handdator

Visa fullständig version : Hur mycket bör jag äta?


diddiman
2019-08-01, 12:49
Tjo

Har generellt väldigt slappa dagar. Sitter still på jobbet och inget direkt fysiskt på fritiden. Det enda jag egentligen gör är att jag gymmar fyra gånger i veckan. Då blir det oftast ca 45 minuter styrekträning.

Jag har utgått ifrån den här: https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
men känner att det alltid är lite godtyckligt vad det är för träning som avses och så vidare.

Är en aktivitetsnivå på 1.4 rimlig skulle ni säga?
och om jag sedan på det vill sakta öka i muskler. Är det då rimligt att lägga på ytterligare 7.5% kalorier på mitt dagliga intag.

Jag tänker att formeln som används i kalkylatorn låter rimlig, är mest de påslagen som jag har nämnt ovan som jag är osäker på.

Vad har ni för tankar kring det, låter det vettigt?

Gluffgluff
2019-08-01, 14:05
Du får testa, väga dig, kolla i spegeln och reglera utefter resultat.

diddiman
2019-08-01, 14:31
Jo absolut, de hade jag tänkt göra. Men tänker om det spontant låter rimligt. Kanske är väl högt/lågt enligt folk med mer erfarenhet/koll

sumialic
2019-08-03, 22:59
Jag hade inte haft speciellt stor tilltro till den där. Enligt den så ska min aktivitetsnivå vara 1.9 då det är det som resulterar i min kaloribalans på 3400 kcal.

På vardagar går jag inte utanför dörren, förutom när jag går till gymmet som är 20 minuter bort (2-3 gånger i veckan). Jag sitter framför datorn hela dagen. Städar lite och lagar mat, men inget överdrivet. Väldigt måttligt.

Jag rör mig alltså sjukt lite.

Beemel
2019-08-06, 06:56
Jag hade inte haft speciellt stor tilltro till den där. Enligt den så ska min aktivitetsnivå vara 1.9 då det är det som resulterar i min kaloribalans på 3400 kcal.

På vardagar går jag inte utanför dörren, förutom när jag går till gymmet som är 20 minuter bort (2-3 gånger i veckan). Jag sitter framför datorn hela dagen. Städar lite och lagar mat, men inget överdrivet. Väldigt måttligt.

Jag rör mig alltså sjukt lite.

+1
När jag tränade som mest löpning och sprang 6-7 pass i veckan med en totalvolym på över 10 mil, ovanpå det 3-4 helkropps pass på gymmet á 90min då landade jag på en aktivitetsfaktor på 1,5 när jag räknade baklänges.

Ekvationer för energiförbrukning är i mångt och mycket helt värdelösa på individnivå. Aktivitetsfaktorn är ett ganska dåligt försök att göra H-B ekvationen (och andra) allmängiltiga.

diddiman
2019-08-06, 14:25
Intressant!

Alltid tyckt att det är ett jäkla meck med just kalorierna.
Väger ca 80, är 197 cm lång och ligger nu på 2950, där då tanken är att det ska bli en långsam ökning i vikt. Lägger på 100 kalorier varje vecka det inte händer något alls och tar bort 100 ppm Det går upp för mycket. Vet dock inte om det är vettigt. Men Ah, känns som allt och alla beräkningar ändå säger olika