handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar vid skada på ena axeln?


GladMotionär
2019-07-28, 12:55
Skada: Vid vänster axel som känns vid vissa rörelser. Däribland vid press, vid en viss vinkel bakåt samt vid lyft kring huvudet på arbetet. Rehab-tränar sedan en tid tillbaka med sidolyft.

Detaljer: Man, 25 år gammal, 86kg, tränat ca ett år och är 185 cm lång.

Frågeställning: Vilka övningar är vettiga att göra? Ska det vara en progression eller statiska vikter och reps? Är det en god idé att genomföra samma övning med den friska axeln?

Sheogorath
2019-07-28, 17:27
Det finns en väldig massa olika saker som kan göra ont så som du beskriver och alla har inte samma behandling.

GladMotionär
2019-07-29, 05:14
Det finns en väldig massa olika saker som kan göra ont så som du beskriver och alla har inte samma behandling.

Tips på generella övningar och på övriga frågeställningar.

Sheogorath
2019-07-29, 13:42
Inte från mig i alla fall. Jag försöker undvika hitte-på under vaga diagnosmisstankar på nätet. :thumbup:

GladMotionär
2019-07-30, 05:25
Inte från mig i alla fall. Jag försöker undvika hitte-på under vaga diagnosmisstankar på nätet. :thumbup:

Uppfattade det från ditt första inlägg.

Anton Fräs
2019-07-30, 07:29
Utifrån det du skriver kan man inte ge några råd egentligen, du ger helt enkelt för lite information. Har du fått axelskadan utredd? Om inte skulle jag råda dig till det och dom kan även hjälpa dig med vad du kan träna under rehabiliteringstiden.

Efter utredning kan du även komma hit och ställa mer frågor kring övningar, då kan säkerligen en av de många duktiga personerna här hjälpa dig. Men ingen med det minsta vett ger råd utifrån den lilla information du skrivit.

CoKEmaN
2019-08-03, 23:16
Tips på generella övningar och på övriga frågeställningar.

Mall att använda vid frågor angående skador/besvär
För att man lättare skall kunna hjälpa er med besvär eller skador så kan det vara bra att använda sig av en mall när ni beskriver era besvär. T ex något sådant här. Ni som känner att ni har ideér till tillägg eller ändringar är välkomna att göra det.
Hoppas det kan vara till lite hjälp. Jag tog med basdata som kön, ålder, längd och vikt för att det har viss betydelse ibland.

Kön:

Ålder:

Längd och vikt.

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Övrigt: