handdator

Visa fullständig version : Brian Minor - How progressive overload actually works


Slartibartfast
2019-08-06, 07:37
Brian Minor skrev en bra artikel om hur man i princip inte behöver bli starkare för att bli större, utan ökad styrka är ett resultat av att man blivit större, och man därför behöver öka vikterna för att träningen inte ska bli för lätt. Dvs tvärt emot hur dom allra flesta tänker.

https://myojournal.com/progressive-overload-fallacies/

Här går han genom det i podformat som kom ut igår:

sfe8tsxFieI

TIME STAMPS
0:00 Intro

3:27 Guest Introduction

18:20 The Current Understanding of Progressive Overload for the Average Trainer/Lifter and what might be a Better way of Understanding it in the Functional Sense?

23:48 How does one Conceptualize Progressive Overload?

26:28 What does the lifter do with the knowledge that they’re are getting stronger? How are strength gains utilized and operationalized?

35:23 How often, in the Strength Community, do you run into people who get caught up in chasing the next number?

49:06 For Strength Athletes, how Much Specificity and High Intensity work is required to optimize their outcome?

1:04:55 If we know that Strength is a Diagnostic Tool rather than the cause, how does that affect the Progression Model?

1:34:28 Closing Statements/Outro

Slartibartfast
2019-08-06, 07:43
I ett nötskal:

Välj en vikt som gör att du kan utföra 6-12 reps @RPE8 i ett antal set som ligger i linje med din personliga återhämtningskapacitet.

Progressionen sköter sig själv.

EagleEye
2019-08-06, 09:51
Vilka är de här människorna? De ser ju inte ens vältränade ut, knappt att de tränar överhuvudtaget. Varifrån får de den här informationen?

panzerpig
2019-08-06, 10:13
Jag har svårt att förstå skillnaden?
Om tanken är att köra 6-12 reps x flera set tills man klarar tex 12 reps, sen höjer man så låter det väl rätt standard?

Anders The Peak
2019-08-06, 10:23
Jag har svårt att förstå skillnaden?
Om tanken är att köra 6-12 reps x flera set tills man klarar tex 12 reps, sen höjer man så låter det väl rätt standard?

Gängse standard i en ny förpackning :)

Grimner
2019-08-06, 11:14
Har själv kört så hela 2019 och tycker det fungerat ypperligt! Nackdelen är att man ibland kan fastna på samma antal reps ganska länge... men det släpper till slut om man bara mosar på.
Kör dock med lite läge repomfång.

Men bra metod om man är ute efter att bli stor och stark tycker jag :)

Stoltz
2019-08-06, 11:23
Jag har svårt att förstå skillnaden?
Om tanken är att köra 6-12 reps x flera set tills man klarar tex 12 reps, sen höjer man så låter det väl rätt standard?

Jag förstår inte riktigt heller, det är väl ett rätt normalt progressionstänk som presenteras här? Eller vad ser du (Slarti) som inte vi ser?

Anders The Peak
2019-08-06, 11:25
Vilka är de här människorna? De ser ju inte ens vältränade ut, knappt att de tränar överhuvudtaget. Varifrån får de den här informationen?
Knappast representativa :)

Säkert från böcker av det här slaget LÄNK (https://www.adlibris.com/se/bok/styrketraningens-fysiologi-9789178190775#)och artiklar av den här typen LÄNK (https://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training)

Stoltz
2019-08-06, 11:32
Vilka är de här människorna? De ser ju inte ens vältränade ut, knappt att de tränar överhuvudtaget. Varifrån får de den här informationen?

Brian Minor:
https://i.ytimg.com/vi/r1qR_0WVC4Q/maxresdefault.jpg

Han är ju nog ganska mycket större än oss två i alla fall ;)

EagleEye
2019-08-06, 13:34
Ja, där såg det annorlunda ut.

Lite lustigt att det krävs så väldigt mycket muskler för att se grov ut i avslappnat läge.

MaxTheMarketer
2019-08-06, 15:52
Jag tar mina tillväxtmöjligheter av muskelmassa med en stor skopa salt från en vedertagen roidare. Vi arbetar inte utifrån samma förutsättningar här så hans råd fungerar säkert för andra som roidar men troligen absolut inte lika bra för rena mig.

Ja, där såg det annorlunda ut.

Lite lustigt att det krävs så väldigt mycket muskler för att se grov ut i avslappnat läge.

Man pumpar upp sig inför tävling, oljar in sig och låter ljuset sköta resten och skapa konturer som gör att de ser ännu större ut genom hur vi tolkar skuggor som. Samma sak gäller med att skapa klyfta mellan kvinnors bröst.

rooz
2019-08-06, 19:04
Vilka är de här människorna? De ser ju inte ens vältränade ut, knappt att de tränar överhuvudtaget. Varifrån får de den här informationen?

https://www.instagram.com/p/BhMuOPTBt-9/

Och en total på 727.5kg i 93'an. Inte kattskit kan jag tycka..

Stoltz
2019-08-06, 20:56
Jag har lyssnat igenom en del av podden nu, Tack för länken Slarti!

Jag gillar det han går in på när han pratar om det här om hur man kan låta ens träning bygga på hur man individuellt är byggd.
Det han tar som exempel är att han tycker marklyft tär väldigt mycket på kroppen medan en annan styrkelyftare som han känner, som har väldigt långa armar, marklyfter fem gånger i veckan och inte alls känner att det tär så mycket på kroppen.
Det han pratar om då att för honom är det bättre att träna mindre marklyft (mindre, inte utesluta det) och sedan träna rörelsen på andra sätt som blir mer anpassade till hans kropp.

Detta har jag börjat leka med själv i en del övningar, där jag låter den tunga slitande övningen ske i mindre mängd, och sedan gör jag liknande rörelser i mycket mer skonsamma förhållanden. T.ex. så gör jag Pull ups i 3-5 set, två gånger per vecka.
Tre gånger i veckan kör jag Rodd/Latsdrag i hammermaskiner som är väldigt skonsamma mot mina trasiga axlar. Plötsligt skonar jag axlarna utan att utesluta övningen jag egentligen vill bli bra på, och får därmed in mer träningsvolym för de musklerna som jag använder för att göra övningen.

So far har det varit ett väldigt gott resultat, men jag fick influensa innan jag hann utvärdera ordentligt så ska inte säga för mycket ;)

Iliyas
2019-08-07, 22:54
Nämns det om att ett set ska ligga runt 40 sek? Eller är det inte så viktigt?