handdator

Visa fullständig version : Brygga eller inte brygga vid bänkpress


Strumpa
2019-07-25, 19:10
Korrekt brygga vid bänkpress? Okey, men vad ska man då säga till de instruktörer som har bänkar på gym med ett tillhörande fotstöd att ha fötterna på, så man inte kan svanka? De finns ju faktiskt sådana bänkar på gymmen också. Kanske oftast då på vad man mer skulle kunna kalla för motionärsgym? Lär dessa då ut fel teknik? De ligger ju till och med och lär sig göra bänkpress på stepuppbräda. En fördel med detta kan ju vara att dessa brädor är så låga att man definitivt har ett stabilt fotstöd. Vad är rätt och fel egentligen? Själv har jag t ex en gammal ryggskada i svanken så jag inte kan svanka eller brygga vid bänkpress. Jag måste ligga plant. Och föredrar då därför mycket hellre den variation med bänkar som har fotstöd. Många bänkar tycker jag till och med är för höga. De som föredrar att svanka eller brygga skulle ju egentligen vad jag förstår då ha låga bänkar. Ja så att de på så sätt kunde gå så högt upp som möjligt i svank eller brygga. Ja typ som en brottare. Fy fan vilka nackar de skulle få då 😊

ceejay
2019-07-25, 19:28
Brygga är inte superviktigt. Det är viktigare att sätta axlar och skuldror i rätt position.

Strumpa
2019-07-25, 20:18
Brygga är inte superviktigt. Det är viktigare att sätta axlar och skuldror i rätt position.

Man kan tvärtom tro detta såsom vissa skriver. Ja det är precis som om man gör anspråk på vad som är sant och riktigt. Och det är närmast därför som jag nu skrev som jag nu gjorde.
Själv har jag fått. Nåja, försöker i alla fall. Bana in en teknik efter de förutsättningarna jag har idag. Ja förutsättningarna ser inte likadana ut för alla. Själv är jag 60 och sett och varit med om en hel del i denna branschen. Att säga allt för bestämt att såhär är det. Är det jag vänder mig emot. Ditt enkla svar tycker jag var bra.

Jallesnalle
2019-07-25, 21:27
Som Ceejay sa, vill man hålla sina axlar friska så måste man ha skuldrorna i rätt position, och då uppstår det en svank/brygga.

Kif
2019-07-26, 11:25
Jag bryggar en del, men det är för att pressa fast och ned skuldrorna och få axlarna i rätt position, sen sänker jag bryggan lite och håller tryck med benen efter jag tagit stången som vertikal tyngd.

exevision
2019-07-26, 12:09
Jag bryggar allt jag kan samtidigt som jag får skuldran i position för att pressa. Innan dess så var ena axeln så dålig att jag inte trodde jag kunde pressa vettigt igen.