handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass


Assazel
2019-07-19, 12:05
Så.. efter måånga års uppehåll (familj, barn etc) har jag nu äntligen hittat tillbaka till gymmet!

Kanske inte många kvar här sen jag hängde här men känns bra o vara tillbaka!
(Pez, castor, kinggrub, bumbi, langster, Allan, arne, piranha, mfl kvar fortfarande?)

Har kört ca 6 mån och fokuserat på köra hela kroppen 3-4 ggr i veckan.

Har aldrig fått så bra resultat som nu. Har bättre kropp nu som 40 åring än när jag körde samma muskel 1 gång i veckan.

Funderar på att köra 4 set per muskel och pass men med olika övningar.

Förstår att en del av er kör liknande? Hur tycker ni helkroppspass fungerar jämförelsevis med split osv?

Må väl!

Slartibartfast
2019-07-19, 12:44
Min erfarenhet är att helkroppspass är bättre än split, åtminstone för mig, av två orsaker:

1. Man får in fler kvalitetsset per muskelgrupp med högre vikt per vecka på samma totala träningstid.

2. Det är psykiskt mycket lättare att dela upp träningsvolymen per muskelgrupp på flera pass. Speciellt benträningen.

Jag kör 4 set per muskelgrupp (5 för framlår 3 för baklår) varannan dag.

Anders The Peak
2019-07-19, 12:48
Min erfarenhet är att helkroppspass är bättre än split, åtminstone för mig, av två orsaker:

1. Man får in fler kvalitetsset per muskelgrupp med högre vikt per vecka på samma totala träningstid.

2. Det är psykiskt mycket lättare att dela upp träningsvolymen per muskelgrupp på flera pass. Speciellt benträningen. :)

Jag kör 4 set per muskelgrupp (5 för framlår 3 för baklår) varannan dag.

:)

Assazel
2019-07-19, 13:46
Slarti, Anders! Minns er , kul ni är kvar, stora som hus nu?? :)

Ja, jag tänker något liknande fast mån,tis,tors,fre och vila helg plus onsdag.
Varierar ni ofta vilken muskel ni börjar med?

Slartibartfast
2019-07-19, 15:16
Slarti, Anders! Minns er , kul ni är kvar, stora som hus nu?? :)


Inte jag iaf :)


Ja, jag tänker något liknande fast mån,tis,tors,fre och vila helg plus onsdag.
Varierar ni ofta vilken muskel ni börjar med?

Det funkar säkert fint. Eric Helms och Menno Henselmans kör ju typ fem helkroppspass per vecka.

Jag börjar i 90% av fallen med tyngsta benövningen när man är som fräschast. Överkroppen är skitsamma.

Ahlnold
2019-07-19, 22:20
Eftersom jag inte orkar köra så mycket så är helkroppspass givet. Går till gymmet 1-3 gånger i veckan. Det är perfekt. Jag hade aldrig kunnat ökat annars.

kimozabe
2019-07-20, 09:26
Min erfarenhet är att helkroppspass är bättre än split, åtminstone för mig, av två orsaker:



1. Man får in fler kvalitetsset per muskelgrupp med högre vikt per vecka på samma totala träningstid.



2. Det är psykiskt mycket lättare att dela upp träningsvolymen per muskelgrupp på flera pass. Speciellt benträningen.



Jag kör 4 set per muskelgrupp (5 för framlår 3 för baklår) varannan dag.Hur har du delat in muskelgrupperna?
5 övningar/muskelgrupper per pass?

Bröst
Axlar
Triceps
Rygg
Ben

Hur görs med rygg exempelvis, horisontal drag ena passet och vertikalt nästa?

Sitter själv och spånar på hur jag skulle kunna lägga upp 3-5 helkroppspass per vecka med set och reps intervall runt 3-4 x 10-12.

Blandar du maskiner barbell dumbell varje pass eller kör du barbell en dag, dumbell annan dag och maskiner den tredje?

Horisontala drag på dagen du har horisontal press etc?

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

Anders The Peak
2019-07-20, 09:57
Helkroppspass (https://filebin.net/yu4wbkn3zrpsan02)

Ursprungligen postat av Assazel Visa inlägg
Slarti, Anders! Minns er , kul ni är kvar, stora som hus nu??

Inte stort som ett hus men i hygglig form . Får ofta frågan om det är tävling på G. Men jag gillar att det syns att jag tränar och behöver inte ha attribut som tröjor som poängterar att jag tränar utan klarar det bra med att presentera formen genom ordinarie kläder :) Än så länge

Slartibartfast
2019-07-20, 17:16
Hur har du delat in muskelgrupperna?
5 övningar/muskelgrupper per pass?

Bröst
Axlar
Triceps
Rygg
Ben

Hur görs med rygg exempelvis, horisontal drag ena passet och vertikalt nästa?

Sitter själv och spånar på hur jag skulle kunna lägga upp 3-5 helkroppspass per vecka med set och reps intervall runt 3-4 x 10-12.

Blandar du maskiner barbell dumbell varje pass eller kör du barbell en dag, dumbell annan dag och maskiner den tredje?

Horisontala drag på dagen du har horisontal press etc?

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

Jag kör en övning per muskelgrupp och pass (fler för benen) och roterar övningar mellan passen. Jag tränar aldrig axlar separat, så jag sparar en del tid där. Kör snedbänk i maskin, då vi har en superb Technogym maskin på gymmet.

Såhär kan ett pass se ut:

3 x 6-10 benpress/splitböj
3 x 8-12 bencurl/SLDL
2 x 10-12 benspark

4 x 8-12 Bänk/snedbänk/cable flyes
4 x 8-12 t-bar/pullups/kabelrodd

Vader och mage tränas vardera vartannat pass typ 4 set. Passen tar ca 65min.

Armar tränar jag hemma på "vilodagarna" med en ställbar hantel då jag också kör en halvtimme konditionsträning.

Slartibartfast
2019-07-20, 17:19
Eftersom jag inte orkar köra så mycket så är helkroppspass givet. Går till gymmet 1-3 gånger i veckan. Det är perfekt. Jag hade aldrig kunnat ökat annars.

Det är en av fördelarna med helkroppspass. Man kan köra ett eller sju pass i veckan, och varje pass är en "komplett enhet". Kör man split och hoppar över en dag, så förskjuts hela schemat och börjar halta.

Stoltz
2019-07-20, 17:54
Det är en av fördelarna med helkroppspass. Man kan köra ett eller sju pass i veckan, och varje pass är en "komplett enhet". Kör man split och hoppar över en dag, så förskjuts hela schemat och börjar halta.

Detta älskade jag med helkropp. Du var alltid i fas, även när du inte var det.

Ramboline
2019-07-20, 18:21
Jag kör en övning per muskelgrupp och pass (fler för benen) och roterar övningar mellan passen. Jag tränar aldrig axlar separat, så jag sparar en del tid där. Kör snedbänk i maskin, då vi har en superb Technogym maskin på gymmet.

Såhär kan ett pass se ut:

3 x 6-10 benpress/splitböj
3 x 8-12 bencurl/SLDL
2 x 10-12 benspark

4 x 8-12 Bänk/snedbänk/cable flyes
4 x 8-12 t-bar/pullups/kabelrodd

Vader och mage tränas vardera vartannat pass typ 4 set. Passen tar ca 65min.

Armar tränar jag hemma på "vilodagarna" med en ställbar hantel då jag också kör en halvtimme konditionsträning.Hur många helkroppspass kör du i veckan? Tänkte mest på att du hade så mycke för benen. Har själv aldrig kört helkropp förrut

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk

kimozabe
2019-07-20, 18:36
Jag kör en övning per muskelgrupp och pass (fler för benen) och roterar övningar mellan passen. Jag tränar aldrig axlar separat, så jag sparar en del tid där. Kör snedbänk i maskin, då vi har en superb Technogym maskin på gymmet.

Såhär kan ett pass se ut:

3 x 6-10 benpress/splitböj
3 x 8-12 bencurl/SLDL
2 x 10-12 benspark

4 x 8-12 Bänk/snedbänk/cable flyes
4 x 8-12 t-bar/pullups/kabelrodd

Vader och mage tränas vardera vartannat pass typ 4 set. Passen tar ca 65min.

Armar tränar jag hemma på "vilodagarna" med en ställbar hantel då jag också kör en halvtimme konditionsträning.Tack!

Du har ju arbetat dig igenom de flesta beprövade uppläggen för att komma vidare.

Helkropp bra so far? Passar livet bättre Eller fungerar helt enkelt bättre för kroppen?

Precis som vi skriver i tråden fungerar helkropp bra oavsett om det blir 1 eller 5 pass den veckan.

2 split eller fler är mer känsligt, vet själv när jag körde PPL, när det blev glapp mellan P och L pga livet va man inte taggad för att köra L och gick på P istället.

Grönare gärna 2-3 split och går igenom kroppen 2 x vecka men livet tillåter inte den kontinuiteten att jag överväger lämna min upper lower och gå tillbaka till helkropp och rotera mellan olika övningar per muskelgrupp men ligga på samma sets reps, inga power eller hyperteophy rotationer utan 3-4 set 10-12 reps, kloka övningar baserat på stång, hantel ICT maskiner.

Lägger förmodligen upp det så när bröst har det passet större fokus på axlar kör vertikala drag och vice versa.

Tack för ditt svar [emoji106]

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

Slartibartfast
2019-07-20, 18:57
Hur många helkroppspass kör du i veckan? Tänkte mest på att du hade så mycke för benen.

Jag försöker köra varannan dag, dvs 3,5 pass i veckan. Benvolymen är ganska mycket, men det är mest ett experiment. Kan hända jag drar ned den lite framöver.

Slartibartfast
2019-07-20, 19:02
Helkropp bra so far? Passar livet bättre Eller fungerar helt enkelt bättre för kroppen?

Det passar mest mitt psyke bäst. Sen tror jag det ger bättre resultat också.

Efter ca 4 set känns en muskelgrupp ganska bra stimulerad, och jag kan lika gärna köra en annan istället för att mata på med en massa junk volume.

Att köra tre sen benpress efter tre set splitböjar i ett halvkroppsupplägg blev helt enkelt för tungt både fysiskt och psykiskt. Men jag kör ganska nära fail också.

RobbanColeman
2019-07-22, 18:01
Jag tycker helkropp är jättekul att köra. Jag körde under ungefär 1,5års tid nu fram till början på juli varannan dag eller tre pass i veckan lite varierat. Mestadels varannan dag. Jag körde så jag hamnade på samma set-antal i veckan som när jag kör för volym kan man säga, alltså som när jag kör split och ett varv i veckan cirkus. Landade på totalt 20-25 set per muskelgrupp i veckan fast utspritt.

Jag inbillade mig länge att jag var väldigt bra tränad på detta. Var rätt stark och motionärer och framförallt gubbar påtalade ofta att jag alltid var vältränad. Du ser alltid likadan ut, bla bla bla. Det är samma folk som sett mig sen 2005 ungefär. När sommaren kom här så blev jag tveksam till min form och volym på kroppen. Tog lite bilder och bytte till split igen.

Det är säkert väldigt individuellt träning, metoder, kost, proteinbehov, gener och allt... jag tappade ngt enormt fast jag tränade hårt och vettigt. Följde massa profiler på nätet och lyssnade på många experter kring detta sätt att träna. Varför det ska gynna framförallt de som inte dopar sig. Det är just det som får mig trilla in på sånt. Fast jag återkommer alltid till att just för mig är det vettigare att göra som Phil Heath eller Ronnie Coleman med det mesta än som ngn naturell stjärna. Att köra 20 set biceps en gång i veckan ger mig mycket större armar än att köra exakt likadant fast utspritt på 3-4 pass.
Alltför många hakar upp sig på att hitta opti enligt ngn text eller studie och missar skogen för alla träd är i vägen. Det man bör hitta är det som ger just en själv resultat. Vad som är generellt bra osv för alla inklusive de som super på helgerna, inte sköter kosten, har insomnia, diabetes, supergener osv är ointressant. Det som ger just dig resultaten du vill ha det är ju det man bör leta efter och glädjas åt att hitta.

Som trådskaparen skriver så är ju helkropp skitbra! För honom. ;)

Kev88
2019-07-22, 18:48
Landade på totalt 20-25 set per muskelgrupp i veckan fast utspritt.

Oj, det var inte lite i ett helkroppsprogram, kör jag 7 set för en muskel där samtliga är tagna till 1-2 reps från fail och reps inom 8-12 så kan jag inte hålla en frekvens högre än var fjärde dag, eller inte någon längre period iaf.

Piranha
2019-08-05, 08:42
Så.. efter måånga års uppehåll (familj, barn etc) har jag nu äntligen hittat tillbaka till gymmet!

Kanske inte många kvar här sen jag hängde här men känns bra o vara tillbaka!
(Pez, castor, kinggrub, bumbi, langster, Allan, arne, piranha, mfl kvar fortfarande?)

Har kört ca 6 mån och fokuserat på köra hela kroppen 3-4 ggr i veckan.

Har aldrig fått så bra resultat som nu. Har bättre kropp nu som 40 åring än när jag körde samma muskel 1 gång i veckan.

Funderar på att köra 4 set per muskel och pass men med olika övningar.

Förstår att en del av er kör liknande? Hur tycker ni helkroppspass fungerar jämförelsevis med split osv?

Må väl!

Jag lurkar Kolo men är ganska lågaktiv, funderar på att göra en nysatsning på jymme i höst/vinter, se upp :) Som sagt småbarn, nya intressen etc...

zol
2019-08-06, 10:26
Var säkert fem år sedan jag körde ett helkroppsschema och då var det Bartoll som gällde. Blev lite inspirerad av tråden, vad tror ni om nedan schema 4 ggr i veckan där axlar, armar, mage körs vartannat pass.

Pass 1
Bänk 4 set
Rodd 3 set
Chins 3 set
Biceps 3 set
Triceps 3 set
Benpress 4 set
Bencurl 3 set

Pass 2
Knäböj 4 set
Bröstpress 4 set
Militärpress 3 set
Roddövning i maskin 3 set
Latsdrag 3 set
Mage 3 set

Pass 3
Cabelcross 4 set
Rodd 3 set
Chins 3 set
Biceps 3 set
Triceps 3 set
Benpark 3 set
Bencurl 3 set

Pass 4
Mark 4 set
Bänk 4 set
Axelpress 3 set
Roddövning i maskin 3 set
Latsdrag 3 set
Mage 3 set

davvvan
2019-12-03, 16:54
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.

dmoller
2019-12-03, 17:28
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.

:smash:

PureWhey
2019-12-03, 18:17
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.

Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.

davvvan
2019-12-03, 21:45
:smash:

Haters gonna hate

davvvan
2019-12-03, 22:13
Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.

Tack, såg din fil och laddade ner den. Får försöka skarva ner det till tre pass per vecka bara, men bra schema!

PureWhey
2019-12-09, 12:25
Tack, såg din fil och laddade ner den. Får försöka skarva ner det till tre pass per vecka bara, men bra schema!

King Grub har även lagt ut ett 3-dagars på Styrkelabbet nu :) En blandning av våra program kan nog bli bra!

Papa Pepe
2019-12-09, 18:55
Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.

Jag var intresserad så kollade också in det. Ser rätt mastigt ut, särskilt överkroppspassen. Hur lång tid tar ett överkroppspass för dig inkl uppvärmning?

I övrigt jävligt fint uppställt, med volymuträkning osv :)

PureWhey
2019-12-09, 23:23
Jag var intresserad så kollade också in det. Ser rätt mastigt ut, särskilt överkroppspassen. Hur lång tid tar ett överkroppspass för dig inkl uppvärmning?

I övrigt jävligt fint uppställt, med volymuträkning osv :)

Såg att det var mitt halvkropp jag länkat där, såhär ser mitt "helkropp" som jag skalat ner benvolymen på just nu: https://i.imgur.com/kTNhB2r.png

https://i.imgur.com/kTNhB2r.png

Dk1ng
2019-12-10, 16:11
Jag lurkar Kolo men är ganska lågaktiv, funderar på att göra en nysatsning på jymme i höst/vinter, se upp :) Som sagt småbarn, nya intressen etc...

Är vi så få kvar från den gamla eran att ingen noterade detta. Hur är formen idag?

Denna "comeback" vore ju oavsett väldigt intressant att följa. Återstår bara att få igång lite mer nostalgi med Jense, Nitrometan, Lizard och några fler...:hbang:

DavidN
2019-12-10, 20:28
Gillar fortfarande varierade basövningar med isolationsövningar sett som extra.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1QL7CSE6rGLarlJXuBgyBM3vVymFdGoSFSIGGxs1k9gQ/edit?usp=drivesdk

DavidN
2019-12-10, 20:35
Är vi så få kvar från den gamla eran att ingen noterade detta. Hur är formen idag?

Denna "comeback" vore ju oavsett väldigt intressant att följa. Återstår bara att få igång lite mer nostalgi med Jense, Nitrometan, Lizard och några fler...:hbang:

Fina tider back in -05ish.
Vill minnas Piranha knäcka CD-skivor med röven :cool:

Piranha
2019-12-16, 13:40
Är vi så få kvar från den gamla eran att ingen noterade detta. Hur är formen idag?

Denna "comeback" vore ju oavsett väldigt intressant att följa. Återstår bara att få igång lite mer nostalgi med Jense, Nitrometan, Lizard och några fler...:hbang:

Några pass under bältet nu (8 pass), va kan man säga.

Axlarna är nog den svagaste punkten, en Motocrossvurpa i somras har gjort min högra axel är rejält ostabil och behöver nog tränas en del innan det känns bra. Benen funkar förhållandevis bra och lite teknik finns kvar.

yHBSecjW-RE