handdator

Visa fullständig version : Får SATS/SATS BASE göra såhär?


BYGG1
2019-08-07, 11:57
Nu var den sista potatisen satt *gah!*

Jag gymmade tidigare på fresh fitness eftersom man kunde gymma i många städer utan att betala 700kr för något som inte är värt dem pengarna. (SATS)

Fresh Fitness blev sedan uppköpta av Sats och höjde priset från 200 till 300kr. Det är helt okej och jag förstår att sats har andra marginaler etc. etc. plus dem var tydliga med informationen. Men det slutade inte där. Det finns saker som suger ur musten ur mig som sats har orsakat nu.

Det som inte är rent spel:

- Att Sats nu från ingenstans har avslutat möjligheten för mig att träna i andra städer. Alltså helt utan förvarning.

- Att dem helt plötsligt tvingar mig på pengar för att jag ska få gå på ett gym jag har gått på i år och personal inte kan svara på frågor varför. (inga stora belopp men principsak)

- Att Sats har ändrat min uppsägnings tid till 2 månader istället för 1 som var det jag gick med på. Utan förvarning.

- Att dem vägrar kompensera för dem inte gjort fel samtidigt som dem inte kan svara på mina frågor. (Allt jag ville var att säga upp mitt medlemskap utan sats bindningstid för jag har aldrig gått med på den.)

Får SATS hålla på och ändra villkoren hur som helst och strunta i ansvaret att kunna stå till svars?

Jag avråder alla från Sats/Sats Base som förövrigt borde kallas SARS

Anton Fräs
2019-08-07, 12:04
Låter som något som vore lämpligt att ta upp med Konsumentsombudsmannen.

agazza
2019-08-07, 12:06
du har ju ingått i ett tidigare avtal, det skall gälla tills den perioden är slut sen är det nya villkor som gäller

Rahf
2019-08-07, 12:06
Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och bestrid Sats beslut. Jag vill tänka mig att förlängning av uppsägningstid på betalande medlemmar kan bestridas.

Snubben
2019-08-07, 12:06
Om det står i ditt avtal med Fresh/Sats att de kan utan att informera göra ändringar i avtalet så kan de göra så.

Om inte, då gäller ditt avtal. Men då lär det stå något om att de kan säga upp ditt avtal om de vill, utan given anledning.

Akerhage
2019-08-07, 12:07
https://lawline.se/answers/automatisk-prishojning-samt-krav-pa-uppsagning-vid-gymmedlemskap

Den kanske gav dig något svar iaf?

Låter märkligt att dom skall få ändra uppsägningstid, ditt avtal som du skrivit på skall gälla.

BYGG1
2019-08-07, 12:45
Tack för snabba puckar och raka svar!

Får grunna lite på hur jag ska ta det här vidare. Men Sats har uppenbarligen gjort fel jag har lusläst alla mail och all info. Synd bara att det är så himla jobbigt att sätta sig in i det juridiska.

Jag vevar med sats kundtjänst för fullt här, synd bara att dem inte kan göra något. Konsumentsombudsmannen ksk får sig ett mail senare idag.

EagleEye
2019-08-07, 13:17
Sats base är riktigt piss gym.

Rahf
2019-08-07, 13:21
Förvänta dig inte att SATS kundtjänst kan hjälpa dig, särskilt inte om du redan fått domen. Det här är ett fall som kräver beslutsfattande och ansvarstagande, något man ofta inte får hos en kundtjänstlinje.

Snubben
2019-08-07, 13:29
Tack för snabba puckar och raka svar!

Får grunna lite på hur jag ska ta det här vidare. Men Sats har uppenbarligen gjort fel jag har lusläst alla mail och all info. Synd bara att det är så himla jobbigt att sätta sig in i det juridiska.

Jag vevar med sats kundtjänst för fullt här, synd bara att dem inte kan göra något. Konsumentsombudsmannen ksk får sig ett mail senare idag.

Läs avtalet, du lär hitta det där. Allt om att ändra priser till förmåner kopplat till medlemskapet.

BYGG1
2019-08-07, 14:02
Update: Sats har nu via deras kundtjänst gått med på att ge återbäring och direktavslutat medlemskap tack vare att man körde över dem med paragrafer och ifrågasättande. Sats motiverar uppsägande såhär:

''Om medlem känner att vi har gjort en betydande försämring när vi ändrat på tillgångarna så har medlemmarna rätt enligt avtalet att göra ett dirketavslut och därmed undkomma uppsägningstiden.''

Så tips till alla som har med Sats att göra är nog att tryck på detta quote samt de juridiska annars kommer de bara vilja sälja dyrare gymkort till dig. Sats kundtjänst var ingen höjdare men kom tillslut till en tjej som vågade svara så där får man stå på sig lite. Ska man fortf anmäla till KOM är frågan dom har ju gjort avtalsfel uppenbarligen?

Rahf
2019-08-07, 14:10
Företaget har justerat sitt beslut, så att anmäla dem i det här läget skulle vara kontraproduktivt. Du har ju satt praxis nu.

BYGG1
2019-08-07, 14:24
https://lawline.se/answers/automatisk-prishojning-samt-krav-pa-uppsagning-vid-gymmedlemskap

Den kanske gav dig något svar iaf?

Låter märkligt att dom skall få ändra uppsägningstid, ditt avtal som du skrivit på skall gälla.

Super thank you! :) Den ledde mig in på rätt spår.

Sats base är riktigt piss gym.

Ja, Jag avråder alla från detta gym pga.

- tagit bort möjligheten att träna i olika städer.
- Har dålig utrustning.
- Inte har bra bemötande.
- Är SATS så det kommer nog bli dyrare.
- Ej prisvärt om man bara är ute efter att lyfta skrot.(Finns bättre alternativ.)

Positivt:
- Öppettiderna 05-00
- Lite folk.

BYGG1
2019-08-07, 14:28
Företaget har justerat sitt beslut, så att anmäla dem i det här läget skulle vara kontraproduktivt. Du har ju satt praxis nu.

Jag tror inte att jag satt ''praxis''. Tvekar på Sats på något sätt skulle ge återbäring till någon som avslutar pga detta.

Rahf
2019-08-07, 14:29
Det jag menar är att handlingssättet är etablerat, och nästa person som har samma bekymmer bör alltså få samma resultat om man ligger på lite. Går det för långt kommer ju ARN kopplas in till slut. Det finns ju liksom ingenting de kan göra om nu företaget givit vika och inte gett dig alltför mycket huvudvärk.

Allt detta är för övrigt anledningen till att jag tränar på Friskis. Även om kulturen är lite tråkig och mellanmjölk så är allt annat, från utrustning till deras nyare lokaler, verkligen topp.

BYGG1
2019-08-07, 14:39
Well i hope so! Jag lämnar nog ärendet här.

Ska faktiskt börja på Friskis. Men det är tråkigt att behöva hålla sig till det kommersiella gymmen pga att man behöver gymma i olika städer utan krångel.

Matsa
2019-08-07, 14:54
Angående att träna i olika städer så kan jag tipsa om KlubbSverige. Funkar visserligen bara om man tränar på ett gym som är anslutet och bara i vissa städer men riktigt bra om man uppfyller de villkoren. Jag bor i Kalmar och har långrast i Göteborg flera gånger i veckan. Gymmet där jag tränar i Kalmar är anslutet till KS och det finns även några gym i Göteborg som är, alltså kan jag köpa mobilbiljetter för en rätt liten peng och använda i Göteborg. Pris beror lite på vilket gym man är medlem hos och hur många biljetter man köper på en gång, köper jag ett 30-pack så blir det 5kr per träningstillfälle.

Värt att kolla upp om du tränar i flera städer. http://ksmobil.se/medlemsklubbar/

Rahf
2019-08-07, 15:01
Well i hope so! Jag lämnar nog ärendet här.

Ska faktiskt börja på Friskis. Men det är tråkigt att behöva hålla sig till det kommersiella gymmen pga att man behöver gymma i olika städer utan krångel.

Bör nämnas att t.ex. Friskis & Svettis Stockholm är en separat organisation från Friskis Riks, så medlemskap och abonnemang hos ena garanterar inte fritt tillträde hos andra. Se till att du vet precis vad som ingår.