handdator

Visa fullständig version : När bör man stretcha?


Wrenchgirl
2019-07-19, 19:19
Ja när bör man stretcha? Hörde någon sa att man ska stretcha muskeln kall vilket går emot allt iallafall jag fick lära mig på skolidrotten. Utan har fått lärt mig att man ska stretcha i slutet. Så vad är rätt? *whatever*

ceejay
2019-07-19, 19:23
Stretcha för vad, blir då min fråga. Det tar tid att skapa ny rörlighet och man måste underhålla den.

Kev88
2019-07-19, 21:27
Att stretcha kall, eller iaf hårt, är inget jag rekommenderar, då du kan få en liten bristning om du har otur.

Sverker
2019-07-20, 05:48
Jag stretchar efter träningen. För att sänka tonus i de tränade musklerna. Mitt sätt att förbättra återhämtningen.

Jag skulle inte stretcha en kall muskel eftersom genomflödet av blod är för dåligt. Vi som var med på 1980-talet lärde oss aktiv stretching. Spänn muskeln - slappna av - sträck ut ytterligare.

Scratch89
2019-07-23, 09:21
Jag stretchar efter träningen. För att sänka tonus i de tränade musklerna. Mitt sätt att förbättra återhämtningen.

Jag skulle inte stretcha en kall muskel eftersom genomflödet av blod är för dåligt. Vi som var med på 1980-talet lärde oss aktiv stretching. Spänn muskeln - slappna av - sträck ut ytterligare.

Låter vettigt. :)

Stoltz
2019-07-23, 10:35
Jag stretchar före.
Jag kör först en enkel uppvärmning av 10-15 rörelser á ca 30 sek vardera, sedan kör jag igenom min stretchrutin.

Fördelen jag känner med det är att blir gjort vartenda gång, och det har gjort mycket mer för mig än att försöka göra det efter träningen och då inte 100%. Jag är oftast alldeles för slut när mitt sista set är gjort att jag ibland inte ens gör stretchningen, eller så gör jag den på 70% av vad jag gjort om jag gjort det först.

Om du kan göra det lika bra både före och efter din träning så tror jag nog också att desto varmare muskeln är desto bättre, men nyckeln enligt mig i stretchning är frekvens och kontinuitet och då ska du välja det som gör att du gör det varje gång (Om det behövs för dina mål, dvs).

Sheogorath
2019-07-24, 11:23
Stretching för att kunna utföra en viss övning med bättre teknik gör jag som en del i uppvärmningen inför sagd övning. Blir väl i princip kall-stretching. Allmän rörlighetsökning kan jag göra lite när som. Jag har aldrig förstått var motståndet mot kallstretching kommer ifrån. Ett utmärkt sätt att värma upp skulle jag säga.

Termy
2019-07-24, 11:57
Är man bokstavligt talad kall (frusen) så är det väl inte fel att vara någorlunda varm i kroppen. Hur som helst kan man ju värma upp inför hårdare stretching genom mjukare stretching (2-3 uppvärmningsset t.ex.) innan man går på "arbetssetten".

baggard
2019-07-24, 12:33
Med broscience mössan på huvudet så tycker jag det känns mer effektivt att stretcha en kall muskel. Känns som vad man stretchat ut faktiskt håller sig utstretchat istället för att stretcha en varm muskel som senare drar ihop sig igen när den kallnat

Kischen
2019-07-24, 12:35
Hur kall är en kall muskel?

Xtreme-G
2019-07-24, 14:24
Hur kall är en kall muskel?Omkring 37 grader Celcius.