handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsnivå och steg


Armed Dingo
2019-08-13, 11:24
Finns det någon riktlinje på vilken nivå man bör välja för drygt 15k steg/ dag?

Jarp
2019-08-19, 08:23
Finns det någon riktlinje på vilken nivå man bör välja för drygt 15k steg/ dag?

Jag skulle rekommendera att räkna ut antalet kalorier du förbrukar under promenaden istället. 15 000 steg är väl dryga 2 timmars promenad? Jag skulle säga att det är ca 600-800 kalorier. Förmodligen hamnar du rätt över dygnet om du tar 600, eftersom ökad förbrukning kan göra att övrig aktivitet går ner utan att du tänker på det.

Pintan
2019-08-19, 09:51
Distansen i km x kroppsvikten i kg x 0,7 har jag sett någonstans för länge sedan. Bygger på ekvationen som används för löpning där kaloriförbrukningen är aningen högre pga rörelse även i höjdled.

Väger du 70 kg och går 10 km (ca 15000 steg) bränner du 590 kcal.

vicarious
2019-08-19, 23:15
Aktivitetsnivån är en genomsnittssiffra för all aktivitet du utför, inte bara hur många steg du tar. Jobb, träning, andra fritidssysslor med mera.

Armed Dingo
2019-08-20, 11:26
Aktivitetsnivån är en genomsnittssiffra för all aktivitet du utför, inte bara hur många steg du tar. Jobb, träning, andra fritidssysslor med mera.


Jo den är säkert en genomsnittssiffra, men jag skulle tro att den mest beror på antalet steg. Det är ju inte så att kroppen bryr sig huruvida jag går omring i tjänst eller på min fritid.

Jag har svårt att uppkatta vilken aktivitetsnivå jag ska välja, men jag vet mina antal steg. Därav frågan.

Jarp
2019-08-20, 11:37
Jo den är säkert en genomsnittssiffra, men jag skulle tro att den mest beror på antalet steg. Det är ju inte så att kroppen bryr sig huruvida jag går omring i tjänst eller på min fritid.

Jag har svårt att uppkatta vilken aktivitetsnivå jag ska välja, men jag vet mina antal steg. Därav frågan.

Sätt då en låg aktivitetsnivå, t.ex. 1,2 eller 1,3, och lägg till 600 kalorier. Eller om du gärna vill sätta en viss aktivitetsnivå, räkna vad 600 kalorier innebär för skillnad i aktivitet. För de flesta borde det bli ungefär 1,5 som nivå.

Armed Dingo
2019-08-20, 14:20
Sätt då en låg aktivitetsnivå, t.ex. 1,2 eller 1,3, och lägg till 600 kalorier. Eller om du gärna vill sätta en viss aktivitetsnivå, räkna vad 600 kalorier innebär för skillnad i aktivitet. För de flesta borde det bli ungefär 1,5 som nivå.

Låter bra.