handdator

Visa fullständig version : Knäsmärta efter benträning!


onko
2019-07-11, 15:19
Har tränat sedan cirka två månader tillbaka, och har följt styrkelabbets över-underkropps schema i en och en halv månad. Vid underkroppspassen när jag gör knäböj, marklyft, benspark och vadpress känns allt frid och fröjd på gymmet. Men en eller två dagar senare får jag otrolig stelhet och värk i knäna och runt knävecken. Det är inte träningsvärk, utan känner att något är fel. Smärtan uppstår både vid full utsträckning av benen, samt när jag böjer benen. Tränade ben senast i söndags, men smärtan sitter kvar än idag (torsdag). Har både promenerat och vilat sedan träningspasset.

Undrar helt enkelt om detta tyder på en skada i kroppen, eller överbelastning och att jag inte klarade den vikten jag körde med? Jag böjde mellan 65-70 kg 5x5 senast, och vid benspark körde jag 48kg. Tror knappast marklyften eller vadpressen orsakar mina problem, som jag dessutom körde lite lättare vikt med senaste passet.

Nedan är en youtubelänk till en video på mina knäböj. Har redan fått lite feedback, men vill gärna ha mer pga smärtan runt knä och knäveck

https://www.youtube.com/watch?v=EfEHIBGdCoQ

MaxTheMarketer
2019-07-11, 15:28
Är det möjligen slitage vid knälederna? Jag har själv fått smärta i knäna när jag varit ovan med min benträning (inte tränat på länge och kört jävla tungt). Möjligen har jag också använt mig av dålig teknik. Vad jag ser i din video så verkar det som om det blir extra belastning på knäna vid uppgång som om de flaskar lite?

Då jämför jag med någon nördvideo här som körde 150 kg och hade sjukt perfekt rörelse vid ned- och uppgång. Jag märker själv att min teknik är dålig när det blir för tungt och att knäna får en konstig framåtsväng vid uppgångsrörelserna. Kanske du bör prova lägre vikt för dina knäböj så du kan träna upp tekniken vid knäna?

Jag är själv n0_0b så ta allt jag sa med en deciliter skopa salt! :D

onko
2019-07-11, 15:38
Är det möjligen slitage vid knälederna? Jag har själv fått smärta i knäna när jag varit ovan med min benträning (inte tränat på länge och kört jävla tungt). Möjligen har jag också använt mig av dålig teknik. Vad jag ser i din video så verkar det som om det blir extra belastning på knäna vid uppgång som om de flaskar lite?

Då jämför jag med någon nördvideo här som körde 150 kg och hade sjukt perfekt rörelse vid ned- och uppgång. Jag märker själv att min teknik är dålig när det blir för tungt och att knäna får en konstig framåtsväng vid uppgångsrörelserna. Kanske du bör prova lägre vikt för dina knäböj så du kan träna upp tekniken vid knäna?

Jag är själv n0_0b så ta allt jag sa med en deciliter skopa salt! :D

Jo nu när jag jämför mina video med andra på youtube ser jag att stången inte går helt rakt, om jag antar att det sätter mycket press på framsidan på min kropp och då tar knäna smällen. Egentligen ska ju låren göra det stora arbetet.

Bob90
2019-07-11, 16:49
Ser inget "tokfel" i utförandet på din video, så ett alternativ skulle ju kunna vara så att styrkelabbets program är för hög träningsvolym för dig här och nu eftersom du, utifrån vad jag tolkar precis börjat träna på gym?

Marklyft, vadpress och benspark kan som alla andra övningar och aktiviteter ge problem på diverse ställen vid för stor träningsvolym eller "felaktigt" utförande.

Kan ju också vara en kombination av flera saker.