100% redan i årskurs 3 eller så. När man börjat förstå sina egna behov och varför de är viktiga. Men man förstår inte sina egna behov om man har en jävla daltande förälder och daltande Skolverk som envist hävdar att man är likadan och bara behöver mer uppmärksamhet från läraren, och minsann ska få gå på samma lektioner som alla andra.

Finns ett så jävla bra citat av Tyrion i Game of Thrones, som jag inte minns ordagrant men lyder ungefär, Don't deny your weakness but know what you are. Weild it as an armor and use it as a shield, and then no one can use it against you.

Ingen blir framgångsrik förrän de slutar försöka klättra på stegar de aldrig haft en chans att klättra. Ju tidigare man förstår sin egna talang, samt det man är sämst på, desto tidigare kan man börja arbeta på att bli bra/bäst på det och hantera det man mest behöver hantera.

Och allt dravel om hur lika alla är slöar ner den processen!

Ja jag håller med, det som vi ser som olika problem är bara symptom på ett eller flera grundläggande systemfel som skapat andra problem i en nedåtgående spiral.

Du kan ha en person som Rektor Hamid Zafar som åker runt och föreläser om hur han löste problemen på en skola i ett problemområde. Men ingen lyssnar.
Ja, det går att lösa problemen utan att blanda in skillnader mellan pojkar och flickor. Folk glömmer även att situationen inte ser bra ut heller för en ökande grupp tjejer som inte får slutbetyg.

Problemet är att det finns knappar att trycka på, men ingen vill ta ansvaret att trycka på knapparna så saker förändras.

Hybris till varje pris, även om vi måste offra 10% av ungdomarna i en generation. Finns inget jag hatar mer än sådana vuxna i maktpositioner.

rosto
2019-08-18, 04:44
OECD säger att det saknas bra forskning inom ämnet men visar i några exempel att det är en nackdel för pojkar med en ökande andel lärare som är kvinnor. Universitetsstudenter i USA får högre betyg när de har lärare av samma kön. Svenska forskare har visat att flickornas övertag i skolan är störst i de ämnen där störst andel kvinnor är lärare. Ett försök i Israel där lärare rättade prov visade att alla lärare oavsett kön bedömde pojkarna hårdare.

Försöket i Israel som visade att pojkar bedöms hårdare av både kvinnor och män är inte relevant för tråden som handlar om hur fler manliga lärare skulle påverka pojkar som grupp, sorry för det.

Med påverkan menar jag främst inställningen till skolarbete och betyg. Pojkar struntar helt enkelt i skolan medan tjejer tycker att den är viktig (grov generalisering men ni fattar). En av förklaringarna till detta sägs vara att tjejerna vinner mer på en högre utbildning än killar på grund av att de som grupp historiskt har varit förfördelade på arbetsmarknaden. Detta stämmer bra om man ser på frågan rent krasst, högre utbildning ger högre lön men resonemanget håller inte tycker jag. Hur många barn tänker på karriären i förskolan och årskurs 1-6? Ingen skulle jag påstå. Problemet är att utbildning har blivit en tjejgrej och som pojke så är normen att det inte är häftigt att göra saker som tjejer gör.

Hur får vi samhällets pojkar att tycka att det är lika viktigt att plugga som tjejer gör? Vad kan skolan göra? Vad kan vi män och kvinnor göra?

Vinter
2019-08-18, 13:41
Försöket i Israel som visade att pojkar bedöms hårdare av både kvinnor och män är inte relevant för tråden som handlar om hur fler manliga lärare skulle påverka pojkar som grupp, sorry för det.

Med påverkan menar jag främst inställningen till skolarbete och betyg. Pojkar struntar helt enkelt i skolan medan tjejer tycker att den är viktig (grov generalisering men ni fattar). En av förklaringarna till detta sägs vara att tjejerna vinner mer på en högre utbildning än killar på grund av att de som grupp historiskt har varit förfördelade på arbetsmarknaden. Detta stämmer bra om man ser på frågan rent krasst, högre utbildning ger högre lön men resonemanget håller inte tycker jag. Hur många barn tänker på karriären i förskolan och årskurs 1-6? Ingen skulle jag påstå. Problemet är att utbildning har blivit en tjejgrej och som pojke så är normen att det inte är häftigt att göra saker som tjejer gör.

Hur får vi samhällets pojkar att tycka att det är lika viktigt att plugga som tjejer gör? Vad kan skolan göra? Vad kan vi män och kvinnor göra?

Du har en generation där det mest populära framtidsyrket är influencer på youtube, eller spelstreamer. Kanske inte så konstigt ändå att ungdomar inte är fokuserade. Det är dock skillnad på studiefokus i akademikerfamiljer och familjer utan den bakgrunden, så problemet är i många fall föräldrar.

Vi lär även ungdomar aktivism i skolan idag, sedan bli vi chockade när det är just detta de håller på med.

Det skulle vara lite svagt av samhället att påpeka "eget ansvar" när det gäller framtidsplaner till gruppen 10-15 år i min mening. Där har du nått att bita i.
Hur löser man den gåtan?

WHITEFOLKS
2019-08-30, 15:13
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.



Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.
Eller när studieresultaten fortfarande är sämre för kvinnor så kan man ju göra sådant som:

https://i.imgur.com/J0Phq1U.png
https://www.theguardian.com/australia-news/2019/aug/29/university-makes-10-point-entry-score-adjustment-for-female-applicants

baggard
2019-08-30, 16:34
Eller när studieresultaten fortfarande är sämre för kvinnor så kan man ju göra sådant som:


https://www.theguardian.com/australia-news/2019/aug/29/university-makes-10-point-entry-score-adjustment-for-female-applicants

Ännu ett exempel på när feminister slår knut på sig själva :laugh:

yia
2019-08-30, 21:50
Finns det nåt som tyder på att pojkar presterar bättre i skolan om de har manliga lärare då? Annars ser jag inte varför man ens börjar fundera på att kvotera.

Nej, det beror på att skolan är fullständigt och totalt värdelös. Det är förstås inte något nytt påhitt utan även Richard Feynman noterade det allmänna skolsystemets enastående uselhet. Egentligen är det otroligt hur lite eleverna lyckas lära sig efter så många år av heltidsstudier. Det är inte gjort för att lära ut kunskap och inspirera nyfikenhet, utan för att förvara minderåriga. För mig känns den moderna skolan mest som en illusion. Alla ska släpas i snigeltakt genom högstadiet och gymnasiet därför att ser bra ut i myndighetens måluppfyllnadsstatistik och politikernas tomma prat. Då är du på pappret utbildad trots att kunskapsnivån är sämre än någonsin.

Jag är rätt övertygad om att man med rätt förutsättningar och en förstklassig privatlärare på ett år skulle kunna lära en någorlunda begåvad mellanstadieelev i sjätte klass tillräckligt för att ta studenten.

Ett Orm
2019-08-31, 08:29
Jag har haft två lärare som jag anser var riktigt duktiga, en kvinna och en man, båda med bakgrund inom det militära. Slump? Kanske inte.

mini
2019-08-31, 09:58
Jag är glad att min son har en manlig förskollärare. Inte för att han blir någon slags machoförebild utan för att han bidrar till att normalisera att man får vara som man vill och att man kan välja vilket jobb man vill.

rosto
2019-08-31, 13:26
Jag är glad att min son har en manlig förskollärare. Inte för att han blir någon slags machoförebild utan för att han bidrar till att normalisera att man får vara som man vill och att man kan välja vilket jobb man vill.

Precis.

Sedan tror jag att män i skolan är viktigt för pojkarna för att visa att manligt kön och skolmiljö är förenligt. Alltså motarbeta det faktum att skolan har blivit en tjejgrej (utan att för den skull hindra tjejerna förstås).