handdator

Visa fullständig version : Arbeta ståendes trots benpass dagen innan?


MaxTheMarketer
2019-07-03, 17:58
Tjo! Jag undrar i vilken utsträckning att arbeta ståendes (i ett par timmar, 2-3 timmar) påverkar ens återhämtning av benen (knän, ben, vader) om man tränade dagen innan?

Jag står rätt brett med fötterna utpekade åt sidorna för att maximal ställning där största belastningen verkar vara på fottrampdynorna och knäskålarna. Tipsa gärna om hur man kan stå optimalt och huruvida det ens är värt att göra om man tränat benpass dagen innan.

Sidén
2019-07-03, 18:45
Men snälla.. :(

rooz
2019-07-03, 18:49
Jag står 9H om dagen, har inga problem att återhämta mig.

exevision
2019-07-03, 19:28
Nu skojar du väl ändå?
Eller jobbar du som levande staty?

King Grub
2019-07-03, 19:32
Att sitta still stänger av muskelproteinsyntesen så det låter väl bra.

Jhammar
2019-07-03, 19:39
Så länge det inte blir så mycket mer än de 2-3 timmarna så är det lugnt, ett flertal studier har nämligen visat att om man vill maximera muskeltillväxten efter ett benpass så bör man sitta eller ligga ner majoriteten av de efterföljande 24 timmarna för att inte rubba den mycket känsliga proteinsyntesen.
Ett tips är att införskaffa en rullstol, det kommer att säkerställa optimal återhämtning.

svenbanan
2019-07-03, 19:46
Så länge det inte blir så mycket mer än de 2-3 timmarna så är det lugnt, ett flertal studier har nämligen visat att om man vill maximera muskeltillväxten efter ett benpass så bör man sitta eller ligga ner majoriteten av de efterföljande 24 timmarna för att inte rubba den mycket känsliga proteinsyntesen.
Ett tips är att införskaffa en rullstol, det kommer att säkerställa optimal återhämtning.

Kanske en elektrisk rullstol är änne bättre. Då kan man ju rentav köra ett helkroppspass dagen innan.

rooz
2019-07-03, 20:02
Nu skojar du väl ändå?
Eller jobbar du som levande staty?

Okej då, säg 8. (Står vid dator samt står vid maskin)

Wrenchgirl
2019-07-03, 20:15
Jag kör ben en dag i veckan på gymmet men har ett väldigt aktivt arbete på ett butikslager. Och har aldrig haft sådan styrka och uthållighet i mina ben och bak som jag utvecklat efter att jag började jobba. Inte ens då jag hade två benpass i veckan. ^^

MaxTheMarketer
2019-07-03, 20:21
Tack för svaren. Självklart står jag inte som en fastlimmad staty men jag tänker mig att det kan klassas som statisk träning och att det tar negativt på den faktiska föregående träningen?

Eller är det sådan liten ansträngning, om än statitiskt, och i förhållande till att sitta som är kroppens värsta naturliga fiende, så är det bättre att stå och få viss statisk träning än att sitta och sabba sin muskelproteinsyntes?

axeln
2019-07-03, 20:53
Inte värt att ödsla energi på sån tankeverksamhet. Men ändå, all belastning på knäskålarna? Står du med spikraka ben?

Laksen
2019-07-04, 07:18
Hur är det med att andas dagen efter konditionspass? Bra eller dåligt? Man blir ju orolig att lungorna inte hinner återhämta sig.

40plus
2019-07-04, 07:27
Stor humor!

40plus
2019-07-04, 07:29
Tjo! Jag undrar i vilken utsträckning att arbeta ståendes (i ett par timmar, 2-3 timmar) påverkar ens återhämtning av benen (knän, ben, vader) om man tränade dagen innan?

Jag står rätt brett med fötterna utpekade åt sidorna för att maximal ställning där största belastningen verkar vara på fottrampdynorna och knäskålarna. Tipsa gärna om hur man kan stå optimalt och huruvida det ens är värt att göra om man tränat benpass dagen innan.

Tänk så här: Om du tränar armar en dag, ligger du då i gipsvagga nästa 24h för att inte störa återhämtningen?

stridis
2019-07-04, 08:03
Äh. Men att böja sig och ha sig en hel dag som varuplock kan bli något jobbigare när DOMS:en har kickat in.

Egentligen inte något att orda om men Max har av outgrundlig anledning optinoja? Ska du inte ta i först som steg 1?

Grahn
2019-07-04, 08:05
Kan nog vara jobbigt om man är ovan och själva ståendet upplevs som påfrestande.

MaxTheMarketer
2019-07-04, 11:55
Kan nog vara jobbigt om man är ovan och själva ståendet upplevs som påfrestande.

Haha ja, det är ovana. Och en jädrans skillnad att stå upp vid en dator flera timmar i rad än att bara gå runt.

Ska oxå tilläggas att jag promenera 7,2 km (efter avdrag på GPS-felmätning) innan jag började arbeta och visst dog jag inte då men att promenera typ 1,5 timme var mkt lättare än att bara stå stilla på en ståmatta 2 timmar rent "upplevsmässigt påfrestande".

Grahn
2019-07-04, 12:05
Haha ja, det är ovana. Och en jädrans skillnad att stå upp vid en dator flera timmar i rad än att bara gå runt.

Ska oxå tilläggas att jag promenera 7,2 km (efter avdrag på GPS-felmätning) innan jag började arbeta och visst dog jag inte då men att promenera typ 1,5 timme var mkt lättare än att bara stå stilla på en ståmatta 2 timmar rent "upplevsmässigt påfrestande".

Håller helt med men antar att man vänjer sig och efter ett tag påverkas säkert inte återhämtningen negativt.

MaxTheMarketer
2019-07-04, 16:58
Håller helt med men antar att man vänjer sig och efter ett tag påverkas säkert inte återhämtningen negativt.

Sant! Står nu medan jag skriver detta vid mitt arbetsbord (Ikea höjbart). Körde överkroppspass idag får vänja mig helt enkelt. Helt klart värt det i långa loppet!

Jag har fanimig suttit 10-20 timmar stillaisttandes varje dag de senaste 9 åren (datornörd/gamer) så nu får det vara nog - tacka för tiden som var, och hej tiden att stå upp! :hbang: