handdator

Visa fullständig version : Färdiglagad kyckling

Timeea
2004-05-13, 15:54
Hm..har fått en gigantisk påse färdiglagade och kryddade kycklingfileer. Funderar lite på hur jag ska "räkna" på dessa (räkna SKA jag för jag ska deffa ngra veckor..:D ).
Min fundering: ska jag väga fileerna när jag har tinat dem i micron) Eller ska jag väga dem frysta? Blir ju LITE skillnad ändå...
Och gällande energivärde;kollade i Livsmedelsverkets snajsiga tabell...där står det inget om färdigstekt kycklingfile, fanns bara värden för grillad kyckling (typ kycklinglår, vingar och allt möjligt) Kan tillägga att fileerna "verkar" vara grillade och kryddade men inte med överdrivet mkt extra tillsatt fett (hoppas jag...)

Någon vänlig och tålmodigt själ som har lust att "reda ut" begreppen för "deffnojjig"?:D MVH Timeea

Sverker
2004-05-13, 16:08
Allt kött minskar i vikt när det steks eller kokas !
Näringstabeller är alltid skrivna för rått kött, precis som att ris och pasta alltid är okokt.

Muskeltrådarna i köttet drar ihops sig när de blir varma och släpper 10 - 20 % vatten. Desto hårdare du stker desto mer vatten släpper de.
Tänk på julskinkan som simmar runt i ett hav av vatten efter 5 timmar i ugnen:D

Faktiskt så släpper köttet också lite fett samtidigt. Precis som att rent kött aldrig suger upp fett från stkpannan.
Däremot är pannerat kött, fiskpinnar eller schnitzel en tvättsvamp på fettet i stekpannan.

Sverker
2004-05-13, 16:11
Oj, läste inte riktigt din fråga.

Räkor är alltid dragerade med is för att inte torka i frysen. Kyckling är inte dragerad med is utan den is som sitter på filen kommer från köttet.
Räkna på otinad vikt.

Timeea
2004-05-13, 16:14
..hm...varför kan inte Livsmedelsverket skriva in lite värden på färdiggrillad kycklingfile:confused: ...i min tabell anno 2001 finns det ju med värden för exempelvis färdiglagade pajer, gratänger etc men icke på lagad kyckling. Trist. Nåja...ngt förslag på hur man kan räkna? Vägde en microtinad file idag och den vägde 130 gram....? Im dying to know;) typ 140 kcal?? (100 g file rå=104 kcal)

Pez
2004-05-13, 16:19
Originally posted by Timeea
..hm...varför kan inte Livsmedelsverket skriva in lite värden på färdiggrillad kycklingfile:confused: ...i min tabell anno 2001 finns det ju med värden för exempelvis färdiglagade pajer, gratänger etc men icke på lagad kyckling. Trist. Nåja...ngt förslag på hur man kan räkna? Vägde en microtinad file idag och den vägde 130 gram....? Im dying to know;) typ 140 kcal?? (100 g file rå=104 kcal)

För att färdiggrillad kyckling i regel har olika tillredningssätt med olika marinader, fetthalter och liknande kanske?

Grahn
2004-05-13, 16:34
Originally posted by Sverker
Oj, läste inte riktigt din fråga.

Räkor är alltid dragerade med is för att inte torka i frysen. Kyckling är inte dragerad med is utan den is som sitter på filen kommer från köttet.
Räkna på otinad vikt.

*host* detdär var väl inte riktigt sant då kycklingfiléer numera både injiceras fulla med vatten samt ofta drageras med is.

Sverker
2004-05-13, 18:04
Istället för ordet injicerade skulle jag säga marinerade, men tillsatt vatten är det likförbaskat.

Du har säkert rätt här att styckfrysta fileér är dragerade också men mängden vatten är försumbar jmf med räkor.

Whey
2004-05-13, 18:53
Varifrån kommer den gigantiska påsen med färdig kyckling?

Timeea
2004-05-14, 13:10
Originally posted by Pez

För att färdiggrillad kyckling i regel har olika tillredningssätt med olika marinader, fetthalter och liknande kanske?
Nähä?:MrT: Tänkte inte på det. :D Dvs min hjärna prioriterar annat än sunt förnuft/logiskt tänkande under deff...
:smokin:

Whey< direktimporterade från Guldfågeln på Öland!!

cali
2004-05-14, 13:15
Dagens kycklingfileer man köper har vatten insprängt i sig och består av hela 20% tillfört vatten och 80% kycklingfilee. Det är bara att läsa på en sådan påse.
Man betalar således som konsument en massa pengar för vatten!

Smart! :thumbup:

Grahn
2004-05-14, 13:18
Man kan ju köpa färska filéer med :) goda! :eating:

cali
2004-05-14, 13:22
De är mycket dyrare dock och jag måste påstå att de frysta med massa vatten i sig är mycket saftigare och godare!
De färska kan gärna bli lite torra särkilt när man är skrajj för salmonella och trikiner ;)
Marinanden man spränger in har trots allt en bra funktion också.
Jag kör vidare på mina Willys budget variant :)

Diana
2004-05-15, 20:42
Men dom färska sprängs i micron :furious: har fått för mej att de beror på de genomskinliga hinna/påse dom omges av?nån annan teori? verkar ju inte ens hjälpa att hacka i den? dom frysta däremot är fullt microvänliga men inte vardagsmat fö en fattig student..

Whey
2004-05-15, 20:49
Originally posted by cali
Dagens kycklingfileer man köper har vatten insprängt i sig och består av hela 20% tillfört vatten och 80% kycklingfilee. Det är bara att läsa på en sådan påse.
Man betalar således som konsument en massa pengar för vatten!

Smart! :thumbup:

Vattenhalten är högre i de jättebilliga varianterna, så det är kanske därför de är så billiga!

Whey
2004-05-15, 20:51
Originally posted by Timeea
Whey< direktimporterade från Guldfågeln på Öland!!

Tja, du kan ju alltid fråga Guldfågeln om näringsvärdet! Jag gjorde en liknanade sak en gång, dock var det inte Guldfågeln jag frågade.

Förresten, du råkade inte missa en liten ruta med näringsvärde på påsen?

Timeea
2004-05-16, 10:55
Whey< missa en näringsdeklaration? Huga...nixpix*SKOJAR* Nu var det så att fileerna var köpta direkt i Guldfågelns butik och såldes i genomskinliga plastpåsar utan någonsomhelst text. Därav min frustration.

Problemet får väl sägas vara löst för min del; de marinerade fileerna var inte särskilt goda. Så jag skänkte vänligt bort dem till en vän. Det är godare, och säkerligen bättre för min "deffnoja", att använda sig av icke-färdiglagade fileer och välja kryddning och tillagningsmetod själv:eating: //Timeea