handdator

Visa fullständig version : Löputmaningar - tråden där vi utmanar varandra!


MackeJuve
2019-08-08, 09:54
Det här kan bli en tråd som dör ut snabbt :D Men nog fan är vi ett gäng som springer? Är utmaningarna någorlunda mänskliga så borde vi kunna få lite aktivitet och bidrag.

Det är fritt fram att komma med utmaningar men om jag ser till mig själv så är det en god idé att göra dom högst genomförbara. Jag kommer inte att testa hur många km jag kan springa under ett dygn och riskera skada bara för att testa mig själv mot två koloiter som jag inte känner.

Jag har två utmaningar:

1) Snabbast kilometer. Spring en km så snabbt du kan och ta en skärmdump från din löpningsapp och posta här.

2) Flest tagna höjdmeter under en timmes tid. Starta aktiviteten vid en backe och avsluta den när en timme har gått. Något sorts bevis är önskvärt, litar man inte på Strava så kan man komplettera en skärmdump på Strava-aktiviteten med en redogörelse för hur hög backen i fråga är. På lantmäteriets hemsida finns funktionen "kartsök" där man lätt kan få fram meter över havet.

Jag tänkte testa nr 2 i helgen och nr 1 nästa vecka, när jag är lite fräschare i benen :)

Är det några som är på?

pepplez
2019-08-08, 10:03
Ska testa 1) nån dag jag känner mig fräsch. God ton är väl att den görs på plant underlag?

MackeJuve
2019-08-08, 10:09
Ska testa 1) nån dag jag känner mig fräsch. God ton är väl att den görs på plant underlag?

Ja! Bra poäng faktiskt, fusk att genomföra utmaningen i nedförsbacke. Vi behöver ju inte vara sinnessjukt anala, blir det någon minushöjdmeter så får det bli det men regelrätta nedförsbackar tycker jag att vi undviker.

Vad ska vi sätta för gräns? Mina två favoritrakor har -6 höjdmeter på en km.

Rahf
2019-08-08, 10:12
Löparbana godkänt för kilometern och medeldistanser? Jag tänker mig att kortare än 1600m-3000m så är det lätt nog att hitta en flack bana.

MackeJuve
2019-08-08, 10:17
Löparbana godkänt för kilometern och medeldistanser? Jag tänker mig att kortare än 1600m-3000m så är det lätt nog att hitta en flack bana.

Löparbana kan fungera men det blir ju knepigt att posta ett bevis på det(Strava fixar väl inte att mäta kurvorna på ett bra sätt), men va fan, klart man får göra det om man verkligen vill. Jag förespråkar dock en "vanlig" sträcka på typ asfalt/grus med en bestämd maxlutning så att det blir så lika som möjligt. De flesta borde kunna hitta en bra raka.

Jag har funderat lite och de där sex minusmeterna gör ändå skillnad. Ska vi bestämma att det minimum får vara +/- 0 höjdmeter? Jag har en raka med +2 höjdmeter som jag skulle kunna köra.

Rahf
2019-08-08, 10:21
Gällande marginal på höjdmeter känner jag att det är hugget som stucket. Det finns liksom inget lätt sätt att fuska sig till en bättre tid, om man nu försöker nolla sin differens.

Springer man på bana behöver man ta en bild på banan och lägga upp distansen oavsett marginal. Hur låter det? Inte för att det hindrar något, men det är ett extra steg om man nu vill 'justera' sina tider eller distanser.

MackeJuve
2019-08-08, 10:34
Gällande marginal på höjdmeter känner jag att det är hugget som stucket. Det finns liksom inget lätt sätt att fuska sig till en bättre tid, om man nu försöker nolla sin differens.

Springer man på bana behöver man ta en bild på banan och lägga upp distansen oavsett marginal. Hur låter det? Inte för att det hindrar något, men det är ett extra steg om man nu vill 'justera' sina tider eller distanser.

Nej, men vi kör på att man inte får ha minushöjdmeter!

Som sagt, vill man verkligen verkligen göra det - kör! Man är ju dock lite snabbare på bana och då det inte är svårt att hitta en bra sträcka att köra på grus/asfalt så tycker jag att vi kör på det i första hand.

Märker att det jag nog egentligen vill skriva är "nej, kör inte på bana" :D

Rahf
2019-08-08, 10:37
Det sista bör du ha skrivit först :laugh:

Vi tar bort bana. Man har eget ansvar att fixa en sträcka som funkar.

MackeJuve
2019-08-08, 10:40
Det sista bör du ha skrivit först :laugh:

Vi tar bort bana. Man har eget ansvar att fixa en sträcka som funkar.

Haha det blir bra :D Jag vill inte vara någon regel-nazi men samtidigt känns det som ett icke-problem att hitta en bra sträcka och då kan vi lika gärna utföra utmaningen med så lika villkor som möjligt.

Just det, angående nr 2: sist jag körde backintervaller så pausade jag klockan och vilade i botten. Det säger väl sig själv att det inte är tillåtet nu. Klockan ska rulla utan stopp under en timmes tid.

MackeJuve
2019-08-08, 10:54
Vad jag tror/hoppas på:

1) 3:30 är absolut minimum, fixar jag inte under det så blir jag besviken.

2) Under 40 min fixade jag 400 höjdmeter sist jag testade. Jag siktar på 600 höjdmeter.

Postar lite bevisförning i förhand. Hemsidan säger att fallhöjden är 107 meter men jag kommer att räkna med 100 m. Blir ganska exakt så om man använder kartsök. Jag kommer ju gissningsvis att behöva avbryta sista intervallen någonstans i backen och då får jag väl använda kartsök för att se hur många höjdmeter det är där.

https://www.yxbacken.nu/skidakning/pister-liftar/

http://i66.tinypic.com/126adc5.png

http://i63.tinypic.com/11t8sr6.png

Lennix
2019-08-08, 12:26
Mycket bra initiativ! :naughty:

spoon
2019-08-08, 12:27
Ett alternativ som jag har funderat på.

Hur långt kan du springa på 5 min?

Det kan alla köra. Bara att mäta upp sträckan med bilen efteråt om man inte har GPS-klocka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2019-08-08, 12:32
Ett alternativ som jag har funderat på.

Hur långt kan du springa på 5 min?

Det kan alla köra. Bara att mäta upp sträckan med bilen efteråt om man inte har GPS-klocka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Den var rolig, den kan jag absolut tänka mig att testa. Bra förslag!

svenbanan
2019-08-08, 15:30
Start och mål på samma ställe (+/- 100m eller nåt) så blir det ju automatiskt så att man inte får en massa netto nedförsbacke. Dvs om man springer 500m och vänder och springer tillbaka så blir det ju rätt bra. Dock tappar man ju tid på att vända så tvärt. Men om man hittar ut nån kortare ringväg (eller större vändplan) som man kan köra en loop kring så kan man starta 400m från denna och sedan springa fram och tillbaka. Det behöver ju inte bli helt exakt heller om det är okej att målet är inom c:a 100m från starten.

inZane
2019-08-09, 10:20
Kul initiativ! Ställer upp på 1km nästa uke :)

MackeJuve
2019-08-09, 10:28
Kul initiativ! Ställer upp på 1km nästa uke :)

Gött! Jag siktar på att testa på måndag! Höjdmeter-tjottahejtet blir av imorgon. Ser INTE fram emot det :D

MackeJuve
2019-08-12, 07:09
Gött! Jag siktar på att testa på måndag! Höjdmeter-tjottahejtet blir av imorgon. Ser INTE fram emot det :D

Jag tog mig till backen, jag sprang upp en gång, jag genomförde inte utmaningen ;) Det finns ursäkter att använda då jag inte kände mig i slag och backen var lite våt och hal men framförallt så insåg hur sjukt tråkig och jobbig denna utmaning är. Den går inte ens att jämföra med de övriga två. Så jag skippar nog den helt och hållet :D

Den snabba kilometern däremot, den avverkar jag idag eller imorgon!

Frustrator
2019-08-12, 08:15
Jag tog mig till backen, jag sprang upp en gång, jag genomförde inte utmaningen ;) Det finns ursäkter att använda då jag inte kände mig i slag och backen var lite våt och hal men framförallt så insåg hur sjukt tråkig och jobbig denna utmaning är. Den går inte ens att jämföra med de övriga två. Så jag skippar nog den helt och hållet :D

Den snabba kilometern däremot, den avverkar jag idag eller imorgon!
Meh!
Eftersom ingen annan heller kommer att orka med det så måste du ju posta ditt resultat även om det bara blev en vända upp för backen :) Då vinner du ajtomagiskt om ingen annan ids..

MackeJuve
2019-08-12, 08:30
Meh!
Eftersom ingen annan heller kommer att orka med det så måste du ju posta ditt resultat även om det bara blev en vända upp för backen :) Då vinner du ajtomagiskt om ingen annan ids..

Haha okej då :D Då postar jag mitt resultat från ett par veckor tidigare, då pausade jag klockan flera gånger men jag ser att den totala tiden uppgick till 52 min och därmed är resultatet godkänt!

Max antal höjdmeter på en timme
1. MackeJuve 400 m

Det här innebär ju problem för mig då jag kommer att bli triggad att förbättra dessa 400 meter :D

MackeJuve
2019-08-12, 08:34
Här är bevis:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/99c60eb8ae4236bd4dccd4f646dcae95.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

pepplez
2019-08-12, 08:36
Får man lägga upp meriter från innan tävlingen startades kan jag gå in och ta en kortvarig ledning i snabbast 1 km från den 30 juli :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/d87c49c47e49db156cbe0bae6166fb1a.jpg

MackeJuve
2019-08-12, 08:39
Får man lägga upp meriter från innan tävlingen startades kan jag gå in och ta en kortvarig ledning i snabbast 1 km från den 30 juli :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/d87c49c47e49db156cbe0bae6166fb1a.jpgOkej då, jag kan hålla med om att det blir lite skevt! Vi sätter mig på 300 m istället :) Din km är dock ej godkänd då det är en del negativa höjdmeter!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

MackeJuve
2019-08-12, 08:55
Pepplez har en indirekt poäng i att det blir sjukt tråkigt om man bara kan gå bakåt i sin Strava-historik för att hitta pass som passar in i "tävlingen" :) Så vi gör så här:

Max antal höjdmeter på en timme:
1. MackeJuve 300 m

Jag orkar inte posta bevis på ett sånt värdelöst bidrag haha :D Det är sjukt hur lättaggad man är för jag är fem gånger så sugen på att förbättra mina 400 m än vad jag var innan jag förkunnade mitt resultat i den här tråden. Men baserat på att 400 m tog 52 min så tror jag inte att 600 m är möjligt för mig, däremot kanske 500 m!

Frustrator
2019-08-12, 09:13
Pepplez har en indirekt poäng i att det blir sjukt tråkigt om man bara kan gå bakåt i sin Strava-historik för att hitta pass som passar in i "tävlingen" :) Så vi gör så här:

Max antal höjdmeter på en timme:
1. MackeJuve 300 m

Jag orkar inte posta bevis på ett sånt värdelöst bidrag haha :D Det är sjukt hur lättaggad man är för jag är fem gånger så sugen på att förbättra mina 400 m än vad jag var innan jag förkunnade mitt resultat i den här tråden. Men baserat på att 400 m tog 52 min så tror jag inte att 600 m är möjligt för mig, däremot kanske 500 m!

Hehe, något har jag lärt mig av att försöka motivera mina två barn här hemma :D

gnilrub
2019-08-12, 09:24
Är det mest fördelaktigt att springa rakt upp för en så brant backe som möjligt eller kan man tjäna på att springa en längre flackare backe?

MackeJuve
2019-08-12, 09:39
Är det mest fördelaktigt att springa rakt upp för en så brant backe som möjligt eller kan man tjäna på att springa en längre flackare backe?

En brantare backe ska vara melodin. Vi har en 2 km-backe i stan som ger ca 150 meter/vända. Tyvärr måste man ju springa hela vägen ned igen innan man kan påbörja nästa vända och där tappar man för mycket tid. Mina pass i den backen brukar ta strax under timmen och då får jag inte mer än ca 300 meter.

I slalombacken har jag som sagt tagit 400 meter och det ska vara möjligt att fixa 500 m under timmen.

Frustrator
2019-08-12, 10:44
Är det mest fördelaktigt att springa rakt upp för en så brant backe som möjligt eller kan man tjäna på att springa en längre flackare backe?

Tror det också beror lite på i vilken form/vikt man är i. För att maxa in höjdmeter är en brantare backe att föredra men å andra sidan så kanske en flackare kan ge dig högre fart och därmed fler meter..

gnilrub
2019-08-12, 11:15
Tror det också beror lite på i vilken form/vikt man är i. För att maxa in höjdmeter är en brantare backe att föredra men å andra sidan så kanske en flackare kan ge dig högre fart och därmed fler meter..

Jo det var lite så jag tänkte. Kör jag en skidbacke så lär jag ju behöva stanna och vila. En flackare backe kan jag kanske hålla mig i rörelse i. Halvbrant upp och superbrant ner kanske är bäst. Bästa vore ju om man bara kunde hoppa ner istället för att springa:)

MackeJuve
2019-08-12, 11:38
Jo det var lite så jag tänkte. Kör jag en skidbacke så lär jag ju behöva stanna och vila. En flackare backe kan jag kanske hålla mig i rörelse i. Halvbrant upp och superbrant ner kanske är bäst. Bästa vore ju om man bara kunde hoppa ner istället för att springa:)

Ja, det är ju det som är fördelen med en brant kort slalombacke ;) Är man bara tillräckligt stark så kan man ju ta sig ned till starten blixtsnabbt. Jag är ju inte riktigt där utan vill gärna stå och flåsa en stund på toppen samt långsamt masa mig nedåt.

Jag har kollat Jack Daniels kalkylator och sett att 3:28@1K motsvarar 19:58 på fem km. Det kan ju vara av intresse om man funderar på vad som är möjligt. Det säger mig att jag verkligen vill under 3:30 och att sub 3:00 inte är möjligt.

MackeJuve
2019-08-13, 11:58
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort? :D

pepplez
2019-08-13, 12:09
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort? :D



Lycka till! Gå ut hårt och öka på slutet. Kör du en sluten bana eller vända halvvägs?

MackeJuve
2019-08-13, 12:11
Lycka till! Gå ut hårt och öka på slutet. Kör du en sluten bana eller vända halvvägs?

Tack. Jag kör en raksträcka!

r3mpuh
2019-08-13, 14:53
Om man inte sätter ned hälen först i varje steg, så gills det inte.

svenbanan
2019-08-13, 18:55
Jag har kollat Jack Daniels kalkylator och sett att 3:28@1K motsvarar 19:58 på fem km. Det kan ju vara av intresse om man funderar på vad som är möjligt. Det säger mig att jag verkligen vill under 3:30 och att sub 3:00 inte är möjligt.

Kunde inte hålla mig...

Det är dock inte säkert att den typen av kalkylatorer ger et bra svar när det är såpass stor skillnad på de olika distanserna. 5k är ju fem gånger så långt som 1k. Jag skulle inte känna mig helt bekväm med att basera min tid på 5k enbart på ett maratonresultat tex.

Med det sagt så är ju 3min på 1k rätt snabbt. Om inte jag räknar fel så är det samma tempo som 400m på 72s. Men om man är naturligt snabb och inte har brutal uthållighet vad gäller tröskel så tror jag det är möjligt (men kanske inte jättesannolikt) att man grejar nåt liknande på 1k utan att springa 5k särskilt mycket under 20min.

Nu är väl just du ganska allroundtränad skulle jag inbilla mig (eftersom du ju både brukar köra 4x4min och ordentlig volym) så du kanske har en "jämn kurva" och kan jämföra på det sättet.

svenbanan
2019-08-13, 19:00
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort? :D

Rätt goda chanser att man inte hittar rätt tempo skulle jag säga. För snabbt i början, och med gelében sista 400 låter som ett troligt scenario. Sen är ju frågan hur mycket man eventuellt tappar på detta. Det är ju svårt att veta.

Problemet är ju att det inte finns nåt utrymme att gå ut i lite lugnare tempo och hitta en bra rytm, och eventuellt öka mot slutet om man har krafter kvar. Gör man det så kommer man ju inte heller hitta sitt optimala tempo.

Nåt som känns helt givet är att det blir att lägga en pizza i närmsta buske strax efter målgång. :D :devil:

MackeJuve
2019-08-13, 19:36
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort? :DDet var låga odds! Gick ut i klart under sub 3-tempo och dog flåsdöden totalt, fick sån panik att jag stannade halvvägs och pausade klockan. Ångrade mig snabbt och slutförde intervallen. Efteråt så kände jag att det inte var något pr som jag kunde stå för så jag gav mig ut på ett nytt försök. Jämnare tempo blev melodin och även om det känns lökigt att plocka hem rekordet på försök två så är jag hyfsat nöjd med 3:27.

Fick damp efteråt när jag såg att jag hade tre minusmeter trots att segmentet skulle vara plant :D Klockan verkar dock ha tagit med de höjdmeter som jag passerade när den var pausad(pausade den 1 km från start på försök 2). Bifogar den misslyckade maxningen som bevis på detta :)

Mitt bidrag blir alltså 3:27 så nu är det bara fritt fram att slakta det!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190813/851ea44ee30a96cf4392bd43024c5297.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

MackeJuve
2019-08-13, 19:58
Får jag tipsa om taktik för detta så är det att lägga sig i marginellt lägre tempo än det man tror att man behöver hålla och som kommer automatiskt när man ger sig iväg(någon sorts halvspurt). Det är förvisso jävligt kort distans men tro mig - man hinner dö. Halvvägs eller med 400 kvar lär du vara varse om du orkar spurta lite eller inte.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

svenbanan
2019-08-13, 20:29
Får jag tipsa om taktik för detta så är det att lägga sig i marginellt lägre tempo än det man tror att man behöver hålla och som kommer automatiskt när man ger sig iväg(någon sorts halvspurt). Det är förvisso jävligt kort distans men tro mig - man hinner dö. Halvvägs eller med 400 kvar lär du vara varse om du orkar spurta lite eller inte.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag tror att det också kan vara lite individuellt hur man kan prestera som bäst på en såpass kort distans, fast det nog för de flesta är bäst att göra som du föreslår. Det finns ju den möjligheten att man har bra mjölksyratålighet. Dvs att man klarar av att bibehålla koordination och motorik någorlunda trots att man har mjölksyra upp över öronen, och därför kan hålla farten sista 300-400m trots att man egentligen startat "för snabbt".

Jag vet inte om detta är något man kan ha "medfött" eller om det bara går att skaffa sig via mjölksyraträning. Det är ju inget som några andra än sprinters och kanske medeldistanslöpare behöver ägna sig åt.

Annars tror jag det kan gå att tjäna rätt mycket tid genom att man får vana vid att springa i dessa tempo, och kan hitta exakt rätt lättare. Det gäller ju förvisso alla distanser. Men skillnaden blir ju så dramatisk ifall man håller lite för högt tempo på en såpass kort distans. Och springer man lite för långsamt blir ju tiden också ganska mycket sämre rätt snabbt.

Personligen fullständigt hatar jag såpass korta distanser eftersom det gör så jävla ont. *spy* Så för en gångs skull är jag inte avis. :D

spoon
2019-08-13, 20:34
Starkt där macke! Nu vill jag se starke Ulf utmana.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

StarkaUlf
2019-08-14, 07:25
Starkt där macke! Nu vill jag se starke Ulf utmana.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ha :D Måste få ordning på träningen och kosten ordentligt först, tror jag :D efter semestern har det varit......

Men absolut, ska göra ett försök innan första snön kommer :D

MackeJuve
2019-08-14, 09:12
Hoppas det trillar in några bidrag under veckan!

Nästa för mig blir längst distans på fem minuter, det överstökar jag antingen senare denna vecka eller under början av nästa. Här ska jag försöka att vara lite taktisk. 3:50-tempo håller jag ganska lätt på en km, det tar mig 1,3 km. För att ta mig 1,5 km krävs 3:20-tempo, baserat på gårdagen så bedömer jag det som för tufft. Även 1,4 km och 3:35-tempo kan bli väl tufft. 3:42-tempo ger 1,35 km och runt omkring det tempot tror jag att jag lägger mig i initialt. Då får 1,3 km vara godkänt och 1,4 km MVG :thumbup:

Dåren
2019-08-14, 09:39
Fan vad snabb du är MackeJuve! :) Jag provade också springa 1 km så fort som möjligt i går.

Resultat: 4:50. :d

Men jag är nöjd.

MackeJuve
2019-08-14, 10:11
Fan vad snabb du är MackeJuve! :) Jag provade också springa 1 km så fort som möjligt i går.

Resultat: 4:50. :d

Men jag är nöjd.

Om vi säger så här: hade hela Norrköpings kvinnoutbud sett mig när jag sprang längs med den där rakan igår så hade jag varit dömd till ett helt liv i ensamskap :D Skämdes när bilar passerade och jag hade böjt bak huvudet, blundade och tog i allt jag hade!

Men nice, bra jobbat!

Mest antal höjdmeter på en timme:
1. MackeJuve 300 m

Snabbast 1K:
1. MackeJuve 3:27
2. Dåren 4:50

Posta gärna bildbevis nästa gång, även om jag självklart väljer att tro dig ;)

Dåren
2019-08-14, 11:10
Hahahaha! :d Du såg säkert majestätisk ut.

Ska posta en skärmdump från appen. :)

Beemel
2019-08-14, 12:12
Vad sägs om klassiskt Coopertest? Förflytta sig så långt man kan på 12 minuter.

Jag orkar tyvärr inte rota fram bevis (sorry...)

Så utan att ha några bevis så är mitt personbästa 2.87km på 12 min (alltså ungefär 4:0X i snitt fart) hade målet att klara 3km, men lyckades inte med det.

Men jag funderar lite över det där som nämndes tidigare med att 3:30 på kilometern skulle motsvara sub 20 på 5km det känns lite skakigt.
Jag har sprungit kilometern på 3:27 (flack asfaltssträcka med minus 2 meter över kilometern), och mitt personbästa på 5k är 22:21 (flack bana bara en egentlig backe på 40-50m annars istort sett platt).

Sprang vid den tiden milen på strax under 46 min (premiärmilen på norra djurgården).

MackeJuve
2019-08-14, 12:21
Vad sägs om klassiskt Coopertest? Förflytta sig så långt man kan på 12 minuter.

Jag orkar tyvärr inte rota fram bevis (sorry...)

Så utan att ha några bevis så är mitt personbästa 2.87km på 12 min (alltså ungefär 4:0X i snitt fart) hade målet att klara 3km, men lyckades inte med det.

Men jag funderar lite över det där som nämndes tidigare med att 3:30 på kilometern skulle motsvara sub 20 på 5km det känns lite skakigt.
Jag har sprungit kilometern på 3:27 (flack asfaltssträcka med minus 2 meter över kilometern), och mitt personbästa på 5k är 22:21 (flack bana bara en egentlig backe på 40-50m annars istort sett platt).

Sprang vid den tiden milen på strax under 46 min (premiärmilen på norra djurgården).

Cooper-test: ja och nej. Hade gärna haft ett resultat på det men att mer eller mindre maxa 3K, njaa alltså. Lite för jobbigt.

Kalkylatorn: jag förstår att det inte överensstämmer till 100 %, jag ville bara ha NÅGOT att utgå ifrån. Jag tror mig kunna fixa 3:15-3:20 om det är första försöket och jag är mer taktisk och inte spurtar första halvan och jag bör ligga runt gränsen för 20 min på femman.

Dåren
2019-08-14, 12:28
https://i.imgur.com/iJWKKcf.jpg

Duger detta som bildbevis? Saxat från min Garmin Connect-app.

PerLedin
2019-08-14, 19:10
Kan absolut maxa 1km vid tillfälle, men får vänta tills nästa vecka då jag fick feber precis, dålig tajming då jag missade ett kul millopp (samt viktig formcheck) men men.

Funderar bara på hur man får in det bäst utan att sabba de få träningspass jag fårnin nuner. Kanske avslutning/mitten på ett i övrigt lugnt distanspass ��

Frustrator
2019-08-14, 20:05
Hoppas det trillar in några bidrag under veckan!



Ska göra mitt bästa, blir det bara medvind borde jag klara under en vecka..kanske blir upp emot 1.5v om det är motvind och röven krånglar..

svenbanan
2019-08-14, 20:20
Ska göra mitt bästa, blir det bara medvind borde jag klara under en vecka..kanske blir upp emot 1.5v om det är motvind och röven krånglar..

Jag har en lång upförsbacke som jag kan prommenera uppför utan att behöva stanna för många gånger. Tror jag får svårt att skramla ihop 500m på en timme dock... ;)

Beemel
2019-08-15, 06:35
Två olika tillfällen där jag kört backintervaller.
Har aldrig provat att köra en hel timme dock.

Raschmus
2019-08-16, 09:23
Sorry, jag springer så sällan så svårt för mig att anamma någon utmaning.

Däremot har jag sedan 4 år tillbaka promenerat Varberg till Falkenberg (exakt 30km) en gång per år. Gick i lördags på 4h 48min. Om någon annan lider av samma egendiagnostiserade typ av OCD så kan ni ju prova något liknande.

Macroman
2019-08-16, 14:47
Det var låga odds! Gick ut i klart under sub 3-tempo och dog flåsdöden totalt, fick sån panik att jag stannade halvvägs och pausade klockan. Ångrade mig snabbt och slutförde intervallen. Efteråt så kände jag att det inte var något pr som jag kunde stå för så jag gav mig ut på ett nytt försök. Jämnare tempo blev melodin och även om det känns lökigt att plocka hem rekordet på försök två så är jag hyfsat nöjd med 3:27.

Fick damp efteråt när jag såg att jag hade tre minusmeter trots att segmentet skulle vara plant :D Klockan verkar dock ha tagit med de höjdmeter som jag passerade när den var pausad(pausade den 1 km från start på försök 2). Bifogar den misslyckade maxningen som bevis på detta :)

Mitt bidrag blir alltså 3:27 så nu är det bara fritt fram att slakta det!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190813/851ea44ee30a96cf4392bd43024c5297.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Fan vad snabb du är MackeJuve! :) Jag provade också springa 1 km så fort som möjligt i går.

Resultat: 4:50. :d

Men jag är nöjd.

Testade att springa 1500 för typ 10 år sen. Blev ganska prick 6 minuter. Var ganska nöjd med det iom att jag inte sprang under 25 på 5 km då. Det har visat sig att jag är ganska bra på intervaller men tappar mkt ju längre jag springer dvs svårt med uthålligheten.

Baskagge
2019-08-17, 20:35
https://previews.dropbox.com/p/thumb/AAi2C0-13Oq0Ufaf3SMj6sN_5pcEqQeC11OJDFZ6B4UVo_X605gqhqm_Y DT83D7M49AiYqCvZH1LMSBXutVqy_JYcJ-XleR9S1mjr88ni0euGCWb6Fx964SG1ZviXYL47UibZ3FUND7i6 qse9ZqrNUN8dJdXJVZTS7cdk8SxbGZfZRwQfgi9tZJjV0nVcyH dkB0ob41DvzREXSfav-gWxEwl3vtGmbBhC5h9kpuzs29YQNyOxJWwwn3etRQ7QXTBo4VO pCwBHK1tz7uYuUe7JurBdWnwgA5xWBdq6AZsZxMnFerWzkqW4D himLLCgCLPr8mQM2bVHIrBZHxIODqboDtY/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5

Här är mitt bidrag, om det är godkänt. Springer inte mycket längre, men skorna har man ju kvar så vad fan. Gick också ut i sub 3-tempo, men jag har inte alls konditionen för det så fick sänka rätt omgående.

spoon
2019-08-17, 21:59
https://previews.dropbox.com/p/thumb/AAi2C0-13Oq0Ufaf3SMj6sN_5pcEqQeC11OJDFZ6B4UVo_X605gqhqm_Y DT83D7M49AiYqCvZH1LMSBXutVqy_JYcJ-XleR9S1mjr88ni0euGCWb6Fx964SG1ZviXYL47UibZ3FUND7i6 qse9ZqrNUN8dJdXJVZTS7cdk8SxbGZfZRwQfgi9tZJjV0nVcyH dkB0ob41DvzREXSfav-gWxEwl3vtGmbBhC5h9kpuzs29YQNyOxJWwwn3etRQ7QXTBo4VO pCwBHK1tz7uYuUe7JurBdWnwgA5xWBdq6AZsZxMnFerWzkqW4D himLLCgCLPr8mQM2bVHIrBZHxIODqboDtY/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5



Här är mitt bidrag, om det är godkänt. Springer inte mycket längre, men skorna har man ju kvar så vad fan. Gick också ut i sub 3-tempo, men jag har inte alls konditionen för det så fick sänka rätt omgående.Kan inte se din bild. Kan du skriva hur det gick?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Baskagge
2019-08-17, 22:28
117155

Supertusingen
2019-08-17, 23:06
Vad är nuvarande utmaning People?

Mitt bidrag https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18226023 5k 18:11 i förrgår

Frustrator
2019-08-18, 06:26
Vad är nuvarande utmaning People?

Mitt bidrag https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18226023 5k 18:11 i förrgår

Det står på första sidan :)
Just nu är det maxa 1km.
Och maxa höjdmeter på en timme.

Från din träningsdagbok ser det ut som du kan spöa de flesta av oss. Så ut och löp! Så vi får något att bita i.

Min permobil är urladdad just nu men så fort batteriet är laddad ska jag se vad jag klarar att få för km-tid.

Frustrator
2019-08-18, 06:30
Snabbast 1K:
1. MackeJuve 3:27
2. Baskagge 3:36
3. Dåren 4:50

inZane
2019-08-18, 12:19
Ångrade efter 300-400m att man ställde upp på detta. Aldrig pressat mig till sån mjölksyra någonsin. Har fått en helt ny förståelse för vad medeldistansarna utsätter sig för efter tre minuter bara.

https://connect.garmin.com/modern/activity/3962788704

3.17 eller 3.18 efter några kilometer uppjogg. Frukstansvärt.

https://i1102.photobucket.com/albums/g444/micke1984/km_zpsnpadoffz.png

pepplez
2019-08-18, 15:01
Brände av 1k @ 3:17 ca 13km in i dagens lugna medeldistans. Kommer inte göra om detta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190818/0a00c58c9b6167b678065e71f70ae21b.jpg

Rahf
2019-08-18, 15:12
"Medeldistans" på 13km :laugh:

pepplez
2019-08-18, 15:25
"Medeldistans" på 13km :laugh:



Allt är väl relativt, Mr. Ultra ;-)

Rahf
2019-08-18, 15:31
13km är långdistans för mig, Pepplez ;) tro inte för en sekund att jag klankar ner på din prestation. Den attityden brände jag ur min själ för ett tag sen.

Jag tyckte att din lättsamma attityd till medeldistansen 13km, trots maxning, var så härlig. :laugh:

pepplez
2019-08-18, 15:37
13km är långdistans för mig, Pepplez ;) tro inte för en sekund att jag klankar ner på din prestation. Den attityden brände jag ur min själ för ett tag sen.

Jag tyckte att din lättsamma attityd till medeldistansen 13km, trots maxning, var så härlig. :laugh:



Misstänkte att det var så du menade men internettrollet i mig tog över. Nåja, medeldistans eller inte, jag brukar springa 20-25k på helgen så då tyckte jag 15 var lite för kort för att benämnas långpass.

Jag och InZane på delad etta alltså, betyder det att vi måste springa igen? [emoji30]

Rahf
2019-08-18, 16:11
Misstänkte att det var så du menade men internettrollet i mig tog över. Nåja, medeldistans eller inte, jag brukar springa 20-25k på helgen så då tyckte jag 15 var lite för kort för att benämnas långpass.

Jag och InZane på delad etta alltså, betyder det att vi måste springa igen? [emoji30]

Det verkar som delad ledning åtminstone. Ni har ju utmaning nummer två också. :naughty:

PS Jag är inte så lite avis efter en rätt tung utbrändhet direkt efter senaste ultran. Helger på 25km är lite svårare just nu. DS

Frustrator
2019-08-18, 16:13
Misstänkte att det var så du menade men internettrollet i mig tog över. Nåja, medeldistans eller inte, jag brukar springa 20-25k på helgen så då tyckte jag 15 var lite för kort för att benämnas långpass.

Jag och InZane på delad etta alltså, betyder det att vi måste springa igen? [emoji30]

Precis. Först en till 5 snabbaste 1km loppen är väl rimligt? ;)

Eller vänta tills ngn annan knäppgök slår er..

Frustrator
2019-08-18, 16:54
Synd att man inte får återanvända tider :)

inZane
2019-08-18, 17:16
Oj vilken tid! Med 2.45 kan du jogga om våra 3.17.
Har inga ambitioner på att göra om det närmaste veckorna så knäck det gärna :)

Frustrator
2019-08-18, 17:28
Oj vilken tid! Med 2.45 kan du jogga om våra 3.17.
Har inga ambitioner på att göra om det närmaste veckorna så knäck det gärna :)

Nja, för 10 år sen och sådär 10kg sen..numera får man vara nöjd om man kommer ner temporärt på 4min-tempo

Baskagge
2019-08-18, 17:38
Nja, för 10 år sen och sådär 10kg sen..numera får man vara nöjd om man kommer ner temporärt på 4min-tempo

Ut och gör ett försök! Jag springer nästan ingenting nu för tiden och väger 95 kilo så får vara nöjd med min tid - dock mindre nöjd med att flåsa som Gula Blend-tanten i slutet.

inZane
2019-08-18, 17:41
Jaha det var så länge sen! �� Tittade på April bara.

Frustrator
2019-08-18, 17:50
Ut och gör ett försök! Jag springer nästan ingenting nu för tiden och väger 95 kilo så får vara nöjd med min tid - dock mindre nöjd med att flåsa som Gula Blend-tanten i slutet.

Ok. Promise. Det ösregnar ute. Men så fort barnen är lagda ska jag försöka.

Frustrator
2019-08-18, 19:51
Fy faan vad ni är elaka :D

Försöker lära barnen att man ska hålla vad man lovat. Så bara bita i sura äpplet.

Barnen undrade varför jag satt och stirrade håglöst ut genom fönstret när jag läst godnattsaga.

När de somnat svepte jag en kopp kaffe. Låste in mig på toaletten, pudrade näsan och lyssnade på Pace om Earth s pod när de intervjuar johan lantz.

Kom ut från toan, hustrun muttrade något om åsna, gubbe och hjärtinfarkt när hon hörde att jag skulle maxa 1km.

Faan. Nu regnar det ännu mer. Kollar temperaturen. 13.6grader.

På med kläderna. Joggar 3km. Känns bra. Förutom ångesten som uppstår vid tanken på att maxa.
Ännu mer ångest när jag stannar för att få ner pulsen och preppa för kilometern åt andra hållet. Det är inte vindstilla. Det blir motvind.

Jaja. Lovat är lovat. Funderar på flygande start men kommer fram till att det nog är fusk.

Pulsen sjunker till 120. Sen börjar den stiga igen när jag tänker på vad jag strax ska göra.

Helvete. Ångest. Vill bara jogga hem. Vrider ut tröjan. Varje gram är viktigt.

Nu kör vi.
Går bra första 200m. Vattenplanar lite.
Efter 400m tar syret slut. Kroppen går över på fettoxidation (finns gott om sånt på den här kroppen).
Sen väggar jag :D
Blir förbannad och matar på så gott det går.
Släpar mig över linjen på 3:38.


Nytt försök om 1-2 veckor :)

Supertusingen
2019-08-18, 19:58
Fy faan vad ni är elaka :D

Försöker lära barnen att man ska hålla vad man lovat. Så bara bita i sura äpplet.

Barnen undrade varför jag satt och stirrade håglöst ut genom fönstret när jag läst godnattsaga.

När de somnat svepte jag en kopp kaffe. Låste in mig på toaletten, pudrade näsan och lyssnade på Pace om Earth s pod när de intervjuar johan lantz.

Kom ut från toan, hustrun muttrade något om åsna, gubbe och hjärtinfarkt när hon hörde att jag skulle maxa 1km.

Faan. Nu regnar det ännu mer. Kollar temperaturen. 13.6grader.

På med kläderna. Joggar 3km. Känns bra. Förutom ångesten som uppstår vid tanken på att maxa.
Ännu mer ångest när jag stannar för att få ner pulsen och preppa för kilometern åt andra hållet. Det är inte vindstilla. Det blir motvind.

Jaja. Lovat är lovat. Funderar på flygande start men kommer fram till att det nog är fusk.

Pulsen sjunker till 120. Sen börjar den stiga igen när jag tänker på vad jag strax ska göra.

Helvete. Ångest. Vill bara jogga hem. Vrider ut tröjan. Varje gram är viktigt.

Nu kör vi.
Går bra första 200m. Vattenplanar lite.
Efter 400m tar syret slut. Kroppen går över på fettoxidation (finns gott om sånt på den här kroppen).
Sen väggar jag :D
Blir förbannad och matar på så gott det går.
Släpar mig över linjen på 3:38.


Nytt försök om 1-2 veckor :)

Stark o ge dig ut sådär ! Viljan är där !*flex*

spoon
2019-08-18, 20:40
Ha fyfan! Starkt ändå!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2019-08-19, 07:53
Snabbast 1K:
1. MackeJuve 3:27
2. Baskagge 3:36
3. Dåren 4:50



https://connect.garmin.com/modern/activity/3962788704

3.17 eller 3.18 efter några kilometer uppjogg. Frukstansvärt.

https://i1102.photobucket.com/albums/g444/micke1984/km_zpsnpadoffz.png

Brände av 1k @ 3:17 ca 13km in i dagens lugna medeldistans. Kommer inte göra om detta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190818/0a00c58c9b6167b678065e71f70ae21b.jpg


Släpar mig över linjen på 3:38.


Snabbast 1K
1. pepplez/inZane 3:17
3. MackeJuve 3:27
4. Baskagge 3:36
5. Frustrator 3:38
6. Dåren 4:50

Bra jobbat! Tanken med skärmdumpar på sina resultat var väl förvisso till viss del för att få svart på vitt att 1K-maxningen var utförd men kanske ännu mer för att visa att den utfördes med förutsättningarna angivna i trådstarten, d.v.s. utan negativ elevation gain. Så har ni det - släng upp det!

inZane: om jag tolkar din data rätt så hade du -2 m elevation gain på din 1K? I sådant fall tycker jag att vi uppdaterar reglerna till att gränsen går just där, det är ju helt ärligt rätt försumbart :)

Frustrator: din maxning låter EXAKT som min första. Tror jag fick exakt 3:38 efter att ha stannat typ halvvägs.

Att maxa 1K visade sig vara lite roligare än övriga två moment i "tävlingen" :D Jag kanske gör ett nytt försök ikväll eller imorgon, det här med max distans på fem min får vänta.

inZane
2019-08-19, 08:11
Tänkte inte på det faktiskt och uppfattade sträckan som en pannkaka. Däremot den lilla nedjogg jag orkade med borde ha inneburit minst 10 meters höjdskillnad så jag gissar att den gamla Garminklocka jag har är riktig dålig i detta avseende eftersom det är noll på den biten.

Frustrator
2019-08-19, 08:19
Snabbast 1K
1. pepplez/inZane 3:17
3. MackeJuve 3:27
4. Baskagge 3:36
5. Frustrator 3:38
6. Dåren 4:50

Bra jobbat! Tanken med skärmdumpar på sina resultat var väl förvisso till viss del för att få svart på vitt att 1K-maxningen var utförd men kanske ännu mer för att visa att den utfördes med förutsättningarna angivna i trådstarten, d.v.s. utan negativ elevation gain. Så har ni det - släng upp det!

inZane: om jag tolkar din data rätt så hade du -2 m elevation gain på din 1K? I sådant fall tycker jag att vi uppdaterar reglerna till att gränsen går just där, det är ju helt ärligt rätt försumbart :)

Frustrator: din maxning låter EXAKT som min första. Tror jag fick exakt 3:38 efter att ha stannat typ halvvägs.

Att maxa 1K visade sig vara lite roligare än övriga två moment i "tävlingen" :D Jag kanske gör ett nytt försök ikväll eller imorgon, det här med max distans på fem min får vänta.

Kan posta lin skärmdump men min stackars klocka visar inga höjdmeter öht :)

MackeJuve
2019-08-19, 08:55
Tänkte inte på det faktiskt och uppfattade sträckan som en pannkaka. Däremot den lilla nedjogg jag orkade med borde ha inneburit minst 10 meters höjdskillnad så jag gissar att den gamla Garminklocka jag har är riktig dålig i detta avseende eftersom det är noll på den biten.

Det är lugnt, ditt resultat är 100 % valid! Jag vill inte vara regel-nazi och jag tror dig :D

Kan posta lin skärmdump men min stackars klocka visar inga höjdmeter öht :)

Jag litar på att det var plant :thumbup:

Frustrator
2019-08-19, 09:06
Det är lugnt, ditt resultat är 100 % valid! Jag vill inte vara regel-nazi och jag tror dig :D



Jag litar på att det var plant :thumbup:

På totalen var det väl ett par meter upp. Startade strax ovanför stranden och slutade en liten bit högre upp :) Men inga negativa metrar. Att fuska med metrarna för att vinna en tävling på kolo ligger inte för mig ;)

wintersnowdrift
2019-08-20, 09:50
Haha Frustrator, underbart beskrivern maxning :hbang: Jag kanske också ska testa 1 km. Känner mig fortfarande överkörd efter helgens träning, men sämre förutsättningar än dig kan jag inte säga att jag har :) Får bli ett inslag på dagens lunchjogg tror jag bestämt.

Melker2
2019-08-20, 11:26
Kul grej det här��

Har inte sprungit på några månader så det blir nog full sjå att komma under 4...
Testar vid tillfälle.

wintersnowdrift
2019-08-20, 11:40
Äsch jag tabbade mig :( Hade klockan på manuellt läge och mätte upp 1 km längs en grusväg som är hyfsat platt. Men, när jag sprang själva testet så borde jag givetvis ha låtit klockan mäta 1 km automatiskt för när jag väl sprang så tittade jag ner på klockan ca 10 meter innan min "målpunkt" och hade då sprungit 1,02 km. Snittempot var 3:35 min/km men jag gick ut ganska lugnt och kunde öka hela vägen så jag tror att under 3:30 är fullt möjligt. Det märks dock hur otroligt ovan jag är med att träna med mjölksyra i kroppen, den där känslan när det börjar pirra i armarna är speciell och inget jag upplever särskilt ofta :).

Jag kanske testar igen på fredag med bättre tekniska förutsättningar för att kunna klocka en korrekt tid.

MackeJuve
2019-08-20, 14:06
Största problemet med denna utmaning är nästan inte själva ansträngningen utan vad den gör med ens utseende. Jag tillhör verkligen inte kategorin som inte gillar att springa bland folk, snarare tvärtom. Men när jag maxade senast så var det fan lite pinsamt att möta bilister och cyklister. Jag vet sedan Lidingöloppsbilderna hur jag ser ut när jag är riktigt trött och tar i och känslan var att utseendet t.o.m. var värre då än på Lidingö. För den som har sett de bilderna så säger det inte direkt lite. Nu adderade jag dessutom glasögon till ekvationen samt kom på mig själv med att luta huvudet bakåt och mer eller mindre blunda den sista biten.

Om jag hade mött en tjej jag gillar när jag var ute och sprang normalt skulle jag tänka typ "nice, nu såg jag sportig och stark ut". Skulle jag möta densamma sista 400 meterna på 1K-maxningen så skulle jag tänka "jaha, där rök den chansen" :D

Rahf
2019-08-20, 14:36
Jag kommer in från en annan infallsvinkel: observatör.

Du känner dig säkert skitful som vi alla, men särskilt mycket mer skruvad än andra löpare är du inte i rörelse. :D Jag minns nog när ni korsade vägen in mot sista 1-2 kilometrarna på LidingöLoppet. Då såg du ansatt men ändå behärskad ut, förutom att du var dubbelt så bred som resten av fältet. Inte mycket mer än så.

Jag menar, ta 60 bilder per sekund medan du sitter och pratar. Finns inte en käft som kommer se normal ut om man sållar till en stillbild där de blinkar och rör munnen samtidigt.

wintersnowdrift
2019-08-20, 14:45
En fördel med att bo på vischan är att de enda som såg mig springa var en flock kvigor och grannens katt.

MackeJuve
2019-08-20, 15:01
Jag kommer in från en annan infallsvinkel: observatör.

Du känner dig säkert skitful som vi alla, men särskilt mycket mer skruvad än andra löpare är du inte i rörelse. :D Jag minns nog när ni korsade vägen in mot sista 1-2 kilometrarna på LidingöLoppet. Då såg du ansatt men ändå behärskad ut, förutom att du var dubbelt så bred som resten av fältet. Inte mycket mer än så.

Jag menar, ta 60 bilder per sekund medan du sitter och pratar. Finns inte en käft som kommer se normal ut om man sållar till en stillbild där de blinkar och rör munnen samtidigt.

Uppskattar inskjutet om bredast i fältet( :D ) men jag tror inte att du har sett bilderna :D Det är något i hästväg alltså och det är verkligen 15 av 15 bilder, helt otroligt. Tills den dag då jag de facto ser någon vars ansikte gör samma saker som mitt ansikte så väljer jag att tro att jag har ett otroligt oattraktivt ta-i-face. Ena mungipan vill snett nedåt och den andra snett uppåt, det måste ses för att förstås.

Rahf
2019-08-20, 15:48
Uppskattar inskjutet om bredast i fältet( :D ) men jag tror inte att du har sett bilderna :D Det är något i hästväg alltså och det är verkligen 15 av 15 bilder, helt otroligt. Tills den dag då jag de facto ser någon vars ansikte gör samma saker som mitt ansikte så väljer jag att tro att jag har ett otroligt oattraktivt ta-i-face. Ena mungipan vill snett nedåt och den andra snett uppåt, det måste ses för att förstås.

Jag såg det. Jag såg allt. I 60 bildrutor per sekund.

PerLedin
2019-08-20, 19:34
Jag unnade mig att värma upp 2 tusingar och en femhunka i typ miltempo och sedan körde jag den här. Etapp 11, på 2:57. Hade tänkt ut var på rundan det skulle vara plant, men när jag stod och frustande och blickade tillbaka syntes det att jag hade lite nedförsbacke. Eftersom jag tryckte på klockan räknar inte strava ut det, men jag uppskattar det till 2-3m.

Jag skulle kunna tänka mig att göra om det längre fram när det är det enda jag ska få ut av passet, nu ville jag få in lite mer kvalitet och kunde kanske bara köra på 98% Samt där det är planare.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/fc07c238e3c9b539856e7432d9b9bc38.jpg

MackeJuve
2019-08-20, 20:01
Imponerande! Det bästa jag sett innan detta är min kompis i exakt samma tempo men i en regelrätt nedförsbacke, så du spöar honom ;)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

inZane
2019-08-21, 08:04
Mäktigt! Grymt imponerad av en km under 3 minuter!

MackeJuve
2019-08-21, 08:17
Bara 43 sek till världsrekordet!

spoon
2019-08-21, 09:04
Bara 43 sek till världsrekordet!Eller 41 km till i samma tempo för en schysst tid på maran.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

PerLedin
2019-08-21, 14:10
Tack för de varma orden, och inte minst lika stort tack för att lika snabbt bli nedtagen på jorden, viktigt att inte gå och tro att man är nåt :)

Supertusingen
2019-08-24, 20:15
https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18264469

Tog den rakaste raksträcka i trakten luta lite upp först sen lite nerlut efter cirka 800 m 3:16 men men

Supertusingen
2019-08-24, 20:18
Annars km 10 till 11 här var stadigt upp hela vägen https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18264465 3:32

Supertusingen
2019-08-25, 07:10
https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18264469

Tog den rakaste raksträcka i trakten luta lite upp först sen lite nerlut efter cirka 800 m 3:16 men men

Elevation gain + 42 enligt strava

MackeJuve
2019-08-26, 12:58
Elevation gain + 42 enligt strava

Haha det är ju en regelrätt jävla uppförsbacke. Starkt!

pepplez
2019-08-26, 13:01
Ska till Åre med jobbet nästa vecka och ska ihop med några kollegor springa Vertical K http://ppverticalk.se/sv/trail

Får se hur högt jag tar mig på en timme, det får bli mitt bidrag i tävling nr 2 :D rekordet för hela sträckan sägs vara ca 46 minuter.

MackeJuve
2019-08-26, 13:04
Ska till Åre med jobbet nästa vecka och ska ihop med några kollegor springa Vertical K http://ppverticalk.se/sv/trail

Får se hur högt jag tar mig på en timme, det får bli mitt bidrag i tävling nr 2 :D rekordet för hela sträckan sägs vara ca 46 minuter.

Åh fy fan vilken jävla mardröm.

Rahf
2019-08-26, 13:05
Ska till Åre med jobbet nästa vecka och ska ihop med några kollegor springa Vertical K http://ppverticalk.se/sv/trail

Får se hur högt jag tar mig på en timme, det får bli mitt bidrag i tävling nr 2 :D rekordet för hela sträckan sägs vara ca 46 minuter.

Tjoho, upp till Åreskutan är en riktigt tuff utmaning. Det här med att springa kommer nog inte vara hela sanningen.

pepplez
2019-08-26, 13:33
Tjoho, upp till Åreskutan är en riktigt tuff utmaning. Det här med att springa kommer nog inte vara hela sanningen.



Hehe jag misstänker det. Vet du hur man tar sig ner? Känns dåligt för knäna att ta sig ner till fots?

Rahf
2019-08-26, 13:38
Hehe jag misstänker det. Vet du hur man tar sig ner? Känns dåligt för knäna att ta sig ner till fots?

Från själva Åreskutan är det en liten promenad ner till linbanan, som kan vara lite tuff men också kort. Se till att ni har glasklart för er hur ombordstigning, biljetter, och tidtabell fungerar, så att ni inte fastnar bland alla MTB-fantaster.

Det ser ut som om sista halvan av banan officiellt stängde 21:a augusti. Men man använder samtidigt termen "...för tidsträning..." Har ni koll på detta?

Supertusingen
2019-08-26, 13:50
Ska till Åre med jobbet nästa vecka och ska ihop med några kollegor springa Vertical K http://ppverticalk.se/sv/trail

Får se hur högt jag tar mig på en timme, det får bli mitt bidrag i tävling nr 2 :D rekordet för hela sträckan sägs vara ca 46 minuter.

Har du pulsklocka? Vore kul o få gå igenom statistiken efter traumat hehe, lycka till

pepplez
2019-08-26, 14:50
Från själva Åreskutan är det en liten promenad ner till linbanan, som kan vara lite tuff men också kort. Se till att ni har glasklart för er hur ombordstigning, biljetter, och tidtabell fungerar, så att ni inte fastnar bland alla MTB-fantaster.

Det ser ut som om sista halvan av banan officiellt stängde 21:a augusti. Men man använder samtidigt termen "...för tidsträning..." Har ni koll på detta?

Såg också att det är stängt "för tidtagning", dvs man kan inte "köpa" loppet och regga sig vid start och mål för att få en officiell tid att skryta med. Men det är skit samma. Vi har en "ansvarig" för aktiviteten, hoppas han har koll på allt praktiska. Verkar som att kabinen slutar gå vid 16.

pepplez
2019-08-26, 14:50
Har du pulsklocka? Vore kul o få gå igenom statistiken efter traumat hehe, lycka till

Jepp, en simpel optisk mätning med Garmin FR235.

Rahf
2019-08-26, 16:31
Såg också att det är stängt "för tidtagning", dvs man kan inte "köpa" loppet och regga sig vid start och mål för att få en officiell tid att skryta med. Men det är skit samma. Vi har en "ansvarig" för aktiviteten, hoppas han har koll på allt praktiska. Verkar som att kabinen slutar gå vid 16.

Eftersom jag inte litar på någon föreslår jag följande för dig:

Flipbälte med kreditkort, ID, och kanske lite energi. Telefon går men är onödigt på stora hela.

Åreskutan kan vara väldigt blåsig, alltså regelrätta stormbyar som överväldigar hörseln på oskyddade öron, så förbered er på det. Förslagsvis kör ni lätta, täckande klädesplagg. De brukar ha bra koll på väder och vind, så kontrollera även det när ni är på plats.

Xtreme-G
2019-08-26, 16:50
Jag kan bidra med detta i kategorin flest höjdmedrar

https://i.imgur.com/LqQr4R3.png

Detta är milspåret stadsliden på Gammlia i Umeå. Egentligen ska man springa från bilparkeringen för att få ihop sträckan men ingen gör det och då blir det ca 9,65 km. Tiden är min pappas som fick vänta på mig i sammanlagt 30 sekunder över banan. Själv kom jag alltså in på 50.00 vilket jag är mycket nöjd med.

MackeJuve
2019-08-27, 07:49
Snittempot var 3:35 min/km


Etapp 11, på 2:57.



3:16 men men

Snabbast 1K
1. PerLedin 2:57
2. Supertusingen 3:16
3. pepplez/inZane 3:17
5. MackeJuve 3:27
6. wintersnowdrift 3:35
7. Baskagge 3:36
8. Frustrator 3:38
9. Dåren 4:50

Blev ändå tio pers till slut. Jag kan absolut förbättra mig men har ingen chans på de som ligger före mig. 1K kommer jag nog att testa igen någon gång i framtiden men längst på fem min och mest antal höjdmeter blev ju något utav en flopp, ber om ursäkt för det :D Det visade sig tyvärr att det är jobbigt att springa!