handdator

Visa fullständig version : Modifiera Starting Strength


CassetteLaser
2019-07-30, 08:48
Hej!

Jag har precis börjat med Starting Strength. Kört kanske två månader nu.

Vartannat pass har jag lagt till bicepscurls och vartannat triceps push-down, för vem vill inte ha större guns?

Jag funderar även på att lägga två av vilodagarna på att träna upp min core för att få bättre hjälp av den vid de andra övningarna. Detta då i form av plankor och olika varianter av farmers walk.

Det jag då undrar är om detta är en bra idé, eller kommer detta att sabba mina gains?
Det brukar väl sägas om starting strength att man inte ska ändra någonting, men jag känner att jag har både ork och sug till det.

svenbanan
2019-07-30, 10:57
Hej!

Jag har precis börjat med Starting Strength. Kört kanske två månader nu.

Vartannat pass har jag lagt till bicepscurls och vartannat triceps push-down, för vem vill inte ha större guns?

Jag funderar även på att lägga två av vilodagarna på att träna upp min core för att få bättre hjälp av den vid de andra övningarna. Detta då i form av plankor och olika varianter av farmers walk.

Det jag då undrar är om detta är en bra idé, eller kommer detta att sabba mina gains?
Det brukar väl sägas om starting strength att man inte ska ändra någonting, men jag känner att jag har både ork och sug till det.

För ett antal år sedan körde jag starting strength och körde då några övningar efter själva "det riktiga" passet, ungefär samma som du listat. Dessutom tror jag att jag körde 3 set pullups till failure som inledning av varje pass. Jag tyckte detta funkade skitbra i alla fall.

Jag skulle tro att det går bra att köra bålträning på vilodagarna också. Du lär ju märka om du har svårt att hålla dig stabil i knäböj och frivändningar pga att du är för trött och sliten.

EDIT: Troligen är det så att ju mer åt nybörjarhållet man är ju större chans är det att det funkar att lägga till en massa övningar i denna typ av program. Ifall man redan är rätt biffig och kör programmet i ett halvår så kanske man använder så tunga vikter att det inte är en bra ide att göra en massa extra.

kvarnis
2019-07-30, 11:03
Skulle köra chin-ups istället för bicepscurl du slår två flugor i en smäll med rygg+biceps.

Chins ingår i den version av programmet som heter practical programming.

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

CassetteLaser
2019-07-30, 11:23
Skulle köra chin-ups istället för bicepscurl du slår två flugor i en smäll med rygg+biceps.

Chins ingår i den version av programmet som heter practical programming.

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Det du skriver låter väldigt vettigt.

Men fy fan vad jag hatar chins.
Klart värt att tänka på iaf.

Diomedea exulans
2019-07-30, 11:24
Bra idé. Det är ju skitlåg volym i Starting Strength.

Gluffgluff
2019-07-30, 12:18
Det är bra att köra låg volym i början, då finns det mycket att hämta i att höja volymen när nybörjargainsen är mättade. Fortsätt med 3x5, lägg till chins som sagt (handflatan mot dig) och dips så får dina "guns" all träning de behöver just nu.

Din core tränas mycket effektivt när du knäböjer, bänkar och kör marklyft. Faktiskt även när du gör chins, dips och kanske framförallt OHP. Det är helt omöjligt att knäböja korrekt, djupt och tungt med en svag core.

Om du börjar köra core-specifikträning så kan det påverka din återhämtningen för bålstabilitet i knäböjen, öka skaderisken, bromsa dina gains etc. Rippertoe har inte lagt in plankan och situps av en anledning tror jag, men jag är varken expert eller har läst boken.

Notten
2019-07-31, 09:23
Hej!

Jag har precis börjat med Starting Strength. Kört kanske två månader nu.

Vartannat pass har jag lagt till bicepscurls och vartannat triceps push-down, för vem vill inte ha större guns?

Jag funderar även på att lägga två av vilodagarna på att träna upp min core för att få bättre hjälp av den vid de andra övningarna. Detta då i form av plankor och olika varianter av farmers walk.

Det jag då undrar är om detta är en bra idé, eller kommer detta att sabba mina gains?
Det brukar väl sägas om starting strength att man inte ska ändra någonting, men jag känner att jag har både ork och sug till det.

Jag tycker att du borde kolla in The Bridge från Barbell Medicine. Programmet är avsett att hjälpa folk från Starting Strength till mer avancerade upplägg. Det är i princip skräddarsytt för någon som dig och gratis.

Det är 8 veckor med 3 pass styrka och 1-2 pass GPP per vecka. GPP är General Physical Preparedness där du har dedikerad tid till bål, rygg och kondition.

Värt att ladda ner och läsa e-boken även om du vill kriga vidare med Starting Strength ett tag till.

https://www.barbellmedicine.com/the-bridge/

CassetteLaser
2019-07-31, 09:50
Jag tycker att du borde kolla in The Bridge från Barbell Medicine. Programmet är avsett att hjälpa folk från Starting Strength till mer avancerade upplägg. Det är i princip skräddarsytt för någon som dig och gratis.

Det är 8 veckor med 3 pass styrka och 1-2 pass GPP per vecka. GPP är General Physical Preparedness där du har dedikerad tid till bål, rygg och kondition.

Värt att ladda ner och läsa e-boken även om du vill kriga vidare med Starting Strength ett tag till.

https://www.barbellmedicine.com/the-bridge/

Ögnade genom den lite snabbt nu på jobbet och den ser riktigt intressant ut.
Känner att SS har lite mer att ge mig, men ska kolla in denna lite noggrannare som ett alternativ när jag vill gå vidare.
Hade annars sneglat lite på Madcow som nästa steg.

CassetteLaser
2019-07-31, 10:17
Jag tycker att du borde kolla in The Bridge från Barbell Medicine. Programmet är avsett att hjälpa folk från Starting Strength till mer avancerade upplägg. Det är i princip skräddarsytt för någon som dig och gratis.

Det är 8 veckor med 3 pass styrka och 1-2 pass GPP per vecka. GPP är General Physical Preparedness där du har dedikerad tid till bål, rygg och kondition.

Värt att ladda ner och läsa e-boken även om du vill kriga vidare med Starting Strength ett tag till.

https://www.barbellmedicine.com/the-bridge/

Ögnade genom den lite snabbt nu på jobbet och den ser riktigt intressant ut.
Känner att SS har lite mer att ge mig, men ska kolla in denna lite noggrannare som ett alternativ när jag vill gå vidare.
Hade annars sneglat lite på Madcow som nästa steg.

Något jag inte fattar är vad det betyder när det står "5 reps @ 6, 5reps @ 7, 5 reps @ 8 x 1 set", tex.

Stoltz
2019-07-31, 11:11
Något jag inte fattar är vad det betyder när det står "5 reps @ 6, 5reps @ 7, 5 reps @ 8 x 1 set", tex.

Detta tog mig lite tid också, men så här är det du ska tänka:

Om vi tar 5 reps @ 6 som exempel.

5 reps @ 6
5 reps står för att du ska göra 5 reps i det settet, så klart.

5 reps @ 6

@ hänvisar till var din ansträngningsnivå ska ligga på, se nedan.

5 reps @ 6
Den här siffran, som kommer efter @, ska du se utifrån en skala på 10. I det här fallet är siffran 6, och det betyder att den ska vara 6 av 10. Detta innebär att du ska ha fyra reps kvar i tanken, dvs. kunna göra fyra reps till.
Om det istället hade stått 5 reps @ 8 reps så hade det varit att du ska kunna göra två reps till.

Kom dock ihåg - Det som kommer innan @ är det du ska göra.
Det som kommer efter @ och är kvar om du tar 10 minus den siffran är det du skulle kunna göra utöver de fem repsen om du gjorde så många reps du kunde.

T.ex.
5 reps @ 6 = 5 reps @ (10-6) = 5 reps med fyra kvar i tanken.

Nu överförenklade jag det men det blir lätt förvirrat innan man vant sig :D

CassetteLaser
2019-07-31, 11:52
Detta tog mig lite tid också, men så här är det du ska tänka:

Om vi tar 5 reps @ 6 som exempel.

5 reps @ 6
5 reps står för att du ska göra 5 reps i det settet, så klart.

5 reps @ 6

@ hänvisar till var din ansträngningsnivå ska ligga på, se nedan.

5 reps @ 6
Den här siffran, som kommer efter @, ska du se utifrån en skala på 10. I det här fallet är siffran 6, och det betyder att den ska vara 6 av 10. Detta innebär att du ska ha fyra reps kvar i tanken, dvs. kunna göra fyra reps till.
Om det istället hade stått 5 reps @ 8 reps så hade det varit att du ska kunna göra två reps till.

Kom dock ihåg - Det som kommer innan @ är det du ska göra.
Det som kommer efter @ och är kvar om du tar 10 minus den siffran är det du skulle kunna göra utöver de fem repsen om du gjorde så många reps du kunde.

T.ex.
5 reps @ 6 = 5 reps @ (10-6) = 5 reps med fyra kvar i tanken.

Nu överförenklade jag det men det blir lätt förvirrat innan man vant sig :D

Aha!

Då fattar jag.
Lite som den där skalan läkare har när man ska betygsätta smärta.

Notten
2019-07-31, 13:26
Något jag inte fattar är vad det betyder när det står "5 reps @ 6, 5reps @ 7, 5 reps @ 8 x 1 set", tex.

Dom använder sig av RPE (Rate of Perceived Exertion).
Egentligen står det: 5 reps @ RPE 6, 5reps @ RPE 7, 5 reps @ RPE 8 x 1 set
Precis som Stoltz förklarade är det annat sätt att uttrycka "reps kvar i tanken".

Programmet/e-boken innehåller en sektion om RPE.

CassetteLaser
2019-07-31, 13:52
Är det inte förbannat svårt att göra den bedömningen?
Eller är det något som kommer när man blir mer erfaren?

Ladugårdsdörr
2019-08-01, 14:25
Man lär sig ganska snabbt - det blir mer av en känsla än exakt antal reps i tanken. Tycker förövrigt alla dessa "fasta" upplägg är övernitiska med att man exakt måste följa och inte lägga till eller lägga ifrån. Kör som du själv vill och dra slutsatser - men kalla det inte för Starting Strength.