handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga ang. protein


CassetteLaser
2019-07-22, 09:19
Hej!

Jag är en 39 år gammal nybörjare som för tillfället kör enligt programmet starting strength.

Min fråga är hur mycket proteinpulver man egentligen ska ta.
Jag tar just nu en skopa varje morgon och två skopor varje kväll.

Är det för mycket att ta dagar man inte tränar, eller vill man ligga ganska jämnt även på vilodagar?
Är det kanske bortkastat att ta en skopa varje morgon?



För information kan nämnas att jag och min sambo väldigt ofta äter vegetarisk mat. Köttbaserat protein kanske vi äter max tre gånger i veckan.

Jag äter aldrig något direkt på morgonen, utan det blir frukost först vid niotiden på veckodagarna.

svartakronan
2019-07-22, 12:59
Proteinpulver är absolut inget måste om du redan får i dig tillräckligt med protein från kosten, proteinpulver är dock ett hyffsat billigt och smidigt sätt att nå upp till ett optimalt proteinintag. Så allt beror på hur mycket du redan får i dig från din kost.
Det viktigaste verkar vara det totala proteinintaget över dagen.
Rekommendationer för proteinintag per dag för en styrketränande individ är runt 1,5-2g kg/kroppsvikt.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

CassetteLaser
2019-07-22, 13:05
Så det man helt enkelt får göra är att försöka räkna ut hur mycket protein man får i sig via kosten och därefter eventuellt fylla på med en skak eller två per dag?

CassetteLaser
2019-07-22, 13:13
Gäller det rekommenderade proteinintaget även dagar då man inte tränar?

Ett Orm
2019-07-22, 13:23
För mycket protein? Har väl aldrig hört på maken..

kvarnis
2019-07-22, 13:28
Kolla hur mycket protein du får i dig nu, finns bla en sida
cronometer.com

Ligger du på över 1.5 g protein per kg kroppsvikt från kost behövs egentligen inte något extra utöver det, nån skopa runt 30 gram extra whey per dag skadar dock inte antar jag.