handdator

Visa fullständig version : Rehab Hamstring. Hur lägga upp?


dannee86
2019-08-08, 21:51
Hej!
Har haft problem med baksida lår samt vad & knä en längre tid.
Jag har var hos sjukgymnast 1 besök men det gav ingenting.
"Du är ju jätte frisk & vältränad"

Jag gissar på att jag har nog typ av bristning i hamstring & att vad & muskler runt knä får jobba på övertid...

Hur ska man lägga upp rehaben?

Jag har tidigare stretchat som en galning, men det verkar ha bara förvärrat allting.
Brukar få ont dagarna efter jag kört någon form av marklyft eller baksida lår träning, samt om jag gått extra mycket...

Tänkte mig att köra väldigt lätta 10 x 3 lårcurl liggandes (när jag kör denna övning så känner jag smärtan som mest.)
Smärtan känns från mitten av baksida lår (något åt innersidan) till bakom vadmusklerna-på insidan.

Vad jag förstår så går muskel semitendinosus här, vilket jag tror kan ligga bakom... :)

Några tips vad man ska tänka på?

Smärtan är vid ringarna och mellan dom.

d1anny2
2019-08-09, 07:47
Utan att veta något konkret rekommenderar jag utfallsteg. Hade själv smärta bakom knöt efter överansträngning i Trampolinpark och sedan elak översträckning i snö.
Utför väldigt många set normala utfallsteg och sedan split squat och nu progression på det. Min granne hade istället ont på framsidan knät och blev hjälp av detsamma.
Lycka till!

RassK
2019-08-09, 10:04
Liggande lårcurl med gummiband 3x15-25 reps 2-3 gånger om dagen. Funkar varje gång. Varje gång jag överanstränger någon av mina mina hamstings alltså.

Scratch89
2019-08-28, 12:09
Vad har du mer för besvär? Är det bara exakt där du har ringat in? När kommer besvären? Vad gör det bättre/sämre?