handdator

Visa fullständig version : Längre träningsuppehåll och att komma tillbaka.


Kräket
2019-08-03, 08:36
Är nog en tråd jag hoppas ska kunna ge mig lite motivation och hopp...

Lite bakgrund; Har varit rätt "gymskadad" sedan åtminstone 15 år tillbaka, och under denna tid tränat regelbundet. Har inga exceptionella resultat, men tyckt om att träna och känt mig nöjd med detta och de resultat jag haft.

För drygt ett halvår sedan bytte jag jobb, till en annan position med mer ansvar. Detta innebar ordentligt mer arbete för mig, och för cirka 3 månader organiserades arbetsplatsen om. Sammantaget innebar det arbetsdagar på upp till 12 timmar.

Jag orkade verkligen inte träna under denna tid, trots önskan. Jag tappade mina rutiner och upplevde mig själv som allmänt slö.

Sedan drygt ett par veckor sedan försöker jag återupprätta mina träningsrutiner, och tränar 5 - 6 dagar / vecka. Jag visste att jag under min frånvaro skulle tappa mycket styrka, men hade någon förhoppning om att lite kraft skulle finnas kvar.

Så icke - Otroligt hur snabbt man förlorar det som man byggt upp under åratal! Undrar om andra har erfarenhet av frånvaro från träning och att komma tillbaka?

Stoltz
2019-08-03, 09:07
Jag brukade själv jobba väldigt långa och dranerande pass, med det längsta regelbundna var upp emot fjorton timmar. Det är skitjobbigt att hålla uppe träningen under sådana förhållanden så känn ingen skam alls över att ha haft uppehåll från träningen.

Jag har fått ta många ofrivilliga uppehåll under årens lopp och det bästa jag kan säga är att - Det blir bättre av att du kommer tillbaka till träningen än om du inte skulle gjort det.

Mitt bästa tips, om du fortfarande har hög arbetsbelastning på jobb, är att börja mjukt. Det är så mycket bättre att börja med låg nivå och kunna hålla den en längre tid. När jag skulle komma tillbaka från en nästan 35kg vikttappning och utbränning så var jag van vid att köra tre,fyra helkroppspass i veckan. Istället började jag för första gången i mitt liv splitta kroppen riktigt bro-splittigt för att musklerna skulle få vila ordentligt mellan omgångarna. Det gjorde en enorm skillnad för mig att se till att musklerna fick den vila de behövde när så mycket annat stressade kroppen.

Nuggets
2019-08-03, 13:13
är själv på väg tillbaka efter att ha tappat väldigt mycket under flera skadeuppehåll. Det roligaste med att komma tillbaka när man börjar igen är att faktiskt går väldigt snabbt. Muskelminne är ett i allra högsta grad verkligt fenomen och att verkligen tydligt märka av snabba ökningar istället för att långsamt över lång tid behöva slita sig till dom små marginalerna gör under för motivationen. Det jobbiga är att komma igång. När du väl fått upp farten och börjar se kroppen förändras och vikterna öka så är det enkelt att fortsätta.