handdator

Visa fullständig version : Effektivt ryggpass


EagleEye
2019-08-06, 09:54
Söker inspiration till ett bra ryggpass som täcker hela ryggen. Men framför allt ger en snygg look. Marklyft kommer någon säga men jag skäms för att göra den, alla tittar på mig då, ingen som gör den där jag tränar. Tips?

StarkaUlf
2019-08-06, 10:12
Chins/Latsdrag av olika slag, Sittande rodd/Hantelrodd/Sälrodd etc, kanske någon sån där lat pushdown om man vill.

Mixa som du vill :)

Rygglyft om du vill ge erektorerna lite mer smisk.

DiktatorN
2019-08-06, 10:59
Har inget specifikt upplägg som jag brukar köra men dessa övningar gör jag för ryggen (utöver marklyft), när jag känner för det och i vilken ordning jag känner för.

Latsdrag (neutralt grepp (olika bredder)
Skivstångsrodd
Shrugs
Hantelrodd
Sälrodd
T-bar
Reverse hyper
Slänger in lite chins om jag känner för det, hade jag varit lättare så hade jag nog gjort det oftare.

Stoltz
2019-08-06, 11:27
Blandar du lite vertikala drag (t.ex. som i Pull Ups) och horisontella drag (t.ex. Rodd) med lite för ländryggen (t.ex. Hyperextensions) så har du en rätt fulländad runda där.

Sen om du väljer Chin ups eller Pull Ups, med axelbrett grepp, eller om du kör hantelrodd eller stångrodd, det är nog fan rätt hugget som stucket.

Jag brukar gilla att börja med Chin Ups eller Pull ups (det är den övning som är svårast för mig) och därefter köra rodd, t.ex. framåtlutad hantelrodd (ofta med pannan mot övre delen av en uppåtlutad bänk, ser nog ordentligt dumt ut :D) och därefter Reverse Hyperextensions.

baggard
2019-08-06, 12:53
Rygg är min bästa muskelgrupp (dock kanske/antagligen mycket pga jag har tränat den mest, när folk går och kör extra armpass eller bänkpass så har jag alltid kört extra ryggpass genom alla år)

Jag har alltid bara kört chins och stångrodd i mängder.
Tror min rygg var som bäst när jag körde 10x10 i stångrodd ett tag. Valde en vikt jag inte kunde göra 10x10 med och försökte varje pass att komma närmare. Sista setten blev alltid mer och mer momentum såklart tills jag till sist kunde göra alla strikt. Minns att jag brukade nästan storkna efter 4 set och undra hur fan det skulle gå men sedan på 7e settet så kom jag typ in i "andra andningen"-styrkemässigt, säkert mentalt för man kunde börja räkna ned setten.

Samtidigt som jag körde detta körde jag jävligt tunga chins ett pass och så många chins jag kunde utan extravikt i ett annat.

Anders The Peak
2019-08-06, 13:24
Söker inspiration till ett bra ryggpass som täcker hela ryggen. Men framför allt ger en snygg look. Marklyft kommer någon säga men jag skäms för att göra den, alla tittar på mig då, ingen som gör den där jag tränar. Tips?

Hur ser bra rygg ut i dina ögon ?
Länka gärna in ett önskat läge