handdator

Visa fullständig version : Irriterad hud.


xarizma
2019-07-23, 14:51
Hej,


Jag har ett problem. Min hud på ansiktet är väldigt lätt iritterat. Jag har och får ofta finnar samt röda fläckar när jag rakar mig, men även när jag inte gör det. Det kommer av sig själv. Jag trodde först att det var åldern men kan inte stämma då jag blir 30 nu i september. Jag använder för närvarande nivea kräm då och då, tvättar ansiktet när jag duschar, sen ibland att jag vårdar huden med citron ( ska vara väldigt bra för huden ) Äter väl en del onyttigt men vet inte om det kan bero på det?


Har läst runt väldigt mycket men vill ändå fråga. Jag vill inte lägga pengar på att testa en massa strunt krämer från apoteket heller, utan vill göra något som vet funkar. Så tips och rekommendationer välkomnas :)

MaxTheMarketer
2019-07-23, 15:00
Fixa remiss till dermatolog? (Vet ej hur dock)

G.W
2019-07-23, 15:06
Det kan vara pälsdjursallergi.

xcv
2019-07-23, 15:20
Kan väl bero på en miljard saker, men mina egna erfarenheter:

- Att inte tvätta ansiktet/duscha direkt efter man svettats ordentligt är dåligt, då får jag finar/irriterad hud
- Att smörja in med massa krämer efter dusch/tvätt ger mig också sämre hy i ansiktet. Funkar bäst om jag bara låter det vara. Antar att huden mår bäst när den andas i mitt fall.
- Får mycket mer finnar om jag äter skit/ligger på stort överskott. Huden är bäst när jag äter städat och dricker mycket vatten

Diomedea exulans
2019-07-23, 16:46
mina egna erfarenheter:


Jaha, tråden handlar om dig nu.

Mvh/G.W

Ett Orm
2019-07-23, 20:05
Rengör rakhyveln med handsprit innan rakning och var noga med att ha något som smörjer huden samt vassa blad.

xarizma
2019-07-24, 13:04
Tackar för svaren hittils, noterat. Olika saker funkar för olika personer och man får väl testa sig fram :) Att gnugga citronklyftor i huden är väldigt bra också.

whuddafuks
2019-07-24, 16:38
Använd INTE ren citron till ansiktet! Det är otroligt surt för ansiktet. Citron har ett PH-värde på ca 2-3, medan ansiktet har, eller bör ha ca, 5.5. Testa att sluta använda så kommer din hud säkerligen bli mindre irriterad. Det är starka syror du använder. Vissa som är speciellt framtagna för just ansiktsvård med sådan låg PH används i många fall max 2 gånger i veckan. Ansiktets hud är skör och den mår kasst av att bomba den med starka syror.

Det finns många som sågar idén att ha citron i ansiktet. Citronhypet uppstod för att citron är ju naturligt och vi äter det, så varför ska det inte va skitbra för facet? Likaså bikarbonat i ansiktet som hypades förr, vilket också är sjukt kasst för hyn. Sen att vissa produkter har små mängder citron i sig är en helt annan sak. Då är mängden mycket mindre samt att det finns andra ämnen som neutraliserar surheten och andra substanser från citronen.

xarizma
2019-07-30, 16:23
Använd INTE ren citron till ansiktet! Det är otroligt surt för ansiktet. Citron har ett PH-värde på ca 2-3, medan ansiktet har, eller bör ha ca, 5.5. Testa att sluta använda så kommer din hud säkerligen bli mindre irriterad. Det är starka syror du använder. Vissa som är speciellt framtagna för just ansiktsvård med sådan låg PH används i många fall max 2 gånger i veckan. Ansiktets hud är skör och den mår kasst av att bomba den med starka syror.

Det finns många som sågar idén att ha citron i ansiktet. Citronhypet uppstod för att citron är ju naturligt och vi äter det, så varför ska det inte va skitbra för facet? Likaså bikarbonat i ansiktet som hypades förr, vilket också är sjukt kasst för hyn. Sen att vissa produkter har små mängder citron i sig är en helt annan sak. Då är mängden mycket mindre samt att det finns andra ämnen som neutraliserar surheten och andra substanser från citronen.


Oj okej, tack så jättemycket för informationen. Ska sluta använda det. Testar lite annat och så men vägrar funka. Blir 30 nu i september fattar inte varför jag lider av detta :d