handdator

Visa fullständig version : Hur hantera ångest inför sociala sammankomster?


SPORTS
2019-08-09, 13:02
Flickvän och jag är bjudna på fest nästa helg. Hon är bra vän med en av arrangörerna och känner en del av andra upp mot 30 som kommer. Jag känner ingen alls förutom att jag träffat hennes vän enstaka gånger.

Avskyr att vara med på sånna här saker, där jag inte känner någon eller har någon att prata med. Det skapar en stor ångest inom mig och helst av allt vill jag bara att någonting händer så jag skulle slippa gå.

Jag avskyr kallprat och känner alltid att jag drar på mig en mask och fejkar min personlighet. Enda anledningen till att jag ska dit är för att jag vet att min flickvän hemskt gärna vill, och vill ha med mig.

Hur gör man för att hantera ångest inför en sån här sak? Eller när den infinner sig på plats och man känner sig fett obekväm och bara längtar tills man får gå hem?

Vinter
2019-08-09, 13:10
gWC3tDkp9co

Castle
2019-08-09, 13:17
Försök glädjas åt att din flickvän har något kul som hon ser fram emot. Se det som att du ställer upp för henne, utan att nämna det på det sättet till tjejen din såklart. Om du verkligen inte kan få ut något trevligt av det hela. Men det är väl ett kortsiktigt förslag. Tror det är väldigt vanligt att folk fejkar sin personlighet lite i sådana situationer också, till viss del i alla fall.

Lafayette
2019-08-09, 13:20
Två nyreggade konton? Tänkte skriva tips men jag avvaktar om det är trollvarning.

SPORTS
2019-08-09, 13:32
gWC3tDkp9co
Ska lyssna på denna. Tycker om Sam Harris.
Försök glädjas åt att din flickvän har något kul som hon ser fram emot. Se det som att du ställer upp för henne, utan att nämna det på det sättet till tjejen din såklart. Om du verkligen inte kan få ut något trevligt av det hela. Men det är väl ett kortsiktigt förslag. Tror det är väldigt vanligt att folk fejkar sin personlighet lite i sådana situationer också, till viss del i alla fall.
Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.

Två nyreggade konton? Tänkte skriva tips men jag avvaktar om det är trollvarning.


Vad menar du med två nyreggade?

Edit: Jaha du syftar på Castle? Det är inte jag som svarar mig själv om du tänkte det?

Castle
2019-08-09, 13:36
Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.



Vad menar du med två nyreggade?

Det är nog vanligt att man tänker så, för finns ju inget för hjärnan att grubbla över om allt ska gå bra.

Tror han menar dig och mig, och att vi kanske skulle vara samma person eller nåt?

trädgårdsmöbel
2019-08-09, 13:43
Atarax.

SPORTS
2019-08-09, 13:49
Det är nog vanligt att man tänker så, för finns ju inget för hjärnan att grubbla över om allt ska gå bra.

Tror han menar dig och mig, och att vi kanske skulle vara samma person eller nåt?

Grubblar visst, men om det skapar en stor ångest att man i princip önskar att man skulle ramla och bryta foten för att slippa undan? Förstår egentligen inte vad jag är rädd för, tror det mest är att hamna tyst och ensam för mig själv när andra snackar och har kul med varandra, eftersom jag inte känner en kotte. Och jag vill ju inte konstant behöva vara bredvid tjejen för att undvika detta..

SPORTS
2019-08-09, 13:50
Atarax.

Hur mår man när man använder detta? Vad händer med dem känslor man har över sånt här? Försvinner dem eller slutar man bry sig på något sätt?

Vinter
2019-08-09, 13:59
Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.


De flesta som drabbas av något ångestliknande hamnar i en negativ tankar i ett mantra.
"Oh shit jag har ångest, jobbigt, alla kommer märka det, fan vad jobbigt, jag har ångest, kommer gå åt helvete, fan jag har ångest jobbigt jobbigt"
Om och om igen.

Det du kan öva dig på är att känna av känslan och när den kommer istället ta några andetag och tänka saker som
"Jag vet att jag har ångest, men inget dåligt har hänt ännu, det är bara en känsla" Några djupa andetag och koncentrera dig på dig själv.
"Jag har ångest känslan i magen, men inget dåligt har hänt fortfarande, ingenting dåligt kommer att hända och känslan försvinner efter en tag"
Repetera liknande tankar.

Du kan testa det på något ställe du brukar få ångest på som är någorlunda kontrollerat som en butik eller kafé med lagom många personer runt dig.

Ditt mål är att bryta den negativa loopen och tänka exakt de tankar du vill tänka just i stunden. Eller ett mantra du själv har förberett som bara är dina kontrollerade tankar.

Castle
2019-08-09, 14:03
Grubblar visst, men om det skapar en stor ångest att man i princip önskar att man skulle ramla och bryta foten för att slippa undan? Förstår egentligen inte vad jag är rädd för, tror det mest är att hamna tyst och ensam för mig själv när andra snackar och har kul med varandra, eftersom jag inte känner en kotte. Och jag vill ju inte konstant behöva vara bredvid tjejen för att undvika detta..

Är det uteslutet att du kan ta med dig en vän eller två? Verkar ju ändå vara en stor tillställning så. Då är det kanske lättare att mingla lite när man har en kompis med sig.

Akerhage
2019-08-09, 14:23
En stadig grogg innan kanske gör att du slappnar av lite? Om du nu dricker?
Sen gör det väl inget att fejka din personlighet på en "tillställning". Det är ju så alla gör, man fejkar!
Bara dra på ett fejk leende och låtsas bry sig vad folk arbetar med och ge folk komplimanger för sina skjortor och lön dom tjänar.
Drick några groggar till och gå hem.

StarkaUlf
2019-08-09, 14:26
Du kanske träffar någon som tycker att det är lika tråkigt/jobbigt, så pratar ni två hela kvällen.

d1anny2
2019-08-09, 14:31
Tycker du det är uppriktigt tråkigt? Eller önskar du att det hade gått lättare för dig?

Lura på var du har din gräns per idag, och vad du skulle anse som ett steg framåt ifrån detta. Och så sikta på det. Funkade för mig och nu är jag tämligen chill med nya sällskap. Finns naturligtvis ytterligare steg...

WHITEFOLKS
2019-08-09, 14:33
Det svåra för mig brukar vara att bara komma dit och att hamna i interagerandet. Gör jag väl det så brukar det oftast vara bra och till och med kul. Lycka till!

VoDaresVins
2019-08-09, 15:01
ydVszJQX9Rk

Hur vi finländare hanterar det.

stridis
2019-08-09, 15:07
Hur mår man när man använder detta? Vad händer med dem känslor man har över sånt här? Försvinner dem eller slutar man bry sig på något sätt?

Du blir en del trött och aningen trög efter vad jag erfarit.

-squat-
2019-08-09, 18:19
Jag har av psykolog konstaterad social ångest (social fobi).
Mina tips är följande:

Ta hjälp av en psykolog/psykiatriker
Utmana dig själv i social situationer till vardags
Konditionsträna, framförallt intervaller
Motionera
Meditera
Sov ordentligt
Undvik allt för mycket stress