handdator

Visa fullständig version : Kall mat = högre näringsvärde?


Frantic
2004-05-13, 07:42
Har en polare som har varit på en PT utbildning. Där fick han lära sig att tex. makaroner får högre näringsvärdeom de ställs in i kylen efter det de kokats. Stämmer det?

King Grub
2004-05-13, 08:01
Nej.

Frantic
2004-05-13, 08:07
Då kan man ju fråga sig varför de lär ut fel saker...
De borde ge eleverna adressen till kollo istället :thumbup:

King Grub
2004-05-13, 08:09
Kolhydraterna blir långsammare; GI:t sjunker i samband med bildandet av resistent stärkelse vid nedkylning. Det kanske var det han menade, i dessa GI-tider. Men det har inget med näringsvärdet att göra.

Haggstar
2004-05-13, 08:14
Vad händer när man värmer upp dem igen då, t ex i micron?

King Grub
2004-05-13, 08:19
Originally posted by Haggstar
Vad händer när man värmer upp dem igen då, t ex i micron?

GI:t stiger igen. Det är nedkylningen som sänker GI:t, inte eventuell uppvärmning. Dock stiger det inte upp till ursprungsnivån igen, om man inte värmer maten i hög värme under lång tid.

Grahn
2004-05-13, 08:30
Ser framför mig hur många kolonissar nu startar upp ett avancerat system där mat värms och kyls i flera stadier innan den äts. ;)

mange_
2004-05-13, 09:00
hur mycket kommer jag öka i veckan om jag kyler ner mina makaroner innan jag äter dom? :D :D :D

Yankeee
2004-05-13, 09:02
Originally posted by Grahn
Ser framför mig hur många kolonissar nu startar upp ett avancerat system där mat värms och kyls i flera stadier innan den äts. ;)

Det har blivit mer eller mindre standard att det grub säger är lag och ska överdrivas i oändlighet :)

jakke
2004-05-13, 15:43
Originally posted by Yankeee


Det har blivit mer eller mindre standard att det grub säger är lag och ska överdrivas i oändlighet :)

Det är klart.. Har nu utvecklat en metod där man värmer och kyler maten ett 10-tal gånger.
Testerna ser lovande ut
Min avhandling i ämnet kommer såfort pappa och mamma läst igenom den.:D :D :D

aliquis
2004-05-13, 17:07
Jag har utvecklat en metod där man ersätter hälften av maten med sågspån och får samma effekt direkt utan något energislöseri.

cali
2004-05-14, 13:08
Rå kontra tillagad mat har högre näringsvärde eftersom maten spjälkas ner vid upphetting. Det är bättre att tex äta tillagat kött än rått. Även grönsaker, givet att de inte kokas i en massa vatten som sedan bara slänges bort.

Det är för övrigt en av de hypoteser man lägger fram att vi människor kunde utvecklas mycket bättre än andra djur och fick ett försprång i och med att vi bemästrade elden och kunde tillaga våran mat och tillgodogöra oss energin och näringen bättre då.