handdator

Visa fullständig version : Värsta skada/sjukdom utan vård?


Castle
2019-08-09, 13:56
Har vi någon här som skadat sig såpass att man kanske egentligen borde sökt vård, eller lidit av någon sjukdom som i vanliga fall innebär sjukhusvård?

Kom att tänka på detta när jag träffade en bekant i sommar, som en gång bröt lillfingret men lät det läka självmant. Han lindade eller tejpade det bara och lät det vara. Fingret blev bra vad jag vet. Kan dock inte svära på att han verkligen bröt fingret, men det var vad han påstod.

Själv har jag trampat en spik helt igenom foten för länge sen i min ungdom. Kändes inte så farligt faktiskt, även om det gjorde lite ont och bultade lite, och jag hade full rörlighet i foten osv. Tänkte åka in om det blev dåligt. Första två dagarna var det ömt och lite svullet men blev inte sämre. Sedan dag 3 så började det bli bättre och sedan fortsatte det så. Idag har jag inte ens ett ärr eller nåt. I dagsläget hade jag garanterat åtminstone ringt 1177. Sen har man väl haft 40 grader feber nån gång, vissa påstår ju att man ska söka vård då.

Sheogorath
2019-08-09, 18:57
Större skada i vänster lårbaksida. Hade förmodligen sparat mig mycket tid om jag hade opererat den.

Aryt
2019-08-09, 20:10
Hade balkongdörren öppen, kände att det drog in en liten konstig lukt.
Tydligen hade grannen rökt cannabis.

Fattade förstås först inte vad som hade hänt (sidoeffekt av cannabisen?), men det blev inget giftinfosamtal eller akutenbesök. Såhär i efterhand är jag jävligt glad att jag klarade mig från psykos.


Hade en kompis också som blev dement i 30-årsåldern. Var tydligen orsakat av elbehandling, det första beskrivna fallet typ i hela världen eller något. Han tog livet av sig innan de försökta tvinga dit honom igen.

VoDaresVins
2019-08-09, 20:21
När jag var kanske 10 års åldern fick jag nåt konstigt med strupen. Tror den var väldigt svullen helt enkelt för fick svårt att svälja nån fast föda. Av nån orsak vågade jag inte berätta för någon alls om detta. Istället minns jag hur arg min mor och min mormor var på mig när jag åt dåligt och försökte smyga bort maten jag inte kunde svälja. Värsta veckorna jag hade som barn. Gick sen över av sig självt.

Sheogorath
2019-08-09, 21:29
Hade balkongdörren öppen, kände att det drog in en liten konstig lukt.
Tydligen hade grannen rökt cannabis.

Fattade förstås först inte vad som hade hänt (sidoeffekt av cannabisen?), men det blev inget giftinfosamtal eller akutenbesök. Såhär i efterhand är jag jävligt glad att jag klarade mig från psykos.


:laugh:

Diomedea exulans
2019-08-09, 21:40
Det kliade i ögat en stund efter att jag fått schampoo i det. Det står på flaskan att man ska sök vård då, men som det knallhårda fanskap jag är sket jag i det blankt och ögat klarade sig. Hade väl änglavakt.

Armed Dingo
2019-08-09, 22:27
Hade balkongdörren öppen, kände att det drog in en liten konstig lukt.
Tydligen hade grannen rökt cannabis.

Fattade förstås först inte vad som hade hänt (sidoeffekt av cannabisen?), men det blev inget giftinfosamtal eller akutenbesök. Såhär i efterhand är jag jävligt glad att jag klarade mig från psykos.


Hade en kompis också som blev dement i 30-årsåldern. Var tydligen orsakat av elbehandling, det första beskrivna fallet typ i hela världen eller något. Han tog livet av sig innan de försökta tvinga dit honom igen.

Hela cannabisgrejen var väldogt kul men det var faktumet att ordet var understryket som fick mig att verkligen frusta rakt ut.

Edit: jag är ganska mesig och ringer 1177 oftare än jag ringer min far. Det allra sjukaste jag ringt myndigheter om kan jag dock inte säga för då skulle jag outa mig om någon bekant nånsin skulle läsa det här.

trädgårdsmöbel
2019-08-09, 23:19
Min farsa, trots 50 års vårdarbete är väldigt avig till att söka vård själv. Han hade en tumör som växte på kinden, stor som en halv golfboll "ok Robert, om den blir större lovar jag att gå". Han urinerade blod 3 år c:a innan han sökte för det. Men mest episkt av allt var att han jobbade med missbruks prevention samtidigt som han var grav alkis. Han kallade det "ett exemplariskt förenande av teori och praktik."