handdator

Visa fullständig version : Köra sin cardio på samma maskin varje gång. Dåligt?


PKtarzan
2019-08-04, 07:04
Hej! Trappmaskinen har blivit min absolut favorit när det kommer till min cardio-träning vid sidan om styrketräningen. Kör rena konditionspass ca 2 gånger i veckan just nu, ca 45-60minuters arbete. Om jag har orken efter ett styrkepass kan jag även brassa av 20 min på trappan efteråt. Det jag undrar är om det på något sätt skulle vara dåligt att köra sin cardio på samma maskin vid varje tillfälle? Så länge jag vet vilken intensitet och hastighet jag tränar på och ser att jag gör framsteg på maskinen borde ju konditionen förbättras:P Löpare tränar ju väldigt ensidigt så hittar inte en bra förklaring till att det upprepade rörelsemönster skulle vara negativt. Vet inte varför just trappmaskinen har blivit favoriten. Har väl fått för mig att det är ganska low-impact och på så sätt inte skulle störa benträningen likt löpning gör.

MVH!

Nuggets
2019-08-04, 14:56
Kondition är grenspecifikt, så om något är det nog snarare bra att hålla sig till samma träningsform. Kan dock rekommendera att du lägger in ett intervallpass i veckan, som du kör nu kommer utvecklingen sannolikt att stagnera rätt snabbt.