handdator

Visa fullständig version : Lats träningsverk!


abcdert
2002-03-27, 12:53
För första gången på länge (nånsin?) så har jag fått träningsverk i latsen! :)
Igår körde jag lite annorlunda mot vad jag brukar, lite tyngre så jag orkade inte mer än tre-fem reps efter uppvärmningen, blandade med några lätta set med tunga om vartannat. Det hela var mest på prov men det verkar ge mer att köra så - istället för strikta fina 7-8 :or x fyra set. Ska man köra ÄNNU mer lågreps och kanske offra en del av utförandet eller ska man fortsätta med fins sjuor eller blanda?? Tips mottages gärna, det är ju jag som får avgöra vad jag tror är bäst i slutänden antar jag!?? :D

JP
2002-03-27, 13:11
Vad som fungerar bäst just för dig, kan bara du avgöra - precis som du själv antog.
MEN
Det du just upplevt är inget absolut facit på att den metod du testade är en bra (eller dålig) metod. Träningsvärken i sig är inget kvitto på någonting, mer än att musklerna fått göra något de inte är vana vid. Vilket i och för sig kan vara nog så muskelstimulerande. Min egen åsikt - vetenskapligt grundad till viss del, "görenskapligt" grundad till viss del - är att variation i det långa loppet är mycket positivt. Både muskelfibrernas olika delar och psyket stimuleras mer av varierad träning än när man redan på förhand vet vad man kommer att mötas av. En viss risk för att hjärnan på förhand bestämt vilken aktivitetsnivå som ska kopplas in föreligger i dessa fall.

Stickboy
2002-03-27, 13:11
kör alltid det som känns bäst. vill du varva tunga och lättare set gör det det är bara att testa sig fram tills man hittar det som passar bäst.
personligen kör jag någonstans mellan 3 och 8 reps

TommyBoy
2002-03-27, 13:18
Jag tycker att ryggen är den muskelgrupp som gagnas mest av att rucka på övningsutförandet. Att köra strikt i ryggövningar kostar för mycket av viktbelastningen.

Man bör "gunga" upp vikterna, naturligtvis inte överdrivet utan i kontrollerad och rytmisk form. Likaså vinner man inget på att köra i ytterlägena.

Är det någon som sett Colemans video så vet ni vad jag talar om...

abcdert
2002-03-27, 13:19
Ursprungligen skickat av JP:
" En viss risk för att hjärnan på förhand bestämt vilken aktivitetsnivå som ska kopplas in föreligger i dessa fall.[/QB]


Just det tycker jag låter intressant! Jag har märkt att man ibland skulle orka mer men man är "inställd" på sina t.e.x sju reps, så man tillåter sig på nåt sätt bara det, sen kommer man på att åtta eller nio skulle gå lika bra egentligen...

JP
2002-03-27, 14:21
Vi sätter mycket ofta gränser för prestationen - medvetet eller omevetet. Om du är intresserad av "mind over muscle" kan du gå in på www.fitness-magazine.com (http://www.fitness-magazine.com) under månadens mentala... och läsa mer eller www.getfit.se. (http://www.getfit.se.)

laMaz
2002-03-27, 15:44
tjosan ja har faktiskt börjat lassa på lite vikter o köra tungt så d blir ungefär runt en 5 reps tar fan så mkt mer o ökar i vikter mkt bättre träningsvärk har ja fått också på senaste tiden så jävla gott =)
själv blir ja glad om ja få träningsvärk i latsarna då vet man ju att det har tatt där det ska iaf =)

Lycka te.

Kjellstroem
2002-03-27, 17:26
Håller med TommyBoy.

Innan när jag körde marklyft så körde jag väldigt strikt och långsamt, noga med utförandet.
Då fick jag upp 60-70kg en 8-10 gånger sen blev man less på det, utan att riktigt känna någon "pump".

Efter att ha sett Colemans video så började jag köra tyngre och inte lika noga med utförandet, dock rätt utförande, men inte lika långsamt. Ja ni fattar.

Iaf så har jag ökat från 70 ungefär till 115 kg på en månad, och ökningarna har inte stannat än, utan kommer vid varje pass.

Det funkar helt klart bättre för mig att pusta och peppa sig själv en halvminut innan varje set och sen skrika upp stången när man kör en att köra noga och strikt.

Kjellstroem
2002-03-27, 17:29
Håller med TommyBoy.

Innan när jag körde marklyft så körde jag väldigt strikt och långsamt, noga med utförandet.
Då fick jag upp 60-70kg en 8-10 gånger sen blev man less på det, utan att riktigt känna någon "pump".

Efter att ha sett Colemans video så började jag köra tyngre och inte lika noga med utförandet, dock rätt utförande, men inte lika långsamt. Ja ni fattar.

Iaf så har jag ökat från 70 ungefär till 115 kg på en månad, och ökningarna har inte stannat än, utan kommer vid varje pass.

Det funkar helt klart bättre för mig att pusta och peppa sig själv en halvminut innan varje set och sen skrika upp stången när man kör en att köra noga och strikt.

Dole
2002-03-27, 23:14
Lite fusk i utförandet har ingen dött av! Tycker själv att det bygger mycket bättre än att köra strikta reps.

El Diablo
2002-03-28, 14:14
Visst kan man väl fuska lite i slutet av setet kanske men att säga att det är bättre att fuska än att köra strikt? Det håller jag inte med om faktisk. Att köra strikt innebär ju att du utför övningen så perfekt som möjligt och på så vis påverkar de muskler som det är tänkt att påverka maximalt. Med fusk kan man förvisso köra tyngre men det brukar bita en i häcken efter ett tag när skadorna kommer.
Tycker jag.
MVH.

MikeW
2002-04-08, 08:23
Nu pratar vi väl inte om att helt rucka upp vikterna. Det skall väl vara så kallad kontrollerad cheating, dvs, man fuskar så man precis klarar lite tyngre vikter. Om vi tar latsdrag till exempel, så kan man ju lägga på 20 kg till och i början av övningen använda kroppsvikten en aning för att få ner stången över den kritiska punkten, och på så vis orka samma antal reps man gör strikt, fast med mer vikt. Detta ska man självklart inte göra varje pass, men då och då är väl alltid bra? Säg varannan vecka.