handdator

Visa fullständig version : 15% kottfars


Kay123
2019-08-12, 21:52
angaende 15% kottfars, om man steker bort ALL fett i princip so kottet blir torrt lite hart, ar det fortfarande 15% fett da i kottet? kanske dum fraga men

King Grub
2019-08-12, 22:03
Fetthalten avser det otillagade köttet.

Cooks
2019-08-12, 22:16
Fetthalten avser det otillagade köttet.

Jaha, så om man köper kött som är 20% (240kcal/100g) så stämmer inte det om man t.ex. skulle hälla av massa fett under/efter tillagning och göra som TS sa?

Sheogorath
2019-08-12, 22:29
Är det inte ganska självklart att om man tar bort fett så sjunker fetthalten?

Bob90
2019-08-12, 22:57
Är det inte ganska självklart att om man tar bort fett så sjunker fetthalten?

Bevisligen inte :angel:

Kay123
2019-08-13, 00:04
hur mycket fett gar bort?

Kay123
2019-08-13, 16:14
Fetthalten avser det otillagade köttet.

betyder det att HELT uttorkat/utstekt kottfars som inte alls har olja ar typ 5% eller mindre fett?

Kay123
2019-08-13, 16:15
Bevisligen inte :angel:

jag forvarnade ju om att det kan va en dum fraga hahah

BigHunter
2019-08-14, 22:38
hur mycket fett gar bort?

Denna sida påstår att 15 % av fettet försvinner vid stekning.
https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-laga-mat-med-kott/hur-mycket-fett-forsvinner-nar-man-tillagar-kott/

Så antagligen rör det sig om 15% av 15g räknat till per 100g? Kan det vara så enkelt att 100g stekt = 12,75g fett? Sen vad säger att fetthalten minskar ännu mer ju längre det får steka?

Förövrigt till TS, det finns 6% nötfärs på ICA om du är nojig, så slipper du ställa frågan också :)

Kay123
2019-08-14, 23:54
Denna sida påstår att 15 % av fettet försvinner vid stekning.
https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-laga-mat-med-kott/hur-mycket-fett-forsvinner-nar-man-tillagar-kott/

Så antagligen rör det sig om 15% av 15g räknat till per 100g? Kan det vara så enkelt att 100g stekt = 12,75g fett? Sen vad säger att fetthalten minskar ännu mer ju längre det får steka?

Förövrigt till TS, det finns 6% nötfärs på ICA om du är nojig, så slipper du ställa frågan också :)

ingen aning darfor jag fragar.. lite bro science samt att man tror tanker att ju mer fettigt desti mer olja blir det ju av stekeningen... och darav om man steker langre sa steks fettet bort... jag har ingen ica dar jag befinner mig

Sverker
2019-08-15, 06:04
Steker du varmare och längre släpper köttfärsen mer fett. Men den släpper också mer vatten och blir torr och smulig. Det är proteinerna i köttet som denatureras mer och mer och förlorar förmågan att binda fett och vatten.

En grovmald köttfärs håller kvar mer fett och vatten medan en finmald släpper mer.

Kay123
2019-08-15, 17:49
Steker du varmare och längre släpper köttfärsen mer fett. Men den släpper också mer vatten och blir torr och smulig. Det är proteinerna i köttet som denatureras mer och mer och förlorar förmågan att binda fett och vatten.

En grovmald köttfärs håller kvar mer fett och vatten medan en finmald släpper mer.

fortfarande inget svar pa fragan... men verkar som jag ar pa ratt spar

Diomedea exulans
2019-08-15, 19:31
Steker du varmare och längre släpper köttfärsen mer fett. Men den släpper också mer vatten och blir torr och smulig. Det är proteinerna i köttet som denatureras mer och mer och förlorar förmågan att binda fett och vatten.

En grovmald köttfärs håller kvar mer fett och vatten medan en finmald släpper mer.

Spelar denatureringen roll för proteinets upptag, muskeluppbyggnad osv?

BigHunter
2019-08-16, 02:31
fortfarande inget svar pa fragan... men verkar som jag ar pa ratt spar

Tror att du vill torka det i ugn, riktigt, riktigt länge. Kanske 8-9h. Måste väl vara bättre än stekning för att minimera fettet totalt? Men notera att vikten försvinner ju längre man torkar så kan inte vara speciellt ekonomiskt. Gott? Säkert som att äta grus.

https://gottuteochinne.com/2012/04/26/de-adla-konsten-att-torka-kottfars/

Sverker
2019-08-16, 05:31
Spelar denatureringen roll för proteinets upptag, muskeluppbyggnad osv?

Oftast till det bättre.

Att proteinet denatureras betyder bara att det förlorar sin form eller sin funktion. Ett protein kan denatureras på ett stort antal ställen och fortfarande vara lätt för våra matspjälkningsenzymer att klippa upp i aminosyror.
Här förlorar köttproteinerna sin förmåga att binda vatten och fett.


För att ett protein ska förlora sitt näringsvärde krävs högre temperaturer, mindre vatten och ändra ämnen närvarande. Dvs på stekytan när enskilda aminosyror förstörs och bildar en mörkt brun eller svart stekskorpa. Detta blockerar våra enzymer eller t o m bildar giftiga ämnen.

exevision
2019-08-16, 06:59
Vill man få ner fetthalten borde det väll fungera bra att steka med lite vatten under lock för att sedan hälla av vattnet. Kanske inte så bra för avloppsledningarna då dessa kan kladda igen av allt fett.