handdator

Visa fullständig version : Kolozzeums väldigt tråkiga utveckling


Stoltz
2019-08-06, 08:08
Kolozzeum har alltid varit ett forum för en myriad av utstående personligheter. Det har också varit, enligt mig, en av forumets två stora styrkor, den andre den stora samlade träningserfarenheten.

Men på senare år så har säkert ingen lyckats undvika att se hur en särskild grupp kommit in i forumet och allt mer tagit över trådarna.

Jag hade ett samtal med en handfull gamla kolo-bekanta för några månader sedan, och när jag frågade dem om de skulle orka sätta sig in i Kolozzeum igen så svarade alla kanske, fast med ett tillägg - Att det evinnerliga gnället från ovannämnda grupp gjorde att man troligtvis inte hade orkat.

Jag har stört mig länge på denna grupp själv, tycker att den dyker upp ta mig fan överallt och hittar varje litet utrymme för att ta upp sin agenda. Men den har hållit sig i allmänt, och med tanke på att allmänt blivit mer och mer onintressant så har jag ändå känt att jag kunnat ignorera det i förhållande till forumets relativa inaktivitet.

Sen kom gårdagen, och detta var det som fick mig att spy galla.

I den här tråden om Testosteron"tillskott" aka Dunderhonung;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238855
tog det drygt fem sidor, sedan kommenterade någon om hur det mer maskulina utseendet som dunderhonungen kan ge mer uppmärksamhet från kvinnor, och där var karusellen i full gång.

Jag känner att det här börjar stå mig upp i halsen, gnället finns överallt, att man inte får ligga, att kvinnor har för höga krav, att de enda som får ligga är chads som ser ut som zyzz (eller vem fan som är den moderna icke-liggarens idol 2019), allt är orättvist, osv. osv.

Jag har inte något större syfte med den här tråden mer än att, för att följa strömmen, gnälla av mig och gnället. Så många fina personer skulle aldrig sätta sin fot här igen för att det enda som de ser är en massa människor som gnäller om att de inte släpper till.

King Grub skrev, när han stängde tråden jag länkade till, detta:

Jaha, så har den här tråden också förvandlats till samma gamla dumma trams som vanligt. Usch vad ni är sämst. Så många har lämnat Kolozzeum bara därför att ni alltid driver in alla diskussioner på samma spår.

Och detta sammanfattar egentligen allt. Som jag skrev till PM till Grub, tumme upp för att han sätter ner foten och säger att någon måtta får det fan vara, och ledsamt att det ens händer.

Mental
2019-08-06, 08:14
Ska jag låsa din tråd direkt eller inväntar vi debatten? ;)

Stoltz
2019-08-06, 08:22
Ska jag låsa din tråd direkt eller inväntar vi debatten? ;)

Vi kan väl se vad som händer ;)
(Om tre dagar kommer den vara låst och det kommer vara synd om alla, garanterar det)

Brofessorn
2019-08-06, 08:28
Jag har också märkt utvecklingen. Ovannämnda tråd kändes bisarr när den övergick från en intressant diskussion om studien till hur någon "tog" en dejt efter 10 minuters umgänge :d

Lennix
2019-08-06, 08:28
Kan dom inte få ha en egen tråd att älta i då? Vad är anledningen till att dom inte får diskutera det i allmänt? Skriver de sedan i andra trådar är det bara hänvisa till den tråden och banna om det inte följs.

Raschmus
2019-08-06, 08:34
Sorry för att jag high jackar tråden men vad kan man göra för att få Kolo mer aktivt igen?

Dessväre är jag mer fluktarn som följer och läser, snarare än skriver

kaer
2019-08-06, 08:38
Kan bara instämma. Den där gruppen är så oerhört tröttsam.
Jag besöker själv kolo mer och mer sällan, oftast bara när jag har ngt specifikt jag vill kolla upp.

Samtidigt tycker jag att det finns grupper med andra agendor (invandring och cannabis) som tidvis har förstört forumet med att shanghaia alla möjliga och omöjliga trådar.

Grahn
2019-08-06, 08:54
Gör ju inte så mycket om trådar spårar i allmänt men man kan ju ge fan i att infektera de andra forumdelarna.

G.W
2019-08-06, 09:31
Det är tråkigt, men sant.

Men man måste också ge dessa frustrerade knulldockeägande män en plats att diskutera. Kanske vore bra med en stor tråd om dating som de kan härja i.

Alla är inte som oss "Chads" med ådriga underarmar(generellt sett de äldre medlemmarna innan förlorarna började regga sig). Många yngre män blir offer för sin egen framgång.

Stoltz
2019-08-06, 09:32
Kan dom inte få ha en egen tråd att älta i då? Vad är anledningen till att dom inte får diskutera det i allmänt? Skriver de sedan i andra trådar är det bara hänvisa till den tråden och banna om det inte följs.
De hade väl typ en egen tråd att böla i, men sen gick det ju från att diskutera till att nästintill enbart gnälla och kvinnohata. Sådant kan man inte ha heller, även om det säkert hade underlättat att låta dem ha ett hål att öra på i, no pun intended.

Gör ju inte så mycket om trådar spårar i allmänt men man kan ju ge fan i att infektera de andra forumdelarna.

Båda ja och nej. Hellre att de håller sig i allmänt, men sen förpestar det ju lätt väldigt många intressanta trådar som man helt enkelt inte orkar med. Jag har ju ingen statistik men jag har fått intrycket av att flera trådar låsts på grund av att just denna gruppen inte kunnat hålla tangentfingrarna i styr oavsett ämne.

Grahn
2019-08-06, 09:34
Båda ja och nej. Hellre att de håller sig i allmänt, men sen förpestar det ju lätt väldigt många intressanta trådar som man helt enkelt inte orkar med. Jag har ju ingen statistik men jag har fått intrycket av att flera trådar låsts på grund av att just denna gruppen inte kunnat hålla tangentfingrarna i styr oavsett ämne.

Mjo allmänt bör ju hålla sig städat det med även om det är mer tillåtande.

Vinter
2019-08-06, 09:48
Det finns en negativ och en positiv sida som jag ser det.

Den negativa är att mental ohälsa och olika former av negativa tankemönster ökar i samhället. Dåligt självförtroende och känsla av otillräcklighet är vanligt.

Det positiva är att det inte längre är tabu att prata och vädra dessa problem i olika sammanhang som forum.

Det var på gång redan ett decennium sedan. Jag ser det som ett samhällsproblem som börjat spilla in i många olika sammanhang.
Finns inga direkta stora forum att diskutera liknande, vad jag vet. Och då dyker det upp lite överallt.

Men jag svamlar säkert bara.

Lennix
2019-08-06, 09:51
De hade väl typ en egen tråd att böla i, men sen gick det ju från att diskutera till att nästintill enbart gnälla och kvinnohata. Sådant kan man inte ha heller, även om det säkert hade underlättat att låta dem ha ett hål att öra på i, no pun intended.


Nä det får givetvis inte balla ur för hårt, förstår att moderatorerna inte pallar ha en sådan tråd för den hade behövts hårdmodererats. Det är ändå intressant att de har ett så stort behov att att stöta och blöta ämnet.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 10:08
Att påpeka hur jobbiga dessa män är, hur de förstör och hur gnälliga de är ökar på deras desperation. De känner sig redan ratade av kvinnor, ratade av samhället och att bli ratad från att få ventilera bekräftar världsbilden helt.

Kolozzeum är ett forum främst för gymmare. Träna på gym även om man är omgiven av folk är en ensam syssla (oftast) en träningsform som lockar ensamma. (Lite som barnpsykologi med 1,5 åringar som inte klarar att leka ihop mer än korta stunder, men de vill vara nära andra barn och leka parallellt.)

Att ensamma dras till sysslan och forum dedikerade till sysslan är självklart.

Om vi ratar dem, tycker att de förstör, går när de kommer... vem skall de då prata med? Jag kan garantera att ingen, inte ens en psykolog de betalar för lyssnar på dem. Känslan av ratning är total. Vi kan faktiskt göra något bra här, en insats, genom att inte ge kalla handen.

Dreas
2019-08-06, 10:10
Tråden jag inte orkat skapa! En handfull har raserat forumet.

Perramja
2019-08-06, 10:13
Har inte skrivit här på många år nu, men nu tänker jag kommentera då detta är Exakt varför jag slutade hänga här på ett förut bra forum.


Från att ha varit fokuserat på bodybuilding, fitness och kost övergick det sakta men säkert till gnäll överallt från enstöriga hanar som skyller sin situation på dagens kvinnor, mäns femininitet samt en massa extremhögeråsikter i var och varannan tråd *gah!*


Inte en chans att jag återkommer som det ser ut idag. Synd med utvecklingen för det var väldigt givande för några år sedan, hoppas verkligen det städas upp!

Bob90
2019-08-06, 10:16
Äh, forumet följer väl det generella samhälls-/debattklimatets utveckling i övrigt på alla punkter där inte typ träning eller oskyldiga ämnen diskuteras.

"Det var bättre förr" står sig :p

en stor stark
2019-08-06, 10:24
Är inte en del av problemet att det inte går att fixa så mycket med forumet nu när det ägs av MM? Kanske hade funnits något sätt att handskas med dessa personerna annars?

Anton Fräs
2019-08-06, 10:30
Finns ju flera användare som får spamma sitt budskap om och om igen samt derailar tråd på tråd och dessutom kommer med halvgenomskinliga förolämpningar i vartannat inlägg men dom verkar få vara kvar.

Jag gör mitt bästa att ignorera troll (lyckas inte alltid tyvärr) men upplever ungefär som TS att även om man ignorerar dom så derailar ju alla andra tråden ändå och vad som kunde varit intressant läsning bara blir skräp. Det är väldigt få trådar som fångar mitt intresse på Kolo nuförtiden. Det är ju inte heller bara problemet TS nämner utan även att (extrema) politiska åsikter ska dras in i varenda tråd och folk börjar kasta skit på varann.

RobbanColeman
2019-08-06, 10:46
Den här tråden fick mig att haja nada... jag har ju börjat besöka forumet lite igen för första gången på många år. Det här lät som aktivitet och iaf munhugg osv. Jag har bara märkt av en sak sen jag återkom, att det är HELT DÖTT! :D

Det är lite tråkigt att det blivit så. Jag var ganska aktiv här runt 2011. Då diskuterades det hej vilt. Nu kan man ju komma in en gång i månaden får jag känslan av och inte ha missat någonting alls, Möjligtvis ngn tråd som då blivit raderad. :D

Grahn
2019-08-06, 10:47
Den här tråden fick mig att haja nada... jag har ju börjat besöka forumet lite igen för första gången på många år. Det här lät som aktivitet och iaf munhugg osv. Jag har bara märkt av en sak sen jag återkom, att det är HELT DÖTT! :D

Det är lite tråkigt att det blivit så. Jag var ganska aktiv här runt 2011. Då diskuterades det hej vilt. Nu kan man ju komma in en gång i månaden får jag känslan av och inte ha missat någonting alls, Möjligtvis ngn tråd som då blivit raderad. :D

Den låga aktiviteten gör väl att man märker de urspårade trådarna på samma tema mer, procentellt blir de väldigt dominerande.

Stoltz
2019-08-06, 10:57
Det finns en negativ och en positiv sida som jag ser det.

Den negativa är att mental ohälsa och olika former av negativa tankemönster ökar i samhället. Dåligt självförtroende och känsla av otillräcklighet är vanligt.

Det positiva är att det inte längre är tabu att prata och vädra dessa problem i olika sammanhang som forum.

Det var på gång redan ett decennium sedan. Jag ser det som ett samhällsproblem som börjat spilla in i många olika sammanhang.
Finns inga direkta stora forum att diskutera liknande, vad jag vet. Och då dyker det upp lite överallt.

Men jag svamlar säkert bara.

Att påpeka hur jobbiga dessa män är, hur de förstör och hur gnälliga de är ökar på deras desperation. De känner sig redan ratade av kvinnor, ratade av samhället och att bli ratad från att få ventilera bekräftar världsbilden helt.

Kolozzeum är ett forum främst för gymmare. Träna på gym även om man är omgiven av folk är en ensam syssla (oftast) en träningsform som lockar ensamma. (Lite som barnpsykologi med 1,5 åringar som inte klarar att leka ihop mer än korta stunder, men de vill vara nära andra barn och leka parallellt.)

Att ensamma dras till sysslan och forum dedikerade till sysslan är självklart.

Om vi ratar dem, tycker att de förstör, går när de kommer... vem skall de då prata med? Jag kan garantera att ingen, inte ens en psykolog de betalar för lyssnar på dem. Känslan av ratning är total. Vi kan faktiskt göra något bra här, en insats, genom att inte ge kalla handen.

Nu ska det sägas att hur trött jag än är på utspelen så är det inte att de ska ha en plats att diskutera eller få hjälp av samhället som jag motsätter mig. Det finns många olika typer av mentala problem som alldeles för ofta skyfflas undan.

Problemet med det här är att det alldeles för ofta övergår till att nedvärdera kvinnors egenvilja, samt att det ska tas upp i vartenda tråd. Ur ett forumperspektiv är det inte hållbart att de ska ta över flera trådar med den här "agendan", och det ska understrykas att det skapats två (som jag vet) trådar för ämnet, och bägge gick över till extremistdiskussioner om att kvinnor nästintill inte borde få välja själva, samt andra kvinnonedvärderande proklamationer. Sådant kan man inte heller rycka på axlarna åt, någonstans måste man säga nej även till personer som inte mår bra.

RobbanColeman
2019-08-06, 11:14
Jag hade velat haft ett forum som bjöd på ngt jag iof inte riktigt tror så många skulle gilla lika mycket som jag...


Jag saknar det egna tänket. Om alla bara går på vad som klassas rätt i forskningen precis nu så vad finns det att diskutera liksom. Alla formas i samma form och det känns så jävla pk rent ut sagt. Jag tycker det är roligt med att lära mig ngt nytt. Lite som när Bruce Lee pratade om martial arts. Nytänk, utvärderingar, empiri, så jävla långt från styrd av allmänna åsikter och vad som är "rätt". Jag vill ha broscience, tänkande, nyfikenhet på riktigt, dvs sånt Bruce pratade om när kung fu-gubbarna garvade åt honom...

Jag vill ha anekdoter. Egna resultat. Nyfikna själar. Forskare inte forskningsläsare. Inovativitet inte följa John. Jag har nog ledsnat inom en vecka här jag med. Som alla sagt åt mig sista veckorna. Kolozzeum suger! :D

En liten tanke:

Jag menar det är lustigt att de som alltid står bakom forskningen garvar åt den som inte ligger i linje med den just idag. Den röstas också alltid ned kollektivt, du har fel, har du fakta som backar upp!? Den som följer en egen linje som den forskat fram, den hamnar ju rätt inom ett eller ett par år för just den dagen klassas den linjen som rätt. Jag tror man gör bäst i att hitta sin egen linje. Tro på den. Jag menar de som säger sig kunna saker för de citerar dagens sanning hur förhåller man sig då till deras totala dumhet året efter??? När det då är "sant" att de hade fel förra året!!?? Samma med utbildning. Man har ett diplom som ena året säger du kan den sanna vägen! Några år senare har man ju diplom för en utbildning där det man är expert på klassas som felaktigt och lärs ut som dumheter och sånt man inte ska göra! Den kullens elever får diplom som bevisar att de nu kan det som förra kullen lärdes att garva åt och det de kan är rätt. Vi behöver inte uppfinna hjulet brukar man säga, nej precis, det här hjulet har snurrat i all evighet... :D

Det är bara trams. Det som fungerar ska vi leta efter. Varför törs ingen tro på en pungspark bara för det inte borde vara tillåtet, bla bla bla. Det är inte rätt sa Cho 1832 så det så. Jo men jag sänkte ju Wu nyss med en sån spark. Nej! Du har fel. Det är fel och ineffektivt.... Det säger alla utbildade. Som när man ska lära sig självförsvar och ta ett grepp som man låser ngn med men den som är låst får inte slåss, bitas, armbåga, klämma på pungen, peta i ögonen, skalla osv utan bara försöka dra loss sin arm och som instruktören säger nu är du minsann helt chanslös, försök dra dig loss... :D Man får lära sig att det där greppet och du är i mål! :D

Bruce Lee " Be like water"

Vinter
2019-08-06, 11:18
Nu ska det sägas att hur trött jag än är på utspelen så är det inte att de ska ha en plats att diskutera eller få hjälp av samhället som jag motsätter mig. Det finns många olika typer av mentala problem som alldeles för ofta skyfflas undan.

Problemet med det här är att det alldeles för ofta övergår till att nedvärdera kvinnors egenvilja, samt att det ska tas upp i vartenda tråd. Ur ett forumperspektiv är det inte hållbart att de ska ta över flera trådar med den här "agendan", och det ska understrykas att det skapats två (som jag vet) trådar för ämnet, och bägge gick över till extremistdiskussioner om att kvinnor nästintill inte borde få välja själva, samt andra kvinnonedvärderande proklamationer. Sådant kan man inte heller rycka på axlarna åt, någonstans måste man säga nej även till personer som inte mår bra.

Det är egentligen ingen agenda. Det är vanligtvis den mest grundläggande försvarsmekanismen. "Jag behöver ingen hjälp, det är alla andra det är fel på"
Då slipper man kika inåt.

Ge sedan folk tillgång till internet och tangentbord 24/7. Så ser du säkert en liknande trend överallt på nätet. "Misery loves company" säger man på engelska.

När det gäller kolozzeum har det mycket att göra med hur MM skött admin-rättigheter, så det är inte lätt.

Stoltz
2019-08-06, 11:19
Jag menar det är lustigt att de som alltid står bakom forskningen garvar åt den som inte ligger i linje med den just idag. Den röstas också alltid ned kollektivt, du har fel, har du fakta som backar upp!?

Detta tycker jag i och för sig att det är mycket mindre av idag än tidigare. Nu är folk mer spridda, även om det finns mer diskussioner om vissa ämnen i perioder (ofta i samband med att Grub lägger ut en ny studie) men det är ju helt enkelt för att ämnet tas upp.

Jämför det med för x antal år sedan när det blev ett jävla liv när någon ville köra brosplit och allt som inte var böj+bänk / mark + press upp till en tung tvåa var idiotförklarat.

Mycket lugnare på den punkten nu, det är många fler som idag är villiga att faktiskt diskutera de olika synpunkterna, snarare än att spy dogmatisk galla över allt och alla som inte följer deras tänk.

RobbanColeman
2019-08-06, 11:21
Detta tycker jag i och för sig att det är mycket mindre av idag än tidigare. Nu är folk mer spridda, även om det finns mer diskussioner om vissa ämnen i perioder (ofta i samband med att Grub lägger ut en ny studie) men det är ju helt enkelt för att ämnet tas upp.

Jämför det med för x antal år sedan när det blev ett jävla liv när någon ville köra brosplit och allt som inte var böj+bänk / mark + press upp till en tung tvåa var idiotförklarat.

Mycket lugnare på den punkten nu, det är många fler som idag är villiga att faktiskt diskutera de olika synpunkterna, snarare än att spy dogmatisk galla över allt och alla som inte följer deras tänk.

Kanske är mer att jag inte ser ngn aktivitet. Dvs då inte heller ngn acceptans. :D
Jag personligen pallar inte gå in på ett forum där det inte händer ngt alls liksom. Som sagt, en gång i månaden o jag missar nada känns det som.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 11:23
Nu ska det sägas att hur trött jag än är på utspelen så är det inte att de ska ha en plats att diskutera eller få hjälp av samhället som jag motsätter mig. Det finns många olika typer av mentala problem som alldeles för ofta skyfflas undan.

Problemet med det här är att det alldeles för ofta övergår till att nedvärdera kvinnors egenvilja, samt att det ska tas upp i vartenda tråd. Ur ett forumperspektiv är det inte hållbart att de ska ta över flera trådar med den här "agendan", och det ska understrykas att det skapats två (som jag vet) trådar för ämnet, och bägge gick över till extremistdiskussioner om att kvinnor nästintill inte borde få välja själva, samt andra kvinnonedvärderande proklamationer. Sådant kan man inte heller rycka på axlarna åt, någonstans måste man säga nej även till personer som inte mår bra.

De här männen bemöts med kalla handen överallt. Men om vi håller oss på Kolozzeum :D startar de en tråd i ämnet får de en handfull "sluta gnäll" "det är ditt fel att forumet tappar besökare!" "Det är såna som du som gör att jag inte vill läsa här!"sedan låses tråden av en mod. Försöker de röra sig i utkanten av ämnet, eller blir påminda om detta i någon annan diskussion och vill inglika något då blir det "du derailar!" "Inte den där skiten igen!" Sedan låser en mod tråden.

Känslan av att vara oönskad och ratad blir verkligen total. Bara personens existens stör för andra, skrämmer, och är oönskad. Överallt.

Stoltz
2019-08-06, 11:30
Kanske är mer att jag inte ser ngn aktivitet. Dvs då inte heller ngn acceptans. :D
Jag personligen pallar inte gå in på ett forum där det inte händer ngt alls liksom. Som sagt, en gång i månaden o jag missar nada känns det som.

Nej, det kan du nog känna dig lugn för att du inte gör :D Det tempot finns inte riktigt längre.
Men du förstår säkert vad jag menar när jag refererar till hur det kunde vara tidigare. Kunskapen var enorm, men det var även dogmen.

De här männen bemöts med kalla handen överallt. Men om vi håller oss på Kolozzeum :D startar de en tråd i ämnet får de en handfull "sluta gnäll" "det är ditt fel att forumet tappar besökare!" "Det är såna som du som gör att jag inte vill läsa här!"sedan låses tråden av en mod. Försöker de röra sig i utkanten av ämnet, eller blir påminda om detta i någon annan diskussion och vill inglika något då blir det "du derailar!" "Inte den där skiten igen!" Sedan låser en mod tråden.

Känslan av att vara oönskad och ratad blir verkligen total. Bara personens existens stör för andra, skrämmer, och är oönskad. Överallt.

Du har helt rätt, och det är bedrövligt för dem också. Men hur tänker du att man bör göra på Kolozzeum för att man ska få bukt med problemet?

Tricklew
2019-08-06, 11:36
Finns inget ställe som blir bättre av incels tyvärr, att ge de ett eget utrymme hade varit omöjligt, deras mål i samhället är att frälsa så många som möjligt att må lika dåligt som dom. Ingen incel blir en lyckligare eller bättre människa av att umgås med sina egna tyvärr, de får bara varandra att må sämre.

Sedan så förstår jag varför så få killar får napp på nätet, har hängt på lite swingerssidor senaste tiden och de flesta killar kan tyvärr inte stava till hej och deras presentation brukar vara helt ointressanta, om den ens är läsbar.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 11:41
N



Du har helt rätt, och det är bedrövligt för dem också. Men hur tänker du att man bör göra på Kolozzeum för att man ska få bukt med problemet?

Man låter dem helt enkelt ha en relationstråd där de får diskutera sådana här saker. Där man svarar dem, argumenterar emot eller håller med, kallar dem dumma i huvudet om de är dumma i huvudet, ger dem tips, förståelse eller påpekar att det är kört för en sån som dem för att de är såna losers.

Det spelar ingen större roll. De vill få diskutera de här frågorna. Få mothugg eller medhåll. Allt som kan få dem att känna att någon lyssnar och att de är snäppet mer värdefulla som människor än att andra bara önskar att de försvinner.

Anders The Peak
2019-08-06, 11:50
Personligen tycker jag inte att tråden spårade ur. Utkristalliserade många tänkvärda saker som hänger både ihop med motivet med träning och orsaker till missbruk på ett trevligt och uttömmande sätt.

Kan säkert användas som grund för examensarbeten på många olika nivåer.

Nu är det lite väl mycket Asperger för hur vissa vill det ska se ut. Men så ser inte verkligheten ut.

Grahn
2019-08-06, 12:12
Att diskutera mänskligt beteende kan vara rätt intressant, vad attraherar oss, hur varierar det över ålder och är det man tror man vill ha verkligen det man vill ha etc etc.

Dock trist om varje tråd blir en sådan tråd inom 10 minuter.

Läskeblask
2019-08-06, 13:20
Jag har varit medlem sen 2006. Tyvärr har många rologa typer försvunnit vilket har lett till att intressanta trådar blivit bort. Sen tycker jag personligen att endel trådat blivit låsta för snabbt. Personligen saknar jag relationstråden. Den var bra. Såna trådar är intressanta likaså politik osv men de spårar ur snabbt precis som allt annats som väcker debatt. Stekpanna-trådar och liknande är inte så intressanta för dom flesta.

Anton Fräs
2019-08-06, 13:41
Trådarna blir ju låsta för att som spårar totalt, det är ju därför vi inte kan ha relationstrådar eller politiska ämnen. Modsen kan ju inte rensa hur många inlägg som helst.

Lafayette
2019-08-06, 13:43
Trådarna blir ju låsta för att som spårar totalt, det är ju därför vi inte kan ha relationstrådar eller politiska ämnen. Modsen kan ju inte rensa hur många inlägg som helst.

Kan man inte bara banna dem direkt så man slipper rensa? De orkar väl inte skapa hur många konton som helst.

Eller jo, det är väl precis det de orkar.*jorgen*

Akerhage
2019-08-06, 13:45
Kan man inte ha en tråd "[Enter at your own risk] - För Kolos troll" som det kan diskuteras vad som helst. De som går in i tråden får räkna med att bli arga? De som inte vill se skiten har resten av brädan att plöja igenom? Sen kan ju såklart regler gälla även här som för övrigt, men kanske lättare moderera en sådan tråd?

Dock kanske en sådan tråd skapar en dålig stämning på resten av forumet med? Eller personer som attackerar varandra osv?

Lafayette
2019-08-06, 13:47
Kan man inte ha en tråd "[Enter at your own risk] - För Kolos troll" som det kan diskuteras vad som helst. De som går in i tråden får räkna med att bli arga? De som inte vill se skiten har resten av brädan att plöja igenom? Sen kan ju såklart regler gälla även här som för övrigt, men kanske lättare moderera en sådan tråd?

Dock kanske en sådan tråd skapar en dålig stämning på resten av forumet med? Eller personer som attackerar varandra osv?

Det finns ju regler som måste följas oavsett, man kan ju inte ha undantag. Och får erkänna att sådana trådar spårar ur totalt, hardcore nazister brukade ju besöka relationstrådarna bland annat.

Anton Fräs
2019-08-06, 13:58
Kan man inte bara banna dem direkt så man slipper rensa? De orkar väl inte skapa hur många konton som helst.

Eller jo, det är väl precis det de orkar.*jorgen*

Det är ju precis det dom gör tyvärr. Sedan är det ju inte bara de återkommande om-reg människorna som fuckar upp forumet utan även ett gäng nuvarande medlemmar som dels svarar på trollinlägg och dels troll som ligger precis på gränsen alternativt personer med mycket udda åsikter och tydlig agenda som hetsar upp folk i tråd efter tråd.

Det finns ju regler som måste följas oavsett, man kan ju inte ha undantag. Och får erkänna att sådana trådar spårar ur totalt, hardcore nazister brukade ju besöka relationstrådarna bland annat.

Jag håller med. Det är ju grava hemskheter folk skriver som härstammar ur alla möjliga politiska spektra och även hot och rena förolämpningar.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 14:03
Spårar trådarna ur egentligen? Om en person uttrycker en åsikt, erfarenhet, fundering som resten klassificerar som "Nej Fy fan en sån!!" och pga. att denna/dessa personer försöker delta så är tråden förstörd, diskussionen, stämningen allt förstört...hur tror ni dessa människor känner när deras blotta närvaro dödar all glädje för alla andra? Det är en känsla av saltad och bränd jord. Att allt man närmar sig dör, man är verkligen pariah.

Kanske skulle man kunna diskutera med dem? Klaga på dem? Bemöta dem på något sätt? Istället för att anse att allt de berör dör och deras blotta närvaro förstör.

d1anny2
2019-08-06, 14:13
...har hängt på lite swingerssidor senaste tiden...
Har du namn på dessa? Gått lite i de tankarna på sistone.

Har för övrigt märkt utvecklingen. Dock mer i att det startas en himla massa trådar med samma snarlika titlar och inlägg. Brukar nöja mig med att undvika dem.

VoDaresVins
2019-08-06, 14:22
Hör inte till ämnet om urspårade trådar men blir nästan lite tårögd när man tänker tillbaka på hur livligt forumet var tidigare. Man kunde t.ex. ungefär varje dag gå in i matlagningstråden och få nya recepttips för folk delade hela tiden med sig av nya recept de testat på osv. Motsvarande i alla delar av forumet. Nu hänger jag kvar för känner inte till nåt bättre forum där diskussionerna hålls städade av moderatorerna. Så thumbsup för att ni orkar hålla det städat.

Läskeblask
2019-08-06, 14:45
Lite måste man ju tåla. Jwzrd fick ju härja på rätt fritt i tiderna t.ex. Jag fattar att påhopp osv inte bör tillåtas men ofta blir det ju ett par sidor med trollinlägg men ja..Kolozzeum är endå ett forum som har minimalt med trolleri, enda jag lagt märke till är folk som småjävlas.

Aryt
2019-08-06, 15:00
Jag har fått lära mig att inte låta rasisters uttalanden stå obemötta.

Jag har fått lära mig att inte låta sexist uttalanden stå obemötta.

Jag står för att jag inte accepterar koloiter som inte inte har något problem med att 16 % av män skulle våldta en kvinna om de kom undan det.
Jag står för att jag inte accepterar koloiter som uttrycker sig olämpligt om sexuellt kring minderåriga.

Klart detta krockar med kolos demografi.. frågan är om vi vill ha ytterligare en hatbastion eller om vi kan reclaima forumet till mer samhällsnära (dvs "politisk korrekt") diskurs?

Den som känner sig träffad kanske ska ta åt sig.


Jag blir äcklad över hur trådarna urartar - så som han som i en tråd om testosteronbrist skröt om att "hans" kvinnor brukar säga att "första gången som ..., enda gången som ...

Matsa
2019-08-06, 15:04
Ledsen Stoltz, vi kan inte ha trevliga saker på det här forumet längre. Case in point ^

Fishta
2019-08-06, 15:07
Folk kommer inte tillbaka för att familj och karriär tar över allt mer. Det finns en falsk nostalgi kring detta forum (och forum generellt) om hur underbart allting var.

För att inte tala om att forum har ersatts med sociala medier totalt.

Anton Fräs
2019-08-06, 15:12
Ledsen Stoltz, vi kan inte ha trevliga saker på det här forumet längre. Case in point ^

Oh yes.

Diomedea exulans
2019-08-06, 15:12
Jag blir äcklad över hur trådarna urartar - så som han som i en tråd om testosteronbrist skröt om att "hans" kvinnor brukar säga att "första gången som ..., enda gången som ...
Åh, du tänker på mitt inlägg. Vet du, när jag skrev det så tänkte jag "Aryt kommer säkert missa de finare nyanserna i
det här inlägget", och jag hade rätt. Du missade alltså att jag skrev att jag misstänkte att det som tjejerna sa berodde på att de uppfattade mig som sexuellt konservativ, och att de därför ljög för mig. Tycker du det räknas som "skryt"?

Nu tror jag ju visserligen att du enbart är ute för att trolla. Jag tror du är en man som hittat på en hopkokad internetpersona som är en konstig blandning mellan radikalfeminist och högerkonspirationsteoretiker som du sedan kör stenhårt på för att det är din uppfattning om vad som är skoj. Du påstår att du jobbar inom, vad var det nu, forskning? Något högutbildat var det iallafall. Men ditt usla skriftspråk (stavfelen du gör ibland räcker i sig för att få mig att tro att du trollar), din oförmåga att urskilja nyanser och hur du smiter ifrån tråden varje gång någon äger dig får mig att tro att du är för korkad för ett sådant yrke.

För övrigt undrar jag lite hur moderaterna tänker när de gnäller över att du förstör trådarna som de sedan låser, men inte bannar dig? Har du mutat Mental med öl?

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 15:31
Ledsen Stoltz, vi kan inte ha trevliga saker på det här forumet längre. Case in point ^

Oh yes.

Just den där inställningen är vad som verkligen alienerar dessa ledsna män och gör dem ännu ledsnare. Att de är så jäkla usla att bara deras närvaro dödar allt som är trevligt för alla andra.

När man behandlar män med dessa problem sådär, och tänker så om dem kommer de ta till sig det och agera därefter. Förstör man för andra bara genom att finnas så kommer man antingen finna glädje i att förstöra för andra eller (och/eller) bli suicidal.

Diomedea exulans
2019-08-06, 15:40
Just den där inställningen är vad som verkligen alienerar dessa ledsna män och gör dem ännu ledsnare. Att de är så jäkla usla att bara deras närvaro dödar allt som är trevligt för alla andra.

När man behandlar män med dessa problem sådär, och tänker så om dem kommer de ta till sig det och agera därefter. Förstör man för andra bara genom att finnas så kommer man antingen finna glädje i att förstöra för andra eller (och/eller) bli suicidal.

Fast du får skylla på äpplen och päron också. Matsa och Anton syftar på Aryt, som inte är en av de ledsna män du pratar om.

baggard
2019-08-06, 15:48
Tycker många trådar som "spårar ur" inte ens har spårat ur. Många gånger så fort intensiva diskussioner sker fram och tillbaka så ska locket läggas på av någon anledning

d1anny2
2019-08-06, 15:49
Åh, du tänker på mitt inlägg. Vet du, när jag skrev det så tänkte jag "Aryt kommer säkert missa de finare nyanserna i
det här inlägget", och jag hade rätt. Du missade alltså att jag skrev att jag misstänkte att det som tjejerna sa berodde på att de uppfattade mig som sexuellt konservativ, och att de därför ljög för mig. Tycker du det räknas som "skryt"?

Nu tror jag ju visserligen att du enbart är ute för att trolla. Jag tror du är en man som hittat på en hopkokad internetpersona som är en konstig blandning mellan radikalfeminist och högerkonspirationsteoretiker som du sedan kör stenhårt på för att det är din uppfattning om vad som är skoj. Du påstår att du jobbar inom, vad var det nu, forskning? Något högutbildat var det iallafall. Men ditt usla skriftspråk (stavfelen du gör ibland räcker i sig för att få mig att tro att du trollar), din oförmåga att urskilja nyanser och hur du smiter ifrån tråden varje gång någon äger dig får mig att tro att du är för korkad för ett sådant yrke.

För övrigt undrar jag lite hur moderaterna tänker när de gnäller över att du förstör trådarna som de sedan låser, men inte bannar dig? Har du mutat Mental med öl?Vederbörande är erkänt kämpig att ha att göra med. Var tvungen att gräva i historiken för att minnas men då blev det aha istället.

Matsa
2019-08-06, 15:57
Just den där inställningen är vad som verkligen alienerar dessa ledsna män och gör dem ännu ledsnare. Att de är så jäkla usla att bara deras närvaro dödar allt som är trevligt för alla andra.

När man behandlar män med dessa problem sådär, och tänker så om dem kommer de ta till sig det och agera därefter. Förstör man för andra bara genom att finnas så kommer man antingen finna glädje i att förstöra för andra eller (och/eller) bli suicidal.

Jag kan inte påstå att jag skulle känna några samvetskval för att alienera ett utstuderat troll som har fått uppåt hundra chanser och fortfarande uppför sig lika vidrigt som någonsin. Det är en person som är så usel att blotta närvaron dödar allt som är trevligt för alla andra, träffande beskrivning!

Jag ger dig en poäng för det du har sagt tidigare i tråden. Vissa av de här personerna kan gå att diskutera med, det är en bra sak man kan göra om man orkar men inget man kan kräva av folk. Lägg dock inte den energin på någon som så uppenbart bara bedriver lekstuga på forumet, det är bortkastat.

Määng
2019-08-06, 16:04
Jag har inte ens tänkt på att jag stör mig på detta förrän den här tråden skapades faktiskt. Men då slog det mig att jag undviker trådar i allmänt just pga av den anledning du beskriver, fast jag har gjort det omedvetet.

Diomedea exulans
2019-08-06, 16:16
Tycker många trådar som "spårar ur" inte ens har spårat ur. Många gånger så fort intensiva diskussioner sker fram och tillbaka så ska locket läggas på av någon anledning
Tycker du har en poäng. Minns ett par trådar jag läste på ett amerikanskt byggarforum där två eller fler medlemmar käbblade i caps lock med väldigt otrevliga fraser i sida upp och sida ner. Dessa trådar mynnade ut i att efter typ åtta sidor så hade saken retts ut och käbblarna var vänner. Jag minns att jag tänkte "på ett svensk forum hade tråden blivit låst efter två sidor". Jag är inte säker på att den svenska modellen är den bästa.
Vederbörande är erkänt kämpig att ha att göra med. Var tvungen att gräva i historiken för att minnas men då blev det aha istället.

Jag blev nog extra triggad av att tänka att hen kanske hade en poäng. Det var kanske äckligt skrivet av mig. Lite "too much info"-inlägg. Men jag tänkte på att taket brukade vara relativt högt i bl a dejtingtråden förut och ganska snaskiga/äckliga detaljer accepterades. Kolo var lite av en oas för att dela med sig av saker man inte vågade skriva på Facebook, om man så vill.

wintersnowdrift
2019-08-06, 16:47
Man låter dem helt enkelt ha en relationstråd där de får diskutera sådana här saker. Där man svarar dem, argumenterar emot eller håller med, kallar dem dumma i huvudet om de är dumma i huvudet, ger dem tips, förståelse eller påpekar att det är kört för en sån som dem för att de är såna losers.

Det spelar ingen större roll. De vill få diskutera de här frågorna. Få mothugg eller medhåll. Allt som kan få dem att känna att någon lyssnar och att de är snäppet mer värdefulla som människor än att andra bara önskar att de försvinner.

Att diskutera mänskligt beteende kan vara rätt intressant, vad attraherar oss, hur varierar det över ålder och är det man tror man vill ha verkligen det man vill ha etc etc.

Dock trist om varje tråd blir en sådan tråd inom 10 minuter.

Spårar trådarna ur egentligen? Om en person uttrycker en åsikt, erfarenhet, fundering som resten klassificerar som "Nej Fy fan en sån!!" och pga. att denna/dessa personer försöker delta så är tråden förstörd, diskussionen, stämningen allt förstört...hur tror ni dessa människor känner när deras blotta närvaro dödar all glädje för alla andra? Det är en känsla av saltad och bränd jord. Att allt man närmar sig dör, man är verkligen pariah.

Kanske skulle man kunna diskutera med dem? Klaga på dem? Bemöta dem på något sätt? Istället för att anse att allt de berör dör och deras blotta närvaro förstör.

Jag älskar att diskutera mänskligt beteende, relationer, drivkrafter, samhällsfrågor, politisk filosofi, ideologiska frågor om mänsklig natur osv osv. Tyvärr är det ju då mina älsklingsämnen som alltid barkar därhän.

Angående att bemöta dessa incels/troll så har jag verkligen försökt ett antal gånger. Problemet är att inceltrollen inte är intresserade av att diskutera, de är bara intresserade av att predika sin världsåskådning. Det blir med andra ord inte en diskussion öht. Sen får man skilja på troll och, ptja, bittra och lite gnälliga användare. I den sedan länge hädangångna relationstråden (RIP) så vet jag att många störde sig på att en viss användare ständigt upprepade hur mkt lättare kvinnor har det i typ alla situationer (så även jag). Men, han trollade inte utan var genuin och gick att diskutera med. Den typen av diskussioner, även om de kanske hamnar på rundgång ibland, är jag helt fine med. Att bli kallad diverse tillmälen av ett troll som inte kan debattera utan mest använder :laugh: -smileys i inlägg efter inlägg är däremot inte så himla givande för någon. Väldigt synd att det beteendet ständigt tar över, men dessa individer har kanske bara halvdöda forum som utlopp och det är väldigt svårt att ta någons enda källa till syre ifrån dem.

Gregow
2019-08-06, 16:59
Tycka vad man vill men det ger sällan något att önska att andra driver igenom den förändring man vill se. Sluta gnäll och gör nåt åt saken.

Lafayette
2019-08-06, 17:07
Tycka vad man vill men det ger sällan något att önska att andra driver igenom den förändring man vill se. Sluta gnäll och gör nåt åt saken.

Tror inte det går då det inte går att tillsätta nya moderatorer. Då kan det inte stödas upp och bannas när alla nyreggade hatiska medlemmar gör så att trådar spårar ur. Tror främst det är problemet, men vet inte.

Gregow
2019-08-06, 17:12
Tror inte det går då det inte går att tillsätta nya moderatorer. Då kan det inte stödas upp och bannas när alla nyreggade hatiska medlemmar gör så att trådar spårar ur. Tror främst det är problemet, men vet inte.
Du kan skapa trådar som inte intresserar trollen, ignorera trollen, låta moderaterna städa osv. Eller skita i det, förstås. Vad som garanterat inte hjälper är att gnälla över saker som inte går att förändra.

Lafayette
2019-08-06, 17:21
Gnälla som e så gött.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 17:45
Jag tycker såhär: En ny relationstråd som Mental inte låser, och i den diskuterar folk sina relationer, brist på relationer osv. i den tråden får man ventilera, undra, kritisera, föra fram en misogyn agenda om man vill det, diskutera. Hänvisa till feminism, invandring, sina psykiska problem osv. hur det kanske påverkar ens relationer. Generellt och personligt. Oneliners eller wall of text.

Blir det fem sidor på raken om att kvinnor har det lättare så blir det så. kritisera personen som orsakat det för det, bemöt han med argument eller kalla honom dum i huvudet. Så länge det inte är grova personangrepp, hot mot person och liknande så låt det vara.

Att inte få diskutera sina problem, ens anonymt på internet för att någon har bestämt att just ensamma ledsna mäns problem och frustration är något som inte får nämnas, för nämns det vill jag inte vara med och all glädje är förstörd!.... det är fruktansvärt.

"Sånt hör inte hemma på Kolozzeum!" kanske någon tycker...men ärligt talat, ingen tycker att det hör hemma någonstans. Vi kan göra en skillnad här. Något bra. Det här är en växande grupp som verkligen refuseras allt, av alla, och som ingen vill lyssna på. De söker sig hit av någon anledning.

Vi kan naturligtvis inte lösa deras problem men det kanske inte behövs heller. Det kanske gör en helt jävla stor skillnad för sådana att någon bryr sig tillräckligt mycket för att säga att du är helt jävla dum i huvudet och har helt jävla fel. Istället för "Åh nej inte det här! Nu lämnar jag detta! Allt är förstört för att du kom hit!" Utöver det får vi en relationstråd att åtminstone försöka diskutera normalt i.

Gregow
2019-08-06, 17:58
Jag tycker såhär: En ny relationstråd som Mental inte låser, och i den diskuterar folk sina relationer, brist på relationer osv. i den tråden får man ventilera, undra, kritisera, föra fram en misogyn agenda om man vill det, diskutera. Hänvisa till feminism, invandring, sina psykiska problem osv. hur det kanske påverkar ens relationer. Generellt och personligt. Oneliners eller wall of text.

Blir det fem sidor på raken om att kvinnor har det lättare så blir det så. kritisera personen som orsakat det för det, bemöt han med argument eller kalla honom dum i huvudet. Så länge det inte är grova personangrepp, hot mot person och liknande så låt det vara.

Att inte få diskutera sina problem, ens anonymt på internet för att någon har bestämt att just ensamma ledsna mäns problem och frustration är något som inte får nämnas, för nämns det vill jag inte vara med och all glädje är förstörd!.... det är fruktansvärt.

"Sånt hör inte hemma på Kolozzeum!" kanske någon tycker...men ärligt talat, ingen tycker att det hör hemma någonstans. Vi kan göra en skillnad här. Något bra. Det här är en växande grupp som verkligen refuseras allt, av alla, och som ingen vill lyssna på. De söker sig hit av någon anledning.

Vi kan naturligtvis inte lösa deras problem men det kanske inte behövs heller. Det kanske gör en helt jävla stor skillnad för sådana att någon bryr sig tillräckligt mycket för att säga att du är helt jävla dum i huvudet och har helt jävla fel. Istället för "Åh nej inte det här! Nu lämnar jag detta! Allt är förstört för att du kom hit!" Utöver det får vi en relationstråd att åtminstone försöka diskutera normalt i.
Jag håller med om detta och tycker för övrigt du har en sympatisk inställning i den frågan.

Vad gäller den här tråden i övrigt, om att forumet inte är som förut och tråkiga element sprider sig... Visst, så är det. Det finns troll, dårar och annat avsinnigt avskrapsfnas. Nog vore det skönt att slippa, men vi vet sen gammalt att det inte går att göra något åt saken. Frågan är således: När fan skapade du senast en intressant tråd och bidrog till ett bättre forum?

För, det är liksom antingen det eller dra någon annanstans.

delta_mats
2019-08-06, 18:00
Kan man inte bara banna dom?
De är ju som ett virus som sprider sig och förpestar allting som kommer i dess väg. Kollo håller på att gå under.
Vad som diskuteras och vad som inte får diskuteras är en stark bidragande orsak.

Bärsärk
2019-08-06, 18:51
Sorry för att jag high jackar tråden men vad kan man göra för att få Kolo mer aktivt igen?

Dessväre är jag mer fluktarn som följer och läser, snarare än skriver

Tror du måste få folk att bli intresserade av hela själva konceptet med ett forum, vilket lär vara ganska omöjligt med tanke på hur mycket alternativ som finns idag.

Magnus N
2019-08-06, 18:53
Kan man inte bara banna dom?
De är ju som ett virus som sprider sig och förpestar allting som kommer i dess väg. Kollo håller på att gå under.
Vad som diskuteras och vad som inte får diskuteras är en stark bidragande orsak.

När det är så enkelt att registrera om sig är det nog nästan meningslöst, tror sedan inte heller att moderatorerna har så de kan ip-banna.

Angel
2019-08-06, 18:57
Älskade relationstråden!

Stoltz
2019-08-06, 19:12
Jag tycker såhär: En ny relationstråd som Mental inte låser, och i den diskuterar folk sina relationer, brist på relationer osv. i den tråden får man ventilera, undra, kritisera, föra fram en misogyn agenda om man vill det, diskutera. Hänvisa till feminism, invandring, sina psykiska problem osv. hur det kanske påverkar ens relationer. Generellt och personligt. Oneliners eller wall of text.

Blir det fem sidor på raken om att kvinnor har det lättare så blir det så. kritisera personen som orsakat det för det, bemöt han med argument eller kalla honom dum i huvudet. Så länge det inte är grova personangrepp, hot mot person och liknande så låt det vara.

Att inte få diskutera sina problem, ens anonymt på internet för att någon har bestämt att just ensamma ledsna mäns problem och frustration är något som inte får nämnas, för nämns det vill jag inte vara med och all glädje är förstörd!.... det är fruktansvärt.

"Sånt hör inte hemma på Kolozzeum!" kanske någon tycker...men ärligt talat, ingen tycker att det hör hemma någonstans. Vi kan göra en skillnad här. Något bra. Det här är en växande grupp som verkligen refuseras allt, av alla, och som ingen vill lyssna på. De söker sig hit av någon anledning.

Vi kan naturligtvis inte lösa deras problem men det kanske inte behövs heller. Det kanske gör en helt jävla stor skillnad för sådana att någon bryr sig tillräckligt mycket för att säga att du är helt jävla dum i huvudet och har helt jävla fel. Istället för "Åh nej inte det här! Nu lämnar jag detta! Allt är förstört för att du kom hit!" Utöver det får vi en relationstråd att åtminstone försöka diskutera normalt i.

Detta tycker jag hade varit briljant. Dock på premissen att, som du tog upp, ska du ge så ska du kunna ta. Det kommer aldrig fungera om en del får spy all galla de vill på en annan grupp, och sen får inte den gruppen spy tillbaka.

Sen gäller det då också att det faktiskt hålls inom den tråden. Som jag skrev i originalposten så är mitt problem egentligen inte med att det finns i allmänt som så, utan att det nu började synas i träningsdelen med.

Frågan är dock - Var, om, drar man gränsen i en sådan tråd? Får det vara att alla kvinnor är manipulativa horor? Är det när alla män är ljugande våldtäktsmän? Eller när alla invandrare stjäl våra svenska kvinnor och sedan behandlar dem som boskap?
Det kan verka överspelat men det är ju inom de områdena som flera av de låste trådarna börjat gå, och då blir snart frågan - Är det bästa en free-for-all, och skulle moderatorerna kunna acceptera det? Eller drar vi gränsen någonstans, och i så fall var?

Lafayette
2019-08-06, 19:16
Kolo är inget Flashback, så det kommer inte gå. Andra regler här och mer städat. Vilket jag uppskattar.

Aryt
2019-08-06, 19:22
Åh, du tänker på mitt inlägg. Vet du, när jag skrev det så tänkte jag "Aryt kommer säkert missa de finare nyanserna i
det här inlägget", och jag hade rätt. Du missade alltså att jag skrev att jag misstänkte att det som tjejerna sa berodde på att de uppfattade mig som sexuellt konservativ, och att de därför ljög för mig. Tycker du det räknas som "skryt"?


"Äger"

Kan vi sluta använda ord direkt från kolonialismen?
Vad jag löneslavar som är väl irrelevant.

Anledningen att jag skrev lite extra till dig Dio är att jag förstår att du har en chans till bättring, en konstnärssjäl till en annan.
Sedan tycker jag att det är problematiskt att användare skriver att vissa ska våldtas (GoT-tråden), pratar om att on**nera till de kvinnliga medlemmarna (nu borttagen tråd), accepterande inställning till sexuellt våld mot kvinnor (arsle-tråden), fetischerande av transpersoner etc. Om det innebär att jag är "ägd" får jag väl ta att bli "ägd" så att säga om du förstår vad jag menar.

Jag blev nog extra triggad av att tänka att hen kanske hade en poäng. Det var kanske äckligt skrivet av mig. Lite "too much info"-inlägg.
<3


Jag kan inte påstå att jag skulle känna några samvetskval för att alienera ett utstuderat troll som har fått uppåt hundra chanser och fortfarande uppför sig lika vidrigt som någonsin. Det är en person som är så usel att blotta närvaron dödar allt som är trevligt för alla andra, träffande beskrivning!

Jag ger dig en poäng för det du har sagt tidigare i tråden. Vissa av de här personerna kan gå att diskutera med, det är en bra sak man kan göra om man orkar men inget man kan kräva av folk. Lägg dock inte den energin på någon som så uppenbart bara bedriver lekstuga på forumet, det är bortkastat.

+1
Tror att det är något med adminrättighter, ganska tekniskt, som gör att det är svårt att banna testo.trollet.

PixelMiner
2019-08-06, 19:25
Jag tror det Kolozzeums utveckling har att göra med följande:

1. Det minskade intresset för internetforum som form för diskussioner - Det är ju inte bara Kolo som har gått den här vägen. Flera andra forum som jag följer verkar gå samma väg. Färre och färre medlemmar. Ofta är det bara några gamla trotjänare kvar samt en bunt nyregistrerade troll.

2. MM Sports övertagande av forumet och därmed slutet på den tekniska utvecklingen - Om jag förstått det rätt så finns det i princip ingen som har kontroll på forumet längre. Hade man haft det så skulle man kunnat installera lite mer kontrollverktyg för att minska mängden galningar. Mitt förslag har varit att man skall stoppa nya användare ifrån att posta i "Allmänt". De måste alltså först diskutera seriöst i träningsdelen i några månader/antal poster innan de får klampa in i "vardagsrumsdiskussionerna". Samma sak med användare som blir avstängda temporärt. De måste då "ta om sitt kolo-körkort" genom högkvalitativa (eller åtminstone någorlunda givande) poster i träningsdelen. Men tyvärr går det ju inte att installera några sådana forum-plugins eftersom den nuvarande serverägaren inte verkar bry sig. Vilket antagligen hör ihop med punkt 1.

VoDaresVins
2019-08-06, 19:25
Antar forumet inte har nån sån teknisk lösning men att nya användare skulle behöva vänta t.ex. en månad från registrering till första inlägg tror jag skulle ta död på orken till omregistrering. Liksom genomskinligt nu när nyreggade kommer in och predikar från dag ett. Sen misstänker jag också en del medlemmar skapar nya konton för att ställa nybörjarfrågor men det är bara en gissning.

delta_mats
2019-08-06, 19:35
När det är så enkelt att registrera om sig är det nog nästan meningslöst, tror sedan inte heller att moderatorerna har så de kan ip-banna.

Tror dock inte de vill bli bannade konstant. Med vissa undantag.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 20:26
Detta tycker jag hade varit briljant. Dock på premissen att, som du tog upp, ska du ge så ska du kunna ta. Det kommer aldrig fungera om en del får spy all galla de vill på en annan grupp, och sen får inte den gruppen spy tillbaka.

Sen gäller det då också att det faktiskt hålls inom den tråden. Som jag skrev i originalposten så är mitt problem egentligen inte med att det finns i allmänt som så, utan att det nu började synas i träningsdelen med.

Frågan är dock - Var, om, drar man gränsen i en sådan tråd? Får det vara att alla kvinnor är manipulativa horor? Är det när alla män är ljugande våldtäktsmän? Eller när alla invandrare stjäl våra svenska kvinnor och sedan behandlar dem som boskap?
Det kan verka överspelat men det är ju inom de områdena som flera av de låste trådarna börjat gå, och då blir snart frågan - Är det bästa en free-for-all, och skulle moderatorerna kunna acceptera det? Eller drar vi gränsen någonstans, och i så fall var?

Jag tror att dessa män blir glada om någon bryr sig tillräckligt för att spy galla på dem. Att någon spyr galla på en betyder att personen har lyssnat på en, läst eller åtminstone skummat igenom vad man skrivit. Det blir ett kvitto på att man existerar öht. Det är den här inställningen att "är han här så går jag hem" att man är så oönskad att man inte får vara någonstans utan dessutom förstör för alla andra bara genom att dyka upp, det blir så väldigt, tja...tragiskt? (dessutom ger det tyngd åt argumenten/ideologin..."får inte jag säga detta så måste det jag säger vara sanningen!").

Var gränsen skall dras? Jag tycker att man bör få uttrycka åsikter som "Kvinnor är manipulativa horor" "Invandrare stjäl svenska kvinnor och behandlar dem som boskap" "Män är ljugande våldtäktsmän", men jag tycker inte man får gå direkt på person med så grova angrepp tex. "Anna Andersson är en manipulativ hora!". Håller man det generellt, och man angriper en grupp istället för en individ tycker jag personligen att man skall få säga det mesta. Trots att det kanske bryter mot HMF.

Men just jag är helt fel person att sätta exakta regler för en sådan diskussion, dels spårar jag ofta ur själv, och jag äger helt enkelt inte den kompetensen att kunna göra det själv. Utan det tycker jag isåfall vi som är intresserade av att diskutera ämnet tillsammans med modsen gemensamt skall sätta upp.

Armed Dingo
2019-08-06, 20:33
Jag hade hellre diskuterat varför folk med dessa åsikter existerar än att höra deras åsikter. Folk, inkl jag själv, är ibland så dåliga på att uttrycka sina åsikter.

Är det ett svenskt problem, det här med drivorna av män som fått för sig att de ska kunna få någon som är mer attraktiv än de själva är? Är det Alla lika värda“ som strular till det igen?

Anton Fräs
2019-08-06, 20:42
Jag hade hellre diskuterat varför folk med dessa åsikter existerar än att höra deras åsikter. Folk, inkl jag själv, är ibland så dåliga på att uttrycka sina åsikter.

Är det ett svenskt problem, det här med drivorna av män som fått för sig att de ska kunna få någon som är mer attraktiv än de själva är? Är det Alla lika värda“ som strular till det igen?

Spåra nu inte tråden på en diskussion om detta igen.

Armed Dingo
2019-08-06, 20:52
Spåra nu inte tråden på en diskussion om detta igen.

Ber om ursäkt

Rahf
2019-08-06, 21:10
Aryt är anledningen till att jag skriver betydligt mindre på Kolo, ja.

Är det så svårt att bara dunderbanna alla nyreggade användare vars första och/eller enda bidrag är att diskutera i en relationstråd? Alternativt kan väl MMSport få tummen ur och ge oss möjligheten att fördröja nyreggades möjligheter att skriva inlägg eller starta trådar. Typ, max antal inlägg per dag, eller låst från att delta i vissa subforum, eller tre dagar innan man får skriva inlägg. Något.

svenbanan
2019-08-06, 21:32
Jag lade till Aryt på min ignore-lista härom veckan. Men jag vet inte om den funktionaliteten egentligen funkar så bra. Jag trodde det skulle leda till att allt från den användaren skulle vara "osynligt" för mig. Nu är det ju inte riktigt på det viset, så jag funderar på att avaktivera det igen, eftersom jag tycker det nästan är mer irriterande med "tomma inlägg".

Men jag tror ju iofs att jag kan hålla mig från att gå i polimik med hen ändå, vilket är huvudpoängen för mig för att undvika att spåra ur en massa trådar.

Men Aryt bryter väl inte mot några forumregeler egentligen. Hen är bara ett irriterande troll i större delen av de trådar hen deltar. Nån gång emellanåt kommer det nåt normalt inlägg som inte går ut på att försöka trigga folk till att argumentera och spåra ur trådar.

TranceII
2019-08-06, 21:37
aryt är anledningen till att jag skriver betydligt mindre på kolo, ja.


+1

Lafayette
2019-08-06, 21:38
No worries. Jag fixade problemet när jag skällde ut Aryt sist. Han skulle skärpa sig och ha bättre ton mot de som stod lägre och inte förstod hans intelligenta inlägg.

Andy.da.wohoo
2019-08-06, 21:40
Detta tycker jag hade varit briljant. Dock på premissen att, som du tog upp, ska du ge så ska du kunna ta. Det kommer aldrig fungera om en del får spy all galla de vill på en annan grupp, och sen får inte den gruppen spy tillbaka.

Sen gäller det då också att det faktiskt hålls inom den tråden. Som jag skrev i originalposten så är mitt problem egentligen inte med att det finns i allmänt som så, utan att det nu började synas i träningsdelen med.

Frågan är dock - Var, om, drar man gränsen i en sådan tråd? Får det vara att alla kvinnor är manipulativa horor? Är det när alla män är ljugande våldtäktsmän? Eller när alla invandrare stjäl våra svenska kvinnor och sedan behandlar dem som boskap?
Det kan verka överspelat men det är ju inom de områdena som flera av de låste trådarna börjat gå, och då blir snart frågan - Är det bästa en free-for-all, och skulle moderatorerna kunna acceptera det? Eller drar vi gränsen någonstans, och i så fall var?

Ett problem med att tillåta en tråd där vissa grupperingar får spy galla över andra grupper är att vi inte har alla grupper representerade på forumet. Det ser jag som en av anledningarna till att forumet blivit tråkigare, det verkar främst vara män i 20-40 års åldern som skriver. De enda kvinnorna som jag känner till på som fortfarande är någorlunda aktiva är wintersnowdrift och Angel. Finns det fler?

Det blir väldigt lätt ensidigt när det bara finns en eller ett fåtal grupperingar som ständigt delger sitt perspektiv över hur världen är orättvis.

svenbanan
2019-08-06, 21:44
No worries. Jag fixade problemet när jag skällde ut Aryt sist. Han skulle skärpa sig och ha bättre ton mot de som stod lägre och inte förstod hans intelligenta inlägg.

Hmm. Av nån anledning känner jag mig tveksam till att detta skulle stämma helt. :D

High1ander
2019-08-06, 22:25
Tyvärr hjälper det inte speciellt mycket att t.ex. sätta sådana som Aryt på ignore då för många hela tiden nappar på hans skit och ser till att trådar spårar ur.

Stora problemet är att för många idioter har bara en chans att verka smarta och det är att "hitta sanningen" (religion, politik och konspirationsgrejer) och sen för att visa hur smarta de är så måste de leka profeter där de förklarar för andra oupplysta hur saker o ting är. I princip, enda sättet för dom att känna sig smarta är att trycka ner andra och sprida sin "vishet".

Det blir även "lätt" för dom att vinna sina argument tycker dom, för normala människor sitter inte och läser om 50 bevis för varför vi landat på månen, men dessa konspirationsteoretiker är väl förberedda med sina "bevis" att allt är en hoax. Skulle man använda samma beteende själv så vore det som att jag t.ex. skulle börja prata svenska med en amerikan och tolka amerikanens brist på svenska som bevis på min överträfflighet.

Jag tolkar iaf. denna ökning av upplysta profeter som en simpel försvarsmekanism hos incels och blåsta människor att försöka ta mark som smarta. Väldigt likt småsyskon som försöker leka med sina för stora syskon, de vill vara med och leka även om de inte klarar av spelet, vilket bara slutar i att de grinar...

Ett Orm
2019-08-06, 22:42
Forum som grej är nog lite ute som platform. Insta och liknade dynga verkar dock vara väldigt kul att lägga ut saker på, helt värdelös form för diskussion. Likejakt deLux.
Facebookgrupper funkar bättre men är oöverskådligt, det som skrevs igår får man skrolla i hundra år för att hitta om gruppen är aktiv. Varje inlägg blir en dagslända.
Synd.

Ang troll tillför de absolut en del, med då ska de var kul som Mr Eks, eller provocerande på ett smart sätt och inte tråkiga och förutsägbara som Aryt.

trädgårdsmöbel
2019-08-06, 22:59
Mycket skäll på lille Aryt nu. Det är en person som kanske är riktig, kanske är en internetteater men jag tycker hon är ganska rolig. Även om det är fejk så kommer hon med ett unikt perspektiv. Radikalfeminism med inslag av konspirationsextremhöger. Bara det gör henne speciell och intressant. Någon som är roligt att bli irriterad på.

Ni är ibland lite för snäva tycker jag. Ni vill ha normala människor som håller sig inför vissa ramar, låt oss säga mellan och med SD och V rent politiskt för att ta en liknelse. Ni verkar vilja ha meningsmotståndare lagom fel och lagom obehagliga enligt någon slags osynlig premiss ni dessutom av någon anledning delar och verkar ha kommit överens om. "You can go half retard, but never go full retard" -typ.

Incelmännen hamnar utanför skalan liksom en del andra åsiktsriktningar, och så fort detta visar sig blir allt förstört, inget roligt längre och screw you guys im going home.

Jag upprepar mig gång på gång men jag känner att jag verkligen vill ha fram en grej här. När man kör med "Får han vara med och leka så går jag hem" så berättar man inte bara att man ogillar någon, man berättar att den man ogillar är så dålig att alla andra förlorar mig om han får vara med. Mig eller honom? Är en ganska bekväm lek att köra när man är den som är omtyckt. Skulle man ändå förlora den så lämnar man den man ogillar med känslan av att det är dennes fel att de andra förlorat dig. Vilket är tja... inte så kul.

Bob90
2019-08-06, 23:03
Mycket skäll på lille Aryt nu. Det är en person som kanske är riktig, kanske är en internetteater men jag tycker hon är ganska rolig. Även om det är fejk så kommer hon med ett unikt perspektiv. Radikalfeminism med inslag av konspirationsextremhöger. Bara det gör henne speciell och intressant. Någon som är roligt att bli irriterad på.

Ni är ibland lite för snäva tycker jag. Ni vill ha normala människor som håller sig inför vissa ramar, låt oss säga mellan och med SD och V rent politiskt för att ta en liknelse. Ni verkar vilja ha meningsmotståndare lagom fel och lagom obehagliga enligt någon slags osynlig premiss ni dessutom av någon anledning delar och verkar ha kommit överens om. "You can go half retard, but never go full retard" -typ.

Incelmännen hamnar utanför skalan liksom en del andra åsiktsriktningar, och så fort detta visar sig blir allt förstört, inget roligt längre och screw you guys im going home.

Jag upprepar mig gång på gång men jag känner att jag verkligen vill ha fram en grej här. När man kör med "Får han vara med och leka så går jag hem" så berättar man inte bara att man ogillar någon, man berättar att den man ogillar är så dålig att alla andra förlorar mig om han får vara med. Mig eller honom? Är en ganska bekväm lek att köra när man är den som är omtyckt. Skulle man ändå förlora den så lämnar man den man ogillar med känslan av att det är dennes fel att de andra förlorat dig. Vilket är tja... inte så kul.
Den där analysen får du nog göra ett bättre försök på :p

Blaine
2019-08-06, 23:59
Kolozzeum har väl sakta gått ned sig sedan åtminstone 8-9 år sedan, så detta är inget nytt. Nu är det bara extra tydligt dåligt.

WHITEFOLKS
2019-08-07, 01:41
Jag älskar att diskutera mänskligt beteende, relationer, drivkrafter, samhällsfrågor, politisk filosofi, ideologiska frågor om mänsklig natur osv osv. Tyvärr är det ju då mina älsklingsämnen som alltid barkar därhän.

Angående att bemöta dessa incels/troll så har jag verkligen försökt ett antal gånger. Problemet är att inceltrollen inte är intresserade av att diskutera, de är bara intresserade av att predika sin världsåskådning. Det blir med andra ord inte en diskussion öht. Sen får man skilja på troll och, ptja, bittra och lite gnälliga användare. I den sedan länge hädangångna relationstråden (RIP) så vet jag att många störde sig på att en viss användare ständigt upprepade hur mkt lättare kvinnor har det i typ alla situationer (så även jag). Men, han trollade inte utan var genuin och gick att diskutera med. Den typen av diskussioner, även om de kanske hamnar på rundgång ibland, är jag helt fine med. Att bli kallad diverse tillmälen av ett troll som inte kan debattera utan mest använder :laugh: -smileys i inlägg efter inlägg är däremot inte så himla givande för någon. Väldigt synd att det beteendet ständigt tar över, men dessa individer har kanske bara halvdöda forum som utlopp och det är väldigt svårt att ta någons enda källa till syre ifrån dem.

Jag gissar att det är mig du syftar på och jag var och är egentligen inte sådär jätteintresserad av just dejtingdelen av det hela. Dock är det väldigt symboliskt och lätt att använda som exempel för hur man som man kan bli ensam och vara helt utan värde (lite i riktning som det filjmölk pratar om) om man inte själv är drivande och tar tag i saker.

Jag är extremt ensam och får väldigt lite social kontakt bara för könet jag är fött som och personlighetsläggningen jag har. Sånt är livet och det finns inga roliga -ismer som kämpar för att förändra det eller egentligen någon som bryr sig alls.

Matsa
2019-08-07, 02:22
Mycket skäll på lille Aryt nu. Det är en person som kanske är riktig, kanske är en internetteater men jag tycker hon är ganska rolig. Även om det är fejk så kommer hon med ett unikt perspektiv. Radikalfeminism med inslag av konspirationsextremhöger. Bara det gör henne speciell och intressant. Någon som är roligt att bli irriterad på.

Erkänn att det är din handdocka. ;)

The_RobRoy
2019-08-07, 03:36
Det är nog så att forumet har gått ifrån att domineras av sköna ofta udda karaktärer som tog plats, inte var rädda att bjuda på sig själv osv. Sakpade mängder av roliga trådar som man satt och fnissade åt framför datorn.

Till att bli en plats där folk kommer för att skriva av lite frustration om livet utanför kolo.

Jämför bara hur de som var mest aktiva på kolo förr i tiden träffades på kolo-träffar. Det var ju jättevanligt, på så sätt skapades en ännu starkare inre krets av användare som var kärnan i kolo.

Nu för tiden är frekventa postare en helt annan typ, snarare dom som aldrig skulle dyka upp och träffas IRL, utan sitter bara och tangentbordskrigar.

Vet inte om ni som varit med länge håller med om den bilden?

trädgårdsmöbel
2019-08-07, 04:26
Erkänn att det är din handdocka. ;)

Aryt är jag, Mr. Eks är jag osv. Det finns kanske ett tiotal riktiga konton med riktiga personer bakom på Kolozzeum, resten är min dissociativa identitetsstörning.

Jorgen
2019-08-07, 05:26
Det är nog så att forumet har gått ifrån att domineras av sköna ofta udda karaktärer som tog plats, inte var rädda att bjuda på sig själv osv. Sakpade mängder av roliga trådar som man satt och fnissade åt framför datorn.

Till att bli en plats där folk kommer för att skriva av lite frustration om livet utanför kolo.

Jämför bara hur de som var mest aktiva på kolo förr i tiden träffades på kolo-träffar. Det var ju jättevanligt, på så sätt skapades en ännu starkare inre krets av användare som var kärnan i kolo.

Nu för tiden är frekventa postare en helt annan typ, snarare dom som aldrig skulle dyka upp och träffas IRL, utan sitter bara och tangentbordskrigar.

Vet inte om ni som varit med länge håller med om den bilden?
Stämmer bra tycker jag.

Musique
2019-08-07, 06:23
Startade den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238875) i veckan. Första sidan är full av relevanta inlägg, sen spårar det ut totalt på efterföljande sidor. Väldigt synd, var nyfiken på erfarenheter angående det ämne jag tog upp för diskussion.

Grahn
2019-08-07, 07:35
Aryt är jag, Mr. Eks är jag osv. Det finns kanske ett tiotal riktiga konton med riktiga personer bakom på Kolozzeum, resten är min dissociativa identitetsstörning.

Blir rätt tyst här om du tystnar mao. :d

bulldozer
2019-08-07, 07:37
Jag har mest slöläst på kollo ibland numera men håller med Stoltz om att det verkar vara en grupp som kommer in och sabbar flera forum, typen "Buhu, jag hittar ingen att ligga med" som om det en mänsklig rättighet att ligga (köp en docka om det är ett så stort f***ing problem att tjejer med hjärna inte vill ligga med dig)?!
Det tröttsamt att höra det, ingen är intresserad av att just du inte får ligga och alla utom du fattar att det den där inställningen (förutom din kravlista på två A4) som gör att du inte får ligga men av nån anledning så är det nån slags rättighet att kapa diverse trådar och trycka upp i ansiktet på oss hur synd det är om dig och att tjejer är dumma i huvudet för att de inte bara lägger sig med bena i vädret och särar när du kliver in i ett rum..

// Bara lite less på gnället

MackeJuve
2019-08-07, 08:06
Det är nog så att forumet har gått ifrån att domineras av sköna ofta udda karaktärer som tog plats, inte var rädda att bjuda på sig själv osv. Sakpade mängder av roliga trådar som man satt och fnissade åt framför datorn.

Till att bli en plats där folk kommer för att skriva av lite frustration om livet utanför kolo.

Jämför bara hur de som var mest aktiva på kolo förr i tiden träffades på kolo-träffar. Det var ju jättevanligt, på så sätt skapades en ännu starkare inre krets av användare som var kärnan i kolo.

Nu för tiden är frekventa postare en helt annan typ, snarare dom som aldrig skulle dyka upp och träffas IRL, utan sitter bara och tangentbordskrigar.

Vet inte om ni som varit med länge håller med om den bilden?

Jag har en teori som jag har funderat på att posta sedan tråden skapades. Det fanns väl fler användare förut och det var en jämnare fördelning mellan gnällspikar och "sköna" människor. De skönare människorna är gissningsvis hyfsat trevliga även IRL och har således ett rikare socialt liv än gnällspikarna. I takt med att sociala medier slår igenom och användarna blir äldre och t.ex. gängar sig så försvinner de gradvis ifrån forumet. Det blir liksom lite för mycket med Kolozzeum, det blir överflödigt. Gnällspikarna däremot har fortfarande en plats här och de blir ju inte direkt mindre gnälliga i takt med att åren går och inte så mycket händer. Det blir en negativ sållning år för år och procentuellt sett fler gnällspikar.

Jag vill dock påpeka att JAG inte går in i gamla trådar och tänker "shit, vilket party det var här förr i tiden!" utan min bild av det hela är att jag hade roligare här förut för att sajten var ny och spännande för mig samt att jag hade lite lägre tröskel för vad jag tyckte var roligt. Det och att forumet givetvis blir lite mer livfullt när det är fler användare och således högre aktivitet.

BelowAverage
2019-08-07, 08:25
Forumet är ju bra mycket mindre levande. Ni gamla rävar som är missnöjda, pröva att vara mer aktiva och skriv om sådant ni gillar att diskutera så kanske det för med sig förändring.

Sen tror jag att jag anses vara en av gnällspikarna och till mitt försvar kan jag bara säga att interaktioner mellan kvinnor och män är både intressant och tabu att rota i, det är inget man så lätt tar upp i fikarummmet. Jag tycker tvärtom det är trist att inte få diskutera det utan att trådar blir låsta, jag har inga andra ställen att ta den diskussionen.

Ignorera det som stör. Problemet är också att moderatorerna inte kan IP:banna så vill man bli av med någon man anser trolla tror jag enda lösningen är att sluta diskutera med vederbörande.

Matsa
2019-08-07, 08:28
Aryt är jag, Mr. Eks är jag osv. Det finns kanske ett tiotal riktiga konton med riktiga personer bakom på Kolozzeum, resten är min dissociativa identitetsstörning.

Nja, visserligen är du kreativ men ändå. Det var mest tanken på hur du spelar tokfeminist samtidigt som du argumenterar mot dig själv från andra sidan som var lite roande. Jag tror inte att du har samma lömska sida som det där trollet, du verkar för snäll.

MaxTheMarketer
2019-08-07, 15:15
Jag CTRL+F för att se om någon nämnde mig! :D

Jag är tacksam att jag inte har sjunkit så lågt hittills även om jag har haft mina efterblivna trådar sedan förra året (t.ex. om den där "polare" spelade gangster mot mig och tiggde om 100 % ränta på icke-lånade pengar).

Skillnaden mellan mig och Aryt är väl att jag inser mer och mer att tiden är knapp och det finns andra sätt att ge sig själv dopaminkickar på än Big Kolozzeum-drama på nätet.

Samtidigt kan jag ta smällen för teamet och välmåendet här genom att BÅDE jag och Aryt blir permabannade på grund av hur vi har förpestat forumet de senaste två åren.

Rahf
2019-08-07, 15:52
Forumet är ju bra mycket mindre levande. Ni gamla rävar som är missnöjda, pröva att vara mer aktiva och skriv om sådant ni gillar att diskutera så kanske det för med sig förändring.

Sen tror jag att jag anses vara en av gnällspikarna och till mitt försvar kan jag bara säga att interaktioner mellan kvinnor och män är både intressant och tabu att rota i, det är inget man så lätt tar upp i fikarummmet. Jag tycker tvärtom det är trist att inte få diskutera det utan att trådar blir låsta, jag har inga andra ställen att ta den diskussionen.

Ignorera det som stör. Problemet är också att moderatorerna inte kan IP:banna så vill man bli av med någon man anser trolla tror jag enda lösningen är att sluta diskutera med vederbörande.

Ja, det är trist. Men eftersom vissa verkligen inte kan hålla vädrandet av sina åsikter i ett balanserat schack så får vi vad vi får. Skyll på människorna som egentligen bara borde stänga datorn eller telefonen och sen dö.

Ja, jag anser att folk vars 'glädje' består av att förstöra andras diskussioner, intressen, företag, liv, professionella intressen, ja allt produktivt, de kan gott dö. Deras gener är trots allt inte goda nog för att få ligga, så då borde de ju logiskt sett ta sig själva fullständigt ur ekvationen.

För övrigt anser jag att när man trollar på något så udda som Kolozzeum är man en sorglig liten varelse.

Lafayette
2019-08-07, 16:21
Dö kanske känns lite hårt. Dessa människor behöver nog professionell hjälp istället.*jorgen*

Rahf
2019-08-07, 16:28
Dags att rensa.

Aryt
2019-08-07, 17:43
Känns som att jag fått flest omnämningar. Visserligen inte den första som står upp för ljuset och rättvisa.
https://cdn.cnn.com/cnn/interactive/2019/05/world/tiananmen-square-tank-man-cnnphotos/media/01.jpg


Hur slår jag bäst mynt av detta martyr/(ö)kändisskap? Några bud på signaturtexten?


Lite förvånande att folk sitter och önskar livet ur andra, men det är väl helt i linje med den forskning vi diskuterat om impulskontroll och aggressivitet hos män. Lyckligtvis har regeringen inte ännu gjort det olagligt, även om vi har några förslag på gång.
Lite obehagligt hur ni klumpar samman stora grupper personer med skiljnda motiveringar till ett gemensamt. Gissar att det är en del av dehumaniseringen. Sitter några rejäla mobbare här.

Magnus N
2019-08-07, 17:50
Egot man måste ha för att nämna sig i samma andetag som de som stod upp mot Kinas diktatur

d1anny2
2019-08-07, 18:03
Känns som att jag fått flest omnämningar. Visserligen inte den första som står upp för ljuset och rättvisa.

https://cdn.cnn.com/cnn/interactive/2019/05/world/tiananmen-square-tank-man-cnnphotos/media/01.jpg





Hur slår jag bäst mynt av detta martyr/(ö)kändisskap? Några bud på signaturtexten?





Lite förvånande att folk sitter och önskar livet ur andra, men det är väl helt i linje med den forskning vi diskuterat om impulskontroll och aggressivitet hos män. Lyckligtvis har regeringen inte ännu gjort det olagligt, även om vi har några förslag på gång.

Lite obehagligt hur ni klumpar samman stora grupper personer med skiljnda motiveringar till ett gemensamt. Gissar att det är en del av dehumaniseringen. Sitter några rejäla mobbare här.

Tror du tar dig själv på för stort allvar om du tror någon önskar livet ur dig. Själv tycker jag du har varit jobbig att växla åsikter med. Den enda gång vi hade ett sådant utbyte.
Det var pang på i himlens alla väderstreck: olika "bevis", försök till att köra över istället för dialog, klipp ur SAOB med definitioner av ord, tror bestämt du hade mig att vara rasist, du refererade till saker du skrivit i andra trådar som om det var givet att jag skulle läsa hela din produktion här på kollo.

Jag tror och hoppas att det i grunden inte är mer fel på dig än någon annan. Men om du är uppriktigt intresserad av dialog, sympati och medmänsklighet här på forumet skulle jag rekommendera dig att se över din attityd och sättet du skriver (talar?) till andra människor. Detta sagt i all välmening utan ironier eller trollning. Och snälla, citera inte bara för att såga mig.

G.W
2019-08-07, 19:08
Känns som att jag fått flest omnämningar. Visserligen inte den första som står upp för ljuset och rättvisa.
https://cdn.cnn.com/cnn/interactive/2019/05/world/tiananmen-square-tank-man-cnnphotos/media/01.jpg


Hur slår jag bäst mynt av detta martyr/(ö)kändisskap? Några bud på signaturtexten?


Lite förvånande att folk sitter och önskar livet ur andra, men det är väl helt i linje med den forskning vi diskuterat om impulskontroll och aggressivitet hos män. Lyckligtvis har regeringen inte ännu gjort det olagligt, även om vi har några förslag på gång.
Lite obehagligt hur ni klumpar samman stora grupper personer med skiljnda motiveringar till ett gemensamt. Gissar att det är en del av dehumaniseringen. Sitter några rejäla mobbare här.

Stå på dig Aryt.

Glöm aldrig Ghandis ord:

http://thequotes.in/wp-content/uploads/2015/11/Mahatma-Gandhi-Motivational2.jpg

Samma sak kommer att hända i denna "filterbubbla" till forum.

d1anny2
2019-08-07, 20:35
Stå på dig Aryt.



Glöm aldrig Ghandis ord:



http://thequotes.in/wp-content/uploads/2015/11/Mahatma-Gandhi-Motivational2.jpg



Samma sak kommer att hända i denna "filterbubbla" till forum.På riktigt? Ska du inte lägga till everything happens for a reason?

Stå på dig, ja. Men se över tonen, tycker jag.

Ladugårdsdörr
2019-08-07, 20:59
I linje med internets generella riktning. Alla har blivit vuxna och den nya generationen verkar mest svajpa och trycka lajk.

EagleEye
2019-08-07, 21:32
Heterosexuella mäns missnöje över relationer och samlevnad med kvinnor kommer aldrig att kunna kvävas. Det finns överallt nu och yttrar sig på olika sätt i samhället och så givetvis även på internet och speciellt på anonyma forum.

wintersnowdrift
2019-08-07, 21:58
Jag gissar att det är mig du syftar på och jag var och är egentligen inte sådär jätteintresserad av just dejtingdelen av det hela. Dock är det väldigt symboliskt och lätt att använda som exempel för hur man som man kan bli ensam och vara helt utan värde (lite i riktning som det filjmölk pratar om) om man inte själv är drivande och tar tag i saker.

Jag är extremt ensam och får väldigt lite social kontakt bara för könet jag är fött som och personlighetsläggningen jag har. Sånt är livet och det finns inga roliga -ismer som kämpar för att förändra det eller egentligen någon som bryr sig alls.

Jag menar att dina inlägg i relationstråden var en nagel i ögat på vissa, men du var (är) inget troll. Man kan störa sig på någons uppfattning (det finns många på forumet som stör sig på mig också), men så länge man är genuin så tycker jag inte att det är ett problem öht. Trollkontona däremot, det blir ju bara bajs av alla trådar när de dyker upp.

svenbanan
2019-08-07, 22:14
Jag menar att dina inlägg i relationstråden var en nagel i ögat på vissa, men du var (är) inget troll. Man kan störa sig på någons uppfattning (det finns många på forumet som stör sig på mig också), men så länge man är genuin så tycker jag inte att det är ett problem öht. Trollkontona däremot, det blir ju bara bajs av alla trådar när de dyker upp.

Det där håller jag med om.

WF lyckades förklara sitt synsätt på ett vettigt sätt för mig, vilket gjorde att jag slutade bli "triggad" och "irriterad" över det som jag tidigare bara såg som en massa trist gnäll och misogyni.

Jag håller troligen fortfarande inte med om allt han skriver. Men riktigt stabilt gjort att lyckas (och att orka) "vända på steken" och få mig att se nåt annat än det jag var övertygad om var hela sanningen (bitterhet och misogyni). Kudos till WF! :thumbup:

Lafayette
2019-08-07, 22:17
Jag håller med. Men om jag ska klaga lite så ältades det ibland lite för mycket. Exakt samma sak 500 gånger och fick någon nog blev har direkt otrevlig och gjorde sig själv till ett offer.

TranceII
2019-08-08, 00:12
Känns som att jag fått flest omnämningar. Visserligen inte den första som står upp för ljuset och rättvisa.
https://cdn.cnn.com/cnn/interactive/2019/05/world/tiananmen-square-tank-man-cnnphotos/media/01.jpg


Bra liknelse med pansarvagnarna som gjorde att folket tystnade. Folket orkar inte med dig.

"Opolitisk bildtråd" > Aryt postar politisk bild. "Opolitiska nyheter" Aryt postar politiska nyheter men försöker får det som det inte är politiskt. Tråd om vad som helst; Aryt trollar med absurda uttalanden för att provocera/få uppmärksamhet alternativt försöker styra in samtalet mot SSRI.

Grattis. Du vann.

Ladugårdsdörr
2019-08-08, 00:37
Ändå tur att man är gammal nog att få ha upplevt tiden då Kolo var bra och man som medmåtta kunde få tjejer.

EagleEye
2019-08-08, 03:02
Ändå tur att man är gammal nog att få ha upplevt tiden då Kolo var bra och man som medmåtta kunde få tjejer.

När var det här ungefär?

Jag tycker det är synd och tragiskt att så många män inte känner sig sedda av kvinnor i dagens samhälle.

Alla människor behöver bekräftelse för att kunna må bra. Det krävs bara så lite så lite. Men en s.k vanlig man idag är helt osynlig för kvinnor.

Jorgen
2019-08-08, 05:22
Nu kan den fjolliga vänstermoden som inte vågar ta diskussionen radera detta inlägg FORT SOM FAN i vanlig ordning, den jävla tönten. Det är liksom vänsterns grejj, dom klarar inte av debatt, det har dom aldrig gjort, vänstern lever på censur, det är det enda dom kan göra.

Tack för mig

Varsågod.

Och jag röstade M i senaste valet, så det var inte mig du menade. Men jag både raderade dina inlägg och bannade dig ändå. :)

d1anny2
2019-08-08, 07:49
Varsågod.



Och jag röstade M i senaste valet, så det var inte mig du menade. Men jag både raderade dina inlägg och bannade dig ändå. :)[emoji253][emoji257][emoji1651]

Grahn
2019-08-08, 08:34
Jag menar att dina inlägg i relationstråden var en nagel i ögat på vissa, men du var (är) inget troll. Man kan störa sig på någons uppfattning (det finns många på forumet som stör sig på mig också), men så länge man är genuin så tycker jag inte att det är ett problem öht. Trollkontona däremot, det blir ju bara bajs av alla trådar när de dyker upp.

Tycker trollstämpeln spårat ur helt numera, inte bara här, man avfärdar folk som har åsikter man ogillar eller inte förstår som "troll" för att det är enkelt och sedan kan man ignorera dem.

Riktiga troll var ju folk som bara sa saker utan att egentligen behöva mena dem för att gotta sig åt kaoset som uppstod.

trädgårdsmöbel
2019-08-08, 08:41
Ändå tur att man är gammal nog att få ha upplevt tiden då Kolo var bra och man som medmåtta kunde få tjejer.

+1 driljard. Många av herrarna som stör sig på dessa män hade befunnit sig i exakt samma sits om de hade fötts 10-20+ år senare. Samma sits, men givetvis inte nödvändigtvis samma kassa hantering och tankar av/om det.

Jag hade definitivt gjort det.

wintersnowdrift
2019-08-08, 08:52
Tycker trollstämpeln spårat ur helt numera, inte bara här, man avfärdar folk som har åsikter man ogillar eller inte förstår som "troll" för att det är enkelt och sedan kan man ignorera dem.

Riktiga troll var ju folk som bara sa saker utan att egentligen behöva mena dem för att gotta sig åt kaoset som uppstod.

Se inlägget som Jorgen citerat ovan. Det är den sortens troll jag syftar på. Det finns liksom ingen annan poäng i dessa anlägg än att skriva saker som "fjollvänster", "feminazi", "kulturmarxism", "åsiktskorridor", samt använda utropstecken och VERSALER.

Jag diskuterar gärna med alla och envar som har uppsåtet att lyssna på argument och bemöta dessa.

Snubben
2019-08-08, 08:58
Varsågod.

Och jag röstade M i senaste valet, så det var inte mig du menade. Men jag både raderade dina inlägg och bannade dig ändå. :)

Det är något som en riktigt vänstermodd skulle säga!!!

/conspiracytion!



Kolo's död hänger väl helt enkelt ihop med teknikutveckling och det förändrade klimatet på nätet.

(1) Dels utvecklas inte forumet i form av teknik, funktioner eller utseende. Det gör att man kan uppfatta det som gammalt, omodern, ologiskt,
oanvändbart.

(2) Internet är nu mer tillgängligt för alla, vilket leder till fler använder sig av det. När fler personer inser att man sitter bakom en skärm så är det lätt att man blir en rövhatt, vissa andra trollar. Jargongen och hur man möter andra människor blir sämre och sämre, och speciellt på platser där man inte har verktyg för att hantera det (se punkt 1).

För kolo's del leder det till att troll, rövhattar, incels tar sakta men säkert över, för de kan sitta och skriva samma sak om och om igen, bli bannade men regga om sig och köra på. Hen mår bra av det då den ser att folk blir sura/irriterade etc. och fortsätter. Folk tröttnar på hen och blir mer otrevliga och vi har en spiral av tråkigheter - vilket dödade kolo.

Grahn
2019-08-08, 09:00
Se inlägget som Jorgen citerat ovan. Det är den sortens troll jag syftar på. Det finns liksom ingen annan poäng i dessa anlägg än att skriva saker som "fjollvänster", "feminazi", "kulturmarxism", "åsiktskorridor", samt använda utropstecken och VERSALER.

Jag diskuterar gärna med alla och envar som har uppsåtet att lyssna på argument och bemöta dessa.

Förstår vad du menar, mest min OCD som tycker de borde ha en egen stämpel. :d

en stor stark
2019-08-08, 13:04
Det är något som en riktigt vänstermodd skulle säga!!!

/conspiracytion!



Kolo's död hänger väl helt enkelt ihop med teknikutveckling och det förändrade klimatet på nätet.

(1) Dels utvecklas inte forumet i form av teknik, funktioner eller utseende. Det gör att man kan uppfatta det som gammalt, omodern, ologiskt,
oanvändbart.

(2) Internet är nu mer tillgängligt för alla, vilket leder till fler använder sig av det. När fler personer inser att man sitter bakom en skärm så är det lätt att man blir en rövhatt, vissa andra trollar. Jargongen och hur man möter andra människor blir sämre och sämre, och speciellt på platser där man inte har verktyg för att hantera det (se punkt 1).

För kolo's del leder det till att troll, rövhattar, incels tar sakta men säkert över, för de kan sitta och skriva samma sak om och om igen, bli bannade men regga om sig och köra på. Hen mår bra av det då den ser att folk blir sura/irriterade etc. och fortsätter. Folk tröttnar på hen och blir mer otrevliga och vi har en spiral av tråkigheter - vilket dödade kolo.

Till viss del ja, men jag tror även forum kan vara en ganska uppfriskande motvikt till allt "nytt" och snabbt. Jag tänker på saker som twitter, snapchat, instagram osv där allt ska vara snabbt, kortfattat osv. Det här med ett forums struktur kan nog vara lockande för en hel del, särskilt när det finns viss expertis. Sen kan ju alla interface/funktioner osv uppdateras men det är väl sånt som är lite svårt med det faktum att MM missköter ägandet av forumet.

trädgårdsmöbel
2019-08-08, 17:21
Se inlägget som Jorgen citerat ovan. Det är den sortens troll jag syftar på. Det finns liksom ingen annan poäng i dessa anlägg än att skriva saker som "fjollvänster", "feminazi", "kulturmarxism", "åsiktskorridor", samt använda utropstecken och VERSALER.

Jag diskuterar gärna med alla och envar som har uppsåtet att lyssna på argument och bemöta dessa.

Ibland tycker jag att just det du skrev, är vettigt att skriva. Jag har läst och hört ganska mycket som jag skulle kunna tänka mig att besvara med: "Fjollvänster! Kulturmarxism och åsiktskorridor!" Feminazi är ett uttryck jag inte gillar att beskriva en feminist med, det anser jag passar bättre för att beskriva en faktisk kvinnlig nazist. Sveriges första kvinnliga partiledare Vera Oredsson är en feminazi till exempel. (Hon var partiledare för ett nazistiskt parti)

När något är fjollvänster, kulturmarxism och åsiktskorridor så ser inte jag problemet med att påpeka detta. Man är inte ett troll för den sakens skull.

MasterChief
2019-08-08, 18:38
Denna diskussion har lustigt nog pågått i många år:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162724

Allt har väl sin tid antar jag.

Men jag minns med glädje när vi tex hade religionstrådar på +200 sidor utan att någon gjorde politiska utspel eller behövde utöva någon slags OCD-attack mot andra kulturer. Man kunde debattera sakfrågan bättre. Jag läser fortfarande på kolo men mest de övriga forumdelarna. Saknar ju såklart de roliga diskussionerna med bärs, andersson, jwzrd, snuggles, tolkia, skaparn, bolio, jockefoten, winter, trance, yes, filmjölk osv.

Denna tråd om religion på 260 sidor hade varit en omöjlighet idag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172251

Anders The Peak
2019-08-08, 19:09
Att Kolozzeum tynar bort :( Men den här tråden växer och tar plats med en massa gnäll och tvärsäkra analyser. Det kanske är de tvärsäkra analyserna som accelererar döden för trådens livstid :)

I sista tråden som övergick till att handla om doping som verkade vara helt ok ända tills den övergick till relationsproblem :cool:

wintersnowdrift
2019-08-08, 20:25
Denna diskussion har lustigt nog pågått i många år:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162724

Allt har väl sin tid antar jag.

Men jag minns med glädje när vi tex hade religionstrådar på +200 sidor utan att någon gjorde politiska utspel eller behövde utöva någon slags OCD-attack mot andra kulturer. Man kunde debattera sakfrågan bättre. Jag läser fortfarande på kolo men mest de övriga forumdelarna. Saknar ju såklart de roliga diskussionerna med bärs, andersson, jwzrd, snuggles, tolkia, skaparn, bolio, jockefoten, winter, trance, yes, filmjölk osv.

Denna tråd om religion på 260 sidor hade varit en omöjlighet idag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172251

Saker har nog alltid varit bättre förr :) Iaf om man passerat 30. Men visst såg det annorlunda ut på forumet: större diversitet och ett helt annat tonläge. Jag hittade en gammal tråd om genusvetenskap som jag själv startade 2006 eller nåt sånt och det hölls en seriös diskussion på ämnet i typ 10 sidor (bärs dissade det såklart, på sitt eget snygga och torrt akademiska vis). Jag skulle inte ens komma på tanken att försöka diskutera genusvetenskap som akademisk gren på forumet idag. Eller för all del religion - det var i en sådan tråd bolio fick mig att läsa "Om moralens härstamning" då jag fick mindervärdeskomplex av att inte förstå hans Nietzsche-referenser. Det kan ha varit du som fick mig att läsa Ayn Rand första gången (eller kanske var det Yes?). Nivån på det liksom, om man jämför med nu.

(Obs att jag också är mycket sämre nu. Mer erfaren och utbildad men definitivt slöare i sinnet. Ack ja, jag saknar nog den ungdomliga hjärnans plasticitet mer än den ungdomliga skönheten.)

Lafayette
2019-08-08, 20:29
Allt var bättre förr. Det enda man kan göra när man är med om förfallet är att frossa i ljuv nostalgi och tänka sig tillbaka till glansdagar.

MaxTheMarketer
2019-08-08, 20:33
Jag kom på en sak som kan implementeras omedelbart utan inhopp från moderbolaget MMSports:

Varje ny registrerad användare måste posta minst 50 inlägg som berör träning och skulle de posta en enda tråd under "Allmänt" så permabannas de omedelbart för att de inte har visat på disciplinen och tålamodet.

En annan tråd som borde vara krav är att de postar sin egen träningstråd under Träningsjournal - de kom väl ändå hit för att de faktiskt har ett praktiskt och aktivt intresse av träning och inte bara mentalrunka?

Visst kan det låta som "misshandel mot yttrandefriheten" men å andra sidan så ägs detta forum av ett FÖRETAG och är INTE någon form av "allemansrätt". Därmed har ägaren all rätt i världen att "censuera lika mycket som Kina".

Moderatorer får gärna kommentera vad de tycker om denna idé. Möjligen kan siffran 50 inlägg diskuteras men krav på ett antal inlägg och en egen tråd träningsjournal tycker jag är ett bra sätt att KVALIFICERA HIT NYA SERIÖSA ANVÄNDARE.

Jag ska ta och uppdatera min träningstråd nu själv så jag inte halkar efter och får underlag att förtjäna en permaban.

Blomkål
2019-08-08, 21:59
Jag tror jag slutade kolla här bland annat av just av den anledningen TS tar upp men om det är så stort att det tar över hela forum kanske det är lika bra? Som jag har förstått det så tar invandring och mäns misslycka över hela (svenska) internet?

Så pass många män(iskors) olycka och misär kanske ska ältas, ältas och bara konstateras tills alla forum stängs ned? Och även om det presenteras lösningar, en axel att gråta på och en annan väg så kanske det ska ältas en omgång till?

Vad säger ni, ska vi ta det en gång till?

Jag pallar inte lämna mitt hem eller hälsa på kassörer men jag får inte ligga. Det är ditt fel!

baggard
2019-08-08, 21:59
Jag kom på en sak som kan implementeras omedelbart utan inhopp från moderbolaget MMSports:

Varje ny registrerad användare måste posta minst 50 inlägg som berör träning och skulle de posta en enda tråd under "Allmänt" så permabannas de omedelbart för att de inte har visat på disciplinen och tålamodet.

En annan tråd som borde vara krav är att de postar sin egen träningstråd under Träningsjournal - de kom väl ändå hit för att de faktiskt har ett praktiskt och aktivt intresse av träning och inte bara mentalrunka?

Visst kan det låta som "misshandel mot yttrandefriheten" men å andra sidan så ägs detta forum av ett FÖRETAG och är INTE någon form av "allemansrätt". Därmed har ägaren all rätt i världen att "censuera lika mycket som Kina".

Moderatorer får gärna kommentera vad de tycker om denna idé. Möjligen kan siffran 50 inlägg diskuteras men krav på ett antal inlägg och en egen tråd träningsjournal tycker jag är ett bra sätt att KVALIFICERA HIT NYA SERIÖSA ANVÄNDARE.

Jag ska ta och uppdatera min träningstråd nu själv så jag inte halkar efter och får underlag att förtjäna en permaban.


Jag tror modsen redan är måttligt roade av att hålla ordning på tramset, än mindre agera någon slags inläggspolis på det viset du beskriver.

PixelMiner
2019-08-08, 23:21
Problemet är kanske inte så mycket deras åsikter, problemet är hur de framför dem. (Även om jag kanske inte ger så mycket för deras åsikter heller...)

Det är alltid i ett otroligt upphetsat tonläge. Dessutom klampar de in i ALLA ämnen och skall "diskutera" oavsett om det passar trådens ämne eller ej. Att de dessutom kräver att de skall få spy sin galla helt oemotsagda blir ju bara lök på laxen. Om någon ifrågasätter någon del av deras resonemang går de genast till personangrepp och/eller börjar med okvädningsord.

Hittills har jag dessutom inte sett en enda av dessa bråkstakar komma med något som ens liknar en tänkbar lösning på deras upplevda problem. Utan det är mest i stil med: -"BuHu! Det är så synd om oss och framförallt om mig!" *cry*

MaxTheMarketer
2019-08-08, 23:46
Problemet är kanske inte så mycket deras åsikter, problemet är hur de framför dem. (Även om jag kanske inte ger så mycket för deras åsikter heller...)

Det är alltid i ett otroligt upphetsat tonläge. Dessutom klampar de in i ALLA ämnen och skall "diskutera" oavsett om det passar trådens ämne eller ej. Att de dessutom kräver att de skall få spy sin galla helt oemotsagda blir ju bara lök på laxen. Om någon ifrågasätter någon del av deras resonemang går de genast till personangrepp och/eller börjar med okvädningsord.

Hittills har jag dessutom inte sett en enda av dessa bråkstakar komma med något som ens liknar en tänkbar lösning på deras upplevda problem. Utan det är mest i stil med: -"BuHu! Det är så synd om oss och framförallt om mig!" *cry*

Precis. Snarare vill de bara få konstant bekräftelse på sina problem än snarare att göra något åt att lösa sina problem för då skulle de tappa sin bekräftelse om sina problem.

Det rätt störd psykologisk fälla man kan hamna i: gnällandet i sig kan bli beroendeframkallande - för det är också mycket mer bekvämt än att ta sig till gymmet, gå första dagen till sin nya skola, tala med en vacker dam på klubben.

Angel
2019-08-08, 23:48
Han som härjar här är ju mer en domedagsprofet än en gnällare iofs.

WHITEFOLKS
2019-08-09, 00:38
Precis. Snarare vill de bara få konstant bekräftelse på sina problem än snarare att göra något åt att lösa sina problem för då skulle de tappa sin bekräftelse om sina problem.

Det rätt störd psykologisk fälla man kan hamna i: gnällandet i sig kan bli beroendeframkallande - för det är också mycket mer bekvämt än att ta sig till gymmet, gå första dagen till sin nya skola, tala med en vacker dam på klubben.

Och om man nu t.ex. lider av social fobi och inte får hjälp av vården, räknas man bara som gnällare då?

MaxTheMarketer
2019-08-09, 02:21
Och om man nu t.ex. lider av social fobi och inte får hjälp av vården, räknas man bara som gnällare då?

Ja, i alla fall om du verkligen har gjort _ALLT_ och blivit nekad runtom i hela Sverige för vård av din sociala fobi, och sedan har insett att "du är ett hopplöst fall" och så fortsätter du att gnälla om hur ditt sociala liv är noll och så vidare därefter.

Till saken hör: du kan säkert göra mer än vad du tror. Utmaningen är att det kommer att svida mer psykologiskt för dig än andra som söker hjälp eftersom söka hjälp innebär att vara social IRL och vara social IRL är just det "smärtsamma" för dig.

Dessutom ställer man sig frågan hur hög nivå av social fobi som det rör sig om här. Får du verkligen panikångestattacker och känner att du ska dö om du måste säga "Hej!" till kassörskan på ICA vid betalning och sedan svimmar av på plats?

Ett annat perspektiv på det hela är att social fobi (vilket jag själv får en mycket mild tillfällig variant av om jag inte har varit social IRL på flera dagar eller veckor) är som "social reumatism", dvs., att du kan vara social men det kmr alltid vara "kroniskt psykologiskt jobbigt" för dig att vara det precis som vanlig kroppslig reumatism är kroniskt smärtsamt för den drabbade.

Du får då helt enkelt bestämma dig hur mycket "psykologisk smärta" du vill genomgå i ditt vardagliga liv precis som den som lider av vanlig reumatism måste välja vad de vill utsätta sig för på daglig basis som höjer eller sänker deras kroniska smärta. Du är ju trots allt medveten om vad som kmr orsaka vad för "smärtor" inom dig och då orkar verkligen inte andra höra på hur du tycks "utsätta dig för mer smärta än vad du egentligen klarar av" nästan som om du söker konstant sympati från andra vilket är störande _på lång sikt_.

En övergripande syn jag har på det hela och livet här är att man gör det bästa man kan av sin situation och man kan troligen göra mer än vad man KÄNNER ATT MAN KAN GÖRA (pga. ursäkter, känslor, blabla). Därför, utifrån den övergripande tolkningsramen, tycker jag att ingen har rätt att gnälla på lång sikt så att andra störs (sista bisatsen är nog nyckeln till det hela).

Ta annat exempel och liknande: hur länge har någon rätt att sörja av någon annans bortgång? Kmr du palla med någon som sörjer av sin bortgångna familjemedlem 24/7? Visst kan man visa empati en lång stund för deras återhämtning men fortsatt sörjande livet ut blir till slut för jobbigt för andra som inte hade samma anknytning till familjemedlemmen ifråga.

Om du därför då har beslutat dig för att "kasta in handen i att ta itu med din sociala fobi" så kommer jag inte att palla med ditt gnäll över att omgivningen inte kan anpassa sig efter dig. VIKTIGT: jag har inte sett några inlägg från dig på skitlänge så jag minns inte ens vad du möjligen "gnällde" på. Men Men.

My two cents. ADAPT OR DIE TRYING.

Bruce Banner
2019-08-09, 06:15
Håller med att utvecklingen går åt fel håll.

Verkar mest vara internetkrigande incels som vevar i var och varannan tråd. Går inte att konsensus-diskutera sig fram till en lösning. Bara massbanna dessa.

MVH
/Bruce

exevision
2019-08-09, 06:22
Önskar att MM Sports brydde sig mer och iaf gav mods adminrättigheter.
Finns många bra funktioner man skulle kunna införa.

martikainen
2019-08-09, 07:28
Önskar att MM Sports brydde sig mer och iaf gav mods adminrättigheter.
Finns många bra funktioner man skulle kunna införa.

Det här tycker jag är väldigt intressant, vi har Sveriges största träningsforum, i forumet så hänger flera av fitnessbranschens kändare ansikten (som vissa även är moderatorer), fitnessbranschen som är så gott som pissliten och handlar om att r*nka av varandra och på andra sidan forumet har vi mm sports, en leverantör som även den har haft väldigt många profiler runtomkring sig, som också varit medlemmar här.

Trots det så är det ingen som har en polare eller liknande inom mm sports som kan trolla fram ett adminkonto till applikationen. DET är helt otroligt i mina ögon. Är MM sports ägt av något större företag numera och allt det gamla "familjära" som fanns där förut är borta?

Mental
2019-08-09, 08:06
Den här tråden so far:
137 inlägg
5 trådrapporter
18 raderade inlägg.
2 bannade konton
ett otal modereringsåtgärder

Den illustrerar ju problemet rätt bra måste jag säga.

Mental
2019-08-09, 08:09
Det här tycker jag är väldigt intressant, vi har Sveriges största träningsforum, i forumet så hänger flera av fitnessbranschens kändare ansikten (som vissa även är moderatorer), fitnessbranschen som är så gott som pissliten och handlar om att r*nka av varandra och på andra sidan forumet har vi mm sports, en leverantör som även den har haft väldigt många profiler runtomkring sig, som också varit medlemmar här.

Trots det så är det ingen som har en polare eller liknande inom mm sports som kan trolla fram ett adminkonto till applikationen. DET är helt otroligt i mina ögon. Är MM sports ägt av något större företag numera och allt det gamla "familjära" som fanns där förut är borta?

MM har ett adminkonto, http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=80881
Det har vart inloggat någon gång i oktober i fjol, och en sväng i slutet på januari i år när de nya forumdelarna lades till (Bollsport, fotboll, hockey, kampsport & vintersport) i övrigt är det ganska tyst. Så vi lirar väl på så länge skutan seglar och någon betalar serverräkningen.

TheOne1994
2019-08-09, 08:15
Den här tråden so far:
137 inlägg
5 trådrapporter
18 raderade inlägg.
2 bannade konton
ett otal modereringsåtgärder

Den illustrerar ju problemet rätt bra måste jag säga.

herre j*vlar !

Tröttsamt att sitta och gå igenom allt "skit", gör ni det manuellt eller kan ni filtrera bort eller liknande ?

Magnus N
2019-08-09, 09:04
Den här tråden so far:
137 inlägg
5 trådrapporter
18 raderade inlägg.
2 bannade konton
ett otal modereringsåtgärder

Den illustrerar ju problemet rätt bra måste jag säga.

Eloge för arbetet, följt tråden men har inte ens märkt när det modereras 👍

trädgårdsmöbel
2019-08-09, 09:04
Den här tråden so far:
137 inlägg
5 trådrapporter
18 raderade inlägg.
2 bannade konton
ett otal modereringsåtgärder

Den illustrerar ju problemet rätt bra måste jag säga.

Det illustrerar inte mer än att folk vill få diskutera det här och det finns behov av en eller flera trådar i ämnet som du (ja just du :D :D:D) slutar låsa med ett "Det här är varför ni inte får ha fina saker!" För minsta lilla.

King Grub
2019-08-09, 09:13
Nej, det är nyregistrerade troll som kommit in och gormat.

Angel
2019-08-09, 09:21
MM har ett adminkonto, http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=80881
Det har vart inloggat någon gång i oktober i fjol, och en sväng i slutet på januari i år när de nya forumdelarna lades till (Bollsport, fotboll, hockey, kampsport & vintersport) i övrigt är det ganska tyst. Så vi lirar väl på så länge skutan seglar och någon betalar serverräkningen.

Men ni har ingen kontakt med dem eller så?

Läskeblask
2019-08-09, 09:28
Kan man inte göra så att man som nyregistrerad kan posta först efter 3 dagar?

King Grub
2019-08-09, 09:31
Har du inte läst något? "Man" kan säkert göra det, men det finns ingen här som har adminrättigheter. Vi kan inte ändra något.

Lennix
2019-08-09, 09:34
Är ni intresserade av adminrättigheter?

King Grub
2019-08-09, 09:36
Vi hade adminrättigheter men blev fråntagna dem, så uppenbart är det inte meningen att vi ska ha dem.

Lennix
2019-08-09, 09:38
Vi hade adminrättigheter men blev fråntagna dem, så uppenbart är det inte meningen att vi ska ha dem.

Eller så tog man dem från er för man inte visste hur många mods som var aktiva, inte pallade kolla upp det och väntade på att ni skulle kontakta dem om det?

King Grub
2019-08-09, 09:40
Eller så har du ingen insikt i vad du pratar om eftersom du inte har tillgång till moderatorforumet där även ägarna postat vad de vill.

Lennix
2019-08-09, 09:43
Eller så har du ingen insikt i vad du pratar om eftersom du inte har tillgång till moderatorforumet där även ägarna postat vad de vill.

Trodde det var uppenbart att jag inte hade någon aning eftersom jag frågade..

King Grub
2019-08-09, 09:45
Och jag svarade. Det är heller inte meningen att du ska veta alla detaljer. Vi säger som det är, men varken kan eller vill detaljera allt som skrivits i moderatorforumet.

Lennix
2019-08-09, 09:48
Och jag svarade. Det är heller inte meningen att du ska veta alla detaljer. Vi säger som det är, men varken kan eller vill detaljera allt som skrivits i moderatorforumet.

Mina frågor var riktade som frågor och inte som ifrågasättande, tråkigt att du upplevde dem som det. Vi som är aktiva vill bara ha en så bra upplevelse som möjligt på forumet och jag undrade över möjligheterna att få tillbaka era adminrättigheter för att få ordning på det. Men då vet vi att ägarna har koll på läget och forumet nyttjas som de tänkt.

Mental
2019-08-09, 09:49
Eller så tog man dem från er för man inte visste hur många mods som var aktiva, inte pallade kolla upp det och väntade på att ni skulle kontakta dem om det?

Om det här är en fråga, skulle jag nog kalla den för skapligt ledande ;)

Lennix
2019-08-09, 09:52
Om det här är en fråga, skulle jag nog kalla den för skapligt ledande ;)

Ja, jo kanske. Tänkte att det kunde vara ett alternativ beroende på hur insatta mmsports va angående forum. Hade jag tagit över ett forum hade jag strippat rättigheterna från alla som jag inte har koll på för att sedan föra en dialog om vilka som är aktiva och skall få tillbaka. Men fick ju svar (om än någon nedvärderande) av KG att så inte var fallet.

Mental
2019-08-09, 09:56
Ja, jo kanske. Tänkte att det kunde vara ett alternativ beroende på hur insatta mmsports va angående forum. Hade jag tagit över ett forum hade jag strippat rättigheterna från alla som jag inte har koll på för att sedan föra en dialog om vilka som är aktiva och skall få tillbaka. Men fick ju svar (om än någon nedvärderande) av KG att så inte var fallet.

Tja, du fick svar i samma ton som du frågade skulle jag säga.
Forum behöver dock skötas. Jag bryr mig inte speciellt om vem som gör det, det kan vara vi i det nuvarande gänget eller andra.

Det är väl lite som när man renoverar, man går in, river ut kök och badrum, sedan låter man åren gå utan att göra något mera. Då blir det en halvtrist kåk att bo i, även om både tak och väggar är kvar.

Lennix
2019-08-09, 09:59
Tja, du fick svar i samma ton som du frågade skulle jag säga.
Forum behöver dock skötas. Jag bryr mig inte speciellt om vem som gör det, det kan vara vi i det nuvarande gänget eller andra.

Det är väl lite som när man renoverar, man går in, river ut kök och badrum, sedan låter man åren gå utan att göra något mera. Då blir det en halvtrist kåk att bo i, även om både tak och väggar är kvar.

Jo jag läste det igen och förstår hur han tog det, det blev fel.

Märkligt ändå när dom ändå betalar server och har en plattform att marknadsföra alla sina produkter på till möjligt väldigt många användare (om man skulle öka trafiken hit) Kostnaden är där, arbetet sköter ni och de får fler som ser produkter.

Mental
2019-08-09, 10:03
Jo jag läste det igen och förstår hur han tog det, det blev fel.

Märkligt ändå när dom ändå betalar server och har en plattform att marknadsföra alla sina produkter på till möjligt väldigt många användare (om man skulle öka trafiken hit) Kostnaden är där, arbetet sköter ni och de får fler som ser produkter.

Frågan är väl hur mycket pengar man måste investera och vilken avkastning det kan tänkas ge om man satsar på forumet. Vore det en no brainer så hade man nog redan gjort det. Vem vill inte ha mer pengar liksom?

Lennix
2019-08-09, 10:05
Frågan är väl hur mycket pengar man måste investera och vilken avkastning det kan tänkas ge om man satsar på forumet. Vore det en no brainer så hade man nog redan gjort det. Vem vill inte ha mer pengar liksom?

Ja man tycker ju det borde vara det!

Lafayette
2019-08-09, 10:07
Dom tjänar alltså pengar på detta och gör inte ett skit för sidan eller modsen. Dåligt.

Lennix
2019-08-09, 10:09
Dom tjänar alltså pengar på detta och gör inte ett skit för sidan eller modsen. Dåligt.

Ja annars hade forumet inte fått vara kvar. De har ju all marknadsföring på sidan. Och det verkar tyvärr inte vara så att de resonerar att de hade tjänat mera pengar om de investerat i forumet.

blåvitt
2019-08-09, 10:41
Det lustiga är att MM förmodligen tappat ett rätt stort gäng kunder i form av kolo-medlemmar som blir upprörda över hur forumet hanteras.

Det jag sörjer mest är den utdöende journalsektionen. Den enda aktiva journalen jag kollar i utöver min egen är MackeJuves då och då, jämfört med bara 1-2 år sen då jag aktivt följde kanske fem-sex skribenter som jag blev inspirerad av. Dessa har nu slutat skriva. Det svalnade intresset för journalförande märks ju också på mängden aktivitet som andra bidrar med, vilken har minskat kraftigt, och därmed också den dynamik som fanns just där.

Allmänt är nästan bara bajs, det går 20 strunttrådar som ballar ur på en som är rolig att läsa.

Träningssektionen är för taskig den med, det enda intressanta och givande där är löpningstråden.

Kost och övriga delar är väl i stort sett heldöda? För två år sen förekom det ändå diskussioner kring studier runt just kost iaf.

När jag skriver detta inser jag själv vilken utveckling som skett bara den senaste tiden. Tyckte ju forumet var dött för två år sen men nu är det verkligen så mkt värrre. Tror jag hänger kvar mest pga av gammal vana och en sympati för vissa användare likt de vore gamla bekanta. Men hur kommer det se ut om ytterligare två år? Deprimerande tanke. Har vistats här som olika konton sen jag var 15 år, hänger jag med i ytterligare fyra år så har jag spenderat halva mitt liv på det här forumet. Kan söka upp och läsa min individuella utveckling i diskussioner om allt från religion till kost, ekonomi, fotografi, fysik och dataspel. Känns så tragiskt på något vis att se detta skepp sjunka till botten, men det känns inte rätt att överge det medelst livbåt när det ändå har betytt så mkt för mig. Samtidigt måste jag ju erkänna min egen delaktighet i att skapa den hemska stämningen under mina yngre år, även om den gnälliga incelstämningen nu är klart mkt mer påfrestande, patetisk och dominerande än diskussionerna jag eldade på runt 2014-15.

Vet inte om detta inlägg bidrar något till diskussionen men tråden gav mig en lust att skriva av mig om detta, så då är det väl inte mer än rätt att tråden drabbas av skriveriet.

Armed Dingo
2019-08-09, 10:46
Den här rensningen som sker av inlägg och användare, är det något ni gör för ni vill ha bort det eller sker det på mm's beordran?

Jag försöker förstå deras intentioner med forumet. Om det ligger i MMs intresse att hålla bort den typen av kommentarer så tycker man ju att de borde ge er verktyg som underlättar för er att göra så. Jag kan inte tänka mig alternativet heller, att de inte skulle bry sig. Det är bara dålig reklam med en sponsrad hemsida enbart full av språk från den sämre sidan av manligt beteende. Det är ju där man hamnar om alla bra diskussioner upphör och ni slutat moderera.

Så vad är på gång? Jag kan bara tänka mig att kolozzeum är påväg bort. De ser det som att det inte är lönt att sätta regler, för sidan ska snart väck iallafall.

Jorgen
2019-08-09, 11:06
Den här rensningen som sker av inlägg och användare, är det något ni gör för ni vill ha bort det eller sker det på mm's beordran?

Vi följer dom regler som finns uppsatta och dom är inte ändrade sen MM köpte forumet. :)

WHITEFOLKS
2019-08-09, 14:22
Det som skulle fungera bäst är nog om någon annan aktör typ styrkelabbet var intresserade av att hosta ett forum och att man migrerade dit. Då kan man få både ett forum som man faktiskt kan adminstrera och uppdatera men även exponering från deras andra delar.

exevision
2019-08-09, 21:19
Det som skulle fungera bäst är nog om någon annan aktör typ styrkelabbet var intresserade av att hosta ett forum och att man migrerade dit. Då kan man få både ett forum som man faktiskt kan adminstrera och uppdatera men även exponering från deras andra delar.

Detta tycker jag kan vara en bra idé!
Men jag gillar ändå Kolozzeum.

Don H
2019-08-10, 12:41
En "sign in fee" på typ 200-400 spänn vore bra om man vill vara på forumet, kanske.
Kan man slänga flera tusen pengar efter tillskott, så är det ju en liten investering.

Lafayette
2019-08-10, 12:49
En "sign in fee" på typ 200-400 spänn vore bra om man vill vara på forumet, kanske.
Kan man slänga flera tusen pengar efter tillskott, så är det ju en liten investering.

Nu är du inne på något riktigt bra här.

Jorgen
2019-08-10, 13:34
En "sign in fee" på typ 200-400 spänn vore bra om man vill vara på forumet, kanske.
Kan man slänga flera tusen pengar efter tillskott, så är det ju en liten investering.

Med tanke på hur många som laddar ner eller fulstreamar film och musik för att dom inte vill betala så tror jag inte att det kommer funka. :)

Rahf
2019-08-10, 13:39
Den som är inne på något är Whitefolks. Kolozzeum som det var finns liksom inte som samma abstrakta mötesplats längre. Att då ta kvarlevorna och ge dem ett mer produktivt hem skulle säkert ge positivt utfall för fler än bara vi medlemmar.

Lafayette
2019-08-10, 13:43
Med tanke på hur många som laddar ner eller fulstreamar film och musik för att dom inte vill betala så tror jag inte att det kommer funka. :)

Funkar väl för Flashback.

Lafayette
2019-08-10, 13:45
Den som är inne på något är Whitefolks. Kolozzeum som det var finns liksom inte som samma abstrakta mötesplats längre. Att då ta kvarlevorna och ge dem ett mer produktivt hem skulle säkert ge positivt utfall för fler än bara vi medlemmar.

Tänker inte flytta på mig!:nono:

WHITEFOLKS
2019-08-10, 13:51
Den som är inne på något är Whitefolks. Kolozzeum som det var finns liksom inte som samma abstrakta mötesplats längre. Att då ta kvarlevorna och ge dem ett mer produktivt hem skulle säkert ge positivt utfall för fler än bara vi medlemmar.

Som det är nu så är best case scenario att det bara är som det är, vilket inte riktigt fungerar. Worst case scenario så är det bara offline någon dag. Då vore det mer lämpligt att som du säger ge det som fortfarande finns ett bättre hem där det som bäst kan bli något nytt och i bästa fall bättre och större och som sämst iaf få leva vidare.

Rahf
2019-08-10, 13:53
Tänker inte flytta på mig!:nono:

Jaha. Eftersom det här är Kolozzeum så måste vi väl låsa tråden nu när två människor inte kommer överens? För snart kommer ju den magiska tredje människan--eller ja, 'människan'--som vill peta på lite sår och hälla klipulver överallt.

Magnus N
2019-08-10, 14:35
Funkar väl för Flashback.

När har flashback börjat ta betalt ?

Lafayette
2019-08-10, 14:42
När har flashback börjat ta betalt ?

My bad. Man får vänta tre dagar innan man kan posta något. Vill man slippa det kan man betala 40kr eller vad det var.

Men det var ett bra tag sedan så vet inte om det är så fortfarande.

Anton Fräs
2019-08-10, 14:49
Alla förslag faller ju i princip på att modsen inte har makten att göra förändringar, oavsett om förslagen är bra eller ej. Vill man förändra forumet antar jag att mailbomba mmsports är det som gäller?

en stor stark
2019-08-10, 15:07
Jag menar det verkar ju finnas en hyfsat stark vilja att behålla/förbättra forumet trots de senaste årens förfall. Det är väl moderatorerna som vet bäst ifall det ens finns något sätt att göra detta på?

exevision
2019-08-10, 21:24
Alla förslag faller ju i princip på att modsen inte har makten att göra förändringar, oavsett om förslagen är bra eller ej. Vill man förändra forumet antar jag att mailbomba mmsports är det som gäller?

Låt oss göra det! 🙂

PatekPhillipe
2019-08-11, 01:00
Olle skiter väl i Kolozzeum, han äger en Ferrari, Porsche och en RS6a, han lever livet och skiter i en döende forum.

Jorgen
2019-08-11, 01:35
Olle skiter väl i Kolozzeum, han äger en Ferrari, Porsche och en RS6a, han lever livet och skiter i en döende forum.

Det tror jag inte, det är han som köpt forumet.

PatekPhillipe
2019-08-11, 01:43
Det tror jag inte, det är han som köpt forumet.

Och omsättningen och vinsten har sjunkit sen dess :)

Jorgen
2019-08-11, 02:18
Och omsättningen och vinsten har sjunkit sen dess :)

Vet inte, det är inga uppgifter jag har.
Men visas saker köps kanske inte för att tjänas pengar på.

svenbanan
2019-08-11, 02:28
De enda gångerna jag har sett Olle härinne så har det väl varit för att han har velat att pusha nån slags kampanj på forumanvändarna. Så det är väl ganska rimligt att anta att han skiter i kolo.

Han har inte varit inloggad efter 18:e januari...

EagleEye
2019-08-11, 08:10
Olle skiter väl i Kolozzeum, han äger en Ferrari, Porsche och en RS6a, han lever livet och skiter i en döende forum.

Tjänar man så mycket pengar på att kränga kosttillskott?

Han som grundade NOCCO måste vara mångmiljonär? Typ god för 50 miljoner eller?

Aryt
2019-08-11, 09:17
Jaha. Eftersom det här är Kolozzeum så måste vi väl låsa tråden nu när två människor inte kommer överens? För snart kommer ju den magiska tredje människan--eller ja, 'människan'--som vill peta på lite sår och hälla klipulver överallt.

Ganska dehumaniserande sätt att utrycka sig.

Men jag ser att inläggen om att önska livet ur andra och att påbörja rensningen också fick stå kvar.

Daniiiel
2019-08-11, 09:18
Känns som folk gnällt om kolos dekadens de senaste 10 åren. Ändå är det kvar och en del nyckelmods håller sig kvar med. Tycker det vittnar om en vilja att vägra gå under.

trädgårdsmöbel
2019-08-11, 11:35
Jag gillar inte era förslag. Det som behövs är följande:

1) En relationstråd
2) Inte banna folk för att de har politiska och ideologiska åsikter som är utanför korridoren som sträcker sig inklusive och mellan SD och V.
3) En attitydförändring där man slutar använda sig själv och sitt deltagande som utpressningsmedel. Inget "Får han vara här så vill inte jag var med längre!" Eller "Tycker mer än två såhär som 8nte jag gillar så går jag hem!"

King Grub
2019-08-11, 11:43
Det blir ingen relationstråd igen. Ni klarar inte av det. Och en "anything goes"-tråd är ännu mer uteslutet.

Och ingen politik. Det bästa vi gjort är att ta bort politikdiskussionerna. De skulle aldrig varit en del av forumet från början.

Rahf
2019-08-11, 12:06
3) En attitydförändring där man slutar använda sig själv och sitt deltagande som utpressningsmedel. Inget "Får han vara här så vill inte jag var med längre!" Eller "Tycker mer än två såhär som 8nte jag gillar så går jag hem!"

Har inget emot andra åsikter. Har allt emot människor som medvetet och uppenbart försöker förstöra genom att slänga ut någonting provocerande, invänta respons, och därefter föra agendan vidare.

Tolkia
2019-08-11, 13:02
En bärande orsak till att relations- och politiktrådar fungerar så dåligt - och att den typen av diskussion kryper in i vanliga trådar och driver dem ned i diket - är ju att det finns ett antal väletablerade medlemmar som inte vill låta bli att provocera dem som man vet är lättantändliga, ta upp ämnen ur vinklar man vet kommer att starta tjafs och leka medborgargarde i tio sidor istället för att rapportera när någon t.ex. postar något olämpligt i bildtråden. Jag skriver medvetet "inte vill" och inte "inte kan", för det är ju inte direkt som att folks kroppar blir besatta av något slags provokationsdemon som tvingar dem att driva trådar mot urspårning.

GI-Joe
2019-08-12, 13:44
Spårar inte alla trådar ut på detta forumet? Jag har varit medlem sedan 2006, men bara återkommit och läst lite smått i omgångar. Om man lägger relation och politik snacket åt sidan så har väl ungefär 10 dagsformstrådar låsts tack vare att folk börjar skriva massa dynga i den, även fast dem gång på gång blivit påmind om att tråden finns för att visa sin dagsform.

Rahf
2019-08-12, 14:09
Spårar inte alla trådar ut på detta forumet? Jag har varit medlem sedan 2006, men bara återkommit och läst lite smått i omgångar. Om man lägger relation och politik snacket åt sidan så har väl ungefär 10 dagsformstrådar låsts tack vare att folk börjar skriva massa dynga i den, även fast dem gång på gång blivit påmind om att tråden finns för att visa sin dagsform.

Trådar spårade för tio år sen också, men då var det inte alltid till följd av valda personers specifika agenda. Folk var förhållandevis sansade och det fanns inte en liten lösryckt grupp medlemmar som medvetet försökte få allt att spåra, genom att ta andra medlemmars suktande efter gräl till hjälp.

För många människor är nu fullt medvetna om att skitbeteende på internet inte medför några direkta konsekvenser, och att vissa människor helt enkelt är väldigt lättmanipulerade. De flesta skulle gissningsvis vara mycket försiktigare i ett fysiskt medium, då det där föreligger risk för skam eller social genans.

trädgårdsmöbel
2019-08-12, 15:11
Trådar spårade för tio år sen också, men då var det inte alltid till följd

För många människor är nu fullt medvetna om att skitbeteende på internet inte medför några direkta konsekvenser, och att vissa människor helt enkelt är väldigt lättmanipulerade. De flesta skulle gissningsvis vara mycket försiktigare i ett fysiskt medium, då det där föreligger risk för skam eller social genans.

Lite OT men håller både med och inte :) Skitbeteende på internet kan ha enorma följder, men många agerar som det inte vore så. Jag har sett otaliga exempel på hur människor kan drabbas riktigt hårt för sånt. Förlora jobbet är väl mest aktuellt för de flesta.

Eller om man blir nån slags kändis och strunt man skrev för tio+ år sedan dras upp och sabbar det man byggt upp. Jason Blaha är ett typexempel på det.

Den där anonymiteten man kan tro sig ha är tyvärr enär en illussion.

Aryt
2019-08-12, 17:20
Lite OT men håller både med och inte :) Skitbeteende på internet kan ha enorma följder, men många agerar som det inte vore så. Jag har sett otaliga exempel på hur människor kan drabbas riktigt hårt för sånt. Förlora jobbet är väl mest aktuellt för de flesta.

Eller om man blir nån slags kändis och strunt man skrev för tio+ år sedan dras upp och sabbar det man byggt upp. Jason Blaha är ett typexempel på det.

Den där anonymiteten man kan tro sig ha är tyvärr enär en illussion.

Även många av oss goda kan drabbas, tyvärr har "outrage" hijackats
https://i.redd.it/hyqczbprf0g31.jpg

Samma sak hände Gunn, lyckligtvis fick han komma tillbaka till GoG3 (han är en vän av kampen och blev felaktigt uthängd)

Rahf
2019-08-12, 17:25
Lite OT men håller både med och inte :) Skitbeteende på internet kan ha enorma följder, men många agerar som det inte vore så. Jag har sett otaliga exempel på hur människor kan drabbas riktigt hårt för sånt. Förlora jobbet är väl mest aktuellt för de flesta.

Eller om man blir nån slags kändis och strunt man skrev för tio+ år sedan dras upp och sabbar det man byggt upp. Jason Blaha är ett typexempel på det.

Den där anonymiteten man kan tro sig ha är tyvärr enär en illussion.

Visst.

Rätta mig om jag har fel, men exemplen ovan och de andra du kan dra till minnes: skrev dessa människor exklusivt under pseudonym eller på annat sätt dold bakom avatarer och smeknamn? Min gissning är att dessa personer uttryckte sig och inte skylde med att det var dem själva.

Bob90
2019-08-12, 18:02
Visst.

Rätta mig om jag har fel, men exemplen ovan och de andra du kan dra till minnes: skrev dessa människor exklusivt under pseudonym eller på annat sätt dold bakom avatarer och smeknamn? Min gissning är att dessa personer uttryckte sig och inte skylde med att det var dem själva.

Är ju typ samma sak med bilister i trafiken ("road rage"). Bara för att man sitter skyddad i en plåtbur och bakom en ratt.

VoDaresVins
2019-08-12, 19:27
Är ju typ samma sak med bilister i trafiken ("road rage"). Bara för att man sitter skyddad i en plåtbur och bakom en ratt.

Fast road rage träsket e mycket lättare att ramla ner i. :d
Har tänkt många gånger att jag haft tur när man inte hälsat internationellt på nån nära bekant hittils.

Bob90
2019-08-12, 19:43
Fast road rage träsket e mycket lättare att ramla ner i. :d
Har tänkt många gånger att jag haft tur när man inte hälsat internationellt på nån nära bekant hittils.

"Ursäkta min franska chefen" :D

Diomedea exulans
2019-08-12, 20:07
Det är därför man inte ska skriva på mobilen medan man kör. Roid rage PLUS nätanonymitet. Man förvandlas till djävulen själv.

trädgårdsmöbel
2019-08-12, 20:13
Visst.

Rätta mig om jag har fel, men exemplen ovan och de andra du kan dra till minnes: skrev dessa människor exklusivt under pseudonym eller på annat sätt dold bakom avatarer och smeknamn? Min gissning är att dessa personer uttryckte sig och inte skylde med att det var dem själva.

Just Blaha har de iddellt arbetande internetdetekttiverna kopplat olika forumsnamn och inlägg till hans riktiga namn. Varenda grej han nånsin skrivit, vartenda nickname på vartenda forum.

Annars är det nog mest social media som är farligt. Men man är inte säker bara för att man gömmer sig bakom ett nick. Är tillräckligt många sura på en, och de samarbetar/stalkar och verkligen anstränger sig så kan det gå som för Blaha.

Diomedea exulans
2019-08-12, 20:15
Just Blaha har de iddellt arbetande internetdetekttiverna kopplat olika forumsnamn och inlägg till hans riktiga namn. Varenda grej han nånsin skrivit, vartenda nickname på vartenda forum.

Annars är det nog mest social media som är farligt. Men man är inte säker bara för att man gömmer sig bakom ett nick. Är tillräckligt många sura på en, och de samarbetar/stalkar och verkligen anstränger sig så kan det gå som för Blaha.

Gick det dåligt för honom "på riktigt", då? Såvitt jag vet är det värsta som har hänt att en massa nördar är arga på honom. Han har fortfarande massor följare på Youtube osv väl?

Rahf
2019-08-12, 22:12
Just Blaha har de iddellt arbetande internetdetekttiverna kopplat olika forumsnamn och inlägg till hans riktiga namn. Varenda grej han nånsin skrivit, vartenda nickname på vartenda forum.

Annars är det nog mest social media som är farligt. Men man är inte säker bara för att man gömmer sig bakom ett nick. Är tillräckligt många sura på en, och de samarbetar/stalkar och verkligen anstränger sig så kan det gå som för Blaha.

Den säger jag inget emot. Det har nog varit verklighet sen runt 2010.

Gick det dåligt för honom "på riktigt", då? Såvitt jag vet är det värsta som har hänt att en massa nördar är arga på honom. Han har fortfarande massor följare på Youtube osv väl?

Blaha är även en utstickare. Karln är ju för tusan ett jäkla troll-unikum själv, och har väldigt igenkänningsfaktor inom de kretsarna dessa människor hänger i.

chidde
2019-08-13, 10:37
Jag gillar inte era förslag. Det som behövs är följande:

1) En relationstråd
2) Inte banna folk för att de har politiska och ideologiska åsikter som är utanför korridoren som sträcker sig inklusive och mellan SD och V.
3) En attitydförändring där man slutar använda sig själv och sitt deltagande som utpressningsmedel. Inget "Får han vara här så vill inte jag var med längre!" Eller "Tycker mer än två såhär som 8nte jag gillar så går jag hem!"

Nej pa allt, kolo behover fler traningsintresserade medlemmar

Aristocrat
2019-08-13, 11:15
Jag är ny på forumet och tänker fan inte bli en gnällgubbe! Hakar på de träningsintresserade som gillar att nörda ner sig i träning, kost och vetenskapliga artiklar

Ladugårdsdörr
2019-08-13, 12:04
Jag är ny på forumet och tänker fan inte bli en gnällgubbe!

!remindme 5 år.

Scratch89
2019-08-14, 10:18
Trådar spårade för tio år sen också, men då var det inte alltid till följd av valda personers specifika agenda. Folk var förhållandevis sansade och det fanns inte en liten lösryckt grupp medlemmar som medvetet försökte få allt att spåra, genom att ta andra medlemmars suktande efter gräl till hjälp.

För många människor är nu fullt medvetna om att skitbeteende på internet inte medför några direkta konsekvenser, och att vissa människor helt enkelt är väldigt lättmanipulerade. De flesta skulle gissningsvis vara mycket försiktigare i ett fysiskt medium, då det där föreligger risk för skam eller social genans.

Det fanns ju en del saker från förr som alltid spårade, och det var också en klick medlemmar som stod för mycket av stökigheterna. Skillnaden var väl att det kändes lite mer sofistikerat, se wintersnowdrifts inlägg i början av tråden. Det var metahumor och en del trollningar.

Men det fanns också en del innersta-kretsen-skämt som de flesta av oss andra inte fattade. Flera stora profiler har också blivit smutskastade härifrån, jag tänker på t.ex Axon och den andra stora kända fitnessprofilen jag inte vill nämna vid namn, som även hade en fitnessaktiv fru och blev ertappad med doping.

Den stora skillnaden nu är dock som du säger att det märks väldigt tydligt att det alltid spårar åt samma håll och av medlemmar som inte bidrar med något vettigt i övrigt på forumet.

Don H
2019-08-14, 11:45
nej pa allt, kolo behover fler traningsintresserade medlemmar

+1