handdator

Visa fullständig version : Är 40 sekunders regeln ett måste?


Iliyas
2019-08-12, 20:31
Är 40 sekunders regeln ett måste? Ska man alltid satsa på 40 sek att utföra ett set eller är det inte så noga?

King Grub
2019-08-12, 20:32
Jag hade inte en aning om att det fanns en sådan regel.

exevision
2019-08-12, 21:56
Vart har du hört det?

mattilainen
2019-08-12, 22:01
coolt, aldrig hört..

Iliyas
2019-08-12, 22:11
Vet faktiskt inte vart jag fått det ifrån men har alltid trott det varit en grej man ska sträva efter.

Har trott att detta var "fakta" under kanske 7 år nu haha

DiktatorN
2019-08-12, 22:19
Jag har faktiskt läst det i en del byggarprogram, fast inte 40 utan 45 har jag sett oftast. Men att det skulle vara någon regel har jag inte läst.

Vill du träna för uthållighet så är det en bra regel att följa, men bäst är att variera träningen. Man stagnerar alltid om man inte varierar hur man tränar.

pezrulezhaakon
2019-08-12, 22:41
Är 40 sekunders regeln ett måste? Ska man alltid satsa på 40 sek att utföra ett set eller är det inte så noga?


Det här med tiden ett set bör ta är lite beroende på syftet.
Det är minst lika viktigt vad man gör under denna tiden.
Tidsangivelsen är egentligen baserad på inom vilket tidsspann inom ett set där man sannolikt har störst möjlighet för hypertrofi. En angränsande diskussion är ju hur många reps ett set bör innehålla för störst chans för hypertrofi.

Det handlar om konstant arbete inom setet, där man inte vilar i start, och ändläge. Ett sådant set har man störst möjlighet för hypertrofi om setet tar mellan 20-50sek.
Omvandlat till antal reps/set så hamnar man mellan 5-15 reps.
Visst finns hypertrofi utanför denna ramen, men sett till effekt/tid så bör huvuddelen av träningen hamna inom 20-50- tidsspannet i setet.

Detta underförstått att belastningen är anpassad för det tidsspannet/antal reps man valt.

d1anny2
2019-08-13, 08:04
Är 40 sekunders regeln ett måste? Ska man alltid satsa på 40 sek att utföra ett set eller är det inte så noga?Hänger det ihop med det där time under tension-begreppet? Minns att jag kort snöade in på samma tidsspann. En sekund koncentriskt + 2 sekunder excentrisk gav 3 sekunder och multiplicera man det med 12-15reps, så landa man på typ 40s.

Faktum är att det blev för tröttsamt att driva med ständig huvudräkning och att lyfta :)

Iliyas
2019-08-13, 09:38
Hänger det ihop med det där time under tension-begreppet? Minns att jag kort snöade in på samma tidsspann. En sekund koncentriskt + 2 sekunder excentrisk gav 3 sekunder och multiplicera man det med 12-15reps, så landa man på typ 40s.

Faktum är att det blev för tröttsamt att driva med ständig huvudräkning och att lyfta :)

Ja exakt, det skulle typ se till att man inte lyfte för snabbt och att man behåller time under tension en längre tid.

d1anny2
2019-08-13, 09:44
Ja exakt, det skulle typ se till att man inte lyfte för snabbt och att man behåller time under tension en längre tid.Okej. I den händelsen du undrar så skulle jag inte vara så noga med det. 1sek koncentriskt och 2sek excentriskt brukar jag dock sikta på när kommer ihåg.
Viktigare anser jag vara att hålla koll på vad man gjort tidigare pass (sets, reps etc) för försöka göra fler än sist och sedan öka vikter när repsen ökar.
Men här är många erfarna, kanske någon annan har någon trevligare metod?
Mvh

panzerpig
2019-08-13, 09:54
Har mest hört talas om detta av TUT-folk. Poliquin är en av dom:
https://www.bodybuilding.com/fun/lift-for-length-build-muscle-with-time-under-tension.html
"Legendary coach Charles Poliquin is a training pioneer who focused on manipulating time under tension. Through his experience and research, he was able to develop optimal ranges of time under tension for particular training goals.

For muscular hypertrophy, he found that 30-70 seconds per set was optimal. For strength and size gains, or functional hypertrophy, Poliquin suggests training on the lower end of that range, around 30-50 seconds. If you want maximum hypertrophy without a strength emphasis, train on the higher end of that range, or around 50-70 seconds."

Zrob
2019-08-13, 11:17
Har också hört det från Ben Pakulski och co på MI40 gymmet. Gillar mycket av det han och Joe Bennett säger, så jag försöker hålla TUT på 30+sek.

en stor stark
2019-08-13, 11:54
på 40 sek har jag knappt hunnit öppna instagram.

d1anny2
2019-08-13, 17:04
på 40 sek har jag knappt hunnit öppna instagram.Du menar att du kör avsevärt längre set än 40sek? Låter plågsamt.

Ett Orm
2019-08-13, 19:33
Set? Är det per reps?
Inte undra på att jag inte blir bitig.

WhiteJellyBerry
2019-08-14, 07:47
Det är svår studerat. Fokusera på volym, antal kg x reps x sets och antal gånger i veckan du stimulerar en muskelgrupp. Underskatta inte heller belastningsprogression om du är ny och kan dra nytta av ökad styrka= större muskler principen. Mycket lättare att ha koll på och mycket effektivare.