handdator

Visa fullständig version : Sömn under träning


Deffmax
2019-08-03, 21:03
Hej! Min vän och jag tränar rätt så sent om kvällarna nu eftersom det är sommarlov och då påstår han att det är jätte dåligt för att ”hjärnan och musklerna vilar bättre om man sover under nattid” men då undrar jag om det stämmer för vi får fortfarande tillräckligt mycket sömn eftersom det är sommar och om man inte tänker på att detta gör så att vi vaknar senare på dagen och bara ur perspektivet att musklerna byggs mer om vi gymmar tidigare stämmer det?

Frustrator
2019-08-03, 21:27
Hej! Min vän och jag tränar rätt så sent om kvällarna nu eftersom det är sommarlov och då påstår han att det är jätte dåligt för att ”hjärnan och musklerna vilar bättre om man sover under nattid” men då undrar jag om det stämmer för vi får fortfarande tillräckligt mycket sömn eftersom det är sommar och om man inte tänker på att detta gör så att vi vaknar senare på dagen och bara ur perspektivet att musklerna byggs mer om vi gymmar tidigare stämmer det?

Vet inte hur det är med musklerna men det finns en del studier som visar att nattarbete innebär ökad risk för förhöjt blodtryck, för tidig död osv. Så helt nyttigt är det.väk inte.

r3mpuh
2019-08-04, 04:04
Om något så sover man bättre när grannen inte använder en slagborr för att sätta upp sina tavlor kl 8 på morgonen. Det finns helt klart fördelar med att förlägga sömnen där det finns minst yttre störningar från miljön. Eller skaffa sovmask/öronproppar.

Sömn under träning funkar det med. Bara att sätta sig på någon bänk i omklädningsrummet & luta sig mot skåpet. :sleep:

Nuggets
2019-08-04, 07:05
Ja, det finns fördelar med att förlägga sömnen till nattetid. Det handlar om något som kallas den cirkadiska rytmen och att hjärnans melatoninproduktion styrs av solljus. Äta vara vaken och/eller äta på natten när kroppen fungerar annorlunda är inte särskilt bra i längden. Exakt vilka nackdelar det innebär i praktiken och hur det påverkar muskeluppbyggnaden har jag ingen vidare koll på, men det finns en hel del forskning på det, så går säkert googla fram (eller om någon här har bättre koll).

DiktatorN
2019-08-06, 11:03
På sommarn så är det väldigt ljust här uppe så jag tror ni kan träna så på sommaren utan att oroa er. Så länge ni inte tränar mitt i natten d.v.s, då ska man sova.

axeln
2019-08-06, 19:37
Sova under träningen kommer inte ge några gains alls

ceejay
2019-08-06, 19:39
Man sover bäst om man följer sin cirkadiska rytm. Det verkar vara lite olika mellan individer mellan vilka klockslag det är.

Sverker
2019-08-07, 06:17
Om något så sover man bättre när grannen inte använder en slagborr för att sätta upp sina tavlor kl 8 på morgonen. Det finns helt klart fördelar med att förlägga sömnen där det finns minst yttre störningar från miljön. Eller skaffa sovmask/öronproppar.

Sömn under träning funkar det med. Bara att sätta sig på någon bänk i omklädningsrummet & luta sig mot skåpet. :sleep:

En powernap eller vad vi kan kalla det. Låta hjärnan få slappna av tio minuter till en kvart innan man tränar är säkert bra.

Fast kanske inte i omklädningsrummet:d. Varför inte koppla av hemma innan man cyklar ned till gymmet så att pulsen går upp lite igen.