handdator

Visa fullständig version : Helkropp med fokus axlar (utan militärpress)


MrXpert
2019-07-30, 09:17
Kör 2-3 helkroppspass i veckan och är nöjd med min nuvarande fysik. Skulle dock vilja bygga på axlarna lite bättre men militärpress är ett rent helvete för mig. Både handleder, armbågar och axlar...
Funderar på vanliga axelpressar med hantel och Anorld pressar. Vad förderar ni för att bygga stora axlar. Behövs det läggas till någon form av sidolyft eller jobb för bakre parti eller räcker det med press?

Kettelbellswing
Frontböj (alt knäböj)
Cabelflyes (alt bänkpress)
Stångrodd (alt latsdrag)
Arnoldpress (alt Arnold)
Hip thrust supersettat med hammercurls vid tid och ork.
Kabelcrunsh supersettat med pushdowns vid tid och ork

svenbanan
2019-07-30, 11:03
Om stångrodden (eller latsdraget) är med fokus på lats så har du troligen armbågarna hyfsat nära kroppen. Då kanske du kan tänkas behöva en lite mer horisontell roddövning med armbågarna utåt som tar mer på bakre delta och musklerna mellan skulderbladen.

kvarnis
2019-07-30, 11:05
Om stångrodden (eller latsdraget) är med fokus på lats så har du troligen armbågarna hyfsat nära kroppen. Då kanske du kan tänkas behöva en lite mer horisontell roddövning med armbågarna utåt som tar mer på bakre delta och musklerna mellan skulderbladen.

Ja eller så kan han lägga till lite facepulls med band, tycker det är tidseffektivt att köra den övningen i setvilan när man kör knäböj.

svenbanan
2019-07-30, 11:11
Ja eller så kan han lägga till lite facepulls med band, tycker det är tidseffektivt att köra den övningen i setvilan när man kör knäböj.

Utan facepulls och band pullaparts skulle mina armar ramla av tror jag. :D

MrXpert
2019-07-30, 22:25
Tack!

Men annars då? Gällande en större axel, räcker Arnoldpress till det?

panzerpig
2019-08-01, 01:34
Detta kan vara till hjälp
https://youtu.be/O5A0QKsT-cI

Anders The Peak
2019-08-01, 07:27
Tack!

Men annars då? Gällande en större axel, räcker Arnoldpress till det?

Hantelpressar överlag ger en väldigt kort rörelsebana. Jag tror att press bak nacken med stång eller frontpress med armbågarna riktade framför kroppen med fullt rörelseomfång är det bästa för dig. Men använd vikter som du kan hantera. I början tror jag på vikter kring 20 rm dvs att du klarar av att lyfta vikten 20 gånger. Arbeta upp styrkan långsamt progressivt.

Den här rörelsen stärker hela axelkorsetten på ett ypperligt sätt och kommer att hjälpa dig i övriga övningar som involverar axelleden.

Gluffgluff
2019-08-01, 11:16
Nu är vi alla olika men tror du borde lyssna på Anders.
Tror ditt problem med militärpressen är dålig teknik/för tung vikt. OHP är en skonsam övning, mycket snällare än tex bänkpress.

axeln
2019-08-01, 13:34
Har man så taskig teknik att man inte klarar köra vanlig militärpress ska man knappast börja köra den bakom nacken

Gluffgluff
2019-08-01, 14:12
Har man så taskig teknik att man inte klarar köra vanlig militärpress ska man knappast börja köra den bakom nacken

Det har du jävligt rätt i!

Anders The Peak
2019-08-01, 15:08
Har man så taskig teknik att man inte klarar köra vanlig militärpress ska man knappast börja köra den bakom nacken

Nu är den enklare än en Arnoldpress och vid låga vikter fungerar den bra för för majoriteten. Men om du är viktkåt och lyfter i vanliga fall 3 cm i rörelseomfång övningen då kan den bli precis som de flesta övningar rätt farlig.

Bärsärk
2019-08-01, 20:59
Hur är skruvpressar svårt?

Anders The Peak
2019-08-01, 21:31
Hur är skruvpressar svårt?

Det är väldigt sällan som jag ser någon att utföra övningen på rätt sätt. Skruven ska efterlikna en side lateral och avslutas av en press. Press bak eller frontpress är betydligt lättare att utföra rätt.

Jim Cordova har en bra film som inspiration:

xzTFYXUcPPc

baggard
2019-08-01, 22:04
Det är väldigt sällan som jag ser någon att utföra övningen på rätt sätt. Skruven ska efterlikna en side lateral och avslutas av en press. Press bak eller frontpress är betydligt lättare att utföra rätt.

Jim Cordova har en bra film som inspiration:

xzTFYXUcPPc

Bra skit!! Tack för den! :hbang:

Helgehorse
2019-08-02, 07:46
Sidolyft tycker jag är kanon för axlarna, Känns relativt skonsam och bygger bra. Alternativt sidolyft i cable cross

Ett Orm
2019-08-02, 09:21
Prova att köra axelpress med suprinerat grepp. Du kommer troligen inte över huvudet, med det är inte meningen heller. Det blir ofta lite lättare att låta bli att innåtrotera överarmarna, vilket stressar axlarna.