handdator

Visa fullständig version : Varför är det mycket mer "ok" att håna konspirationsteorier men inte religösa ideer?


Aryt
2019-07-29, 15:32
SOm titeln lyder.

Trots att konspirationsteorier ofta är långt bättre underbyggda, mindre övernaturliga (svårt att klå religionerna där..), ger bättre prediktioner, så verkarr det vara mer ok att dra dessa konspirationsteoretiker i smutsen jämfört med religiösa ideer.

Är det mest en black-site-konspiration för att försöka kväsa oss fritänkare och låta maktens män komma undan med sina dåd?

Diomedea exulans
2019-07-29, 15:52
Det är inte alls mer okej, det är bara en konspirationsteori du har hittat på.

stridis
2019-07-29, 16:09
Det är inte alls mer okej, det är bara en konspirationsteori du har hittat på.

Tror du själv på det?

G.W
2019-07-29, 18:31
Konspirationsteorier företräds ofta av människor med lägre status i samhället. Bland annat oattraktiva män och lågutbildade kvinnor. Dessa är det fritt fram att håna.

Religiösa människor spänner över en mer generell demografi. Dessutom kan barn vara religiösa. Vilket gör det mindre acceptabelt att håna dem.

Armed Dingo
2019-07-29, 18:41
Konspirationsteoretiker försöker ofta framhäva sig själva som smartare än gemene massa. Detta gär det ok att hånas.

En religiös är inte smart utan har någon form av psykisk svaghet, och alla vet om det. Dessutom kan de bli aggressiva när de blir emotsagda.

trädgårdsmöbel
2019-07-29, 18:54
Det är nog mest för att hån mot religion ofta blir eller åtminstone tolkas som rasism.

kvarnis
2019-07-29, 19:11
Konspirationsteorier är attackeras mer i media och av folk pga att det ligger mycket i dom, folk är ej beredda att revidera sina åsikter, en annan är att riskerna är dessutom små att bli socialt utfryst om man är konspiration-skeptiker.

Ser du samma kritik mot islam av sådana här personer, ytterst ovanligt.

Aryt
2019-07-29, 19:22
Konspirationsteoretiker försöker ofta framhäva sig själva som smartare än gemene massa. Detta gär det ok att hånas.

En religiös är inte smart utan har någon form av psykisk svaghet, och alla vet om det. Dessutom kan de bli aggressiva när de blir emotsagda.

Men den moraliska högfärdigheten och hyckleriet är väl minst lika förargelseväckande?

Konspirationsteorier företräds ofta av människor med lägre status i samhället. Bland annat oattraktiva män och lågutbildade kvinnor. Dessa är det fritt fram att håna.

Religiösa människor spänner över en mer generell demografi. Dessutom kan barn vara religiösa. Vilket gör det mindre acceptabelt att håna dem.

Kanske sant. Vaccinkritiker, eller andra kritiker mot livsmedels- eller läkemedelsindustrin brukar dock inte rymmas i den gruppen. Klein med vapendragare var ju bland de mest pålästa på forat t ex, men för "mainstreamarna" så var det ändå otänkbart att sexuella övergrepp förekom inom makteliten.
Håller dock med om att t ex korta män kan hånas.

Det som gör det så svårt är ju bland annat CIA-projektet som går ut på att svartmåla konspirationsteoretiker. Gissar att många av de framträdande är operatives för bokstavsorganisationer.

rosto
2019-07-30, 13:34
Jag tror att det kommer att bli en hårdare ton mot religionstramset allt eftersom dagens ungdomar blir vuxna och börjar ta plats, det ser jag fram emot.

baggard
2019-07-30, 13:41
Jag tror att det kommer att bli en hårdare ton mot religionstramset allt eftersom dagens ungdomar blir vuxna och börjar ta plats, det ser jag fram emot.


Låter som krig i mina öron. Muslimska världen växer varje dag och deras barn blir upplärda från tidig ålder. Och som vi vet är det ungefär lika socialt accepterat att hylla Hitler som att påpeka tydliga brister med Islam.


“To find out who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize."

- Voltaire

trädgårdsmöbel
2019-07-30, 14:08
Jag tror att det kommer att bli en hårdare ton mot religionstramset allt eftersom dagens ungdomar blir vuxna och börjar ta plats, det ser jag fram emot.

Jag tror precis tvärtom då det närmast är lag på att vara tolerant mot religiösa yttringar. Det om något är vad barn indoktrineras till i skolan.

Alexton
2019-07-30, 21:42
Båda grupperna ligger bra nära sinnessjukdom då de tappat fattning om vad som är realistiskt och faktiskt möjligt. Enda skillnaden är väl att konspirationsteoretiker faktiskt har haft rätt ett par gånger genom åren medan religiösa fortfarande tragglar på och inte haft ett rätt på ett par tusen år.

MaxTheMarketer
2019-07-30, 22:48
Den stora skillnaden är att religiösa är mer benägna att döda i sin tros namn än så kallade "konspirationsteoretiker".

rosto
2019-07-31, 05:26
Kan det vara så att många tycker lite synd om religiösa personer? Man retas inte med en vuxen som tror på tomten, så resonerar jag i alla fall.