handdator

Visa fullständig version : Tråden för Utbildning och Karriär


Sidor : [1] 2 3 4

xan
2019-07-24, 14:44
En tråd där man kan ställa frågor om utbildningar och arbete.

Jag börjar:

Vilka utbildningar rekommenderar ni om man vill jobba med utredande, analytiskt samhällsarbete? Jag var först inställd på juridik, men valde bort det på grund av stressiga arbetsmiljö. Har även tänkt på statsvetenskap, kanske arbeta med utredningar inom departement eller liknande. Är den utbildning ett säkert kort eller riskerar man bli tomhänt efter examen? Andra tips på liknande utbildningar uppskattas.

Snubben
2019-07-24, 15:57
Arbete på departement är lixom definitionen av stressigt arbete. Du får skit uppifrån, nerifrån, höger, vänster, av dig själv och sen ska du leverera och alla hatar dig för du inte tog deras sida.

Vill du ha de lugnt och tjäna pengar ska du bli Auktiarie (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aktuarie), perfekt om du gillar siffror och analys. Sedan börjar du arbeta på en myndighet så får du kanonlön för typ inget arbete och massa förmåner från staten. Hade jag vetat att de yrket fanns hade jag hoppat på det direkt. En nyexxad Auktiarie med lite praoerfarenhet fick 47 i ingångslön där jag jobbar. Han är inte över 27år..

Statsvetenskap är annars en svår utbildning, den är som att utbilda sig till ekonom. Du kan lite om allt inom fältet, men det vill ingen ha, man vill ha de som är nischade, resten kan man plocka från akademic works eller liknande.

Juridik är annars värt det, och sen sikta på myndighet och sen departement. Bra löneutveckling, lugnt jobb, bra karriär. Men det är många som jobbar som jurister på myndigheter... mååånga. Lätt att bli en i mängden.

Annars rekommenderar jag att man kör upphandling, räcker med en tvåårig ky-utbildning. Kommuner och myndigheter kommer slänga sig över dig. Rikta in sig på typ it och mjukvara så kommer du ha jobb innan examen, med bra om. (35-40 efter något år)

xan
2019-07-24, 17:56
Ytterst bra bidrag, Snubben. Det tackar jag för.

Egentligen är det inte just siffror, affär och ekonomi jag brinner för utan mer utredning som har med lagar och politik att göra. Jag är hyfsat bra på siffror, men vill inte hålla på med det hela dagarna i alla fall. Har en bekant som jobbar som utredare inom Polisen, låter spännande men kanske inte ett säkert kort att satsa på.

Förvånad över att du tycker att Juridik inom myndigheter är "lugnt"?! Har en vän som pluggar juridik på Göteborgs universitet (som ska vara lugnare än Lund), och redan där är det en hel del som går in i väggen, får utmattningssyndrom osv. :D Blev lite skrämd eftersom att jag själv inte är stresstålig och jag har även läst en del skrämmande statistik om stressrelaterade problem i den branchen, men jag ska läsa på mer.

Snubben
2019-07-24, 18:18
Ytterst bra bidrag, Snubben. Det tackar jag för.

Egentligen är det inte just siffror, affär och ekonomi jag brinner för utan mer utredning som har med lagar och politik att göra. Jag är hyfsat bra på siffror, men vill inte hålla på med det hela dagarna i alla fall. Har en bekant som jobbar som utredare inom Polisen, låter spännande men kanske inte ett säkert kort att satsa på.

Förvånad över att du tycker att Juridik inom myndigheter är "lugnt"?! Har en vän som pluggar juridik på Göteborgs universitet (som ska vara lugnare än Lund), och redan där är det en hel del som går in i väggen, får utmattningssyndrom osv. :D Blev lite skrämd eftersom att jag själv inte är stresstålig och jag har även läst en del skrämmande statistik om stressrelaterade problem i den branchen, men jag ska läsa på mer.


Att inte vara stresstålig är en svår fråga, oftast handlar det om att få en bra struktur och jobba med bra personer men vi är alla olika. Å andra sidan så är det inte alla som klarar av att plugga öht, och med dagens betygsinflation så är det inte konstigt att folk flunkar. Det handlar in bara om jurister, allt från ekonomer till lärare tappar folk för de klarar inte av tempot. Det handlar, i mitt tycke, inte om att utbildningen är svår, utan människor idag har ingen förmåga att strukturera upp och prioritera saker och ting. Men det är en annan diskussion.

Hur som,

Vill du jobba med utredning och samhällsfrågor så är den statlig världen definit något du bör titta på
- säger jag som jobbat där nu i.. 4-5 år? (tidigare kommun kanske ... 6-10, kommer aldrig ihåg). Titta på t.ex. Finansinspektionen, Bokföringsnämnden, Rådet för rättsmedicinverket mm. Finns hur mycket om man vill vara jurist, ekonom, biolog, kemist etc. jobba med normerande verksamheter och utreda saker. Hur mycket som helst.



På mitt nuvarande jobb är 80% av ~700 anställda jurister som sitter och utreder lagförslag från EU och hur Sverige ska anpassa sig. Det är inte ostressigt men det är inte stressigt. Å andra sidan, får du 40' i ingångslön för att utreda något EU-direktiv så får du gilla läget.

Sen å andra sidan är det alltid olika från plats till plats.

Ladda ner listan över våra myndigheter på http://www.myndighetsregistret.scb.se/Myndighet och titta på några av dem, kolla gärna typ "om oss" och något i stil med "så är det att jobba hos oss". Oftast rätt töntiga men man får en idé om vad de gör.

The_RobRoy
2019-07-25, 02:35
Auktuarie tycke jag också är ett bra tips. För de som inte orkar långa uni studier så är kontrolltornet på en flygplats också ett extremt välbetalt jobb med en kort utbildning.

Bob90
2019-07-25, 07:37
Hade en släkting som jobbat som aktuarie i princip hela sitt yrkesverksamma liv, verkade kul. Den tjänsten innebar en del (betalt) resande och man byggde ett internationellt nätverk också, om man tycker sånt är roligt. Dock en lite brasklapp då det här också var exklusivt innan 80-talet så kan ju ha hänt en hel del med yrket sedan dess så behöver egentligen inte betyda något nu och kan ju ha varit något specifikt i just den tjänsten.

En sån där helt onödig fotnot :D

Snubben
2019-07-25, 08:14
Hade en släkting som jobbat som aktuarie i princip hela sitt yrkesverksamma liv, verkade kul. Den tjänsten innebar en del (betalt) resande och man byggde ett internationellt nätverk också, om man tycker sånt är roligt. Dock en lite brasklapp då det här också var exklusivt innan 80-talet så kan ju ha hänt en hel del med yrket sedan dess så behöver egentligen inte betyda något nu och kan ju ha varit något specifikt i just den tjänsten.

En sån där helt onödig fotnot :D

Jag vet flera myndighet som har fått vända sig utomlands för att rekrytera aktuarier... Så marknaden är god om man är sugen på att få ett snabbt jobb och galet bra betalt.

Mental
2019-07-25, 08:21
Jag vet flera myndighet som har fått vända sig utomlands för att rekrytera aktuarier... Så marknaden är god om man är sugen på att få ett snabbt jobb och galet bra betalt.

Det är dock 4 år av siffermanglande på universitet först. Så man måste nog vara mycket förtjust i mattematik innan man kliver på det tåget.

Bob90
2019-07-25, 08:33
Det är dock 4 år av siffermanglande på universitet först. Så man måste nog vara mycket förtjust i mattematik innan man kliver på det tåget.

Särskilt i statistik och sannolikhetslära :D

Snubben
2019-07-25, 08:57
Särskilt i statistik och sannolikhetslära :D

https://www.math.su.se/utbildning/masterprogram/aktuarieprogrammet

Livförsäkringsmatematik I, AN, 7,5 hp (MT7012)
Livförsäkringsmatematik II, AN, 7,5 hp (MT8003)
Riskmodeller och reservsättning inom sakförsäkring, AN, 7,5 hp (MT7027)
Prissättning inom sakförsäkring, AN, 7,5 hp (MT7028)
Försäkringsredovisning, AN, 7,5 hp (MT7015)
Nationalekonomi för aktuarier, AN, 7,5 hp (MT7016) (ges av Nationalekonomiska inst.)
Försäkringsjuridik för aktuarier I, AN, 7,5 hp (MT7017) (ges av Juridiska institutionen)
Försäkringsjuridik för aktuarier II, AN, 7,5 hp (MT7018) (ges av Juridiska institutionen)
Självständigt arbete i försäkringsmatematik, AN, 30 hp

Man måste verkligen gilla matte...

Mental
2019-07-25, 09:05
https://www.math.su.se/utbildning/masterprogram/aktuarieprogrammet



Man måste verkligen gilla matte...

Glöm inte

Behörighet
Kunskaper motsvarande kandidatexamen omfattande totalt 120 högskolepoäng i matematik och matematisk statistik (där minst 45 högskolepoäng i vardera ämnet ingår) inklusive kurserna Linjära statistiska modeller, GN, 7,5 hp (MT5001) och Grundläggande finansmatematik, GN, 7,5 hp (MT5009). Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.

Snubben
2019-07-25, 09:11
:d

Bob90
2019-07-25, 09:24
https://www.math.su.se/utbildning/masterprogram/aktuarieprogrammet



Man måste verkligen gilla matte...
Glöm inte

Behörighet
Kunskaper motsvarande kandidatexamen omfattande totalt 120 högskolepoäng i matematik och matematisk statistik (där minst 45 högskolepoäng i vardera ämnet ingår) inklusive kurserna Linjära statistiska modeller, GN, 7,5 hp (MT5001) och Grundläggande finansmatematik, GN, 7,5 hp (MT5009). Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.

Som Mental skrev så för att läsa en master ska man ha tagit en kandidat. Och 120 hp matematik innebär 2 års heltidsstudier på bara matematik :p

Man blir i princip/de facto "matematiker" och "gillar" man inte matematik så har man 5 (mer) utmanande år framför sig :D

Mental
2019-07-25, 09:47
Som Mental skrev så för att läsa en master ska man ha tagit en kandidat. Och 120 hp matematik innebär 2 års heltidsstudier på bara matematik :p

Man blir i princip/de facto "matematiker" och "gillar" man inte matematik så har man 5 (mer) utmanande år framför sig :D

Man ska ha en mycket sadistisk läggning om man gör en master på området utan ett genuint intresse

Klart mindre betygshets än juridik, men man måste ju inte hänga på i hetsen om man inte absolut vill ha de bästa tingplatserna med sikte på att bli stjärnadvokat.

Jag hade helt klart valt att studera juridik. :D

wintersnowdrift
2019-07-25, 11:50
Juridik och sannolikhetslära är imho varandras diametrala motsats. Jag vet dessutom många ingenjörer som har svårt för just statistik och inferens så känner man inte en specifik dragning mot att göra halvdana förutsägelser om framtiden bör man kanske inte viga sitt yrkesliv åt statistiska metoder.

Om du xan är OK med matematik så hade jag satsat på nationalekonomi snarare än statsvetenskap. Eller läs båda för all del, men ha NEK som huvudämne. Finns många trevliga myndighetsjobb för nationalekonomer och vad folk än säger så är det inte stressigt. Inte supervälbetalt heller förvisso men sett till arbetsinsatsen helt ok.

Livet
2019-07-25, 14:33
Arbete på departement är lixom definitionen av stressigt arbete. Du får skit uppifrån, nerifrån, höger, vänster, av dig själv och sen ska du leverera och alla hatar dig för du inte tog deras sida.

Vill du ha de lugnt och tjäna pengar ska du bli Auktiarie (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aktuarie), perfekt om du gillar siffror och analys. Sedan börjar du arbeta på en myndighet så får du kanonlön för typ inget arbete och massa förmåner från staten. Hade jag vetat att de yrket fanns hade jag hoppat på det direkt. En nyexxad Auktiarie med lite praoerfarenhet fick 47 i ingångslön där jag jobbar. Han är inte över 27år..

Statsvetenskap är annars en svår utbildning, den är som att utbilda sig till ekonom. Du kan lite om allt inom fältet, men det vill ingen ha, man vill ha de som är nischade, resten kan man plocka från akademic works eller liknande.

Juridik är annars värt det, och sen sikta på myndighet och sen departement. Bra löneutveckling, lugnt jobb, bra karriär. Men det är många som jobbar som jurister på myndigheter... mååånga. Lätt att bli en i mängden.

Annars rekommenderar jag att man kör upphandling, räcker med en tvåårig ky-utbildning. Kommuner och myndigheter kommer slänga sig över dig. Rikta in sig på typ it och mjukvara så kommer du ha jobb innan examen, med bra om. (35-40 efter något år)

Får man fråga var du jobbar?


Jag har funderat ett tag på att göra något mer med min utbildning (civilingenjör i teknisk fysik med inriktning mot matematik) än vad jag gör idag vilket är projektledare inom fastighetsservice. Är inget superstort fan av programmering men om programmeringen främst handlar om modellering av olika matematiska modeller verkar det genast mer intressant än att vara ren programmerare.
Ett problem är dock att jag inte riktigt har någon spets i mina matematikkunskaper utan har pluggat lite av varje område som fanns.

"Siffror och analys" tycker jag låter som en arbetsbeskrivning som faller mig i smaken mer än vad jag gör nu så frågan är om man inte skulle försöka komma in på någon mer matematisk arbetslivsbana på något sätt. Kanske genom att repetera gammal universitetsmatematik, lära sig modellera en del i någon miljö inriktat mer mot statistik (SAS, Stata, minitab, R etc.) och kanske/förmodligen läsa några fler kurser inom statistik på distans eller vid stadens universitet (om de ens erbjuder några vettiga).

Området behöver egentligen inte vara statistik men det känns som att det är det mest tillämpbara i arbetslivet.

Någon som har några förslag eller synpunkter på hur man kan gå vidare med denna initiala tanke?

Snubben
2019-07-25, 16:18
Jag jobbar på en myndighet i centrala Stockholm där alla är jurister (typ).

Med din utbildning så blir jag lite paff över det du jobbar med, du borde väl vara aktuell för jobb som där modellering relevant? Då är väl alla platser där man bearbetar data - Strålsäkerhetsmyndigheten till Finansinspektionen vara av intresse?

Bandid0
2019-07-25, 16:29
De jag känner som jobbat på departement har gett en bild av att det är rätt soft. Men det beror väl på vilket departement och vilket område man arbetar med.

Som jurist jobbar man väl inte med samhälle om man inte sysslar med lagstiftning.

Livet
2019-07-25, 18:02
Jag jobbar på en myndighet i centrala Stockholm där alla är jurister (typ).

Med din utbildning så blir jag lite paff över det du jobbar med, du borde väl vara aktuell för jobb som där modellering relevant? Då är väl alla platser där man bearbetar data - Strålsäkerhetsmyndigheten till Finansinspektionen vara av intresse?

Av diverse anledningar hamnade jag lite snett i arbetslivet i relation till vad jag är utbildad inom. Men är fortfarande ung (28) så än finns det tid att styra om lite men jag är bara lite osäker på hur man ska komma in på rätt bana.

Snubben
2019-07-25, 21:07
Av diverse anledningar hamnade jag lite snett i arbetslivet i relation till vad jag är utbildad inom. Men är fortfarande ung (28) så än finns det tid att styra om lite men jag är bara lite osäker på hur man ska komma in på rätt bana.

Bara sök jobb. Det är en bra början. Läs om myndigheterna på deras sidor, de har ofta någon film eller något som oftast rätt bra visar vad de gör.

Sarco
2019-07-26, 00:26
En tråd där man kan ställa frågor om utbildningar och arbete.

Jag börjar:

Vilka utbildningar rekommenderar ni om man vill jobba med utredande, analytiskt samhällsarbete? Jag var först inställd på juridik, men valde bort det på grund av stressiga arbetsmiljö. Har även tänkt på statsvetenskap, kanske arbeta med utredningar inom departement eller liknande. Är den utbildning ett säkert kort eller riskerar man bli tomhänt efter examen? Andra tips på liknande utbildningar uppskattas.

Många bra råd här redan men ett bra steg är att börja med dina egna intressen. Steg ett är kanske siffror eller text?

wintersnowdrift
2019-07-26, 08:50
Får man fråga var du jobbar?


Jag har funderat ett tag på att göra något mer med min utbildning (civilingenjör i teknisk fysik med inriktning mot matematik) än vad jag gör idag vilket är projektledare inom fastighetsservice. Är inget superstort fan av programmering men om programmeringen främst handlar om modellering av olika matematiska modeller verkar det genast mer intressant än att vara ren programmerare.
Ett problem är dock att jag inte riktigt har någon spets i mina matematikkunskaper utan har pluggat lite av varje område som fanns.

"Siffror och analys" tycker jag låter som en arbetsbeskrivning som faller mig i smaken mer än vad jag gör nu så frågan är om man inte skulle försöka komma in på någon mer matematisk arbetslivsbana på något sätt. Kanske genom att repetera gammal universitetsmatematik, lära sig modellera en del i någon miljö inriktat mer mot statistik (SAS, Stata, minitab, R etc.) och kanske/förmodligen läsa några fler kurser inom statistik på distans eller vid stadens universitet (om de ens erbjuder några vettiga).

Området behöver egentligen inte vara statistik men det känns som att det är det mest tillämpbara i arbetslivet.

Någon som har några förslag eller synpunkter på hur man kan gå vidare med denna initiala tanke?

Data Scientist. Många med din bakgrund (teknisk fysik) halkar in på den banan just därför att yrket kräver en bred matematisk förståelse. Skippa SAS, STATA etc och gå all in på att lära dig R och/eller Python riktigt bra. Ju mer jag jobbar desto mer inser jag vikten av att vara en duktig programmerare (läs: kunna skriva strukturerad, testbar och "clean" kod) men det är färdigheter man kan (och bör) lära sig efterhand. En data scientists främsta uppgift är att utveckla och testa modeller som hjälper verksamheten och skapar "business value".

Det finns ingen regelrätt universitetsutbildning som leder till titeln "data scientist" men ett par kurser i statistik, machine learning och/eller programmering är en bra start.

wintersnowdrift
2019-07-26, 08:59
Efter att ha fått utstå detta grammatiska fel otaliga gånger nu -inte minst i Filip och Fredriks podcast- så känner jag mig nödgad att bli "den jobbiga jäveln" ty det gnager som ett myggbett i mig när jag läser det understrukna i ditt inlägg.

Diametralt betyder redan att något är absolut motsatt. Misstaget du och TV-duon gör är att använda det i dubbel benämning.

Nja, många tautologier är snarare vedertagna stilgrepp och inte grammatiska fel.

https://www.svd.se/dubbleringar-som-skapar-irritation

Sist i artikeln:
Som alltid handlar rätt och fel i språket om konventioner – inte om logik.

Anna-Malin Karlsson är professor vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.

Livet
2019-07-26, 10:20
Data Scientist. Många med din bakgrund (teknisk fysik) halkar in på den banan just därför att yrket kräver en bred matematisk förståelse. Skippa SAS, STATA etc och gå all in på att lära dig R och/eller Python riktigt bra. Ju mer jag jobbar desto mer inser jag vikten av att vara en duktig programmerare (läs: kunna skriva strukturerad, testbar och "clean" kod) men det är färdigheter man kan (och bör) lära sig efterhand. En data scientists främsta uppgift är att utveckla och testa modeller som hjälper verksamheten och skapar "business value".

Det finns ingen regelrätt universitetsutbildning som leder till titeln "data scientist" men ett par kurser i statistik, machine learning och/eller programmering är en bra start.

Jag har stött på DS i tonvis av annonser och liknande men har hela tiden fått intrycket att det är märkbart större fokus på programmering än matematik och därför inte känt att det varit riktigt min grej. Men detta kanske gäller för alla jobb där man ska tillämpa någon form av matematik, att det helt enkelt blir stort fokus på hur tillämpningen utförs.

Aktuarieyrket som redan nämnts lät intressant men det verkar som att det hade inneburit rätt mycket mer formel utbildning fast det kanske är värt det i slutändan. Något mer matematikinriktat, tex statistiker, låter också kul och jag får intrycket att det är mer matematik och mindre "tung" programmering än DS men det är egentligen bara lite av en gissning för jag har dålig inblick i hur dessa jobb ser ut på riktigt.

Snubben
2019-07-26, 10:26
ta någon enkel kurs på udemy och se vad det innebär, kostar dig typ 10 dollar. Vem vet, du kanske kommer älska det..

https://www.udemy.com/the-data-science-course-complete-data-science-bootcamp/

(första jag hittade, regga dig, lägg den i din kundkorg, vänta ett par dagar så får du ett erbjudande om att köpa den för 10 dollar..)

wintersnowdrift
2019-07-26, 10:54
Jag har stött på DS i tonvis av annonser och liknande men har hela tiden fått intrycket att det är märkbart större fokus på programmering än matematik och därför inte känt att det varit riktigt min grej. Men detta kanske gäller för alla jobb där man ska tillämpa någon form av matematik, att det helt enkelt blir stort fokus på hur tillämpningen utförs.

Aktuarieyrket som redan nämnts lät intressant men det verkar som att det hade inneburit rätt mycket mer formel utbildning fast det kanske är värt det i slutändan. Något mer matematikinriktat, tex statistiker, låter också kul och jag får intrycket att det är mer matematik och mindre "tung" programmering än DS men det är egentligen bara lite av en gissning för jag har dålig inblick i hur dessa jobb ser ut på riktigt.

Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.

Livet
2019-07-26, 10:55
ta någon enkel kurs på udemy och se vad det innebär, kostar dig typ 10 dollar. Vem vet, du kanske kommer älska det..

https://www.udemy.com/the-data-science-course-complete-data-science-bootcamp/

(första jag hittade, regga dig, lägg den i din kundkorg, vänta ett par dagar så får du ett erbjudande om att köpa den för 10 dollar..)

Körde på den och sätter mig efter helgen med det för att se vad det handlar om.

Tack!

Livet
2019-07-26, 10:59
Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.

Tack för infon! Ska kolla närmare på länken jag fick i Snubbens inlägg och se om det är någonting för mig.

Livet
2019-07-26, 11:12
Data science är väldigt hypat just nu och mycket av bulkjobbet kräver inte särskilt tung programmering, iaf inom brancher med låg mognadsgrad. Alternativt att någon i teamet har mer djupgående kunskaper som utvecklare och fixar bitarna som kräver sådana skills (kan benämnas som "data engineer" eller liknande). Men jag anser ändå att man bör vara intresserad av att utvecklas inom programmering då det är en såpass stor bit i att få DS-lösningar att fungera i praktiken.

Jag har jobbat som statistiker också (min grundutbildning är en master i statistik) och min erfarenhet är att rena statistiker-tjänster främst finns inom forskning, på myndigheter eller typ läkemedelsbolag som själva utför forskning. Får man ett kvalificerat jobb som metodstatistiker så kan det vara svinkul men på många myndigheter (t.ex. SCB) är det mycket "klippa och klistra siffror i Excel" vilket (imho) varken är kvalificerat eller särskilt roligt. Dock så tror jag att du för att få en rolig statistikertjänst bör läsa mer statistik. Många läkemedelsbolag etc kräver dessutom att man har doktorerat i ämnet så det kanske är en lite väl lång väg att gå.

Jag kan lika gärna googla detta (och kommer göra) men tar gärna fler åsikter om det: har du lite koll på skillnaden mellan data analyst och data scientist?

koncept
2019-07-27, 12:52
Jag kan lika gärna googla detta (och kommer göra) men tar gärna fler åsikter om det: har du lite koll på skillnaden mellan data analyst och data scientist?

Jag har en magister i statistik och känner några som arbetar som data scientists, så jag tänkte att jag kan svara.

Generellt brukar jobb som data scientist kräva längre och mer kvantitativa utbildningar (exempelvis master eller doktorsexamen i matematik, statistik, datateknik, datavetenskap, fysik, etc) än data analyst. För jobb som data analyst efterfrågas ofta en kandidatexamen som inte nödvändigtvis är i sådana ämnen. Jobb som data scientist tenderar även att innefatta användning och implementering av algoritmer och statistisk modellering medan data analyst verkar innefatta mer visualisering av data, lite databaser, och enkel statistisk analys som deskriptiva mått. Det är inte helt ovanligt att personer som börjar som data analyst sedan blir data scientist.

Livet
2019-07-27, 14:00
Jag har en magister i statistik och känner några som arbetar som data scientists, så jag tänkte att jag kan svara.

Generellt brukar jobb som data scientist kräva längre och mer kvantitativa utbildningar (exempelvis master eller doktorsexamen i matematik, statistik, datateknik, datavetenskap, fysik, etc) än data analyst. För jobb som data analyst efterfrågas ofta en kandidatexamen som inte nödvändigtvis är i sådana ämnen. Jobb som data scientist tenderar även att innefatta användning och implementering av algoritmer och statistisk modellering medan data analyst verkar innefatta mer visualisering av data, lite databaser, och enkel statistisk analys som deskriptiva mått. Det är inte helt ovanligt att personer som börjar som data analyst sedan blir data scientist.

Tack för svar! Det var det intrycket jag fick av att läsa på lite på andra ställen också.

Har du någon insyn i vilken typ av statistik som tillämpas eller på vilken nivå den ligger på? Universitetsnivå förstås men tänker att det är ju rätt brett, iaf baserat på det jag har studerat.

wintersnowdrift
2019-07-27, 15:26
Har du någon insyn i vilken typ av statistik som tillämpas eller på vilken nivå den ligger på? Universitetsnivå förstås men tänker att det är ju rätt brett, iaf baserat på det jag har studerat.

Menar du vilken typ av statistik man tillämpar som data scientist?

Jag skulle säga att det absolut viktigast är att förstå hur man utvärderar vad en modell kan göra, eller inte kan göra. En modell som gör en korrekt kategorisering i 99 % av fallen har absolut noll värde ifall en slumpmässig modell också ger rätt kategorisering i 99 % av fallen. Det låter trivialt men är ett såååå vanligt misstag att inte ha en plan för hur man ska utvärdera sin modell. Jag skulle säga att klassisk statistisk inferens är väldigt användbart, inklusive att förstå de olika "skolorna" (frequentist, bayesiansk, likelihood-teori). Sen finns det såklart en massa användbara statistiska modeller som kan vara av nytta i olika specifika case, t.ex. tidsserieanalys, överlevnadsanalys, bootstrap, logistisk regression, vanlig enkel linjär regression osv osv. Korsvalidering, RMSE och liknande valideringsmått är också extremt centrala oavsett vilken prediktionsmodell man använder sig av.

koncept
2019-07-27, 15:37
Tack för svar! Det var det intrycket jag fick av att läsa på lite på andra ställen också.

Har du någon insyn i vilken typ av statistik som tillämpas eller på vilken nivå den ligger på? Universitetsnivå förstås men tänker att det är ju rätt brett, iaf baserat på det jag har studerat.

Vilka metoder som används beror på inom vilket fält du jobbar. Kolla annonser på LinkedIn. Vad jag har sett gäller ungefär följande i stora drag:

Finans: stokastiska processer, tidsserieanalys, monte carlo, finansmatte
Försäkring: som finans + extremvärdesanalys och försäkringsmatte
Biostatistik och medicin: regression, variansanalys, experimentell design, kausal inferens
Tech/sociala medier/e-commerce: ekonometri, kausal inferens, tidsserieanalys
Marknadsföring och undersökningsföretag: ekonometri, sampling och en del från psykometri och multivariat statistisk analys

Inom samtliga blir metoder från machine learning så som klassifikation, NLP, deep learning och liknande även allt mer efterfrågat.

Edit: insåg nu att mitt svar kanske var väl detaljerat

wintersnowdrift
2019-07-27, 16:00
Vilka metoder som används beror på inom vilket fält du jobbar. Kolla annonser på LinkedIn. Vad jag har sett gäller ungefär följande i stora drag:

Finans: stokastiska processer, tidsserieanalys, monte carlo, finansmatte
Försäkring: som finans + extremvärdesanalys och försäkringsmatte
Biostatistik och medicin: regression, variansanalys, experimentell design, kausal inferens
Tech/sociala medier/e-commerce: ekonometri, kausal inferens, tidsserieanalys
Marknadsföring och undersökningsföretag: ekonometri, sampling och en del från psykometri och multivariat statistisk analys

Inom samtliga blir metoder från machine learning så som klassifikation, NLP, deep learning och liknande även allt mer efterfrågat.

Edit: insåg nu att mitt svar kanske var väl detaljerat

Jag säger egentligen inte emot dig men modellval är ju högst arbiträrt. Förstår man statistisk inferens i grunden så ska man kunna applicera den typ av modell som passar ens data/syfte bäst. Sen har olika sektorer helt klart olika traditioner. Jag jobbar inom en bransch som egentligen inte har någon tradition av statistisk modellering (eller machine learning) och jag använde mycket framgångsrik en modell i min avhandling som ffa använts för medicinska ändamål. Sen finns det givetvis även modeller som utvecklats för väldigt specifika problem: jag använde t.ex. en capture-recapture modell i en artikel vars syfte var att utvärderade dödlighet hos renar. Den är rätt specifik för vildlevande djur och jag har svårt att komma på en tillämpning i finansbranchen :D, men det finns säkert!

Däremot, om en viss sektor är van vid en viss typ av modell/presentation så kan det vara svårt för dem att acceptera ett annat sätt att se på saken. Jag försökte få en biomedicinsk analytiker att använda linjär regression då jag tyckte att det var den modell som tydligast visade hennes syfte, men nä se det gick inte för hon skulle prompt ha en ANOVA-representation. Same same but different :)

koncept
2019-07-27, 17:41
Jag säger egentligen inte emot dig men modellval är ju högst arbiträrt. Förstår man statistisk inferens i grunden så ska man kunna applicera den typ av modell som passar ens data/syfte bäst. Sen har olika sektorer helt klart olika traditioner. Jag jobbar inom en bransch som egentligen inte har någon tradition av statistisk modellering (eller machine learning) och jag använde mycket framgångsrik en modell i min avhandling som ffa använts för medicinska ändamål. Sen finns det givetvis även modeller som utvecklats för väldigt specifika problem: jag använde t.ex. en capture-recapture modell i en artikel vars syfte var att utvärderade dödlighet hos renar. Den är rätt specifik för vildlevande djur och jag har svårt att komma på en tillämpning i finansbranchen :D, men det finns säkert!

Däremot, om en viss sektor är van vid en viss typ av modell/presentation så kan det vara svårt för dem att acceptera ett annat sätt att se på saken. Jag försökte få en biomedicinsk analytiker att använda linjär regression då jag tyckte att det var den modell som tydligast visade hennes syfte, men nä se det gick inte för hon skulle prompt ha en ANOVA-representation. Same same but different :)

Jag håller med dig att med en gedigen förståelse för inferens så kan man välja modeller friare efter det specifika problemets förutsättningar. Det är såklart det bästa.

Mitt syfte var att ge en grov överblick av vilka metoder som tenderar att användas mest inom olika fält. Uppfattningen har jag fått från jobbannonser och universitetskurser.

Bärsärk
2019-07-27, 19:24
Finns det några utbildningar på hög nivå som inte innehåller en massa matematik?

Bob90
2019-07-27, 19:40
Finns det några utbildningar på hög nivå som inte innehåller en massa matematik?

Klart det gör. Juridik, språk, medicin, ekonomi, hållbarutveckling, diverse humaniora/samhällsstudier, medicin, vissa ingenjörsspår som är lite mindre mattetunga (men det är ju ändå ingenjörsutbildningar så det är klart det blir en del matte) är typ kemi, bioteknik och medieteknik.

Und so weiter.

Livet
2019-07-27, 19:45
...

...

Tack för svaren! Känner att jag börjar få bättre grepp om yrkesrollen men jag ska kolla upp lite mer via jobbannonser tex. vad de kan söka mer specifikt och konkret.

Ska köra igenom den onlinekurs jag blev rekommenderad förut och om den känns rolig så kanske det blir dags att repetera det mesta av den statistik man pluggat och samtidigt försöka lära sig mer om implementeringen och programmeringen.

Bärsärk
2019-07-27, 20:18
Klart det gör. Juridik, språk, medicin, ekonomi, hållbarutveckling, diverse humaniora/samhällsstudier, medicin, vissa ingenjörsspår som är lite mindre mattetunga (men det är ju ändå ingenjörsutbildningar så det är klart det blir en del matte) är typ kemi, bioteknik och medieteknik.

Und so weiter.

Har verkligen inte ekonomi någon matematik?

koncept
2019-07-27, 23:32
Har verkligen inte ekonomi någon matematik?

Merparten av nationalekonomi är tillämpad matematik och statistik (ekonometri) som kan nå avancerad nivå. Företagsekonomi går däremot knappt längre än de fyra räknesätten.

Bob90
2019-07-27, 23:33
Har verkligen inte ekonomi någon matematik?

Ekonomi är ju ett väldigt brett, finns högt som lågt.

Xtreme-G
2019-07-28, 06:15
Har verkligen inte ekonomi någon matematik?Inte i Sverige. Utomlands däremot.

Wain
2019-07-28, 07:27
Merparten av nationalekonomi är tillämpad matematik och statistik (ekonometri) som kan nå avancerad nivå. Företagsekonomi går däremot knappt längre än de fyra räknesätten.

Finans ligger väl under företagsekonomi fortfarande?

koncept
2019-07-28, 20:27
Finans ligger väl under företagsekonomi fortfarande?

Finansiering (Corporate Finance) är en specialisering inom företagsekonomi och finansiell ekonomi är en specialisering inom nationalekonomi. Finans ges ofta som ett magister- eller masterprogram för vilket både en kandidatexamen i företagsekonomi eller nationalekonomi är behörighetsgivande, med krav på att man har läst några särskilda kurser, se exempelvis Lunds program här (https://lusem.lu.se/study/masters/programmes/finance/requirements).

JohPz
2019-07-28, 22:37
Ni som jobbar med dataanalys/programmering:

Är kurser från exempelvis Udacity något som värderas av arbetsgivare i Sverige? Deras nanodegree sägs vara bra men kostar ju mycket och är antagligen krävande. Jag funderar på att vidareutbilda mig vid sidan av heltidsjobb och sneglar på dataanalys/Python/maskininlärning. Kollar några trevliga tuben-kanaler och pillar lite själv, men något sorts utbildningsbevis lär ju vara bra. Är i nuläget på nybörjarnivå inom Python och kan egentligen väldigt lite om de andra två.

The_RobRoy
2019-07-29, 02:24
Ni som jobbar med dataanalys/programmering:

Är kurser från exempelvis Udacity något som värderas av arbetsgivare i Sverige? Deras nanodegree sägs vara bra men kostar ju mycket och är antagligen krävande. Jag funderar på att vidareutbilda mig vid sidan av heltidsjobb och sneglar på dataanalys/Python/maskininlärning. Kollar några trevliga tuben-kanaler och pillar lite själv, men något sorts utbildningsbevis lär ju vara bra. Är i nuläget på nybörjarnivå inom Python och kan egentligen väldigt lite om de andra två.

Funderar på att lära mig python också vid sidan av jobbet. Har du några bra sidor att starta på? Jag har programmerat en del tidigare, så det är mer att komma in i syntax osv.

JohPz
2019-07-29, 07:22
Funderar på att lära mig python också vid sidan av jobbet. Har du några bra sidor att starta på? Jag har programmerat en del tidigare, så det är mer att komma in i syntax osv.

Det är väl en smaksak antar jag men gillar en kille som kallar sig Sentdex. Han har en koncis tutorial och sen använder han Python i diverse filmer om dataanalys m.m. Finns en kanal som heter Socratica också som kör med scifi-tema, nördigt men informativt :d

Wain
2019-07-29, 07:24
Finansiering (Corporate Finance) är en specialisering inom företagsekonomi och finansiell ekonomi är en specialisering inom nationalekonomi. Finans ges ofta som ett magister- eller masterprogram för vilket både en kandidatexamen i företagsekonomi eller nationalekonomi är behörighetsgivande, med krav på att man har läst några särskilda kurser, se exempelvis Lunds program här (https://lusem.lu.se/study/masters/programmes/finance/requirements).

K, jag läste lite finans inom företagsekonomi och då räknade jag på olika finansiella derivat iaf.

Armed Dingo
2019-07-29, 07:26
Någon som läst astronomi? Vill kunna sitta och tänka på svarta hål hela dagarna om ett par år.

Snubben
2019-07-29, 08:57
Funderar på att lära mig python också vid sidan av jobbet. Har du några bra sidor att starta på? Jag har programmerat en del tidigare, så det är mer att komma in i syntax osv.

https://www.udemy.com/topic/python/

Ta en kurs med högt betyg och många deltagare, då får du oftast en bra grund att stå på. Som jag sa tidigare, regga dig, lägg den i kundkorgen, logga ut så får du ett erbjudande om att köpa "kursen" för typ 10$.

Bob90
2019-07-29, 17:14
Någon som läst astronomi? Vill kunna sitta och tänka på svarta hål hela dagarna om ett par år.

LoveMachine är väl doktor i nåt relaterat? Typ Rymdfysik?

xan
2019-11-01, 19:11
En tråd där man kan ställa frågor om utbildningar och arbete.

Jag börjar:

Vilka utbildningar rekommenderar ni om man vill jobba med utredande, analytiskt samhällsarbete? Jag var först inställd på juridik, men valde bort det på grund av stressiga arbetsmiljö. Har även tänkt på statsvetenskap, kanske arbeta med utredningar inom departement eller liknande. Är den utbildning ett säkert kort eller riskerar man bli tomhänt efter examen? Andra tips på liknande utbildningar uppskattas.

Många bra råd här redan men ett bra steg är att börja med dina egna intressen. Steg ett är kanske siffror eller text?

Främst är det text jag tycker om. Jag är bra på matematik men mycket siffror är inget som lockar.

Det jag är mest sugen på just nu är att jobba som utredare inom Polismyndigheter av olika slag. Just brottsutredningar har jag ett särskilt stort intresse av, men jag tycker om analytiskt och utredande kontorsarbete allmänt. Administrering och handläggning är kul, dock inte jobb enbart baserade på IT.

Jag är rätt vilsen, ja. *popcorn*

Sarco
2019-11-02, 00:06
Främst är det text jag tycker om. Jag är bra på matematik men mycket siffror är inget som lockar.

Det jag är mest sugen på just nu är att jobba som utredare inom Polismyndigheter av olika slag. Just brottsutredningar har jag ett särskilt stort intresse av, men jag tycker om analytiskt och utredande kontorsarbete allmänt. Administrering och handläggning är kul, dock inte jobb enbart baserade på IT.

Jag är rätt vilsen, ja. *popcorn*

Underrrättelseanalys, statsvetenskap, juridik är alla bra ämnen för det du beskriver även om det är helt omöjligt att ge karriärråd på så lite info. Sedan är kanske utredare inom polisen inte riktigt samma sak som utredare på departement som du skrev om innan (?) (korta deadlines, låg lön, men kanske roligare och mer konkret på många sätt).

Juristexamen och en bana som åklagare kan nog vara rätt kul med. Men det är lite tuffare i början.

Tror du att du vill arbeta inom polisen, bli polis om du inte går all in på juridiken. Läs upp resten sen om du vill gå vidare från myndigheten. Det kanske är helt fel och gammal info, men många jag träffat som börjat inom polisen som civila utredare är inte helt lyckliga över att inte accepteras.

Anders The Peak
2019-11-02, 08:46
Främst är det text jag tycker om. Jag är bra på matematik men mycket siffror är inget som lockar.

Det jag är mest sugen på just nu är att jobba som utredare inom Polismyndigheter av olika slag. Just brottsutredningar har jag ett särskilt stort intresse av, men jag tycker om analytiskt och utredande kontorsarbete allmänt. Administrering och handläggning är kul, dock inte jobb enbart baserade på IT.

Jag är rätt vilsen, ja. *popcorn*

Om du vill göra karriär inom polisen är det en Jur kand. idag kallad juristexamen (https://www.soclaw.lu.se/utbildning/kriminologiprogrammet)om 270 högskolepoäng som du behöver.

Kriminolog (https://www.soclaw.lu.se/utbildning/kriminologiprogrammet)om du vill bli kvalificerad utredare med spännande arbetsuppgifter.

kelk
2019-11-02, 09:06
Ni som jobbar med dataanalys/programmering:

Är kurser från exempelvis Udacity något som värderas av arbetsgivare i Sverige? Deras nanodegree sägs vara bra men kostar ju mycket och är antagligen krävande. Jag funderar på att vidareutbilda mig vid sidan av heltidsjobb och sneglar på dataanalys/Python/maskininlärning. Kollar några trevliga tuben-kanaler och pillar lite själv, men något sorts utbildningsbevis lär ju vara bra. Är i nuläget på nybörjarnivå inom Python och kan egentligen väldigt lite om de andra två.

Lite sen på bollen men skulle inte ha lagt någon vikt vid om man har någon typ av diplom/examen från en webbaserad utbildning eller om man lärt sig genom att läsa böcker/programmera alena.

Sent är jag traditionell och hade i 99 fall av 100 valt kandidaten som kommer med en akademisk utbildning, ex datateknik eller systemvetenskap.

JohPz
2019-11-02, 09:29
Lite sen på bollen men skulle inte ha lagt någon vikt vid om man har någon typ av diplom/examen från en webbaserad utbildning eller om man lärt sig genom att läsa böcker/programmera alena.

Sent är jag traditionell och hade i 99 fall av 100 valt kandidaten som kommer med en akademisk utbildning, ex datateknik eller systemvetenskap.

Tackar för input. Det är väl ungefär så jag resonerar med efter att ha tänkt på saken fram och tillbaka ett tag. Har siktet inställt på att ta en master. Huruvida det faktiskt blir av eller kommer att fungera är en annan femma :)

PureWhey
2019-11-04, 09:51
Tackar för input. Det är väl ungefär så jag resonerar med efter att ha tänkt på saken fram och tillbaka ett tag. Har siktet inställt på att ta en master. Huruvida det faktiskt blir av eller kommer att fungera är en annan femma :)

Pröva att fråga på Sweclockers :-)

JohPz
2019-11-04, 17:34
Pröva att fråga på Sweclockers :-)

Kan nog vara en god idé! Tänker ju att kolo brukar veta de mesta bara:d

xan
2019-11-10, 17:56
Om du vill göra karriär inom polisen är det en Jur kand. idag kallad juristexamen (https://www.soclaw.lu.se/utbildning/kriminologiprogrammet)om 270 högskolepoäng som du behöver.

Kriminolog (https://www.soclaw.lu.se/utbildning/kriminologiprogrammet)om du vill bli kvalificerad utredare med spännande arbetsuppgifter.

Vad sägs om filosofie kandidat i rättsvetenskap?

Utbildningen är lämplig för den som vill kombinera en del av juristprogrammet med andra studier på högskolenivå. Den ger en grund för juridiskt och annat kvalificerat arbete inom offentlig förvaltning och näringslivet.

Filosofie kandidatprogrammet i rättsvetenskap innebär en etappavgång från juristprogrammet. Ansökan samt antagning sker till juristprogrammet vid SU och efter juristprogrammets tre första terminer ansöker studenten om övergång till utbildningsprogrammet filosofie kandidat i rättsvetenskap.

Då kan man kombinera juridik + andra valbara kurser. T ex inom kriminologi eller liknande. Är detta ett dåligt alternativ jämfört med att ta en Magister i juridik (240hp) och sedan söka sig vidare till andra branscher? Att arbeta som Jurist verkar vara väldigt stressigt, men utbildningen är ju en väldigt bra merit för andra arbeten.

xan
2019-11-10, 18:47
EDIT:

Kurserna var inte helt valbara, men däremot kan man läsa 3 år på Juristprogrammet och sedan hoppa av och få en kandidat i rättsvetenskap.

blåvitt
2019-11-10, 21:00
Hej Kolo!

Är en nyutbildad fjälledare (tänk junior bergsguide) och behöver plötsligt lämna fjällvärlden för stockholmsregionen. Vilka jobb finns det här som skulle passa mig? Vill helst vara utomhus mycket men vill ju också jobba med friluftsliv, då känns det som att butik (typ naturkompaniet) vore bäst.. alla tips mottages tacksamt! Vinterguidning i Stockholm är för väderberoende för att vara ekonomiskt hållbart

Diomedea exulans
2019-11-10, 21:10
Hej Kolo!

Är en nyutbildad fjälledare (tänk junior bergsguide) och behöver plötsligt lämna fjällvärlden för stockholmsregionen. Vilka jobb finns det här som skulle passa mig? Vill helst vara utomhus mycket men vill ju också jobba med friluftsliv, då känns det som att butik (typ naturkompaniet) vore bäst.. alla tips mottages tacksamt! Vinterguidning i Stockholm är för väderberoende för att vara ekonomiskt hållbart

Det ryktas att du klättrar mycket — jobba här kanske: https://swiftr.se/climbing/stockholm?gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3IatrK73uAvp IxpfGF2yGfAR3scPv6MlhJ1_k96XxjzyfMPNQ7WjwzIxoCwuMQ AvD_BwE

Eller här: https://www.klattercentret.se

Vinter
2019-11-10, 21:49
Hej Kolo!

Är en nyutbildad fjälledare (tänk junior bergsguide) och behöver plötsligt lämna fjällvärlden för stockholmsregionen. Vilka jobb finns det här som skulle passa mig? Vill helst vara utomhus mycket men vill ju också jobba med friluftsliv, då känns det som att butik (typ naturkompaniet) vore bäst.. alla tips mottages tacksamt! Vinterguidning i Stockholm är för väderberoende för att vara ekonomiskt hållbart

Det är svårt med de mindre butikerna, men du kan testa att kontakta deras kontor.
Annars tror jag det är lättast att söka jobb på större kedjor som XXL, de brukar ha en del jobb ute. Många butiker spritt över Stockholm så gäller att kika på hur lätt det är att ta sig runt.

Brofessorn
2020-02-08, 15:14
Vad finns det för strategier för att förbättra chanserna för antagning till ett masterprogram i Sverige, samt andra europeiska länder som Norge och Schweiz? Bra betyg, okej, men utöver det om söktrycket är högt.

Finns det något smart sätt att uppskatta söktrycket i länder som inte har offentlig antagningsstatistik?

Har sett att det finns byråer som hjälper till med ens ansökning för ganska överkomliga priser. Är det värt det?

Aryt
2020-02-08, 20:56
Inom vilket område?

Läkarprogrammen har ju en genväg in för mindre begåvade personer med bra familjenamn som kallas intervjukvot eller liknande. Gäller förstås att ha rätt kontakter, men många av platserna tillsätss så.

Printa ut dina inlägg i Corona-virus tråden som en essä
eller gör som den här driftiga unge mannen!!
fånga ett hett ämne
Ziad Ahmed, a teenager from Princeton, New Jersey, was accepted to Stanford University after writing #BlackLivesMatter exactly 100 times in his application essay.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/teen-accepted-stanford-after-writing-blacklivesmatter-100-times-application-n742586

Brofessorn
2020-02-08, 21:01
Inom vilket område?

Läkarprogrammen har ju en genväg in för mindre begåvade personer med bra familjenamn som kallas intervjukvot eller liknande. Gäller förstås att ha rätt kontakter, men många av platserna tillsätss så.

Printa ut dina inlägg i Corona-virus tråden som en essä
eller gör som den här driftiga unge mannen!!
fånga ett hett ämne

https://www.nbcnews.com/news/us-news/teen-accepted-stanford-after-writing-blacklivesmatter-100-times-application-n742586

Område: hälsovårdare

Klein
2020-02-08, 21:22
Område: hälsovårdare

I Wuhan, Kina så har du nog ett jobb uppradat redan.

Brofessorn
2020-02-08, 21:29
I Wuhan, Kina så har du nog ett jobb uppradat redan.

Hur hög är lönen?

TomasB
2020-02-08, 22:35
Vad finns det för strategier för att förbättra chanserna för antagning till ett masterprogram i Sverige, samt andra europeiska länder som Norge och Schweiz? Bra betyg, okej, men utöver det om söktrycket är högt.

Finns det något smart sätt att uppskatta söktrycket i länder som inte har offentlig antagningsstatistik?

Har sett att det finns byråer som hjälper till med ens ansökning för ganska överkomliga priser. Är det värt det?

”Enklast” är en executive-master. Du är typ garanterad antagning på de bästa universiteten i världen (insead, oxford etc). Dock kostar det därefter.

Vinter
2020-02-08, 23:10
Vad finns det för strategier för att förbättra chanserna för antagning till ett masterprogram i Sverige, samt andra europeiska länder som Norge och Schweiz? Bra betyg, okej, men utöver det om söktrycket är högt.

Finns det något smart sätt att uppskatta söktrycket i länder som inte har offentlig antagningsstatistik?

Har sett att det finns byråer som hjälper till med ens ansökning för ganska överkomliga priser. Är det värt det?

Italien har fortfarande inkomstbaserad utbildningsavgift på alla universitet. Vad jag mins är maxbeloppet för avgiften någonstans runt 50.000kr. På toppuniversitet.

Intagen sker på lite udda tider och endast med kunskapstest. Testen är en italiensk variant på de brittiska testen. Du kan skriva dem på engelska.

Gjorde deras IMAT test några år sedan, kan vara svårt men kan var värt att göra om man vill in på bra universitet.

Relativt billigt att vara student i Italien, då CSN täcker hela kostnaden pga lägre levnadskostnader, vilket gör utbildningen mer prisvärd än samtliga svenska.

Hemi
2020-02-09, 02:02
Kolla Nederländerna kanske.

luderlasse
2020-02-09, 13:12
Hej Kolo!

Är en nyutbildad fjälledare (tänk junior bergsguide) och behöver plötsligt lämna fjällvärlden för stockholmsregionen. Vilka jobb finns det här som skulle passa mig? Vill helst vara utomhus mycket men vill ju också jobba med friluftsliv, då känns det som att butik (typ naturkompaniet) vore bäst.. alla tips mottages tacksamt! Vinterguidning i Stockholm är för väderberoende för att vara ekonomiskt hållbart

Specialist officer, du får vara ute jättemycket om du vill!

Dåren
2021-04-19, 18:32
Jag var på arbetsintervju i måndags. Inget kvalificerat jobb utan bara ett vanligt kneg. Det fysiska mötet hade föregåtts av ett per telefon och jag tycker båda gick bra. De skulle höra av sig inom en vecka men jag har inte hört ett knyst. Tror ni de valt någon annan?

kimozabe
2021-04-19, 18:51
Jag var på arbetsintervju i måndags. Inget kvalificerat jobb utan bara ett vanligt kneg. Det fysiska mötet hade föregåtts av ett per telefon och jag tycker båda gick bra. De skulle höra av sig inom en vecka men jag har inte hört ett knyst. Tror ni de valt någon annan?


Inte säkert,
Oftast överskattar man förmågan att återkoppla även om man har för avsikt att gå vidare med kandidaten.
Ordinarie verksamhet pickar på ens tid och rekryteringen dras ut på tiden.

Mer ofta än sällan förekommande


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mental
2021-04-19, 21:42
tredje feb 2020 sökte jag en tjänst. sista ansökningsdag var den 6/2.

18/2 kallades jag till intervju, utan föregående kontakt.
25/2 var intervjun, 26 mailade jag referenser på begäran och löneanspråk.

Sedan var det knäpptyst. Jag var säker på att de gått vidare men någon annan sökande, så den 18/3 skickade jag följande lätt passivt aggresiva mail:

"Mental här, jag var på intervju för en tjänst hos dig för ca 3 veckor sedan. Jag har inte hört något sedan dess, men med tanke på den tid som passerat känner jag mig rätt säker på att ni hittade någon annan som passade er bättre. Jag skulle dock ändå vilja ha det bekräftat så jag kan meddela mina referenser att de inte behöver vakta sina telefoner längre.

Tack på förhand
Mental"

den 25/3 kom följande svar

Hej Mental

Vår rekryteringsprocess har dragit ut på tiden på grund av semester samt situationen kring covid-19. Vi skulle gärna träffa dig på andra intervju. Skulle du kunna nästa vecka på tisdag den 31 mars kl 15?

Intervjun kändes bra, men sedan var det total radiotystnad till 8/4 när jag fick följande.

"Hej Mental

jag får be om ursäkt. Rekryteringsprocessen har ytterligare blivit försenad då jag har behövt använda hela min arbetstid till rekrytering av xxx Jag har inte hunnit ta referenser och kan göra det först efter påsk. Så att du inte undrar över vad som händer/eller inte händer just nu.

Ha en trevlig påsk och på återhörande."

Sedan återigen total radiotystnad till den 9 juni. Och jag hade redan glömt att jag sökt tjänsten och gått vidare med mitt liv, övertygad om att det inte blev något.

"Hej Mental

det är först nu som vi är klara med den massiva rekryteringen av xxx till våra verksamheter. Då det har dragit ut på tiden undrar jag om du fortfarande är intresserad av arbete hos oss? Tacksam för besked för att gå vidare i rekryteringsprocessen."

Efter det kontaktades äntligen mina referenser, och den 1/7 ganska exakt 5 månader efter ansökan skrev vi kontrakt.
Så... ibland tar det sjuukt lång tid.... Bara ta det lugnt, vill de anställa dig så hör de av sig, vill de inte spelar det nog ingen roll vad du gör.

Illustrerade mannen
2021-04-20, 06:07
tredje feb 2020 sökte jag en tjänst. sista ansökningsdag var den 6/2.

18/2 kallades jag till intervju, utan föregående kontakt.
25/2 var intervjun, 26 mailade jag referenser på begäran och löneanspråk.

Sedan var det knäpptyst. Jag var säker på att de gått vidare men någon annan sökande, så den 18/3 skickade jag följande lätt passivt aggresiva mail:

"Mental här, jag var på intervju för en tjänst hos dig för ca 3 veckor sedan. Jag har inte hört något sedan dess, men med tanke på den tid som passerat känner jag mig rätt säker på att ni hittade någon annan som passade er bättre. Jag skulle dock ändå vilja ha det bekräftat så jag kan meddela mina referenser att de inte behöver vakta sina telefoner längre.

Tack på förhand
Mental"

den 25/3 kom följande svar

Hej Mental

Vår rekryteringsprocess har dragit ut på tiden på grund av semester samt situationen kring covid-19. Vi skulle gärna träffa dig på andra intervju. Skulle du kunna nästa vecka på tisdag den 31 mars kl 15?

Intervjun kändes bra, men sedan var det total radiotystnad till 8/4 när jag fick följande.

"Hej Mental

jag får be om ursäkt. Rekryteringsprocessen har ytterligare blivit försenad då jag har behövt använda hela min arbetstid till rekrytering av xxx Jag har inte hunnit ta referenser och kan göra det först efter påsk. Så att du inte undrar över vad som händer/eller inte händer just nu.

Ha en trevlig påsk och på återhörande."

Sedan återigen total radiotystnad till den 9 juni. Och jag hade redan glömt att jag sökt tjänsten och gått vidare med mitt liv, övertygad om att det inte blev något.

"Hej Mental

det är först nu som vi är klara med den massiva rekryteringen av xxx till våra verksamheter. Då det har dragit ut på tiden undrar jag om du fortfarande är intresserad av arbete hos oss? Tacksam för besked för att gå vidare i rekryteringsprocessen."

Efter det kontaktades äntligen mina referenser, och den 1/7 ganska exakt 5 månader efter ansökan skrev vi kontrakt.
Så... ibland tar det sjuukt lång tid.... Bara ta det lugnt, vill de anställa dig så hör de av sig, vill de inte spelar det nog ingen roll vad du gör.

Har varit med om liknande scenario. Så ge det lite tid. Skicka en liten förfrågan, precis som Mental gjorde, efter en tid.

Proton
2021-05-07, 14:50
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok

PureWhey
2021-05-07, 14:59
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok

YH inom någt du tycker känns intressant.

Jag gick YH strategiskt inköp efter jag pluggat biomedicin och fick kneg direkt. Har knappt behövt visa CV, referenser eller annat. Så länge man inte är socialt efterbliven går det att få jobb.

Mental
2021-05-07, 15:19
Jag var på arbetsintervju i måndags. Inget kvalificerat jobb utan bara ett vanligt kneg. Det fysiska mötet hade föregåtts av ett per telefon och jag tycker båda gick bra. De skulle höra av sig inom en vecka men jag har inte hört ett knyst. Tror ni de valt någon annan?

Blev det något?

Vinter
2021-05-07, 18:26
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok

Kyl- och värmepumpstekniker. Känner två som gått den utbildning, dom tjänar väldigt bra med tanke på 1.5 års utbildning. Bra med jobb runt städerna.

Proton
2021-05-07, 18:40
Tack för svaren, kan säga matte är inte min bästa sida så vet inte om man skulle klara tekniker. Men ska absolut kolla på det.


Funderar på att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december

Vinter
2021-05-07, 19:01
Tack för svaren, kan säga matte är inte min bästa sida så vet inte om man skulle klara tekniker. Men ska absolut kolla på det.


Funderar på att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december

Det brukar inte handla om speciellt jobbig matematik, utan snarare moment där man ska räkna på specifika praktiska problem. Det är ju även viss matematik om du blir rörmokare, men inte direkt linjär algebra.

Men det kan vara värt att lägga lite tid på söka runt bland YH utbildningar, satt och hjälpte en kompis leta några år sedan. Hittade pilotutbildningar inom YH. Inte sagt att det är ett bra val i dagsläget, men poängen är att det finns mer än man kan tänka sig.

Vad du bör satsa på kan ha en del att göra med var du bor och var du vill bosätta dig i framtiden.

Snobbe
2021-05-07, 20:51
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok

Kan du tänka dig jobba med datorer så skulle jag säga IT. Antingen utbilda dig till något som verkar roligt eller kolla in klient IT support på något företag i Stockholm. Antingen direkt på företagen eller via bemanningsföretag.

Går du direkt in på klient IT så kan du nog inte förvänta dig att plocka ut 23k efter skatt direkt men det finns helt klart utvecklingsmöjligheter.

Annars så finns det yrkesutbildningar som kan ge dig bra jobb också. Framtidssäkert är det garanterat.

Dåren
2021-05-08, 05:57
Blev det något?

Nej. De ringde dagen därpå och sa att de gått vidare med en annan. Det var ett jobb på posten, för övrigt. Sortera brev mellan 04-08. Kanske hade blivit knäpp av det. :p

skyffelmördarn
2021-05-08, 08:55
Nej. De ringde dagen därpå och sa att de gått vidare med en annan. Det var ett jobb på posten, för övrigt. Sortera brev mellan 04-08. Kanske hade blivit knäpp av det. :p

Ja jag tror det, tror arbeten med "normal" arbetstid är bäst för kroppen även om hjärnan kanske tycker det är skönt att sova hela dagen och arbeta på kvällen.

Proton
2021-05-08, 09:28
Bor nuvarande i lindesberg, planen är väl att eventuellt flytta in till örebro centrum om några år. Yk utbildningarna varar från 1 till 2år av vad ja kikat runt.

Är det optimalt att ta csn lån då en del är bidrag man inte behöver återbetala ? Eller ta från sparpengar så man slipper låna.

Funderat lite på c kort

blåvitt
2021-05-08, 10:04
Bor nuvarande i lindesberg, planen är väl att eventuellt flytta in till örebro centrum om några år. Yk utbildningarna varar från 1 till 2år av vad ja kikat runt.

Är det optimalt att ta csn lån då en del är bidrag man inte behöver återbetala ? Eller ta från sparpengar så man slipper låna.

Funderat lite på c kort

Ta lån, bränn inte sparpengarna.
C-kort tror jag inte är ett jättesäkert sätt att få jobb. Att jobba som lastis är dessutom ett av få jobb som är tråkigare än att jobba på lager....

kimozabe
2021-05-08, 10:11
YH Utbildning inrikting elkraft alternativt energidistribution exempelvis distrebutionselektriker.
Utbildning 9-12månader, ger goda förutsättningar i en tillväxtbransch med hög snittålder och bra ingångslöner.

[emoji108]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Proton
2021-05-08, 18:34
Kyl- och värmepumpstekniker. Känner två som gått den utbildning, dom tjänar väldigt bra med tanke på 1.5 års utbildning. Bra med jobb runt städerna.

Tittat på det verkar lite intressant, alla tips uppskattas och läses igenom.

Bestämt mig för att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december.
Måste göra det då annars så skjuter man bara upp det som man nu gjort i 5år. Lutar väl åt ett csn lån om jag inte hittar en utbildning som varar kring 6-8månader då jag inte har mer än 12månadslöner sparade.

Tänkt på c kortet då några vänner har det, de kör långkörningar så inte många stopp.

Vinter
2021-05-08, 19:21
Tittat på det verkar lite intressant, alla tips uppskattas och läses igenom.

Bestämt mig för att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december.
Måste göra det då annars så skjuter man bara upp det som man nu gjort i 5år. Lutar väl åt ett csn lån om jag inte hittar en utbildning som varar kring 6-8månader då jag inte har mer än 12månadslöner sparade.

Tänkt på c kortet då några vänner har det, de kör långkörningar så inte många stopp.

CSN lån har just nu 0.01% ränta, mer fördelaktigt lån kan du inte få. Gå utbildning ta lån, och spara dina egna besparingar till du ska starta upp arbetslivet igen. Ett års studielån kommer du kunna beta av snabbt om du väljer en gångbar utbildning.

Gå igenom framtidsprognoser i olika yrken och kika på arbetsmarknaden runt Örebro. Borde finnas något intressant du kan tänka dig satsa på.

Proton
2021-05-09, 07:25
Nu jobbar ja på lager i ett stort företag, så undrar är det smidigast att bli utköpt, är det rimligt att kräva 5månadslöner ? Jobbat som sagt i 14 snart 15 år

berserken
2021-05-09, 07:33
Nu jobbar ja på lager i ett stort företag, så undrar är det smidigast att bli utköpt, är det rimligt att kräva 5månadslöner ? Jobbat som sagt i 14 snart 15 årVill de bli av med dej ? Eller varför skulle de vilja betala extra för att du slutar ?

rooz
2021-05-09, 07:41
Nu jobbar ja på lager i ett stort företag, så undrar är det smidigast att bli utköpt, är det rimligt att kräva 5månadslöner ? Jobbat som sagt i 14 snart 15 år

Du blir inte utköpt utan anledning till att arbetsgivaren vill bli av med dig, lättare än att ge anställda sparken. Om du slutar så slutar du och kanske får en tårta eller nåt.

Proton
2021-05-09, 07:58
De har velat det förut då jag hade hög sjukfrånvaro för drygt 7år sen. Blev då erbjuden 3 månadslöner. Tackade nej då ja ville ha mer. Bättrade sedan på frånvaron så var inte aktuellt längre då jag gör ett bra jobb när ja väl vill det.

Tänker om man börjat öka den frånvaron igen så borde drt rimligtvis vara mer smidigt att köpa ut mig än att börja med rehab och diverse annat.

häftig
2021-05-09, 08:57
Har varit med om liknande scenario. Så ge det lite tid. Skicka en liten förfrågan, precis som Mental gjorde, efter en tid.

Jag har också varit i ett liknande scenario där jag till och med blev erbjuden en tjänst men utan startdatum. Efterhand lades projektet ner så jag fick aldrig tjänsten. Det var rätt sjukt att gå och vänta i 4 månader på något som rann ut i sanden.

Proton
2021-05-09, 09:52
Vill de bli av med dej ? Eller varför skulle de vilja betala extra för att du slutar ?

Har velat för många år sen pga frånvaro, kanske går att bmi arbetsbefriad under uppsägningstiden. Alla tips uppskattas.

rooz
2021-05-09, 10:46
Har velat för många år sen pga frånvaro, kanske går att bmi arbetsbefriad under uppsägningstiden. Alla tips uppskattas.

Vanligast är att du blir arbetsbefriad under uppsägningen. Ett lager lär inte ha klausuler om att du inte får ta andra uppdrag under den tiden.

Proton
2021-05-09, 11:08
Vanligast är att du blir arbetsbefriad under uppsägningen. Ett lager lär inte ha klausuler om att du inte får ta andra uppdrag under den tiden.

De det som vore det bästa för mig i detta fallet, men man får se om det blir så men drömma kan man ju. :cool:
Undrar hur folk lyckas bli det ?

Köttis
2021-05-09, 11:56
Varför kan du inte bara säga upp dig, som en normal person som vill byta arbete?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Proton
2021-05-09, 12:11
Varför kan du inte bara säga upp dig, som en normal person som vill byta arbete?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Kan, kan ja väl men varför ? Vad är fördelarna ?
Anser mig som en normal person med ett normalt familjeliv med vänner etc. Vad du anser som normalt de upp till dig så de lugnt. Ser inga som helst fördelar med att säga upp mig sj, bli avstängd från akassan i 45 dagar plus vem vet vad så nej tack då är jag hellre onormal. Tar

Snobbe
2021-05-09, 12:23
Kan, kan ja väl men varför ? Vad är fördelarna ?
Anser mig som en normal person med ett normalt familjeliv med vänner etc. Vad du anser som normalt de upp till dig så de lugnt. Ser inga som helst fördelar med att säga upp mig sj, bli avstängd från akassan i 45 dagar plus vem vet vad så nej tack då är jag hellre onormal. Tar

Vad är din plan egentligen? Missköta dig så att du blir uppsagd och sen börja plugga? Om du vill plugga så säg upp dig och gör det. eller fråga om du kan jobba deltid samtidigt som du pluggar?

Varför ska du ha rätt att bli "utköpt" bara för du jobbat på ett ställe länge. Du vill ju sluta?

PureWhey
2021-05-09, 12:44
Det är så svårt att hitta nya lagerarbetare... :D

Skickat från BÖJRACKET

berserken
2021-05-09, 12:46
Vi har haft minst 3 på vårt jobb som blivit utköpta .Sen kan man fråga sej varför ska de som missköter sej mest belönas med att bli utköpta ?

Proton
2021-05-09, 12:51
Vad är din plan egentligen? Missköta dig så att du blir uppsagd och sen börja plugga? Om du vill plugga så säg upp dig och gör det. eller fråga om du kan jobba deltid samtidigt som du pluggar?

Varför ska du ha rätt att bli "utköpt" bara för du jobbat på ett ställe länge. Du vill ju sluta?

Min plan är att göra det så fördelaktigt för mig som möjligt i teorin sen får man väl se vad som händer.

Har ingen anledning till att ta hänsyn till företaget då det är ett stort företag som inte drabbas det minsta förutom en mindre årsvinst på de flera miljoner i vinst det redan gör varje år. Företaget har dessutom krånglat flertal gånger med mig i onödan. Som e Ni som tycker att det är moraliskt fel får gärna tycka det och kan passa på att titta på vad ni själva kan göra mer rätt i livet enligt "normen".


Varför ja ska ha rätt ? Ja för att jag tycker det, är upp till var och en. Handlar om att göra det så fördelaktigt för mig som sagt det är därför jag frågar.

Proton
2021-05-09, 12:56
Det är så svårt att hitta nya lagerarbetare... :D

Skickat från BÖJRACKET

Nja vad ska man säga svårt är det väl inte men men... inte så många som väljer att stanna kvar på just denna avdelning av lagret pga kassa arbetstider och rätt tungt. Vart erbjuden det förut som sagt så därav kommer funderingen.

Proton
2021-05-09, 13:00
Vi har haft minst 3 på vårt jobb som blivit utköpta .Sen kan man fråga sej varför ska de som missköter sej mest belönas med att bli utköpta ?

Ni ser:smash: Ingen aning, finns ju fall där folk har haft hög frånvaror pga säg ett brutet ben eller någon skada som krävt flertal operationer där man haft all rätt till sjukskrivning. Men där företaget varit svin och inte haft någon förståelse att man har en fritid utöver jobbet där saker kan hända. Inte så att man ska åka hem efter jobbet och inte utöva några sporter i övrigt.

Kan ju råka ut för bilolycka eller vad som helst, att sedan företagen inte visar någon hänsyn för detta utan bara ser till vinst etc så är det inte mer än rätt åt dom.

PureWhey
2021-05-09, 13:28
Nja vad ska man säga svårt är det väl inte men men... inte så många som väljer att stanna kvar på just denna avdelning av lagret pga kassa arbetstider och rätt tungt. Vart erbjuden det förut som sagt så därav kommer funderingen.Precis som på alla andra jobb utan krav på utbildning med andra ord.

Tror du det är låg personalomsättning på McDonalds? Tror du de köper ut folk som steker hamburgare vilka man kan ersätta på 1 timme?

Skickat från BÖJRACKET

Proton
2021-05-09, 13:40
Precis som på alla andra jobb utan krav på utbildning med andra ord.

Tror du det är låg personalomsättning på McDonalds? Tror du de köper ut folk som steker hamburgare vilka man kan ersätta på 1 timme?

Skickat från BÖJRACKET

För att svara på din fråga nej har jag skrivit det någonstans ? Men tror du att du vet hur alla lagerjobb och dess arbetstider skift ser ut i hela sverige ? Alltid roligt att diskuter med folk som tror att de vet hur det funkar överallt. Det finns jobb där folk köpt ut även om de inte har utbildning om du inte tror det ja då så får det väl vara så.

Alla går att ersätta men med vad, finns jobb som absolut ersätts lätt med annat folk men gäller att hitta rätt folk som orkar med uppgifterna arbetstiderna inställningen hos cheferna på jobbet.

Återigen ställde funderingen då jag blivit erbjuden det förr och finns fler folk som blivit utköpta även om de inte haft utbildning.

PureWhey
2021-05-09, 13:42
För att svara på din fråga nej har jag skrivit det någonstans ? Men tror du att du vet hur alla lagerjobb och dess arbetstider skift ser ut i hela sverige ? Alltid roligt att diskuter med folk som tror att de vet hur det funkar överallt. Det finns jobb där folk köpt ut även om de inte har utbildning om du inte tror det ja då så får det väl vara så.



Alla går att ersätta men med vad, finns jobb som absolut ersätts lätt med annat folk men gäller att hitta rätt folk som orkar med uppgifterna arbetstiderna inställningen hos cheferna på jobbet.



Återigen ställde funderingen då jag blivit erbjuden det förr och finns fler folk som blivit utköpta även om de inte haft utbildning.Byt jobb om det är så bra på andra ställen då.

Låter mest som du lipar.

Skickat från BÖJRACKET

Proton
2021-05-09, 13:55
Byt jobb om det är så bra på andra ställen då.

Låter mest som du lipar.

Skickat från BÖJRACKET

Låter som att du som vet allt inte vet vad du ska säga mer. Du visste ju hur allt funkar överallt med alla "oss" utan utbildning :) l

Det är ju det ja ska göra:smash:
Lipar inte av vad ja vet, snarare skrattar åt moraltanter. jag ställde en fråga fundering, snarare moraltanterna som du som började lipa. Tack för svaren kring utbildningarna, siktar på att försöka bli utköpt. Synd för er som blev ledsna.

PureWhey
2021-05-09, 14:02
:D

Skickat från BÖJRACKET

Proton
2021-05-09, 14:08
:sleep::sleep::sleep::)

Snobbe
2021-05-09, 14:10
Jag kan förstå varför man vill bli utköpt och du pekar på att andra har gjort det, men jag misstänker att majoriteten inte har gjort det.

Personligen skulle jag tänka på hur det ser ut framtidsmässigt. Eftersom det är ett lagerjobb och du vill börja plugga så kanske det inte kommer påverka. Men det är ju aldrig kul med dåliga referenser. Säg att du pluggar klart så ska du bli anställd någonstans och på något sätt så är det någon du känner/bekant som har koll på vad som hänt på din förra anställning.

Detta händer kanske mer om man gör det i samma bransch men man kan ju tänka lite längre än att börja missköta sig för att få lite gratis pengar.

Proton
2021-05-09, 14:25
Jag kan förstå varför man vill bli utköpt och du pekar på att andra har gjort det, men jag misstänker att majoriteten inte har gjort det.

Personligen skulle jag tänka på hur det ser ut framtidsmässigt. Eftersom det är ett lagerjobb och du vill börja plugga så kanske det inte kommer påverka. Men det är ju aldrig kul med dåliga referenser. Säg att du pluggar klart så ska du bli anställd någonstans och på något sätt så är det någon du känner/bekant som har koll på vad som hänt på din förra anställning.

Detta händer kanske mer om man gör det i samma bransch men man kan ju tänka lite längre än att börja missköta sig för att få lite gratis pengar.

Förstår precis vad du menar, och planen är att börja inom annat efter utbildning. Självfallet så kommer ja inte vilja bli utköpt,arbetsbefriad med dåliga referenser isåfall så lär ja säga upp mig själv. Är kvar såpass länge pga har skötit jobbet överlag bra och har fått fler och fler uppgifter som jag utför bra då vi jobbar material som kostar väldigt mycket.

Men löneförhandlingarna och andra saker har dessvärre varit dåliga ingen ide att dra upp hela historiken. Bara tråkigt med folk som kommer med svar som om dom vet exakt hur det ligger till och varför det är fel när de ärligt talat har noll koll förutom fantasier och antaganden att basera det.

Köttis
2021-05-09, 14:39
Kan, kan ja väl men varför ? Vad är fördelarna ?

Anser mig som en normal person med ett normalt familjeliv med vänner etc. Vad du anser som normalt de upp till dig så de lugnt. Ser inga som helst fördelar med att säga upp mig sj, bli avstängd från akassan i 45 dagar plus vem vet vad så nej tack då är jag hellre onormal. Tar

Fördelar är att du själv kan avgöra när/om du ska sluta arbeta. Det är dumt att bränna broar, dels för framtida referens och att ha någonting att återvända till om studierna inte går som planerat. Jag vet inte hur dina anställningsvillkor ser ut men är väl int eorimligt att tänka sig att du kommer då mindre betalt under den tid du planerar att ha hög frånvaro.

Dessutom får du inte a-kassa när du studerar, förutom underr särskilda omständigheter som jag inte tror gäller dig.

Normal i sammanhanget innebär givetvis att när man inte vill vara kvar på en arbetsplats, gå in till chefen och säga: Hej, jag vill sluta arbeta här, från och med datum X.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Proton
2021-05-09, 14:54
Fördelar är att du själv kan avgöra när/om du ska sluta arbeta. Det är dumt att bränna broar, dels för framtida referens och att ha någonting att återvända till om studierna inte går som planerat. Jag vet inte hur dina anställningsvillkor ser ut men är väl int eorimligt att tänka sig att du kommer då mindre betalt under den tid du planerar att ha hög frånvaro.

Dessutom får du inte a-kassa när du studerar, förutom underr särskilda omständigheter som jag inte tror gäller dig.

Normal i sammanhanget innebär givetvis att när man inte vill vara kvar på en arbetsplats, gå in till chefen och säga: Hej, jag vill sluta arbeta här, från och med datum X.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Kommer inte gå tillbaka dit vad som än händer i studierna har lite för mycket stolthet i vissa sammanhang:)
Akassan tänkte ja är bra om studierna inte börjar förräns säg i vår eller när de nu blir. Lön är ju 80procent som hos de flesta vid frånvaron.

Förstår absolut hur de mesta kan se felet från den moraliska sidan. Men då ja inte vill outa för mycket så har jag mina skäl för det jag funderar på.

Uppskattar svaren kring utbildningarna

Proton
2021-05-09, 15:12
Vi har haft minst 3 på vårt jobb som blivit utköpta .Sen kan man fråga sej varför ska de som missköter sej mest belönas med att bli utköpta ?

Svaret på det är kanske att många företag skiter i dom anställda. Dom belönar ju inte de som sköter sig exemplariskt utan bara utnyttjar dom ännu mer. De väl därför folk gärna går därifrån med lite gratisslantar om de nu kan få det för det kvittar ju hur man än gör.

Bara de enorma företagen där vd slutar med enorma fallskärmar som skulle kunna gå till betydligt bättre saker och de skulle klara sig fint ändå men så är det.

Sie
2021-05-09, 15:20
Kan, kan ja väl men varför ? Vad är fördelarna ?
Anser mig som en normal person med ett normalt familjeliv med vänner etc. Vad du anser som normalt de upp till dig så de lugnt. Ser inga som helst fördelar med att säga upp mig sj, bli avstängd från akassan i 45 dagar plus vem vet vad så nej tack då är jag hellre onormal. Tar

Ganska svårt att förklara på nästa arbetsintervju.
-Varför blev du utköpt?
-Jag hade för hög frånvaro så dom tröttnade på mig.

Proton
2021-05-09, 18:54
Ganska svårt att förklara på nästa arbetsintervju.
-Varför blev du utköpt?
-Jag hade för hög frånvaro så dom tröttnade på mig.

Haha lite roligt, nej förhoppningsvis så kommer ja överrens att man blir arbetsbefriad i 2 3 månader med goda refenser. Som sagt inget är hugget i sten. Uppdaterar hur de nu blir

Spiffy
2021-05-09, 19:37
Ni ser:smash: Ingen aning, finns ju fall där folk har haft hög frånvaror pga säg ett brutet ben eller någon skada som krävt flertal operationer där man haft all rätt till sjukskrivning. Men där företaget varit svin och inte haft någon förståelse att man har en fritid utöver jobbet där saker kan hända. Inte så att man ska åka hem efter jobbet och inte utöva några sporter i övrigt.

Kan ju råka ut för bilolycka eller vad som helst, att sedan företagen inte visar någon hänsyn för detta utan bara ser till vinst etc så är det inte mer än rätt åt dom.

Var det detta som hände dig?

Proton
2021-05-09, 20:11
Var det detta som hände dig?

Nej som sagt snarlik händelse då företaget inte uppfört sig som man ska göra och förtjänar detta iallfall enligt mig. Frånvaron var hög pga legitima skäl med operation och saker som gjort att man inte kunnat jobba därav att ja hellre blir utköpt än bara drar men de börjar gå för offtopic nu. Tack som sagt för utbildningstipsen

Snubben
2021-05-10, 07:59
Alltså, folk bllir generellt utköpta för typ sexuella trakasserier, mobbning, hatbrott eller t.ex. att utländsk bolag köper ett svenskt och vill sparka alla, vilket man inte kan så man får köpa ut dom.

Om du blir utköpt pga. hög frånvaro (vilket jag betvivlar är anledningen) så skulle jag aldrig rört dig med en tång, vilken annan bransch du skulle jobba i. Och om du kommer med din ålder (högre) och ska arbeta i ett annat fält så kommer jag utan tvekan kräva referens från tidigare arbetsplatser och då får du det svårt.

Proton
2021-05-10, 08:06
Alltså, folk bllir generellt utköpta för typ sexuella trakasserier, mobbning, hatbrott eller t.ex. att utländsk bolag köper ett svenskt och vill sparka alla, vilket man inte kan så man får köpa ut dom.

Om du blir utköpt pga. hög frånvaro (vilket jag betvivlar är anledningen) så skulle jag aldrig rört dig med en tång, vilken annan bransch du skulle jobba i. Och om du kommer med din ålder (högre) och ska arbeta i ett annat fält så kommer jag utan tvekan kräva referens från tidigare arbetsplatser och då får du det svårt.

De din och kanske många andras åsikt och den får ni ha så de lugnt. Har inga problem med att vara ett svin mot folk,företag som varit det mot en själv pga girighet då får de samma mynt tillbaka. Då får ja hoppas att ja inte söker jobb hos dig:)

Snubben
2021-05-10, 08:37
De din och kanske många andras åsikt och den får ni ha så de lugnt. Har inga problem med att vara ett svin mot folk,företag som varit det mot en själv pga girighet då får de samma mynt tillbaka. Då får ja hoppas att ja inte söker jobb hos dig:)

Absolut, kör på om du så vill men om du tänker så kortsiktigt kommer du aldrig nå något långsiktigt....

Kort och gott, du skjuter dig själv i foten om du tänker agera på det sättet. Hade du tänkt till hade du nyttjat rätten till tjänstledighet under studier (https://www.studera.nu/livet-som-student/lag-och-ratt-pa-hogskolan/din-ratt-att-delta-i-undervisningen/) och börjat plugga, och behållt din anställning som en trygghet IFALL något skulle hända under studietiden.

rooz
2021-05-10, 09:03
Absolut, kör på om du så vill men om du tänker så kortsiktigt kommer du aldrig nå något långsiktigt....

Kort och gott, du skjuter dig själv i foten om du tänker agera på det sättet. Hade du tänkt till hade du nyttjat rätten till tjänstledighet under studier (https://www.studera.nu/livet-som-student/lag-och-ratt-pa-hogskolan/din-ratt-att-delta-i-undervisningen/) och börjat plugga, och behållt din anställning som en trygghet IFALL något skulle hända under studietiden.
Behöver inte utveckla det här mer. Snubben har sina pärmar sorterade. (Jag jobbar 2,5månader under sommaren hos arbetsgivaren och studerar heltid resten av tiden)

Snubben
2021-05-10, 09:10
Behöver inte utveckla det här mer. Snubben har sina pärmar sorterade. (Jag jobbar 2,5månader under sommaren hos arbetsgivaren och studerar heltid resten av tiden)

Jag vet inte om jag ska ta det som en kompling eller diss..

// Statligt tjänsteman sedan xx år tillbaka..

https://media.giphy.com/media/SEWEmCymjv8XDbsb8I/giphy.gif

Proton
2021-05-10, 09:34
Absolut, kör på om du så vill men om du tänker så kortsiktigt kommer du aldrig nå något långsiktigt....

Kort och gott, du skjuter dig själv i foten om du tänker agera på det sättet. Hade du tänkt till hade du nyttjat rätten till tjänstledighet under studier (https://www.studera.nu/livet-som-student/lag-och-ratt-pa-hogskolan/din-ratt-att-delta-i-undervisningen/) och börjat plugga, och behållt din anställning som en trygghet IFALL något skulle hända under studietiden.

Som sagt din åsikt, tycker många av er har förutfattade meningar. Jag har nått en bra bit enligt mig om jag tänker till, aldrig varit långtidsarbetslös jobbat i princip hela mitt vuxna liv, inga skulder har ett hyfsat sparande. Har haft erbjudanden om andra lagerjobb, plattsättare men tackat nej dumt nog då man va för bekväm.

Förstår hur du tänker kring tjänsteledigheten men ska inte tillbaka dit och har så jag klarar mig under sommarmånaderna som ja skrev tidigare.

Fått svaren ja va ute efter resten är bara åsikter som inte berör mig, tycker många här borde slappna av inte så att man tar pengar ur deras fickor låter snarare som nån form av avundsjuka om varför man ska få som man vill ha det.

Många är blåögda kring företag anställningar man får inget stort tack eller belöning efter trogna tjänster hos alla företag. Man ska se efter sig sj precis som dom själva gör. Att gå i pension efter 35 40 års trogen tjänst som ett fåtal gjort under min arbetstid har de inte blivit rikligt belönade för.

PureWhey
2021-05-10, 09:40
Stort tack eller belöning? Det är vad du får i slutet av varje månad, det kallas lön.


Hahahaha. Vilken idjut.

Skickat från BÖJRACKET

Snobbe
2021-05-10, 09:45
Många är blåögda kring företag anställningar man får inget stort tack eller belöning efter trogna tjänster hos alla företag. Man ska se efter sig sj precis som dom själva gör. Att gå i pension efter 35 40 års trogen tjänst som ett fåtal gjort under min arbetstid har de inte blivit rikligt belönade för.

Tror ingen här säger att dom kommer få en parad av sin arbetsgivare när dom väl säger upp sig eller går i pension. Man får det som man har rätt till som står i kontraktet. Dvs arbetsgivaren betalar in tjänstepension om man har det och man får sin lön och förhoppningsvis kan man förhandla upp den varje år.

Är man inte nöjd så får man byta arbetsplats och kanske yrke.

Vad är den speciella belöningen som folk tror att dom ska få?

Sen finns det såklart arbetsgivare som är bättre än andra och är det en arbetsgivare som inte behandlar sina anställda enligt de rättigheter de har så ska de såklart åka dit på det.

Men när du skriver om detta så känns det bara som att du tycker att du förtjänar att få några extra månadslöner för att du jobbat där i 10+ år?

PureWhey
2021-05-10, 09:48
Tror ingen här säger att dom kommer få en parad av sin arbetsgivare när dom väl säger upp sig eller går i pension. Man får det som man har rätt till som står i kontraktet. Dvs arbetsgivaren betalar in tjänstepension om man har det och man får sin lön och förhoppningsvis kan man förhandla upp den varje år.



Är man inte nöjd så får man byta arbetsplats och kanske yrke.



Vad är den speciella belöningen som folk tror att dom ska få?



Sen finns det såklart arbetsgivare som är bättre än andra och är det en arbetsgivare som inte behandlar sina anställda enligt de rättigheter de har så ska de såklart åka dit på det.



Men när du skriver om detta så känns det bara som att du tycker att du förtjänar att få några extra månadslöner för att du jobbat där i 10+ år?Snubben vill ha en Rolex och en RR för han lyft lådor i några år.

Skickat från BÖJRACKET

Proton
2021-05-10, 10:07
Stort tack eller belöning? Det är vad du får i slutet av varje månad, det kallas lön.


Hahahaha. Vilken idjut.

Skickat från BÖJRACKET

Oj oj oj någon lipar, idiot stavas det. Sen är det ju alltid lätt att förolämpa folk bakom en skärm:d

Kort och gott jag ska försöka få till ett så fördelaktigt avslut som möjligt för mig inte för er, kämpa på gott folk och ni andra som blev så arga sura tråkigt för er. Det enda ni kan göra är ju att knyta näven i byxfickan och skriva några ord på på nätet om annat välkommna, host "purewhey".

Snobbe
2021-05-10, 10:09
Oj oj oj någon lipar, idiot stavas det. Sen är det ju alltid lätt att förolämpa folk bakom en skärm:d

Kort och gott jag ska försöka få till ett så fördelaktigt avslut som möjligt för mig inte för er, kämpa på gott folk och ni andra som blev så arga sura tråkigt för er. Det enda ni kan göra är ju att knyta näven i byxfickan och skriva några ord på på nätet om annat välkommna, host "purewhey".

Du får såklart göra som du vill men som många skriver här så bränner du garanterat framtida broar av sånt där. Oavsett om du ska byta bransch eller så. Du verkar ju bo i en liten stad t.ex. folk lär väl känna någon som känner någon osv.

Sen är det ens värt stressen/jobbet att försöka få ut detta? Du lär ju behöva hålla på och tjaffsa ett bra tag innan du blir "utköpt" så får man några få månadslöner av det.

PureWhey
2021-05-10, 10:12
Oj oj oj någon lipar, idiot stavas det. Sen är det ju alltid lätt att förolämpa folk bakom en skärm:d



Kort och gott jag ska försöka få till ett så fördelaktigt avslut som möjligt för mig inte för er, kämpa på gott folk och ni andra som blev så arga sura tråkigt för er. Det enda ni kan göra är ju att knyta näven i byxfickan och skriva några ord på på nätet om annat välkommna, host "purewhey".Du har lyckats reda ut vad ett internetforum är, grattis. Du kanske inte är så dum jag trodde.

:D

Skickat från BÖJRACKET

rooz
2021-05-10, 10:16
Oj oj oj någon lipar, idiot stavas det. Sen är det ju alltid lätt att förolämpa folk bakom en skärm:d

Kort och gott jag ska försöka få till ett så fördelaktigt avslut som möjligt för mig inte för er, kämpa på gott folk och ni andra som blev så arga sura tråkigt för er. Det enda ni kan göra är ju att knyta näven i byxfickan och skriva några ord på på nätet om annat välkommna, host "purewhey".

Enda fördelen blir ju en mindre ekonomisk vinst initialt. Frågan är hur värd den är för allt jobb du måste lägga ned på att bli utköpt, bränna framtida möjligheter då du ä stämplad som en bråkstake, och ingen vill ha en sån på halsen.

Snubben
2021-05-10, 10:18
Oj oj oj någon lipar, idiot stavas det. Sen är det ju alltid lätt att förolämpa folk bakom en skärm:d

Kort och gott jag ska försöka få till ett så fördelaktigt avslut som möjligt för mig inte för er, kämpa på gott folk och ni andra som blev så arga sura tråkigt för er. Det enda ni kan göra är ju att knyta näven i byxfickan och skriva några ord på på nätet om annat välkommna, host "purewhey".

Fast du missar poängen.

Det du ser som ett fördelaktigt avslut är inte nödvändigtvist ett fördelaktigt beslut. Just nu kan man argumentera för att det finsn en vinst i det med att bli utköpt, få avgångsvederlag etc. men på lång sikt finns det en överhängande chans att att det kommer att påverka dig mer negativt än positivt. Utifrån det du skriver har du arbetat på samma ställe i många år, om du nu börjar tjafsa och blir utköpt kommer du ha inga referenser vid framtida jobbansökningar. Du skriver själv att du nu ska utbilda dig och kommer troligtvis söka dig till en helt annan sektor, troligtvis med flera sökande för samma tjänst och där är du bland denna grupp - utan referenser för typ 10 år eller vad du nu skrev.

Sen att du tänker säga upp dig, och sen plugga, istället för att plugga och vara tjänstledig från jobbet är juh hellt knas. Varför ta en onödig risk? Tänk om du studier suger och du hoppar av? Är du tjänstledig kan du komma tillbaka och få en, än om liten, lön än att stå där arbetslös. Förstår inte hur du tänker här.


Sen att du har en riktig boomer-inställning till hur viktig du är på företaget och att arbetsgivaren ska buga och bocka när du kommer springandes är en annan sak.

Proton
2021-05-10, 10:18
Du får såklart göra som du vill men som många skriver här så bränner du garanterat framtida broar av sånt där. Oavsett om du ska byta bransch eller så. Du verkar ju bo i en liten stad t.ex. folk lär väl känna någon som känner någon osv.

Sen är det ens värt stressen/jobbet att försöka få ut detta? Du lär ju behöva hålla på och tjaffsa ett bra tag innan du blir "utköpt" så får man några få månadslöner av det.

Alltså tänkte inte gå in och bröla som någon vilde utan ha ett civiliserat samtal om det är möjligt att säga upp säg själv och bli arbetsbefriad med lön i första hand. Skulle det bli för tjatigt eller för udda så backar man självklart de inte hela världen.

Som sagt inget är hugget i sten, det är vissa som munhugger och tror att de vet exakt hur det ska gå till. Man får ha sin åsikt om hur man skulle vilja ha det sen får man se.

Alla får ha sin åsikt om vad som är värt vad, nötter som tror att de vet vad alla är värda är själva nollor som borde kolla på sig själva och sina egna moraliska handlingar

Proton
2021-05-10, 10:24
Fast du missar poängen.

Det du ser som ett fördelaktigt avslut är inte nödvändigtvist ett fördelaktigt beslut. Just nu kan man argumentera för att det finsn en vinst i det med att bli utköpt, få avgångsvederlag etc. men på lång sikt finns det en överhängande chans att att det kommer att påverka dig mer negativt än positivt. Utifrån det du skriver har du arbetat på samma ställe i många år, om du nu börjar tjafsa och blir utköpt kommer du ha inga referenser vid framtida jobbansökningar. Du skriver själv att du nu ska utbilda dig och kommer troligtvis söka dig till en helt annan sektor, troligtvis med flera sökande för samma tjänst och där är du bland denna grupp - utan referenser för typ 10 år eller vad du nu skrev.

Sen att du tänker säga upp dig, och sen plugga, istället för att plugga och vara tjänstledig från jobbet är juh hellt knas. Varför ta en onödig risk? Tänk om du studier suger och du hoppar av? Är du tjänstledig kan du komma tillbaka och få en, än om liten, lön än att stå där arbetslös. Förstår inte hur du tänker här.


Sen att du har en riktig boomer-inställning till hur viktig du är på företaget och att arbetsgivaren ska buga och bocka när du kommer springandes är en annan sak.

Inte buga och bocka men folk ska inte behandlas hur som helst, men arbetsgivaren kan inte va hur som helst heller oavsett utbildning

Snobbe
2021-05-10, 10:28
Alltså tänkte inte gå in och bröla som någon vilde utan ha ett civiliserat samtal om det är möjligt att säga upp säg själv och bli arbetsbefriad med lön i första hand. Skulle det bli för tjatigt eller för udda så backar man självklart de inte hela världen.


Så du ska gå in till din arbetsgivare och säga att du vill sluta jobba men behålla lönen? Ska det fortsätta resten av livet eller hur länge? Om din arbetsgivare går med på det så har du den bästa arbetsgivaren i världen.

Proton
2021-05-10, 10:29
Du har lyckats reda ut vad ett internetforum är, grattis. Du kanske inte är så dum jag trodde.

:D

Skickat från BÖJRACKET

Helt meningslöst som sagt att förolämpa folk via nätet då det inte gör någon skillnad men det är du väl duktig på så kör på gör ingen skillnad ändå du kan få sista ordet ingen mening med detta.

Proton
2021-05-10, 10:30
Så du ska gå in till din arbetsgivare och säga att du vill sluta jobba men behålla lönen? Ska det fortsätta resten av livet eller hur länge? Om din arbetsgivare går med på det så har du den bästa arbetsgivaren i världen.

Tänker uppsägningstiden alltså 1 till 3 månader som sagt skadar inte att fråga.

Proton
2021-05-10, 10:32
Så du ska gå in till din arbetsgivare och säga att du vill sluta jobba men behålla lönen? Ska det fortsätta resten av livet eller hur länge? Om din arbetsgivare går med på det så har du den bästa arbetsgivaren i världen.

Är ju inget jag hittat på ur tomma luften. Man kan bli arbetsbefriad, bara att googla det är självklart upp till arbetsgivaren.

blåvitt
2021-05-10, 10:32
In b4 tråd låst

blåvitt
2021-05-10, 10:35
Är ju inget jag hittat på ur tomma luften. Man kan bli arbetsbefriad, bara att googla det är självklart upp till arbetsgivaren.

Klart du kan bli det. Deras poäng är att det skulle sabba för ditt framtida jobbsökande om du lyckas ta den vägen. Dom är inte avundsjuka på att du kommer få pengar utan att jobba, utan de försöker förklara för dig hur framtida arbetsgivare kommer se på saken. Tänk efter lite nu och tänk inte kortsiktigt bara för att få lite lätta pengar.

Proton
2021-05-10, 10:46
Klart du kan bli det. Deras poäng är att det skulle sabba för ditt framtida jobbsökande om du lyckas ta den vägen. Dom är inte avundsjuka på att du kommer få pengar utan att jobba, utan de försöker förklara för dig hur framtida arbetsgivare kommer se på saken. Tänk efter lite nu och tänk inte kortsiktigt bara för att få lite lätta pengar.

Förstår det och det är som sagt funderingar tankar inget bestämt är tacksam för åsikterna men man blir trött när folk skriver ibland som om man ska stjäla från någon. Ska som sagt tänka och se vad som händer vad man bestämmer sig för.

Armed Dingo
2021-05-10, 11:01
Jag kommer läsa java till hösten. Jag har lite fri tid fram tills dess, minst en månad men kanske två. Jag behöver läsa på egen hand, vilket är helt okej. Vilket programspråk tycker ni jag ska läsa? Eller rikta in mig på något annat än just programmeringsspråk?

Mitt första mål är att bearbeta klart boken Java - Steg för steg.

Brofessorn
2021-05-10, 11:14
Jag kommer läsa java till hösten. Jag har lite fri tid fram tills dess, minst en månad men kanske två. Jag behöver läsa på egen hand, vilket är helt okej. Vilket programspråk tycker ni jag ska läsa? Eller rikta in mig på något annat än just programmeringsspråk?

Mitt första mål är att bearbeta klart boken Java - Steg för steg.

Det viktigaste är IMO att man lär sig "programmeringstänket", och när det väl är gjort kan man snabbt sätta sig in de flesta högnivåspråk. Så jag hade nog föreslagit att du bara börjar pilla lite med vilket språk som helst, förslagsvis Java. och kollar lite på grundpelarna logik, iteration, variabler, datatyper, metoder och enklare datastrukturer.

Armed Dingo
2021-05-10, 11:27
Det viktigaste är IMO att man lär sig "programmeringstänket", och när det väl är gjort kan man snabbt sätta sig in de flesta högnivåspråk. Så jag hade nog föreslagit att du bara börjar pilla lite med vilket språk som helst, förslagsvis Java. och kollar lite på grundpelarna logik, iteration, variabler, datatyper, metoder och enklare datastrukturer.

Jag har nyligen läst kursen Programmering 1, gymnasiekurs för behörighet på YH. Det gav mersmak kan man säga. Fick högsta betyg, inte för att det var särskilt svårt men jag gladde mig åt att jag faktiskt la ner lite extra tid på det där betyget trots att det är en skitkurs. Jag ville vara bra på detta.

Så lite java har jag redan satt mig in i och kommer göra klart boken. Kursen täckte bara första halvan. Men vad mer kan jag gå in på?

Btw, schyssta videos från Intel ang hur hårdvaran, CPUer, fungerar i praktiken:
https://www.sweclockers.com/artikel/31838-intel-forklarar-hur-cpu-arkitekturer-fungerar

Snubben
2021-05-10, 12:38
Inte buga och bocka men folk ska inte behandlas hur som helst, men arbetsgivaren kan inte va hur som helst heller oavsett utbildning

Så eftersom du tycker att du är särbehandlad så ska du nu antingen bli arbetsbefriad med lön, eller bli utköpt? Om du får genom det, absolut, grattis. Kul. Men du skjuter dig i foten, om inte båda fötterna, med ett granatgevär, i en grupp fylld med krut.

Gregow
2021-05-10, 13:03
Sjukt bra att ha som referens att man gjort sig så svår på tidigare arbetsplats att arbetsgivaren köpte ut en. Andra bra tips är att på framtida intervjuer säga att man gått livets hårda skola och inte tar nån skit.

Snubben
2021-05-10, 13:07
Sjukt bra att ha som referens att man gjort sig så svår på tidigare arbetsplats att arbetsgivaren köpte ut en. Andra bra tips är att på framtida intervjuer säga att man gått livets hårda skola och inte tar nån skit.

:d:d

Gregow
2021-05-10, 13:15
Jag har nyligen läst kursen Programmering 1, gymnasiekurs för behörighet på YH. Det gav mersmak kan man säga. Fick högsta betyg, inte för att det var särskilt svårt men jag gladde mig åt att jag faktiskt la ner lite extra tid på det där betyget trots att det är en skitkurs. Jag ville vara bra på detta.

Så lite java har jag redan satt mig in i och kommer göra klart boken. Kursen täckte bara första halvan. Men vad mer kan jag gå in på?

Btw, schyssta videos från Intel ang hur hårdvaran, CPUer, fungerar i praktiken:
https://www.sweclockers.com/artikel/31838-intel-forklarar-hur-cpu-arkitekturer-fungerar
Ett tips är att läsa Charles Petzolds bok Code. Den handlar inte om något programmeringsspråk specifikt utan är mer generell. Ett riktigt mästerverk som är lätt att sträckläsa.

Proton
2021-05-10, 14:03
Så eftersom du tycker att du är särbehandlad så ska du nu antingen bli arbetsbefriad med lön, eller bli utköpt? Om du får genom det, absolut, grattis. Kul. Men du skjuter dig i foten, om inte båda fötterna, med ett granatgevär, i en grupp fylld med krut.

De din åsikt och de lugnt som sagt, jag har med facit i hand än sålänge klarat mig hyfsat när jag gjort som det jag tycker är bäst. Är varken någon bidragstagare eller kriminell, har en stabil ekonomi, sparande.

Har hört mycket folk som tror sig veta hur allt funkar och kommer se ut i framtiden och läser gärna vad de säger men de lite underhållande när de visar sig ha fel. Över hälften av er tror sig veta att det kommer gå käpprätt åt helvete och de ok.

Proton
2021-05-10, 14:10
Sjukt bra att ha som referens att man gjort sig så svår på tidigare arbetsplats att arbetsgivaren köpte ut en. Andra bra tips är att på framtida intervjuer säga att man gått livets hårda skola och inte tar nån skit.

Standard förutfattade meningar, en dålig referens förstör inte hela ens arbetsliv, herregud måste vara oerhört jobbigt för vissa människor att leva om ni är livrädda för dåliga refenser. Skit kan man ta men inte fan vad som helst skämtar du ?

Ponera att ni får ett jobb hos någon privatare som förolämpar er eller om någon kvinna bli sexuellt trakasserad ska hon då knipa igen för rädslan av dåliga referenser ? Blir ni pissade på och håller tyst för en dålig referens kom igen nu vilket skämt tur att man inte är en sån person helt otroligt va folk är rädda för.

Snobbe
2021-05-10, 14:12
De din åsikt och de lugnt som sagt, jag har med facit i hand än sålänge klarat mig hyfsat när jag gjort som det jag tycker är bäst. Är varken någon bidragstagare eller kriminell, har en stabil ekonomi, sparande.

Har hört mycket folk som tror sig veta hur allt funkar och kommer se ut i framtiden och läser gärna vad de säger men de lite underhållande när de visar sig ha fel. Över hälften av er tror sig veta att det kommer gå käpprätt åt helvete och de ok.

Man får ju väga risken mot vad man får ut av det. Du kommer säkert klara dig bra även fast du beter dig som skit mot en arbetsgivare. Men det finns en risk att det kommer påverka dig i framtiden. Det kan ju även vara såna saker som påverkar dig som du aldrig ens kommer få veta.

Dåligt rykte är svårt att komma ifrån, det kommer ju inte bara vara din arbetsgivare utan anställda på samma företag som kommer få höra att du är en jobbigjävel. Se 5 år framåt när du är nyutbildad och på något vänster så får du inte jobbet för att dom får reda på att du är en jobbigjävel. Den risken är kanske inte jättestor men den finns där.

Snobbe
2021-05-10, 14:13
Ponera att ni får ett jobb hos någon privatare som förolämpar er eller om någon kvinna bli sexuellt trakasserad ska hon då knipa igen för rädslan av dåliga referenser ? Blir ni pissade på och håller tyst för en dålig referens kom igen nu vilket skämt tur att man inte är en sån person helt otroligt va folk är rädda för.

Haha nej såklart hon inte ska, hon kommer också kunna förklara den dåliga referensen ganska enkelt.

Ingen som säger att du ska pissas på men just nu är det du som vill pissa på din arbetsgivare. Du får ju gärna förklara vad dom gjort för att du ska få pissa på dom utan att bry dig om konsekvenserna.

Brofessorn
2021-05-10, 14:21
Jag har nyligen läst kursen Programmering 1, gymnasiekurs för behörighet på YH. Det gav mersmak kan man säga. Fick högsta betyg, inte för att det var särskilt svårt men jag gladde mig åt att jag faktiskt la ner lite extra tid på det där betyget trots att det är en skitkurs. Jag ville vara bra på detta.

Så lite java har jag redan satt mig in i och kommer göra klart boken. Kursen täckte bara första halvan. Men vad mer kan jag gå in på?

Btw, schyssta videos från Intel ang hur hårdvaran, CPUer, fungerar i praktiken:
https://www.sweclockers.com/artikel/31838-intel-forklarar-hur-cpu-arkitekturer-fungerar

Gick gymnasiekursen igenom objektorienterad programmering, inkapsling, klasser, inheritans, polymorfism och abstraktioner/interfaces? Om inte, kommer du till slut få smaka en del på det inom Java och det kan nog vara lite krångligt att sätta sig in i till en början, så förberedelse för det hade nog gjort nytta.

pTB0EiLXUC8

Proton
2021-05-10, 15:12
Haha nej såklart hon inte ska, hon kommer också kunna förklara den dåliga referensen ganska enkelt.

Ingen som säger att du ska pissas på men just nu är det du som vill pissa på din arbetsgivare. Du får ju gärna förklara vad dom gjort för att du ska få pissa på dom utan att bry dig om konsekvenserna.

Förhoppningsvis kan man förklara det är inte säkert, finns en hel del orättvisor som har påtalats flera gånger kring osäkra anställningar, folk som blivit uppsagda pga helt felaktiga grunder och ändå verkar en del folk här inte veta det.

Då ställer man sig frågan om de är helt blåsta ? Dom kan ju tydligen skriva på internet då borde de vara medvetna om att sådant händer. världen är ju inte svart och vit vilket en del här verkar tro. Dom anställda är inte helt oskyldiga i alla fall men det är inte heller alla arbetsgivare vilket är väldigt synd att folk verkar tro.

Vill och vill skrev återigen att det är en fundering ja, sen får man se om det händer. Vill inte outa mer som sagt ställde en fråga fundering och fått mina svar så slutar svara då det aldrig slutar vi har olika åsikter om hur världen folk funkar och så får det vara.

Diomedea exulans
2021-05-10, 15:36
Söker lite random jobb och utbildningar hela tiden. Har anmält mig till en trädgårdsmästarutbildning i höst, mest för jag gillar att röra på mig och för det är estetiskt. Jag tänkte fråga om nån vet nåt om yrket som man borde känna till? Har läst på lite på de flesta "vanliga yrkessidorna".

Största nackdelen, såvitt jag har sett, är att det verkar vara mycket säsongarbete. Men det verkar även finnas en del fasta anställningar.

Kanske är en nackdel också att man verkar jobba i grupp, inte min största kärlek direkt.

Armed Dingo
2021-05-10, 16:13
Gick gymnasiekursen igenom objektorienterad programmering, inkapsling, klasser, inheritans, polymorfism och abstraktioner/interfaces? Om inte, kommer du till slut få smaka en del på det inom Java och det kan nog vara lite krångligt att sätta sig in i till en början, så förberedelse för det hade nog gjort nytta.

pTB0EiLXUC8

Det är detta fortsättningen av boken tar upp :)

Ska kolla in boken, Gregow

Vinter
2021-05-10, 16:37
Det är detta fortsättningen av boken tar upp :)

Ska kolla in boken, Gregow

Finns lite gratis kurser inom området(java etc) på Khan academy.

Finns även vissa distanskurser i exempelvis Python som universitet kör.

Typ:
https://www.coursera.org/specializations/python

Plasttiger
2021-05-10, 18:05
Standard förutfattade meningar, en dålig referens förstör inte hela ens arbetsliv, herregud måste vara oerhört jobbigt för vissa människor att leva om ni är livrädda för dåliga refenser. Skit kan man ta men inte fan vad som helst skämtar du ?

Ponera att ni får ett jobb hos någon privatare som förolämpar er eller om någon kvinna bli sexuellt trakasserad ska hon då knipa igen för rädslan av dåliga referenser ? Blir ni pissade på och håller tyst för en dålig referens kom igen nu vilket skämt tur att man inte är en sån person helt otroligt va folk är rädda för.

+1.
Många som går arbetsgivarens ärende i den här tråden.
Tro inte att er arbetsgivare håller er om ryggen. De skulle driva er med piska om det var möjligt.. och skrota er vid minsta problem..

I de flesta kvalificierade jobb så är det en merit att kunna förhandla för sig själv.. men ni andra verkar gilla att vara "snäll arbetare" *facepalm*

Lafayette
2021-05-10, 18:21
Vad jobbar du med Aryt

Snobbe
2021-05-10, 18:33
+1.
Många som går arbetsgivarens ärende i den här tråden.
Tro inte att er arbetsgivare håller er om ryggen. De skulle driva er med piska om det var möjligt.. och skrota er vid minsta problem..

I de flesta kvalificierade jobb så är det en merit att kunna förhandla för sig själv.. men ni andra verkar gilla att vara "snäll arbetare" *facepalm*

Vet ju att du är ett troll, men det finns många arbetsgivare (min inkluderad) som försöker ta hand om sina anställda så gott det går. Kanske inte så ofta lagerarbetare tyvärr men om man kollar på IT sektorn så har man otroligt mycket förmåner och generellt så har jag inte blivit dåligt behandlad av någon av mina arbetsgivare.

Sen kanske det har att göra med bristen på IT folk i Sverige vad vet jag. Men det var även något jag tipsade om tidigare i tråden att leta sig in i IT sektorn om man vill ha ett bra jobb.

Läskeblask
2021-05-10, 18:40
Det finns arbetsgivare som bryr sig men tyvärr har Plasttiger delvis rätt. Du är inte mycket värd ifall du hör till dom mindre kuggarna i ett stort maskineri

Proton
2021-05-10, 18:43
+1.
Många som går arbetsgivarens ärende i den här tråden.
Tro inte att er arbetsgivare håller er om ryggen. De skulle driva er med piska om det var möjligt.. och skrota er vid minsta problem..

I de flesta kvalificierade jobb så är det en merit att kunna förhandla för sig själv.. men ni andra verkar gilla att vara "snäll arbetare" *facepalm*

Precis, ja de helt otroligt hur vissa tänker, finns säker bra arbetsgivare men finns lika många rötägg men de många blåögda som inte förstår det verkar det som tills de själva sitter där om de har otur :hbang:

Proton
2021-05-10, 18:44
Det finns arbetsgivare som bryr sig men tyvärr har Plasttiger delvis rätt. Du är inte mycket värd ifall du hör till dom mindre kuggarna i ett stort maskineri

Precis

Sie
2021-05-10, 20:12
Söker lite random jobb och utbildningar hela tiden. Har anmält mig till en trädgårdsmästarutbildning i höst, mest för jag gillar att röra på mig och för det är estetiskt. Jag tänkte fråga om nån vet nåt om yrket som man borde känna till? Har läst på lite på de flesta "vanliga yrkessidorna".

Största nackdelen, såvitt jag har sett, är att det verkar vara mycket säsongarbete. Men det verkar även finnas en del fasta anställningar.

Kanske är en nackdel också att man verkar jobba i grupp, inte min största kärlek direkt.

Ja stämmer med säsongsjobb. Ibland kan man få vikariat på stället över vintern. Är din säsongsanställning 8 månader eller längre blir du in-LAS:ad och blir anställd nästkommande säsong om behovet finns. Privata arbetsgivare kan ju förlora uppdra så inte lika många anställda behövs. A-kassa på vintern om du inte har något annat kneg.

Inte så mycket arbete i grupp, någon vecka på sommaren när det ska klippas häck och på hösten när löven ska upp.

Diomedea exulans
2021-05-10, 20:24
Ja stämmer med säsongsjobb. Ibland kan man få vikariat på stället över vintern. Är din säsongsanställning 8 månader eller längre blir du in-LAS:ad och blir anställd nästkommande säsong om behovet finns. Privata arbetsgivare kan ju förlora uppdra så inte lika många anställda behövs. A-kassa på vintern om du inte har något annat kneg.

Inte så mycket arbete i grupp, någon vecka på sommaren när det ska klippas häck och på hösten när löven ska upp.

Okej, det där suger ju ganska mycket röv, faktiskt. Tack för info.

kazzez
2021-05-11, 19:02
Söker lite random jobb och utbildningar hela tiden. Har anmält mig till en trädgårdsmästarutbildning i höst, mest för jag gillar att röra på mig och för det är estetiskt. Jag tänkte fråga om nån vet nåt om yrket som man borde känna till? Har läst på lite på de flesta "vanliga yrkessidorna".

Största nackdelen, såvitt jag har sett, är att det verkar vara mycket säsongarbete. Men det verkar även finnas en del fasta anställningar.

Kanske är en nackdel också att man verkar jobba i grupp, inte min största kärlek direkt.

Ja det mesta inom trädgårdsjobb är säsongsjobb. Men det med bra utbildningar inom de företag som jag jobbat åt har ändå haft långa säsonger runt 10 månader och då med mycket kontorsjobb som design uppdrag och offerter med mera. Vanligt med snöjour under vintern annars a-kassa.

Det är lite av en oskriven regel att man får fortsätta på samma företag när säsongen är över, kan tänka mig att det är skönast så för arbetsgivaren också, veta var man har de anställda. Det är min erfarenhet av yrket allafall.

Om du gillar de estetiska så kanske trädgårdsarkitekt skulle vara något istället?

wintersnowdrift
2021-05-11, 19:19
Jag har nyligen läst kursen Programmering 1, gymnasiekurs för behörighet på YH. Det gav mersmak kan man säga. Fick högsta betyg, inte för att det var särskilt svårt men jag gladde mig åt att jag faktiskt la ner lite extra tid på det där betyget trots att det är en skitkurs. Jag ville vara bra på detta.

Så lite java har jag redan satt mig in i och kommer göra klart boken. Kursen täckte bara första halvan. Men vad mer kan jag gå in på?

Btw, schyssta videos från Intel ang hur hårdvaran, CPUer, fungerar i praktiken:
https://www.sweclockers.com/artikel/31838-intel-forklarar-hur-cpu-arkitekturer-fungerar

Börja koda på något litet hobbyprojekt i den sfär du vill bli bra inom är mitt absolut bästa tips. Böcker och kurser i all ära men för mig är det att lösa riktiga problem i praktiken som verkligen fått polletten att trilla ner.

Armed Dingo
2021-05-11, 21:54
Börja koda på något litet hobbyprojekt i den sfär du vill bli bra inom är mitt absolut bästa tips. Böcker och kurser i all ära men för mig är det att lösa riktiga problem i praktiken som verkligen fått polletten att trilla ner.

Min bok innehåller drygt 20 övningar av olika slag per kapitel, med 18 kapitel i boken. Jag gör inte alla men de som verkar intressantast. Det blir flera små saker varje dag.

Jag hade gärna gjort nåt större bara för att men än så länge är jag begränsad i vad jag kan göra och sen så har jag dålig koll på vad som går att göra. Men jag fick en idé förut idag om något liknande:

Grab kvadratmeterpris från slutpriser inom visst område på Hemnet
Räkna ut medelpriset så man slipper vänta 7 dagar innan det kommer på Mäklarstatistik som släpper sina siffror den sjunde
Sockra med några snygga grafer etc.

Det där hade jag kunnat göra idag om jag bara visste hur jag läste från en websida men har inte kommit dit än. Samt grafer, har jag inte heller lärt mig.

Några förslag på egna projekt?

C.E.J.
2021-05-11, 23:43
Det där hade jag kunnat göra idag om jag bara visste hur jag läste från en websida men har inte kommit dit än. Samt grafer, har jag inte heller lärt mig.

Curl för att läsa från webbsidor, matplotlib för grafer: https://matplotlib.org/stable/gallery/index.html

Några förslag på egna projekt?

Kartaktig app där man kan se eller rapportera stök. Namn: nimby

wintersnowdrift
2021-05-12, 09:22
Min bok innehåller drygt 20 övningar av olika slag per kapitel, med 18 kapitel i boken. Jag gör inte alla men de som verkar intressantast. Det blir flera små saker varje dag.

Jag hade gärna gjort nåt större bara för att men än så länge är jag begränsad i vad jag kan göra och sen så har jag dålig koll på vad som går att göra. Men jag fick en idé förut idag om något liknande:

Grab kvadratmeterpris från slutpriser inom visst område på Hemnet
Räkna ut medelpriset så man slipper vänta 7 dagar innan det kommer på Mäklarstatistik som släpper sina siffror den sjunde
Sockra med några snygga grafer etc.

Det där hade jag kunnat göra idag om jag bara visste hur jag läste från en websida men har inte kommit dit än. Samt grafer, har jag inte heller lärt mig.

Några förslag på egna projekt?

Det där var väl ett jättebra, inte allt för krångligt, förslag! Det finns många superbra bibliotek för att göra grafer, du behöver absolut inte koda allt från scratch. Det är till och med bara dumt. Jag kan tycka att den programmering jag läst i kurser har varit väldigt mycket av "uppfinna hjulet"-nivå, medan det i praktiken handlar jättemycket om att kunna hitta och använda de resurser som redan finns. Att lära sig googla rätt formuleringar för att få bra träffar på Stackoverflow är en skill i sig :D

Poängen med att försöka göra något "på riktigt" är att du kommer lära dig as you go. All information du behöver finns där ute. Jag kan inte namnge resurser i Java, men för Python finns matplotlib som C.E.J. tipsade om nedan, samt requests för att hämta data från webben (https://docs.python-requests.org/en/master/). Hemnets API verkar dock endast vara öppet för klienter vilket ju är lite sugigt: https://integration.hemnet.se/documentation/v1. Men det kanske finns andra resurser kring bostadspriser därute.

Plasttiger
2021-05-12, 18:29
Vad jobbar du med Aryt

Jag vill säga McDonalds, men jag tror inte att ni tror på mig då :(

Jag slutade jobba nu när jag plockat hem kryptot inför kraschen.

Baldr
2021-05-12, 20:12
Några förslag på egna projekt?

Söker du något enkelt så kör utan användare. Väljer du att köra på något med användare eller data utifrån så se till att först läsa på ordentligt om det mesta basala kring säkerhet och input sanitization. Inse att blacklisting är livsfarligt. Skriv din kod så att den misslyckas säkert vid exceptions.

Tack vare alla frameworks idag så är det väl svårare att fullständigt göra bort sig. Minns hur det var förr när självlärda programmerare hoppade säkerhetsbiten och lämnade sina nybörjarprojekt öppna för sql injections, xss och csrf samtidigt som det upprepades korkade råd om att använda md5 för att skydda lösenord.

Läskeblask
2021-05-19, 17:14
Jag vaknade tyvärr sent i livet, är 31 nu, och har börjat fundera över min karriär. Jobbat som säljare på två byggvaruhus och nu som försäljningschef på ett litet vvs-företag. Lönen är bra och jobbet ...ja det känns som dagis. Extremt lite ansvar egentligen sett till lönen.

Jag är bara så jävla trött på att företaget sköts ganska dåligt. Jag har det lyxigt. Företaget betalade nyss halva min skolning på 50k och jag kan typ ha semstrar och ledigheter hur jag vill. Människorna är också rätt bra men jobbet är extremt oinspirerande.

Jag har tyvärr ingen yh-utbildning men har sökt olika jobb på lite högre nivå men är ingen ingenjör så det är svårt. Jag har lite dåligt samvete för att företaget har betalat halva min skolning och lönen har höjts med 15k på 3 år.
Skolningen är ämnad för arbetledare så kommer i princip få lov att vara ansvarig för projekt men saknar ändå den kompetensen.

Nu så ser jag att jag har dessa val:

1. Stanna kvar, slutföra skolningen och jobba kvar för att sedan söka jobb senare i livet för att slippa dåligt samvete

2. Hitta ett intressant jobb, skolningen kan jag ändå slutföra på distans

3. Fortsätta jobba, slutföra skolningen och sedan gå så många yh-kurser jag kan. Detta är troligtvis enda jobbet jag kommer att få som möjligör dettamen hur mycket är det värt att gå kurser om man ändå inte slutför en utbildning?

Det är svårt nu när jag har okej arbetserfarenhet (vill jobba med försäjning/inköp) på högre nivå men när man saknar utbildningen som ofta krävs så förlorar man dessa strider. Jag ligger liksom på gränsen. Skulle säkert få en massa jobb men vill inte gå ner i lön.

Baldr
2021-05-19, 21:25
Nu så ser jag att jag har dessa val

Vad är ett intressant jobb? Kan du inte hitta någon deal med din chef? Antingen att du får ta mer ansvar för företagets framtid och kanske öppna butik på ny ort som du får ansvar för eller att du går ner i arbetstid för att vidareutbilda dig. Att ha en ambitiös anställd som vill ta mer ansvar låter inte direkt som ett problem utan det handlar väl mest om vad du vill göra och vilken kompetens du besitter.

Snobbe
2021-05-19, 22:17
Jag hade gjort 1 och 2 till en början. Dvs fortsätt jobba där och leta runt jobb som är intressanta. Lessnar du totalt på jobbet och inte lyckas hitta något annat så gör 3.

Läskeblask
2021-05-20, 07:17
Företaget är litet och allt sköts lite ditåt vilket leder till klagomål. Inget vettigt datasystem eller liknande. Alla är upptagna. Ett intressant jobb för mig är fast i produkterna och tekniska delen. Det anställdes en ny försäljare, jag var av den åsikten att ta nån som har lite erfarenhet men istället tog dom en kompis till en anställd. Killen har fått sparken från alla tidigare jobb och och är värdelös tyvärr.
En annan sak är att om man väntar och väntar så missar man möjligheter.

Snubben
2021-05-20, 07:53
Jag vaknade tyvärr sent i livet, är 31 nu, och har börjat fundera över min karriär. Jobbat som säljare på två byggvaruhus och nu som försäljningschef på ett litet vvs-företag. Lönen är bra och jobbet ...ja det känns som dagis. Extremt lite ansvar egentligen sett till lönen.

Jag är bara så jävla trött på att företaget sköts ganska dåligt. Jag har det lyxigt. Företaget betalade nyss halva min skolning på 50k och jag kan typ ha semstrar och ledigheter hur jag vill. Människorna är också rätt bra men jobbet är extremt oinspirerande.

Jag har tyvärr ingen yh-utbildning men har sökt olika jobb på lite högre nivå men är ingen ingenjör så det är svårt. Jag har lite dåligt samvete för att företaget har betalat halva min skolning och lönen har höjts med 15k på 3 år.
Skolningen är ämnad för arbetledare så kommer i princip få lov att vara ansvarig för projekt men saknar ändå den kompetensen.

Nu så ser jag att jag har dessa val:

1. Stanna kvar, slutföra skolningen och jobba kvar för att sedan söka jobb senare i livet för att slippa dåligt samvete

2. Hitta ett intressant jobb, skolningen kan jag ändå slutföra på distans

3. Fortsätta jobba, slutföra skolningen och sedan gå så många yh-kurser jag kan. Detta är troligtvis enda jobbet jag kommer att få som möjligör dettamen hur mycket är det värt att gå kurser om man ändå inte slutför en utbildning?

Det är svårt nu när jag har okej arbetserfarenhet (vill jobba med försäjning/inköp) på högre nivå men när man saknar utbildningen som ofta krävs så förlorar man dessa strider. Jag ligger liksom på gränsen. Skulle säkert få en massa jobb men vill inte gå ner i lön.

Känner mer att du har en riktigt bra sitaution rörande ditt liv och jobb. Kan väl på något sätt relatera till sitsen att man har det riktigt bra på jobbet med lön, arbetstid, kollegor etc. men samtidigt så sköts organisationen dåligt och det finns olika saker som man irriterar sig på..

Jag har iallafal kommit fram till detta. Jag får ut en väldans bra lön mot vad jag presterar, jag är helt fri att bestämma över min tid, jag kan engagera mig i mycket privata saker från och till, jag får möjlighet at förverkliga mina fritidsintressen, jag får träna på arbetstid etc.

När jag ser det ur ett sådant perspektiv kan jag överse att ledningen tar väldigt konstigt beslut, jag kan överse att det finns konstiga grupperingar och konflitker på jobbet för i grunden - jag bryr mig inte. Jag horar ut min tid, jag får tillbaka maximal avkastning (vad jag vet) och jag kan leva mitt liv.

Så jag bara sväljer det dåliga och fortsätter med mitt.

(Kan tillägga: Inte för det nog gör någon skillnad med min sambo valde att för .. 2 eller 3 år sedan säga upp sig och plugga i 3-5 år, ska påbörja sitt tredje år nu efter sommaren. När hon började plugga var hon +35, så det är aldrig för sent - under förutsättningen att ens ekonomi tillåter det)

Läskeblask
2021-05-20, 08:17
Känner mer att du har en riktigt bra sitaution rörande ditt liv och jobb. Kan väl på något sätt relatera till sitsen att man har det riktigt bra på jobbet med lön, arbetstid, kollegor etc. men samtidigt så sköts organisationen dåligt och det finns olika saker som man irriterar sig på..

Jag har iallafal kommit fram till detta. Jag får ut en väldans bra lön mot vad jag presterar, jag är helt fri att bestämma över min tid, jag kan engagera mig i mycket privata saker från och till, jag får möjlighet at förverkliga mina fritidsintressen, jag får träna på arbetstid etc.

När jag ser det ur ett sådant perspektiv kan jag överse att ledningen tar väldigt konstigt beslut, jag kan överse att det finns konstiga grupperingar och konflitker på jobbet för i grunden - jag bryr mig inte. Jag horar ut min tid, jag får tillbaka maximal avkastning (vad jag vet) och jag kan leva mitt liv.

Så jag bara sväljer det dåliga och fortsätter med mitt.

(Kan tillägga: Inte för det nog gör någon skillnad med min sambo valde att för .. 2 eller 3 år sedan säga upp sig och plugga i 3-5 år, ska påbörja sitt tredje år nu efter sommaren. När hon började plugga var hon +35, så det är aldrig för sent - under förutsättningen att ens ekonomi tillåter det)

Jo jag har funderat på det också. Det känns ändå lite stört när man står och funderar på små skitsaker till kunderna trots man ändå studerar rätt komplicerade saker. Sen så alla klagomål som man tar emot som inte har nåt med en själv att göra. Visst skulle det kunna vara mycket värre. Jag tror att jag kommer försöka studera så mycket jag orkar, har ej råd att sluta jobba, och sedan på allvar försöka hitta nåt annat.

agazza
2021-05-20, 08:30
Hur många väger emellan att göra karriär som arbetsgivare istället för arbetstagare?
Man får staten mer på sin sida vilket är ett plus.

Ännu mer som investerare.

Baldr
2021-05-20, 08:54
Hur många väger emellan att göra karriär som arbetsgivare istället för arbetstagare?
Man får staten mer på sin sida vilket är ett plus.

Tvärtom. Du faller utanför skyddsnätet vilket innebär att din a-kassa inte gäller, du får sämre sjukpenning, förlorar din fasta inkomst och ett privat huslån kräver att du lämnar in ett bokslut från företaget som bevisar att det har hälsosam ekonomi.

Läskeblask
2021-05-20, 09:54
Ja skyddsnätet är en sak. Jag anser ändå att jobba som företagare är enda möjligheten att komma upp i bra summor pengar. Jag kommer om möjligt börja företaga vid sidan om. Har redan gjort det men branschen sög och priserna var nedtryckta men om man hittar på nåt som t.ex sälja sina kunskaper och färdigheter så jo

chidde
2021-05-20, 10:04
Hur många väger emellan att göra karriär som arbetsgivare istället för arbetstagare?
Man får staten mer på sin sida vilket är ett plus.

Ännu mer som investerare.

Det gar inte en dag utan att jag overvager det, sa den tanken susar igenom "ganska" ofta

Tvärtom. Du faller utanför skyddsnätet vilket innebär att din a-kassa inte gäller, du får sämre sjukpenning, förlorar din fasta inkomst och ett privat huslån kräver att du lämnar in ett bokslut från företaget som bevisar att det har hälsosam ekonomi.

Precis den tankebanan gor att manga fastnar i trasket och blir slavar for livet

Hela tanken med att bli sin egen chef ar ju att man ar sa bra pa det man gor sa att man inte langre behover det dar skyddsnatet i form av a-kassa, sjukpenning och pension for den delen

Klart att det aldrig ar en garanti pa att det kommer ga bra men det finns mycket laxor, studier och planering i forhand man kan gora for att minimera den risken

Läskeblask
2021-05-20, 10:16
Det gar inte en dag utan att jag overvager det, sa den tanken susar igenom "ganska" ofta



Precis den tankebanan gor att manga fastnar i trasket och blir slavar for livet

Hela tanken med att bli sin egen chef ar ju att man ar sa bra pa det man gor sa att man inte langre behover det dar skyddsnatet i form av a-kassa, sjukpenning och pension for den delen

Klart att det aldrig ar en garanti pa att det kommer ga bra men det finns mycket laxor, studier och planering i forhand man kan gora for att minimera den risken
Många är inte tillräckligt kompetenta. Endel försöker uppfinna hjulet pånytt vilket är riskfyllt, andra går in hårt med satsningar och har ingen koll på ekonomin. Försöker vara billiga och så skiter det sig eller så slösas pengarna på skit när maskineriet börjat rulla.
Som du skrev så är ju grundideen att dra in mer pengar än som anställd och lyckas göra ett långvarigt företag

rooz
2021-05-20, 10:26
Många är inte tillräckligt kompetenta. Endel försöker uppfinna hjulet pånytt vilket är riskfyllt, andra går in hårt med satsningar och har ingen koll på ekonomin. Försöker vara billiga och så skiter det sig eller så slösas pengarna på skit när maskineriet börjat rulla.
Som du skrev så är ju grundideen att dra in mer pengar än som anställd och lyckas göra ett långvarigt företag

Eller så har du bara riktigt jävla otur. Trots att alla kompetenser & komponenter finns att lyckas så är du ibland beroende av utomstående faktorer.

PureWhey
2021-05-20, 10:39
Eller så har du bara riktigt jävla otur. Trots att alla kompetenser & komponenter finns att lyckas så är du ibland beroende av utomstående faktorer.Är man inte alltid beroende av utomstående faktorer?

Skickat från BÖJRACKET

Baldr
2021-05-20, 10:39
Hela tanken med att bli sin egen chef ar ju att man ar sa bra pa det man gor sa att man inte langre behover det dar skyddsnatet i form av a-kassa, sjukpenning och pension for den delen

Om man är bra på det man gör så blir man aldrig sjuk, får aldrig sjuka anställda, får barn eller blir drabbad av ekonomisk kris? Låter snarare som en utopi.

Det jag motsatte mig var argumentet att man har staten på sida. I praktiken så förlorar man sitt skyddsnät och istället för att arbeta med det man är bra på så har man istället hundraelva nya arbetsuppgifter. Du måste sköta marknadsföring, bokföring, kundkontakt, fakturering, försäkringar, moms, inkasso och mycket annat. Plockar du sedan in någon anställd så måste du ha koll på kollektivavtal, arbetsrätt, skatteregler för löneförmåner, kurser, etc.

Jag är inte emot att starta företag utan jag har drivit eget i 15 år. Säger bara att gemene man har ett skevt perspektiv på vad det innebär. Nio av tio företagare tvingas jobba trots att de är sjuka.

wintersnowdrift
2021-05-20, 10:44
Hur många väger emellan att göra karriär som arbetsgivare istället för arbetstagare?
Man får staten mer på sin sida vilket är ett plus.

Ännu mer som investerare.

Jag valde att bli min egen arbetsgivare (och har även anlitat andra på projektbasis än så länge). Det är ett av mitt livs hittills bästa beslut. Jag sa upp mig i somras och startade mitt AB i oktober. Så här sju månader senare kan jag bara konstatera att jag tjänar mer, har roligare, slipper störa mig på trögrörliga organisationer och har åstadkommit mer på 6 månader än vad jag gjorde på fyra år som anställd.

Gillar man att GÖRA saker, alltså faktiskt åstadkomma något reellt, så finns det inget som slår att få driva projekt och företag själv efter eget huvud. Men folk verkar verkligen älska sin anställningstrygghet, de betalda fikapauserna och att klaga på lata kollegor och korkade chefer.

Tvärtom. Du faller utanför skyddsnätet vilket innebär att din a-kassa inte gäller, du får sämre sjukpenning, förlorar din fasta inkomst och ett privat huslån kräver att du lämnar in ett bokslut från företaget som bevisar att det har hälsosam ekonomi.

Jag var på ett seminarium en gång där föreläsaren drog en anekdotisk parallell mellan svenskar och den lilla havslevande mikroorganismen sjöpungen.

Sjöpungen har en pytteliten hjärna fokuserad på en sak: att hitta en korall den kan sätta sig på och föda sig av. När den väl hittat en korall så har den inte längre ett behov av någon hjärna - hjärnan blir istället bara en energikrävande belastning. När sjöpungen satt sig på en korall äter den därför upp sin egen hjärna. Föreläsarens poäng var att det är så svenskar beter sig när de hittar en fast anställning: "toppen, jag får lön, det är assvårt för arbetsgivaren att sparka mig, skit samma att jag kommer ha tråkigt resterande 50 år av mitt arbetsliv, bara att käka upp hjärnan så märker jag inte hur själadödande jobbet är".

Med det sagt passar det inte alla att driva eget, och alla människor vantrivs inte på sina jobb. Men OM man gör det så tycker jag att man ska göra något åt det, istället för att bli en av alla bittra inventarier som ätit upp sin egen hjärna.

rooz
2021-05-20, 10:56
Är man inte alltid beroende av utomstående faktorer?

Skickat från BÖJRACKET

Mer eller mindre. För vissa så kommer det avgöra huruvida ditt företag överlever. Om du hyr ut din kompetens som kock så klarar du kanske pandemi bättre än om du äger hela restaurangen.

Läskeblask
2021-05-20, 11:06
Eller så har du bara riktigt jävla otur. Trots att alla kompetenser & komponenter finns att lyckas så är du ibland beroende av utomstående faktorer.

Absolut. Jag har bara sett här i min lilla hemstad att folk öppnar nya nisch-restauranger eller små bodar med spcialgrejjer och varenda en stänger inom 2 år. I såna fall kanske det inte är fast i kompetensen , då har ideen varit dålig från början. Jag upplever ändå att många ibte kan sköta företagets ekonomi

PureWhey
2021-05-20, 11:09
Mer eller mindre. För vissa så kommer det avgöra huruvida ditt företag överlever. Om du hyr ut din kompetens som kock så klarar du kanske pandemi bättre än om du äger hela restaurangen.När är man inte det?

Pengar kommer utifrån.

Lagar och regler kommer utifrån.

Etc.

Skickat från BÖJRACKET

agazza
2021-05-20, 11:26
En stor del av att vara egen är motivationen, men det är viktigt att det inte blir måsten av det man brinner för.

Sen tar saker tid, och det viktigaste jag har märkt är inte att ha rätt eller få rättvisa, det är mänskliga relationer, vårda dom, va behjälplig så gott det går, säg nej på ett ödmjukt men bestämt sätt.

Sen tar saker tid, 5 år att komma igång, 5 år att få saker att landa, men man måste hela tiden leta effektiviseringar, bättre styrsystem, bättre rutiner.

Sen ska man vara väldigt noga på rekrytering.

Ser så många jaga omsättning som att det är det enda som spelar roll i livet, men de jobbar ifrån livet och sliter ihjäl sig.

Anders The Peak
2021-05-20, 11:28
Absolut. Jag har bara sett här i min lilla hemstad att folk öppnar nya nisch-restauranger eller små bodar med spcialgrejjer och varenda en stänger inom 2 år. I såna fall kanske det inte är fast i kompetensen , då har ideen varit dålig från början. Jag upplever ändå att många ibte kan sköta företagets ekonomi

Gjorde en artikel/studie kring det där för länge sedan undersökte många företag över hela riket.

Oftast är det marknadsanalysen som brister kunden som de trodde fanns. Fanns inte på orten men hade möjligtvis hade10 mil från företaget. Oftast goda affärsidéer men för dålig planläggning.

Mycket fusk förekommer med inom området lägger ned företaget när det börjar braka med obetalda avgifter etcetera. Oftast konkurs och många pengar som ramlar utanför statskassan dvs till det allmänna.

chidde
2021-05-20, 13:07
Många är inte tillräckligt kompetenta. Endel försöker uppfinna hjulet pånytt vilket är riskfyllt, andra går in hårt med satsningar och har ingen koll på ekonomin. Försöker vara billiga och så skiter det sig eller så slösas pengarna på skit när maskineriet börjat rulla.
Som du skrev så är ju grundideen att dra in mer pengar än som anställd och lyckas göra ett långvarigt företag

Precis, och det ar precis det jag gor som anstalld
Forsoker laborera sa gott det gar, lara sig av sina misstag och utveckla nya skills, funkar inte en strategi provar vi en annan, jobbar pa tills man ar "redo" och har tillrackligt mycket kott pa benen att man kan bryta loss

Eller så har du bara riktigt jävla otur. Trots att alla kompetenser & komponenter finns att lyckas så är du ibland beroende av utomstående faktorer.

Klart man kan ha otur, lite ungefar som att spela Black Jack. Man kan sitta dar och vanta pa bra kort och satsa lite hur man vill och hoppas pa det basta

Man kan ocksa lara sig att rakna kort, titta vad banken sitter pa, vaga oddsen etc sa chansen att misslyckas ar markant mindre. Dock maste man vara medveten om risken fortfarande finns... nanstans

Om man är bra på det man gör så blir man aldrig sjuk, får aldrig sjuka anställda, får barn eller blir drabbad av ekonomisk kris? Låter snarare som en utopi.

Ovanstaende kommentar

Grus i maskineriet kan man fa, det handlar val mest om att ha planer for oforutsedda scenarion. Jag har inga tvivel pa att vagarna kommer bli krokiga och man garna tror pa guld och grona skogar fran dag 1, nar skit hander har de ingen buffert och/eller plan B. Vad jag menar med "bra" pa det man gor ar att gora upp en Plan A/B/C, men ar redo med Plan D/E/F ifall det skulle ga soderut

Grattis till dina 15 ar som egenforetagare, jag hoppas pa att fa skriva nat liknande om 15-20 ar


Med det sagt passar det inte alla att driva eget, och alla människor vantrivs inte på sina jobb. Men OM man gör det så tycker jag att man ska göra något åt det, istället för att bli en av alla bittra inventarier som ätit upp sin egen hjärna.

Detta, this, +1

Absolut. Jag har bara sett här i min lilla hemstad att folk öppnar nya nisch-restauranger eller små bodar med spcialgrejjer och varenda en stänger inom 2 år. I såna fall kanske det inte är fast i kompetensen , då har ideen varit dålig från början. Jag upplever ändå att många ibte kan sköta företagets ekonomi

Precis, som Anders sager, nanting maste ha gatt fel med marknadsanalysen
Man har hoftat kundbasen helt galet utan direkt data och kommit fram med en produkt som varken passar orten och/eller demografin. Som ni redan har sagt, dalig ide fran borjan, dalig planlaggning, allt daligt etc

Just den butiksplatsen kanske inte funkar med en nisch-restaurang, men ett cafe och/eller McD franchise kanske hade funkat battre?

Läskeblask
2021-05-20, 13:35
Allt är ju fast i hurdan business man har. Klarar du dej med en dator så kan du inte mista alltför mycket om det skiter sig. Behöver du köpa en lokal och fixa en restaurang så har 1,5 miljoner skuld plötsligt så kan det bli svettigt ifall folk inte gillar dina biffar. Oavsett så är det hårt. Man måste vara social, kunna sin sak och klara av att sköta sin ekonomi. Många har ju typ noll koll vad det innebär i praktiken.

Mantus
2021-05-20, 13:36
Jag valde att bli min egen arbetsgivare (och har även anlitat andra på projektbasis än så länge). Det är ett av mitt livs hittills bästa beslut. Jag sa upp mig i somras och startade mitt AB i oktober. Så här sju månader senare kan jag bara konstatera att jag tjänar mer, har roligare, slipper störa mig på trögrörliga organisationer och har åstadkommit mer på 6 månader än vad jag gjorde på fyra år som anställd.

Gillar man att GÖRA saker, alltså faktiskt åstadkomma något reellt, så finns det inget som slår att få driva projekt och företag själv efter eget huvud. Men folk verkar verkligen älska sin anställningstrygghet, de betalda fikapauserna och att klaga på lata kollegor och korkade chefer.


.


Kul! Vad roligt att du tagit steget! Hur tycker du att det går att kombinera eget företag med familjeliv (vill minnas att ni har barn i er familj)?

Funderar också så smått på att starta eget konsultföretag i framtiden så våre roligt att se hur du upplever skillnaden mellan arbetstagare och egen.

Wain
2021-05-20, 15:06
Gillar man att GÖRA saker, alltså faktiskt åstadkomma något reellt, så finns det inget som slår att få driva projekt och företag själv efter eget huvud. Men folk verkar verkligen älska sin anställningstrygghet, de betalda fikapauserna och att klaga på lata kollegor och korkade chefer.

Nja, gillar man att verkligen åstadkomma något så är det svårt att slå att ha ett stort företag i ryggen.

agazza
2021-05-20, 17:14
Om man är bra på det man gör så blir man aldrig sjuk, får aldrig sjuka anställda, får barn eller blir drabbad av ekonomisk kris? Låter snarare som en utopi.

Det jag motsatte mig var argumentet att man har staten på sida. I praktiken så förlorar man sitt skyddsnät och istället för att arbeta med det man är bra på så har man istället hundraelva nya arbetsuppgifter. Du måste sköta marknadsföring, bokföring, kundkontakt, fakturering, försäkringar, moms, inkasso och mycket annat. Plockar du sedan in någon anställd så måste du ha koll på kollektivavtal, arbetsrätt, skatteregler för löneförmåner, kurser, etc.

Jag är inte emot att starta företag utan jag har drivit eget i 15 år. Säger bara att gemene man har ett skevt perspektiv på vad det innebär. Nio av tio företagare tvingas jobba trots att de är sjuka.

Inkomstförsäkringar för företagare är bättre än statens skyddsnät, jag pratar mer om aktieutdelning, kvittning och annat smått och gått som incitament.

du kan starta ett ab för 25000, och vara i princip riskfri i dina äventyr så länge du inte blåser staten på deras bit av kakan, försäkrar upp dig för din idioti, och inte blåser fel folk när man gör något korkat.

Jag köpte nyss ett kontainerbolag för jag orkade inte göra processen själv och första frågan jag fick var ifall jag behövde låna en styrelse, ifall jag hade skulder, anmärkningar eller andra hinder från att registrera ett bolag.

På den nivån är det, så lätt är det för folk att bara köra på och köra på tills något landar rätt.

Det är uppretande faktiskt

Baldr
2021-05-20, 17:35
du kan starta ett ab för 25000, och vara i princip riskfri i dina äventyr så länge du inte blåser staten på deras bit av kakan, försäkrar upp dig för din idioti, och inte blåser fel folk när man gör något korkat.

Riskfri ifrån vad?

Ska du ta ett lån så krävs det det någon form av säkerhet såsom inventarier eller att du personligen går i borgen för företaget. Ska du handla på faktura så krävs det vanligtvis en kreditupplysning från seriösa företag. Tar du varken lån eller handlar på kredit så finns där inte något nämnvärt att förlora förutom löner till anställda som blivit lurade.

Ska du ägna dig åt kriminell verksamhet så köper man antingen ett existerande företag för att runda kreditupplysningar eller så använder man en målvakt. Det klassiska exemplet är väl pizzeria som går runt på hela släkten men då finns det någon som tar smällen.

wintersnowdrift
2021-05-20, 22:19
Kul! Vad roligt att du tagit steget! Hur tycker du att det går att kombinera eget företag med familjeliv (vill minnas att ni har barn i er familj)?

Funderar också så smått på att starta eget konsultföretag i framtiden så våre roligt att se hur du upplever skillnaden mellan arbetstagare och egen.

Ja, jag har ett barn på snart 3,5 år. Jag jobbar mer nu, absolut, men de största skillnaderna är nog att jag sällan är frustrerad och irriterad längre pga är utmanad och stimulerad på ett helt annat sätt än vad jag var innan, och att hemmet är mycket stökigare :D Man måste hitta det som funkar för en själv tror jag, och stötta varandra om man är i en relation. Jag hade inte kunnat säga upp mig om inte min man backat mig till 100 procent för det är stor ovisshet i början.

Jag har dessutom fått möjlighet att jobba utomlands vilket innebär att jag är borta flera veckor i stöten ibland. Det höjer folk på ögonbrynen åt kan jag säga, kanske särskilt för att jag är kvinna.

Nja, gillar man att verkligen åstadkomma något så är det svårt att slå att ha ett stort företag i ryggen.

Absolut. Att ringa VD:n för ett stort företag och säga "I have an offer you can't refuse" har fungerat väldigt bra för mig. Men att som enskild individ åstadkomma verklig skillnad på golvet med sjutton rövslickande mellanchefer ovanför sig? Nej.

Gregow
2021-05-20, 22:44
Så jäkla synd att ens eget jobb inte är lagligt att bedriva i privat regi. Lätt värt att starta eget annars. :D

Wain
2021-05-21, 08:26
Absolut. Att ringa VD:n för ett stort företag och säga "I have an offer you can't refuse" har fungerat väldigt bra för mig. Men att som enskild individ åstadkomma verklig skillnad på golvet med sjutton rövslickande mellanchefer ovanför sig? Nej.

Då får du avancera över mellancheferna eller gå en annan rutt runt dem. Har en egen avdelning byggd av mig själv från grunden. Visst kan det vara störande när någon mellanchef som rent teoretiskt är över mig skall lägga sig i, men ledningen brukar gå med på vad jag säger då de vet att vi levererar.

wintersnowdrift
2021-05-21, 10:11
Då får du avancera över mellancheferna eller gå en annan rutt runt dem. Har en egen avdelning byggd av mig själv från grunden. Visst kan det vara störande när någon mellanchef som rent teoretiskt är över mig skall lägga sig i, men ledningen brukar gå med på vad jag säger då de vet att vi levererar.

Ja, det var precis det jag gjorde genom att säga upp mig och starta eget. Rundade alla. Nu ringer jag vilken chef eller VD eller riksdagsledamot eller styrelseordförande jag vill utan att behöva ta hänsyn till ömma tår.

Läskeblask
2021-05-21, 11:37
Det som också irriterar som anställd är att jobba med idioter. Som egenföretagare kan man påverka allt men som anställd så är du fast i företagets system vilket kan vara byrokratiskt krångligt. Pengarna är väl ändå det som lockar mest antar jag?

Mengu
2021-05-23, 09:36
Har studerat i två år nu. Och färdig. Är i slutet av en jobbprocess med en sista intervju och blev ombedd att ta med två referenser till tidigare chefer. Mitt absolut senaste jobb var en kort behovsanställning, och känner inte alls att chefen där skulle kunna beskriva mig bra om jag använder honom. Inte för att han inte skulle tyckt om mig eller att jag inte gjorde bra jobb, utan för att vi inte jobbade bredvid varandra, eller har pratat med varandra tillräckligt.

Hur ser det ut om jag skippar att ge referens från denna tjänst, och istället från andra jobb?

C.E.J.
2021-05-23, 11:48
Har studerat i två år nu. Och färdig. Är i slutet av en jobbprocess med en sista intervju och blev ombedd att ta med två referenser till tidigare chefer. Mitt absolut senaste jobb var en kort behovsanställning, och känner inte alls att chefen där skulle kunna beskriva mig bra om jag använder honom. Inte för att han inte skulle tyckt om mig eller att jag inte gjorde bra jobb, utan för att vi inte jobbade bredvid varandra, eller har pratat med varandra tillräckligt.

Hur ser det ut om jag skippar att ge referens från denna tjänst, och istället från andra jobb?

Då tar du referens av en chef du jobbat närmare med. Säg det till stället du söker till också, eller rekryterare om en sån är inblandad.

Vinter
2021-05-23, 12:02
Har studerat i två år nu. Och färdig. Är i slutet av en jobbprocess med en sista intervju och blev ombedd att ta med två referenser till tidigare chefer. Mitt absolut senaste jobb var en kort behovsanställning, och känner inte alls att chefen där skulle kunna beskriva mig bra om jag använder honom. Inte för att han inte skulle tyckt om mig eller att jag inte gjorde bra jobb, utan för att vi inte jobbade bredvid varandra, eller har pratat med varandra tillräckligt.

Hur ser det ut om jag skippar att ge referens från denna tjänst, och istället från andra jobb?

Du behöver inte strikt ha referens från en chef, det kan lika gärna vara en lärare på skolan. Det kan även vara mer vesäntligt beroende på jobbet.

Mengu
2021-05-23, 13:10
Då tar du referens av en chef du jobbat närmare med. Säg det till stället du söker till också, eller rekryterare om en sån är inblandad.

Det uppfattas inte som "märkligt"? Som i att inte vilja välja en referens därifrån? Vill inte att det ska uppfattas som att jag har något att "dölja" - Att jag skulle ha gjort dåligt ifrån mig där, eller blivit osams etc.

Som jag har uppfattat det ska man välja sina referenser med omsorg, och någon som faktiskt kan beskriva en sann bild av ens personlighet och egenskaper. Och då tycker jag ju faktiskt inte att denna chef har möjlighet att göra det.

Mengu
2021-05-23, 13:14
Du behöver inte strikt ha referens från en chef, det kan lika gärna vara en lärare på skolan. Det kan även vara mer vesäntligt beroende på jobbet.

Jag har just nu samlat ihop 1 referens till en tidigare chef och sedan 5 andra referenser som inte varit mina chefer men istället ex handledare från praktiker och lärare. Nu bad de mig ju att ta med två referenser från tidigare chefer, så vet inte om jag måste känna mig tvungen att välja en till, även fast vi inte "känner varandra"?

Vinter
2021-05-23, 13:19
Jag har just nu samlat ihop 1 referens till en tidigare chef och sedan 5 andra referenser som inte varit mina chefer men istället ex handledare från praktiker och lärare. Nu bad de mig ju att ta med två referenser från tidigare chefer, så vet inte om jag måste känna mig tvungen att välja en till, även fast vi inte "känner varandra"?

Låter som något statligt jobb.
Följ anvisningen men lägg till någon från något annat ställe. Du kan alltid testa förklara situationen. Ringa referenser brukar ju inte bli aktuellet föränn efter intervjun.

Mengu
2021-05-23, 13:43
Låter som något statligt jobb.
Följ anvisningen men lägg till någon från något annat ställe. Du kan alltid testa förklara situationen. Ringa referenser brukar ju inte bli aktuellet föränn efter intervjun.

Det är ett kommunalägd bolag. I min värld känns hela processen hittills väldigt överdriven. Det är en tjänst där mycket fokus ligger på personlighet, och därför känner jag inte att en chef som jag knappt har pratat med kan beskriva mig...
Alla mina handledare däremot samt lärare kan verkligen styrka mig positivt för allt som tjänsten innebär och kräver.

C.E.J.
2021-05-23, 17:03
Det uppfattas inte som "märkligt"? Som i att inte vilja välja en referens därifrån? Vill inte att det ska uppfattas som att jag har något att "dölja" - Att jag skulle ha gjort dåligt ifrån mig där, eller blivit osams etc.

Som jag har uppfattat det ska man välja sina referenser med omsorg, och någon som faktiskt kan beskriva en sann bild av ens personlighet och egenskaper. Och då tycker jag ju faktiskt inte att denna chef har möjlighet att göra det.

Referens därifrån är bra men behöver som sagt inte vara chef, dels som du säger så kanske han inte vet vad du gjort, dels vill du kanske inte uppmärksamma chefen att du är på väg bort, så det är helt legit. Och din prospektiva arbetsgivare borde också vara intresserade att höra av någon som vet vad du gjort.

Läskeblask
2021-05-23, 17:08
Arbetsintervju på onsdag. Svårt det här med lönen. Det frågades inte efter anspråk så gav inget men det är rätt irriterande att öda tid på att ta ledigt från jobb osv för att gå på intervju ifall man ligger långt från varandra när det gäller lönen. Hur som helst så tänkte jag begära 44k. Jobbet är som regionsförsäljningschef för pumpar och dylikt.Företaget har en omsättning på 300 miljoner. Min gissning är att deras budget ligger på 35-40k men får se

Snubben
2021-05-24, 07:33
Det är ett kommunalägd bolag. I min värld känns hela processen hittills väldigt överdriven. Det är en tjänst där mycket fokus ligger på personlighet, och därför känner jag inte att en chef som jag knappt har pratat med kan beskriva mig...
Alla mina handledare däremot samt lärare kan verkligen styrka mig positivt för allt som tjänsten innebär och kräver.

Om det handlar om personligheten så bör de inte vara något konstigt att du har tex. handledare och lärare då du har haft mer interaktion med dessa. Om du vill ha du ska ha din chef så kan du uppge den, men meddela också varför du inte uppgav hen initialt.


Arbetsintervju på onsdag. Svårt det här med lönen. Det frågades inte efter anspråk så gav inget men det är rätt irriterande att öda tid på att ta ledigt från jobb osv för att gå på intervju ifall man ligger långt från varandra när det gäller lönen. Hur som helst så tänkte jag begära 44k. Jobbet är som regionsförsäljningschef för pumpar och dylikt.Företaget har en omsättning på 300 miljoner. Min gissning är att deras budget ligger på 35-40k men får se

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Forsaljningschef-1591

https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/f%C3%B6rs%C3%A4ljningschef

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/forsaljningschef
https://www.saleseffect.se/vilken-lon-borde-jag-ha-som-forsaljningschef/

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/forsaljningschef

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/forsaljningschef-funktions-eller-mellanchef/

https://www.forsaljningschefen.se/loner-for-saljare/

Tycker du säljer dig lågt. Lägg dig på 50-55, låt dem lågbuda dig och sen, utifrån din lön, möts ni på motten runt 45-48. Dock borde du läsa på vad andra med din roll har för lön, koppla det till deras lön och faktiskt uppgifter och sen sätt det mot dig. Sen måste man även ta in nuvarande läge på marknaden, med corona etc.

I detta fall KAN du möjligen ha ett övertag, att löneanspråket inte blir aktuellt förens du faktiskt är aktuellt för tjänsten - dvs. de kan tänkas anställa dig (och möjligen två-tre andra som det står mellan). Då får du reflektera i om du tror du kan sälja dig billigt, men då är de svårt att få upp lönen if rmatiden men å andra sidan en fot in. Sälj dig dyrt så får du möjligen högre löne men större risk att du inte får jobbet alls.

Läskeblask
2021-05-24, 08:15
Om det handlar om personligheten så bör de inte vara något konstigt att du har tex. handledare och lärare då du har haft mer interaktion med dessa. Om du vill ha du ska ha din chef så kan du uppge den, men meddela också varför du inte uppgav hen initialt.




https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Forsaljningschef-1591

https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/f%C3%B6rs%C3%A4ljningschef

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/forsaljningschef
https://www.saleseffect.se/vilken-lon-borde-jag-ha-som-forsaljningschef/

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/forsaljningschef

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/forsaljningschef-funktions-eller-mellanchef/

https://www.forsaljningschefen.se/loner-for-saljare/

Tycker du säljer dig lågt. Lägg dig på 50-55, låt dem lågbuda dig och sen, utifrån din lön, möts ni på motten runt 45-48. Dock borde du läsa på vad andra med din roll har för lön, koppla det till deras lön och faktiskt uppgifter och sen sätt det mot dig. Sen måste man även ta in nuvarande läge på marknaden, med corona etc.

I detta fall KAN du möjligen ha ett övertag, att löneanspråket inte blir aktuellt förens du faktiskt är aktuellt för tjänsten - dvs. de kan tänkas anställa dig (och möjligen två-tre andra som det står mellan). Då får du reflektera i om du tror du kan sälja dig billigt, men då är de svårt att få upp lönen if rmatiden men å andra sidan en fot in. Sälj dig dyrt så får du möjligen högre löne men större risk att du inte får jobbet alls.

Dagens titlar säger tyvärr inte mycket. Alla försäljare är regionsförsäljningschefer så det finns ca 10 st. Det här är fällan man gått i tidigare. " varför heter det chef om lönen ligger på försäljarnivå?" Jag kollar väldigt noga upp företag och den allmänna lönenivån för varje titel och härtills har det ofta varit för mycket. 43k är minimi. Jag tar inte risken att vara för dyr

Snubben
2021-05-24, 08:18
Dagens titlar säger tyvärr inte mycket. Alla försäljare är regionsförsäljningschefer så det finns ca 10 st. Det här är fällan man gått i tidigare. " varför heter det chef om lönen ligger på försäljarnivå?" Jag kollar väldigt noga upp företag och den allmänna lönenivån för varje titel och härtills har det ofta varit för mycket. 43k är minimi. Jag tar inte risken att vara för dyr

Sälj dig bara inte för billigt - det påverkar din pension så de skriker om det.

Läskeblask
2021-05-24, 08:27
Sälj dig bara inte för billigt - det påverkar din pension så de skriker om det.

Ja problemet är alltid när man ligger på toppen av sin karriär, jag menar altså sett till utbildning och erfarenhet. Nästa steg uppåt är svårt för nu börjas det krävas högre utbildning.

The_RobRoy
2021-05-24, 11:57
Ja problemet är alltid när man ligger på toppen av sin karriär, jag menar altså sett till utbildning och erfarenhet. Nästa steg uppåt är svårt för nu börjas det krävas högre utbildning.

Dedär är väl trams-resonemang, har man en lång yrkeskarriär spelar väl inte utbildning någon roll längre? Speciellt om det är inom samma företag där man redan bevisat sig, ingen tänker väl på vilken Uni utbildning du har eller inte har?

Rikard Jansson
2021-05-24, 12:09
Någon som har jobbat inom Securitas och kan berätta om hur det är :D

Läskeblask
2021-05-24, 13:04
Dedär är väl trams-resonemang, har man en lång yrkeskarriär spelar väl inte utbildning någon roll längre? Speciellt om det är inom samma företag där man redan bevisat sig, ingen tänker väl på vilken Uni utbildning du har eller inte har?

Det har du rätt i men i min bransch så är det stor nytta av att kunna räkna och dimensionera produkterna och känna till lagstadgade grejjer. En erfaren person klarar sig bra men ändå fattas den där starka grunden. Erfarenhet väger i många fall tyngre. Företaget har ingen aning om vad du egentligen kan men har du gått nån utbildning så räknar dom väl med att du kan vissa saker

JohPz
2021-05-24, 17:14
Någon som har jobbat inom Securitas och kan berätta om hur det är :D

Vi delar lokaler med dem. Det verkar vara ett anställningskrav att vara rökare.

Plasttiger
2021-05-24, 17:57
Dedär är väl trams-resonemang, har man en lång yrkeskarriär spelar väl inte utbildning någon roll längre? Speciellt om det är inom samma företag där man redan bevisat sig, ingen tänker väl på vilken Uni utbildning du har eller inte har?

Doktorshatt är ett krav och ett måste för överläkartjänst. Förutom i hålorna.

Läskeblask
2021-05-26, 15:06
Hahah lol åtinervjun. Innan den så gjorde jag ett personlighetstest. Det tog ca 55 min. Nu så gick vi igenom ALLA svar. Smått nerverande då jag själv tycker det var onödigt och at analysera frågor som inte går att svara på så nej..Iofs så stämde resultaten ganska väl överrens med hurdan jag är men kanske borde de ha frågat lite mer relevanta saker. Jag svarade inte på löneanbudsfrågan för att jag sade att jag vill veta mer om jobbet.Skickade mitt svar nyss. Tyvärr så tror jag inte de direkt uppskattade mitt tekniska kunnande vilket har varit mitt fämsta vapen i såna här situationer

Snubben
2021-05-27, 07:56
Hahah lol åtinervjun. Innan den så gjorde jag ett personlighetstest. Det tog ca 55 min. Nu så gick vi igenom ALLA svar. Smått nerverande då jag själv tycker det var onödigt och at analysera frågor som inte går att svara på så nej..Iofs så stämde resultaten ganska väl överrens med hurdan jag är men kanske borde de ha frågat lite mer relevanta saker. Jag svarade inte på löneanbudsfrågan för att jag sade att jag vill veta mer om jobbet.Skickade mitt svar nyss. Tyvärr så tror jag inte de direkt uppskattade mitt tekniska kunnande vilket har varit mitt fämsta vapen i såna här situationer

Ffyan dom här testerna. Helt värdelösa. Jag har gjort dom så många gånger nu att man vet vad man ska svara, för man vet vad e-cut eller vad nu systemet heter kommer printa ut för analys. Helt galet.

Snobbe
2021-05-27, 08:22
HR älskar att komma på hittepå jobb speciellt vid rekryteringar. Var på ett företag som intervjuade folk 4-5ggr innan dom fick börja med IQ tester o personlighet osv. Vi fick ändå in puckon så det hjälpte nog inte.

Läskeblask
2021-05-27, 09:25
1,5 timme tog intervjun och ca 1 timme gock vi igenom nån jävla analys. Lite mystiskt att man inte koncentrerar sig på vad jag kan göra i praktiken. Jag menar om man jobbat 10 år med samma skit och gått framåt så borde väl kompetensen ligga i fokus och inte vad man svarat på frågor som egentligen inte säger nånting. Jag måste ändå säga att resultaten delvis träffade rätt men många gick helt åt helvete. Rekryteraren vill väl visa sig vara duktig

PureWhey
2021-05-27, 09:37
HR älskar att komma på hittepå jobb speciellt vid rekryteringar. Var på ett företag som intervjuade folk 4-5ggr innan dom fick börja med IQ tester o personlighet osv. Vi fick ändå in puckon så det hjälpte nog inte.Fråga vilken forskning de har som grund för testerna.

Skickat från BÖJRACKET

delta_mats
2021-05-27, 09:39
1,5 timme tog intervjun och ca 1 timme gock vi igenom nån jävla analys. Lite mystiskt att man inte koncentrerar sig på vad jag kan göra i praktiken. Jag menar om man jobbat 10 år med samma skit och gått framåt så borde väl kompetensen ligga i fokus och inte vad man svarat på frågor som egentligen inte säger nånting. Jag måste ändå säga att resultaten delvis träffade rätt men många gick helt åt helvete. Rekryteraren vill väl visa sig vara duktig

Det är väl nackdelen med rekryteringsföretag, de kan inte bedömma din kunskap och skicklighet.

Läskeblask
2021-05-27, 09:57
Det är väl nackdelen med rekryteringsföretag, de kan inte bedömma din kunskap och skicklighet.

Jag tycker dom är värdelösa. Det enda dom gör är att de sparar lite tid åt företaget

C.E.J.
2021-05-27, 12:52
starta eget.

Som egenföretagare

Vet ni möjligtvis om man kan anmäla bolagsnamn (hos bolagsverket) utan att ha någon affärsverksamhet eller -plan alls?

Edit: 1100 for shits and gigglez. Asking for a friend

Snobbe
2021-05-27, 13:00
Fråga vilken forskning de har som grund för testerna.

Skickat från BÖJRACKET

Inte kvar där och vem orkar ens ta upp sånt när man inte jobbar med det själv. Speciellt om man tar upp det i en intervjun så hamnar man ju bara i papperskorgen.

Brofessorn
2021-05-27, 13:09
HR älskar att komma på hittepå jobb speciellt vid rekryteringar. Var på ett företag som intervjuade folk 4-5ggr innan dom fick börja med IQ tester o personlighet osv. Vi fick ändå in puckon så det hjälpte nog inte.
Fått göra en del hittepå-tester som är ännu värre än IQ- och personlighetstest.

"Klicka så många gånger du kan med musen under X antal sekunder"
"Ena sekunden ska du memorera det här mönstret, andra sekunden ska du göra någon annan aktivitet, sen ska du återskapa mönstret. Var inte för långsam!"
Sedan någon webbsida där man ska svara på frågor i webcam, som deras supercoola AI sedan analyserar för att se om dina svar var uppriktiga genom att kolla hur dina ögon rör sig m.m.

Inte alls pseuovetenskapligt eller irrelevant för positionerna

Plasttiger
2021-05-27, 17:14
Fråga vilken forskning de har som grund för testerna.

Skickat från BÖJRACKET

De vill ha lön i slutet av månaden och måste fylla ut sin tid med något.

Läskeblask
2021-05-31, 15:56
Ännu inte hört nåt efter intevjun. Detta var första gången jag inte har nån aning om hur det gick. Sökte ett jobb som teamleader i ett företag för en månad sedan. Idag ringde dom hade hittat nån men hade ett annat jobb som skulle passa mig. Tackade nej, då jag gissade att lönen inte skulle ha varit på den nivå jag vill. Börjar lite luta att jag stanna kvar på nuvarande jobbet och helt enkelt studera så mycket jag kan. Tänkte att jag ger järnet i 2-3 år, går högskolekurser och kanske nån ledarskapsutbildning och sedan försöker hitta nåt. Målet är att komma upp i 50k/mån

C.E.J.
2021-05-31, 18:24
Ännu inte hört nåt efter intevjun. Detta var första gången jag inte har nån aning om hur det gick. Sökte ett jobb som teamleader i ett företag för en månad sedan. Idag ringde dom hade hittat nån men hade ett annat jobb som skulle passa mig. Tackade nej, då jag gissade att lönen inte skulle ha varit på den nivå jag vill. Börjar lite luta att jag stanna kvar på nuvarande jobbet och helt enkelt studera så mycket jag kan. Tänkte att jag ger järnet i 2-3 år, går högskolekurser och kanske nån ledarskapsutbildning och sedan försöker hitta nåt. Målet är att komma upp i 50k/mån

Verkar som du gett upp fort? Fortsätt sök, ta alla intervjuer 🤷*♂️

Läskeblask
2021-05-31, 19:11
Verkar som du gett upp fort? Fortsätt sök, ta alla intervjuer 🤷*♂️

Nej ger inte upp men det är ingen ide att byta från försäljningschef till teknisk försäljare då lönen knappast är högre.

Diomedea exulans
2021-06-18, 11:48
Borde jag säga upp mig?

Jag har ett jobb jag är lite underkvalificerad för, och chefen brukar ömsom hota mig med sparken, ömsom på mer eller mindre drygt manér klaga på mina förmågor.

En sådan spark-hotning kan se ut såhär:

”Du måste bli bättre på bla bla, annars kan du inte jobba kvar hos oss”.

Jag har varit med om det här på många jobb förut, och det jag i normala fall gör är att hålla kvar jobbet så länge det går, vilket brukar vara ett par månader. Men när jag snackade om det hela med farsan tyckte han att jag skulle be chefen fara och flyga, eftersom han tycker att jag inte ska ta skit.

Pengarna bryr jag mig egentligen inte om, jag tjänar ändå för lite för att kunna flytta ifrån mammsen och pappsen, eller göra något annat vettigt. Bryr mig inte om hur det ser ut på min CV heller, CV:n är redan ett clusterfuck.

Det finns ett tredje alternativ: att börja svara med dryga svar tillbaka till chefen. I normala fall brukar jag i alla konflikter med chefer rulla över på rygg, blotta stupen och säga ”förlåt, jag lovar att bättra mig.” Men jag funderar på att t ex nästa gång jag blir hotad med sparken säga ”sparka mig då, tror du jag bryr mig om fickpengarna ni betalar ut på det här skitjobbet”, eller något liknande. Det skulle i praktiken ge mig kicken, men skulle iallafall vara lite roligt.

Jag har redan prövat att tjafsa emot lite när chefen skällde på mig i morse, det kändes ganska bra.

Snubben
2021-06-18, 11:59
Borde jag säga upp mig?

Jag har ett jobb jag är lite underkvalificerad för, och chefen brukar ömsom hota mig med sparken, ömsom på mer eller mindre drygt manér klaga på mina förmågor.

En sådan spark-hotning kan se ut såhär:

”Du måste bli bättre på bla bla, annars kan du inte jobba kvar hos oss”.

Jag har varit med om det här på många jobb förut, och det jag i normala fall gör är att hålla kvar jobbet så länge det går, vilket brukar vara ett par månader. Men när jag snackade om det hela med farsan tyckte han att jag skulle be chefen fara och flyga, eftersom han tycker att jag inte ska ta skit.

Pengarna bryr jag mig egentligen inte om, jag tjänar ändå för lite för att kunna flytta ifrån mammsen och pappsen, eller göra något annat vettigt. Bryr mig inte om hur det ser ut på min CV heller, CV:n är redan ett clusterfuck.

Det finns ett tredje alternativ: att börja svara med dryga svar tillbaka till chefen. I normala fall brukar jag i alla konflikter med chefer rulla över på rygg, blotta stupen och säga ”förlåt, jag lovar att bättra mig.” Men jag funderar på att t ex nästa gång jag blir hotad med sparken säga ”sparka mig då, tror du jag bryr mig om fickpengarna ni betalar ut på det här skitjobbet”, eller något liknande. Det skulle i praktiken ge mig kicken, men skulle iallafall vara lite roligt.

Jag har redan prövat att tjafsa emot lite när chefen skällde på mig i morse, det kändes ganska bra.

Tycker du ska växa upp.

Diomedea exulans
2021-06-18, 12:01
Tycker du ska växa upp.

Skit ner dig.

blåvitt
2021-06-18, 12:20
Antingen vill du ha jobbet, och då ska du kanske anstränga dig för att leva upp till möjligheten du har fått? Istället för att bara blotta strupen och be om ursäkt. I andra trådar har du ändå uttryckt uppskattning för jobbet. Jobba lite hårdare då för att få va kvar.

Eller så vill du inte ha jobbet. Säg upp dig då.

I vilket fall som helst så finns det ingen anledning att bete sig som ett arsel, så det tycker jag inte att du ska göra.

Brofessorn
2021-06-18, 12:32
Borde jag säga upp mig?

Jag har ett jobb jag är lite underkvalificerad för, och chefen brukar ömsom hota mig med sparken, ömsom på mer eller mindre drygt manér klaga på mina förmågor.

En sådan spark-hotning kan se ut såhär:

”Du måste bli bättre på bla bla, annars kan du inte jobba kvar hos oss”.

Jag har varit med om det här på många jobb förut, och det jag i normala fall gör är att hålla kvar jobbet så länge det går, vilket brukar vara ett par månader. Men när jag snackade om det hela med farsan tyckte han att jag skulle be chefen fara och flyga, eftersom han tycker att jag inte ska ta skit.

Pengarna bryr jag mig egentligen inte om, jag tjänar ändå för lite för att kunna flytta ifrån mammsen och pappsen, eller göra något annat vettigt. Bryr mig inte om hur det ser ut på min CV heller, CV:n är redan ett clusterfuck.

Det finns ett tredje alternativ: att börja svara med dryga svar tillbaka till chefen. I normala fall brukar jag i alla konflikter med chefer rulla över på rygg, blotta stupen och säga ”förlåt, jag lovar att bättra mig.” Men jag funderar på att t ex nästa gång jag blir hotad med sparken säga ”sparka mig då, tror du jag bryr mig om fickpengarna ni betalar ut på det här skitjobbet”, eller något liknande. Det skulle i praktiken ge mig kicken, men skulle iallafall vara lite roligt.

Jag har redan prövat att tjafsa emot lite när chefen skällde på mig i morse, det kändes ganska bra.
Onödigt att bränna broar. Om jag var du hade jag bara försökt ha en öppen konversation om att du kanske är underkvalificerad, men att chefen måste ha sett någon potential i dig och att du hade föredragit mer tålamod och vägledning istället för hot om avsked, och att det annars är lika bra att du slutar direkt för båda sidors skull

ceejay
2021-06-18, 12:41
Det låter onödigt att säga fuck off om man inte har andra planer redan spikat eller behöver få in extrapengarna. Kanske tillfredsställande kortsiktigt, men onödigt långsiktigt.

Livet
2021-06-18, 12:52
Vad är det för jobb?

rooz
2021-06-18, 13:13
tycker du ska växa upp.

+1

G.W
2021-06-18, 13:29
Vad är det för jobb?

Rengöringstekniker skulle jag tro.

Diomedea exulans
2021-06-18, 13:40
Rengöringstekniker skulle jag tro.

Korrekt.

Min underkvalificering består i att jag är ”virrig” och det är ett jobb där man måste hålla väldigt många saker i huvudet och vara uppmärksam. Sist jag blev hotad med sparken så var det för att jag missat att en varuautomat hade stängt av sig själv.

Annars gillar jag som sagt jobbet. Gillar att röra på mig, pilla med grejer, osv.

Bra tips. Det här med att börja bli dryg själv är såklart inte ett bra alternativ. Där var det nog mer frågan om att jag ventilerade frustration än presenterade ett seriöst alternativ. Samtidigt kanske jag ska ta en konstruktiv diskussion istället för att bara suck it up nästa gång jag upplever att chefen är onödigt dryg.

+1

Skit ner dig du också.

trädgårdsmöbel
2021-06-18, 13:51
Borde jag säga upp mig?

Jag har ett jobb jag är lite underkvalificerad för, och chefen brukar ömsom hota mig med sparken, ömsom på mer eller mindre drygt manér klaga på mina förmågor.

En sådan spark-hotning kan se ut såhär:

”Du måste bli bättre på bla bla, annars kan du inte jobba kvar hos oss”.

Jag har varit med om det här på många jobb förut, och det jag i normala fall gör är att hålla kvar jobbet så länge det går, vilket brukar vara ett par månader. Men när jag snackade om det hela med farsan tyckte han att jag skulle be chefen fara och flyga, eftersom han tycker att jag inte ska ta skit.

Pengarna bryr jag mig egentligen inte om, jag tjänar ändå för lite för att kunna flytta ifrån mammsen och pappsen, eller göra något annat vettigt. Bryr mig inte om hur det ser ut på min CV heller, CV:n är redan ett clusterfuck.

Det finns ett tredje alternativ: att börja svara med dryga svar tillbaka till chefen. I normala fall brukar jag i alla konflikter med chefer rulla över på rygg, blotta stupen och säga ”förlåt, jag lovar att bättra mig.” Men jag funderar på att t ex nästa gång jag blir hotad med sparken säga ”sparka mig då, tror du jag bryr mig om fickpengarna ni betalar ut på det här skitjobbet”, eller något liknande. Det skulle i praktiken ge mig kicken, men skulle iallafall vara lite roligt.

Jag har redan prövat att tjafsa emot lite när chefen skällde på mig i morse, det kändes ganska bra.

Försök sköta jobbet så gott du kan och behåll det så länge du kan. Du gillar ju jobbet, så då kan du gott försöka skjuta upp en eventuell uppsägning så långt du pallar.

Diomedea exulans
2021-06-18, 14:16
Försök sköta jobbet så gott du kan och behåll det så länge du kan. Du gillar ju jobbet, så då kan du gott försöka skjuta upp en eventuell uppsägning så långt du pallar.

Ja, så får det bli. Tror jag kan ”nollställa” tidigare klantigheter om jag sköter mig ovanligt bra ett tag.