handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag under kort period?


EagleEye
2019-08-10, 23:48
Jag går nu igenom lite av en livskris. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Behöver inte gå in på några detaljer..

Hur som helst, jag mår alltid bättre när jag tränar och efteråt. Äter bra och vilar mig ordentligt så jag känner mig inte sliten på något sätt. Eller kanske litegrann. Men det känns ändå bättre att träna. Då kan jag åtminstone för en stund slippa tänka på mina bekymmer.

Nu undrar jag om detta kan vara negativt på något sätt. Jag tränar med medlemåttig intensitet. Förväntar mig inga speciella resultat av det här. Vill bara må bättre. Förstår att det inte kommer hålla i längden men för en kortare period?

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

svenbanan
2019-08-10, 23:58
Ja, du kan träna varje dag.

Under förutsättning att du inte tränar så hårt att du behöver mer återhämtning än du får.

Men det går ju som sagt att "träna ner sig" under en period. Detta innebär ju att man får försämrad prestationsförmåga då man är nedtränad. Men då man släpper på träningen och vilar mer så får man istället en större superkompensation och man får en högre prestationsnivå. Det är ju typiskt något sådant man ofta ägnar sig åt då man tränar inför en tävling för att nå den absoluta toppformen.

Efter en sådan period är man alltså (om man gjort rätt) i toppform. Men man är också ofta precis på gränsen till överträning, så det gäller att vara lite försiktig. Sen beror det ju på vilken typ av träning man ägnar sig åt hurpass nära överträning man är. Är det löpträning så är det betydligt lättare gjort att man hamnar i närheten av överträning än ifall det är styrketräning.

svenbanan
2019-08-11, 00:00
Med ovanstående sagt så är det såklart också möjligt att träna varje dag utan att man påfrestar kroppen så mycket att man till slut måste släppa på träningen.

baggard
2019-08-11, 00:17
Bastu funkar bra också för att må gott tycker jag. Basta ordentligt, inte sitta i 10 och sen gå ut när det är lite jobbigt, utan tvinga kvar dig länge. Sen ut i iskall dusch några minuter, sen in igen.

Kan vara ett alternativ om det börjar bli för mycket träning

EagleEye
2019-08-11, 01:04
Tack för tipsen och snabba svaren. Kolo *hug*

Starke75an
2019-08-11, 10:35
Rekomendera cykling. Cykla omkring utan nått mål att trevlig. Då i naturen och inte längs en trafikerad väg.

Slartibartfast
2019-08-11, 14:52
Du kan givetvis träna varje dag. Det är även rekommenderat att man gör det.

30-60 min träning om dagen med måttlig volym och intensitet är typ minimirekommendationerna för fysisk hälsa. Mer är sedan bättre.

Du kan inte köra slut dig varje pass dock. Så länge du känner dig pigg och, som du säger, mår bättre efter passet är det bara att köra på.

Illustrerade mannen
2019-08-11, 20:34
Självklart kan man träna varje dag! Det beror förstås på hur man gör, men det är inget konstigt. Själv tränar jag varje dag, ofta två pass per dag, men varierat. Gym, kampsport, mtb-cykling och löpning. 4-6 pass gym, 3-5 pass kampsport och någon mil cykling eller löpning per vecka.

TheDoctor
2019-08-12, 04:36
Många elit atleter slänger sig ofta med uttrycket " i dont believe in over training, but I believe in under recovery"

Man kan träna hur mycket man vill bar man återhämtar sig tillräckligt. Och vad som är tillräckligt är så individuellt. Man kan anpassa sig till enorma mängder träning.

Vill ni ha inspiration så följ Cameron Hanes. När han tränar inför ultramaraton så springer han en maraton om dagen i flera veckor.

Raesmus
2019-08-12, 07:06
Lustigt nog så släppte podden "25 minuter" ett avsnitt om just detta idag! Lyssnade på det i bilen på väg till jobbet, spana in det du med så får du kanske lite idéer.

geoff
2019-08-12, 12:48
Träna 20 minuter per dag, varje dag (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238685)

Aristocrat
2019-08-13, 11:00
Ja, du kan träna varje dag.

Under förutsättning att du inte tränar så hårt att du behöver mer återhämtning än du får.

Men det går ju som sagt att "träna ner sig" under en period. Detta innebär ju att man får försämrad prestationsförmåga då man är nedtränad. Men då man släpper på träningen och vilar mer så får man istället en större superkompensation och man får en högre prestationsnivå. Det är ju typiskt något sådant man ofta ägnar sig åt då man tränar inför en tävling för att nå den absoluta toppformen.

Efter en sådan period är man alltså (om man gjort rätt) i toppform. Men man är också ofta precis på gränsen till överträning, så det gäller att vara lite försiktig. Sen beror det ju på vilken typ av träning man ägnar sig åt hurpass nära överträning man är. Är det löpträning så är det betydligt lättare gjort att man hamnar i närheten av överträning än ifall det är styrketräning.

Exakt! Fin linje till överträning

Jag har på min to-do lista att prova att köra just en sån "overreach" här till hösten. Såg en studie här om dagen som var väldigt intressant där de körde ben 7ggr på 5 dagar följt av 10 dagars vila sen 7 pass ben på 5 dar och 10 dagars vila som gav bättre resultat på muskeltillväxt än kontinuerlig träning.

Tror gymmet är ett happy place för många. När man tar ut sig orkar man inte tänka på annat!

baggard
2019-08-13, 13:21
Tror gymmet är ett happy place för många. När man tar ut sig orkar man inte tänka på annat!


Definitivt! Gillar vad Dave Tate sade om just det:

ZPqr1Ec0yeE?t=87


får inte timestampen att fungera med embed.. kan spola fram till 1.30 typ
med timestamp: https://youtu.be/ZPqr1Ec0yeE?t=87

mymy
2019-08-16, 10:41
Självklart kan man träna varje dag! Det beror förstås på hur man gör, men det är inget konstigt. Själv tränar jag varje dag, ofta två pass per dag, men varierat. Gym, kampsport, mtb-cykling och löpning. 4-6 pass gym, 3-5 pass kampsport och någon mil cykling eller löpning per vecka.

Hur har du då lagt upp gympassen? Kombinerar också kamp och gym.

Illustrerade mannen
2019-08-16, 14:40
Hur har du då lagt upp gympassen? Kombinerar också kamp och gym.

Gym:
1. Bänk
2. Böj plus Pullups
3. Mark
4. Bänk
5. Böj plus Pullups.
6. Vila
7. Vila

Kampsport:
1. Ja
2. Nej
3. Ja
4. Nej
5. Nej
6. Ja
7. Ja

Jag instruerar så jag gör inte alla fysövningar (armhävningar mm) om det ”krockar” med vad jag gjort på gymet. (Tränar på gymet på luncherna.)