handdator

Visa fullständig version : Fantasier om framtidens fordon


Starke75an
2019-07-06, 05:54
Nu när självkörande fordon är på gång, kan vi ha idéer om funktion och form.

Mitt fordon ska vara platt, och ha liggplatser i stället för sittplatser.

Vi kör på nått koordinatsystem som gör att fordonet väljer bästa vägen.

De större lederna trafikeras av ”moderfordon” som mitt kopplas i hop med automatiskt och laddas under tiden.

Sen frigörs fordonet och kör sista biten själv och parkerar.

Mer troligt är att man inte äger fordonen, utan man köper tjänsten.

rooz
2019-07-06, 06:26
Syratrippen går utmärkt hör jag*popcorn*

Anton Fräs
2019-07-06, 07:53
Syratrippen går utmärkt hör jag*popcorn*

Fredagsäventyr!

stridis
2019-07-06, 08:09
Det tar nog tid innan de har fått fram bilar som är säkra, att få bilen hackad kan förstås bli en mardröm.

Diomedea exulans
2019-07-06, 08:48
Det viktigaste är att bilarnas dörrar öppnas rakt upp, så man slipper smälla in i bilen bredvid när man står parkerad.

Starke75an
2019-07-06, 08:52
Eller på längden. Å andrasidan så äger vi nog inte fordonen, utan de kommer när man beställer de.

Bob90
2019-07-06, 09:21
Varför tror du att man skulle färdas liggandes i den "framtida" bilen?

Tror man lätt "överdriver" framtiden. Vi kommer sannolikt inte ha flygande bilar, anti-g eller extremt annorlunda design eller form.

Att man inte äger sin bil (ensamt i alla fall) kommer däremot förmodligen kunna bli ganska vanligt, i form av att det kanske kommer en "autonom uber-armada" med motivationen att det är onödigt/ineffektivt att ha sin bil i ett garage eller att den står oanvänd under arbetsdagen.

Isseman
2019-07-06, 09:41
Det ska vara som Star Wars-staden Coruscant med flygande fordon kors och tvärs. Riktigt fett :D

Bob90
2019-07-06, 09:52
Det ska vara som Star Wars-staden Coruscant med flygande fordon kors och tvärs. Riktigt fett :D

Haha så fan heller :laugh:
Fatta alla idioter, rattfyllerister som nu har ytterligare en frihetsgrad och lägg sen på motorstopp, haveri och dylikt så regnar det bilar också :D

VoDaresVins
2019-07-06, 10:10
Spontant känns det ju märkligt som nu att vi konstuerat 1.5 tons klimpar för att frakta 80kgs arslen. Med bättre säkerhet genom självkörning tror jag vikten är nåt man kan få ner.

stridis
2019-07-06, 10:38
Spontant känns det ju märkligt som nu att vi konstuerat 1.5 tons klimpar för att frakta 80kgs arslen. Med bättre säkerhet genom självkörning tror jag vikten är nåt man kan få ner.

Eller så blir det fler XC90 armoured till vanligt men välbeställt folk.

Wrenchgirl
2019-07-06, 10:48
En grej jag och en kompis (vi båda två är fordonsintresserade) diskuterade. Och ja vi var båda nyktra utan vi har bara lite galna ideer båda två.
Skulle man inte kunna fixa så att bilarna hade kraftiga elektromagneter i kofångare? Och sensorer som känner två bilar att de är på väg att krocka genom att sensorerna registrerar att bilarna närmar sig varandra i för hög hastighet slår elektromagneterna till och försöker hitta samma poler så att de repellerar varandra och därmed undviks krocken? :D Eller åtminstone saktas ned.
Och innan någon idiotförklarar oss så ja vi vet att generatorn att generera dessa magnetfält skulle behöva vara så stora att det inte är praktiskt möjligt- Och sedan exempelvis E4an eller autoban under rusningstrafik blir det bara ett stort flipperspel av att bilarna puffar på varandras mangetfält. Men en kul tanke iallafall. :D

Ett problem med sjlvkörande bilar utöver att få ett säkrt program är hur ska den hitta tilll varje sommarstuga och fiskevatten? :) Specielt när dagens GPS ibland kan få fnatt här uppe för att de har missat att meddela det där vägbygget till trafiksamordningen vilket inte r helt ovanligt. Som en avm in kommuns viktigaste vägar 321 har nu under andra året varit väldigt dålig genom att de håller på att bygger om den, men inget i GPSen om något vägbygge. ^^

baggard
2019-07-06, 10:59
Varför tror du att man skulle färdas liggandes i den "framtida" bilen?


Jag tror han vill färdas liggandes för det är jävligt gött att ligga och nana samtidigt helt enkelt.

Bärsärk
2019-07-06, 11:34
Jag tror inte vi kommer få flygande fordon innan vi hittar något bra sätt att få skiten att lyfta på, det är ju propeller och bränsle som driver flygande farkoster idag och det skulle ju aldrig fungera med bilar. Svävare och allt det låter ju alldeles för mycket.

Samma problem vi har med att ta oss ut i rymden med andra ord.

svenbanan
2019-07-06, 13:11
Och innan någon idiotförklarar oss så ja vi vet att generatorn att generera dessa magnetfält skulle behöva vara så stora att det inte är praktiskt möjligt-

Bra uppräddat. Väldigt nära en idiotförklaring där! :D

The_RobRoy
2019-07-06, 13:26
Redan 1993 var det mest väsentliga predikerat om framtiden i Demolition Man

Inklusive självkörande bilar och secure-foam:

RnyhkBU1yaw
https://www.youtube.com/watch?v=RnyhkBU1yaw

De missade bara något på Arnold, han blev politiker inte president.

Bob90
2019-07-06, 13:31
Bra uppräddat. Väldigt nära en idiotförklaring där! :D

Problemet är väl snarare att det är ineffektivt och typ onödigt :p Magnetism har ganska kort "räckvidd" (Generellt sett ju starkare kraft/växelverkan ju kortare räckvidd).

Så bilarna kanske måste vara typ någon enstaka centimeter ifrån varandra för att det skulle funka :D

Plus att det förmodligen inte tillför något som sensorer och styrenhet till fart och färdriktning inte redan skulle klara av.

martikainen
2019-07-06, 13:35
En grej jag och en kompis (vi båda två är fordonsintresserade) diskuterade. Och ja vi var båda nyktra utan vi har bara lite galna ideer båda två.
Skulle man inte kunna fixa så att bilarna hade kraftiga elektromagneter i kofångare? Och sensorer som känner två bilar att de är på väg att krocka genom att sensorerna registrerar att bilarna närmar sig varandra i för hög hastighet slår elektromagneterna till och försöker hitta samma poler så att de repellerar varandra och därmed undviks krocken? :D Eller åtminstone saktas ned.
Och innan någon idiotförklarar oss så ja vi vet att generatorn att generera dessa magnetfält skulle behöva vara så stora att det inte är praktiskt möjligt- Och sedan exempelvis E4an eller autoban under rusningstrafik blir det bara ett stort flipperspel av att bilarna puffar på varandras mangetfält. Men en kul tanke iallafall. :D

Ett problem med sjlvkörande bilar utöver att få ett säkrt program är hur ska den hitta tilll varje sommarstuga och fiskevatten? :) Specielt när dagens GPS ibland kan få fnatt här uppe för att de har missat att meddela det där vägbygget till trafiksamordningen vilket inte r helt ovanligt. Som en avm in kommuns viktigaste vägar 321 har nu under andra året varit väldigt dålig genom att de håller på att bygger om den, men inget i GPSen om något vägbygge. ^^


Det är ju precis den funktionen vi har nu på moderna bilar, fast de använder radar/laser/kameror för att undvika varandra :P

Samma sak med GPS'er, moderna applikationer likt waze är många gånger bättre än traditionella GPS'er. Använder du waze så kan jag nästan lova att den skulle berätta för dig om det vägbygget du nämner (så länge den är lagom trafikerad eftersom waze bygger på användarnas input).

Wrenchgirl
2019-07-06, 14:14
Det är ju precis den funktionen vi har nu på moderna bilar, fast de använder radar/laser/kameror för att undvika varandra :P

Samma sak med GPS'er, moderna applikationer likt waze är många gånger bättre än traditionella GPS'er. Använder du waze så kan jag nästan lova att den skulle berätta för dig om det vägbygget du nämner (så länge den är lagom trafikerad eftersom waze bygger på användarnas input).

Iden vi hade var snarare att använda om än bara väldigt teoretiskt den repellerande kraften som blir när dy försöker pressa ihop två magneter med samma pol mot varandra. ^^ Och det här var bara som ett tankeexperiment vi hade som spårade ut lite grann bara för skojs skull.

Okej. Jag använder en Garmin. :) Sen så vitt jag vet så är det i stort sett bara ortsbefolkningen efter vägen och vägförvaltningen som vet om vägbygget för jag tror inte att det ens står på olika trafiksidor för att lättsammast kunna välja bästa färdväg till exempelvis Åre.

Gregow
2019-07-06, 14:46
Mina fordonsfantasier går mer i stil med 1000Hk mittmotordriven bil på lika många kilogram, med fyrhjulsdrift, okej komfort och snygg design till priset av en Suzuki Swift.

yia
2019-07-07, 15:13
Ingen som nämnt Elon Musks tunnelfantasier än? Han ska ju ha en bilhiss ner till ett snabbspår under jord. Spontant ser det extremt opraktiskt ut


Det tar nog tid innan de har fått fram bilar som är säkra, att få bilen hackad kan förstås bli en mardröm.

Ja, man kan väl diskutera om designprinciperna från Sillicon Valley verkligen ska appliceras egentligen någon annanstans. Fail fast and break things tycker Zuckerberg. Vi som ska åka dessa bilar är nog inte lika pigga på att vara en del i den processen. Boeing förefaller ju ha anammat samma fina idé i 737 Max med resultatet att flygplanen trillade ner. Man lappar och lagar lite i mjukvaran och kör på bara.

Det viktigaste är att bilarnas dörrar öppnas rakt upp, så man slipper smälla in i bilen bredvid när man står parkerad.

Att ingen tänkt på det förut under ett helt sekel av biltillverkning. Kanske för att dörreländet kommer dunka i garagetaket lagom till att du kan sticka ut smalbenen.


Spontant känns det ju märkligt som nu att vi konstuerat 1.5 tons klimpar för att frakta 80kgs arslen. Med bättre säkerhet genom självkörning tror jag vikten är nåt man kan få ner.

Folk verkar ju snarast köpa tyngre bilar som de inte har behov av. Familjebilar ser ju ut som tanks numera på sina håll och som om inte det räckte ska Volvo nu börja göra en modell som faktiskt är en tank (bepansrad). Jag kan riktigt se framför mig hur det är nästa steg över den övre medelklassen som oroar sig för allt.

Drfg
2019-07-07, 15:29
När de blir helt självkörande bilar så man inte längre behöver se ut så borde man kunna göra dem väldigt mycket säkrare :) Och ja, självklart ska man kunna ligga ner i dem så man kan sova/kolla på film bekvämt. Eller kanske en med ett skrivbord för de som behöver arbeta :)

svenbanan
2019-07-07, 15:57
Ingen som nämnt Elon Musks tunnelfantasier än? Han ska ju ha en bilhiss ner till ett snabbspår under jord. Spontant ser det extremt opraktiskt ut


Som så mycket annat av det Elon kommer med så är det bara snake-oil.

HBtL3qDvdZc

R0B
2019-07-07, 18:13
Det viktigaste är att bilarnas dörrar öppnas rakt upp, så man slipper smälla in i bilen bredvid när man står parkerad.

Du ska ha en Kaiser Darrin.

https://s3.amazonaws.com/images.hagerty.com/vehicle/web/20993_3542.jpg

Starke75an
2019-07-07, 21:19
När de blir helt självkörande bilar så man inte längre behöver se ut så borde man kunna göra dem väldigt mycket säkrare :) Och ja, självklart ska man kunna ligga ner i dem så man kan sova/kolla på film bekvämt. Eller kanske en med ett skrivbord för de som behöver arbeta :)

Det var så jag tänkte.

Idag om du åker tåg eller buss så kan du sova.

Och självklart ska man kunna det i ett självkörande fordon också. Fördel med ett lågt fordon är också luftmotstånd. Minskar det, så kan man ha en högre hastighet på samma förbrukning av ström(eller nån annan energi).

rosto
2019-07-08, 04:43
Autonoma bilar nivå V är ju bara runt hörnet, ge det 5 - 10 år till så är vi där med en bil som alla har råd att köpa. Framtidens bilar kommer inte att krocka med varandra så bilarna kan göras mycket lätta, räckvidd på 200 mil är inga problem. Automatisk laddning förstås, detta görs på parkeringsplatser utanför stan. Städerna förresten... Inga parkeringsplatser i city - härligt.

Det kommer att finnas motorbanor där man får testa köra de gamla livsfarliga bilar med ratt och pedaler och våra barnbarn frågar oss hur vi ens vågade köra själva.

Wrenchgirl
2019-07-08, 13:16
Autonoma bilar nivå V är ju bara runt hörnet, ge det 5 - 10 år till så är vi där med en bil som alla har råd att köpa. Framtidens bilar kommer inte att krocka med varandra så bilarna kan göras mycket lätta, räckvidd på 200 mil är inga problem. Automatisk laddning förstås, detta görs på parkeringsplatser utanför stan. Städerna förresten... Inga parkeringsplatser i city - härligt.

Det kommer att finnas motorbanor där man får testa köra de gamla livsfarliga bilar med ratt och pedaler och våra barnbarn frågar oss hur vi ens vågade köra själva.

De som bor utanför tätbebyggt då? :) Sen kommer de där bilarna att kunna hitta till varje sommarstuga och fjällstuga samt fiskevatten som i stort sett bara fiskaren själv känner till? ;)

Bob90
2019-07-08, 13:24
De som bor utanför tätbebyggt då? :) Sen kommer de där bilarna att kunna hitta till varje sommarstuga och fjällstuga samt fiskevatten som i stort sett bara fiskaren själv känner till? ;)

Rent krasst borde det räcka med att man typ "ledsagar" (antingen via instruktioner eller med ratt eller hur det nu skulle se ut) till ställena någon gång för att lära bilen att hitta?

rbn
2019-07-08, 13:41
Det ska givetvis vara flygande bilar som i alla sci-fi filmer om framtiden eller alternativa världar. Byggnaderna ska vara långt över molnen och ingen ska ha sett marken på åratal och veta vad som längre finns där nere.

Ett Orm
2019-07-08, 16:15
Talande bilar som KIT i night rider. Går att köra på alla bännbara ämnen också, det är ju bra - ska köra min på vassle.

Annars kanske nån form av el-småbilar som man hyr är det enda man får ha i tätbegyggda områden. Vill man längre eller ska lasta, får man ansöka eller hyra .

Starke75an
2019-07-08, 20:14
De som bor utanför tätbebyggt då? :) Sen kommer de där bilarna att kunna hitta till varje sommarstuga och fjällstuga samt fiskevatten som i stort sett bara fiskaren själv känner till? ;)

Man kör på koordinater. Så vet man vart stugan ligger och det finns väg dit, hittar den. Har nått annat fordon som finns åkt i närheten eller samma väg, så får den information om vägen och dess egenskaper.

mangs
2019-07-09, 17:23
En grej jag och en kompis (vi båda två är fordonsintresserade) diskuterade. Och ja vi var båda nyktra utan vi har bara lite galna ideer båda två.
Skulle man inte kunna fixa så att bilarna hade kraftiga elektromagneter i kofångare? Och sensorer som känner två bilar att de är på väg att krocka genom att sensorerna registrerar att bilarna närmar sig varandra i för hög hastighet slår elektromagneterna till och försöker hitta samma poler så att de repellerar varandra och därmed undviks krocken? :D Eller åtminstone saktas ned.
Och innan någon idiotförklarar oss så ja vi vet att generatorn att generera dessa magnetfält skulle behöva vara så stora att det inte är praktiskt möjligt- Och sedan exempelvis E4an eller autoban under rusningstrafik blir det bara ett stort flipperspel av att bilarna puffar på varandras mangetfält. Men en kul tanke iallafall. :D

Ett problem med sjlvkörande bilar utöver att få ett säkrt program är hur ska den hitta tilll varje sommarstuga och fiskevatten? :) Specielt när dagens GPS ibland kan få fnatt här uppe för att de har missat att meddela det där vägbygget till trafiksamordningen vilket inte r helt ovanligt. Som en avm in kommuns viktigaste vägar 321 har nu under andra året varit väldigt dålig genom att de håller på att bygger om den, men inget i GPSen om något vägbygge. ^^


Detat är ett OK sätt för att rädda bilarna men förarna/passagerarna kommer utsättas för enorma krafter. Bilar är överlag byggda för att vid krock komprimeras och ta upp så mycket kraft så att man kan rädda liv.

Att däremot ha en automagisk kraftig inbromsning alt acceleration bort från krocken så att impact blir så liten som möjligt är ju såklart önskvärt.

Starke75an
2019-07-10, 01:59
Detat är ett OK sätt för att rädda bilarna men förarna/passagerarna kommer utsättas för enorma krafter. Bilar är överlag byggda för att vid krock komprimeras och ta upp så mycket kraft så att man kan rädda liv.

Att däremot ha en automagisk kraftig inbromsning alt acceleration bort från krocken så att impact blir så liten som möjligt är ju såklart önskvärt.

Kan säker fixas med satellitavläsning av vägar.

Vinter
2019-07-10, 02:11
Den pinsamma detaljen med framtidens trafik handlar väl om att eliminering av den mänskliga faktorn ökar säkerheten. Vad jag förstår har det största problemet med självkörande bilar varit just samspelet med andra högst mänskliga trafikanter.

trädgårdsmöbel
2019-07-11, 05:56
Jag tror framtidens fordon kommer vara gårdagens, utbrända rostiga vrak som används att bygga murar av.

r1kkie
2019-07-11, 07:14
Självklart kommer det inte finns några fordon i framtiden. Helt onödigt när teleporten finns. :D

Hobbes
2019-07-11, 11:34
Rbp12ux8QcU